Muistellaan koululauluja musiikin tunneilta
Mitkä oli koulujen musiikkituntien suosikkilaulujanne? Itse muistan ala-asteelta suosikeikseni mm. Davy Crokett, Kolme cowboyta, Lentäjän poika, Lintu, Vanha holvikirkko, Vanhoja poikia viiksekkäitä ja Kuudenikäinen. Olen käynyt peruskoulun 90-luvulla. Yläasteella luokkamme suosikit olivat Rin tin tin ja Tämä taivas, tämä maa. Lauloimme ne joka tunti.
Kommentit (508)
Liru laru loru moni turha poru ratki riidaksi muuttuu.
Löpö löpö löpö se on ihan höpö joka leikistä suuttuu.
Piippolan vaari
Koivun oksaan korkealle teki peippo pesän
Jos sull' lysti on niin kätes yhteen lyö
Siniristilippumme, sulle käsin vannomme, sydämin:
Sinun puolestas elää ja kuolla on halumme korkehin.
Honkain keskellä mökkini seisoo Suomeni soreassa salossa. Hoi laari laari laa...
Maan korvessa kulkevi lapsosen tie
Pieni n o k i poika
K a s a k k a partio
Vierailija kirjoitti:
Me laulettiin ala-asteella 90-luvulla Leevi and the Leavingsiä ja Hectoria.
Oispa meilläkin laulettu nuo, mutta laulettiin vaan Metsän poika tahdon olla, Oolannin sota, Meil on metsässä nuotiopiiri...
Vierailija kirjoitti:
Tätä peltoa kynteli taattoni mun
ja kynteli taaton taatto,
se on ostettu otsin mi helmeilevin,
ilon, tuskan se tuttua maata.
Tätä astun mä nyt, eikä kenkään
mua pois aurani jäljiltä saata.
Taas kypsempi kynnös jälkeeni jää,
tuhatmuistojen pyhää maata.
(Laulukirjan sivuun tämän laulun kohdalle opettaja käski kirjoittaa "taatto=isä" ja "aura=maataloustyökalu, jolla kyntäminen suoritetaan".)
70-luvun alkua.
Sitä vaan porataan pyhää maata mikä on tuolla Juudean vuorilla siionistien hiekka unelma mitä täällä poraatte kun se on siellä.
Vierailija kirjoitti:
Liru laru loru moni turha poru ratki riidaksi muuttuu.
Löpö löpö löpö se on ihan höpö joka leikistä suuttuu.
Tää otetaan uusio käyttöön nykypennuille joilla ei ole minkään laista Huumorin tajua ei vähääkään.
Jotain syksylaulua ainakin, en muista virallista nimeä, mutta masensi ja suretti kun tuota laulettiin eli "Illan taivas tummenee, jo syksy maille hiipii". Sitten toinen joka pelotti sanoiltaan kun ties mitä kummituksia laulussa esiintyi eli "Synkkä on yö kun kello kaksi lyö ja hiiret ne kaapissa soppaa syö". Näitä jo ekaluokalla 91-92.
Vierailija kirjoitti:
Pieni n o k i poika
K a s a k k a partio
Silmien väliin ryssää kyllä se siihen tyssää. Luvattu maa on Arabiassa ei kristittyjen mailla.
Myllynkivi kaulassa ne on kuollut kun suomalaisiakin kristittyjä on tappanut
Vierailija kirjoitti:
Joe Hillin, vanhan ystävän
Mä viime yönä näin.
Hän aivan ilmislävänä seisoi vierelläin.Jos missä miestä tarvitaan
Joe Hill nyt muistetaan.
Joe Hill ei kuole milloinkaan,
Mä hänet yöllä näin.
Hän seisoi vierelläin.
Hän sanoi siinä seistessään
ettei hän kuole ei!
Jää esimerkki elämään
jos luoti hengen vei
jos luoti hengen vei.
Yksi laulu vei minut nurkkaan seisomaan.
Laulettiin luistelulaulua "Kiiltää jo jää".
Meillä oli uusi, nuori miesopettaja, joka oli nuoresta iästään huolimatta ihan klanipää.
Lauloin "Kiiltää jo pää".
Arvon mekin ansaitsemme Suomenmaassa suuressa, vaikk’ ei riennä riemuksemme leipä miesten maatessa. Laiho kasvaa kyntäjälle, arvo työnsä täyttäjälle. Lal-la-la-la-la lal-lal… Laiho kasvaa kyntäjälle, arvo työnsä täyttäjälle. Lal-la-la-la-la lal-lal… 2. Suomen poika pellollansa työtä tehdä jaksaapi. Korvet kylmät voimallansa perkailee hän pelloksi. Rauhass’ on hän riemullinen, mies sodassa miehuullinen. Lal-la-la… Rauhass’ on hän riemullinen, mies sodassa miehuullinen. Lal-la-la…
Tätä me laulettiin kansakoulussa
Mies vie vasikkaa markkiiinoillle, se on vaiti ja murheissaan... Mikä tää oli, en muista enää?
Miska soutaa joella
Rannalle jäi Petruska,
Ai jai Katinka
Missä Miska, Petruska?
Raskasta laukkua kantaen kulkukauppias näin taivaltaa.
Tie on pitkä ja suuri maa, mutta kauppaa aina tehdä saa....
Täytyy sanoa, että aika itäpainotteista oli ala-asteemme musantuntien tarjonta 1980-luvulla. En sitä oikein tajunnut, mutta ihmettelin, kun äiti ja isä hyssytteli minut äkkiä hiljaiseksi, kun hoilasin kaupassa Joska-poikaa. Jotakin väärää siinä oli :)
Oltiin aika suomettuneita tuohon aikaan ja opetussuunnitelmassa ohjattiin (aivopestiin) meitä tulevaisuuden toivoja itää kohti lauluin ja leikein.
Vierailija kirjoitti:
Miska soutaa joella
Rannalle jäi Petruska,
Ai jai Katinka
Missä Miska, Petruska?Raskasta laukkua kantaen kulkukauppias näin taivaltaa.
Tie on pitkä ja suuri maa, mutta kauppaa aina tehdä saa....Täytyy sanoa, että aika itäpainotteista oli ala-asteemme musantuntien tarjonta 1980-luvulla. En sitä oikein tajunnut, mutta ihmettelin, kun äiti ja isä hyssytteli minut äkkiä hiljaiseksi, kun hoilasin kaupassa Joska-poikaa. Jotakin väärää siinä oli :)
Oltiin aika suomettuneita tuohon aikaan ja opetussuunnitelmassa ohjattiin (aivopestiin) meitä tulevaisuuden toivoja itää kohti lauluin ja leikein.
Samaa havaittavissa päiväkodissa jo 70-luvulla. Itkettiin Kambodjan nälkiintyneitä lapsia ja kerättiin Nälkäpäivärahaa. Tätä laulettiin:
Monenlaista lasta täällä nähdä saa
keltaista ja mustaa taikka ruskeaa
Olkoon punanahka
taikka valkoinen
samanlainen aina on sydän lapsien.
Tein minä pillin pajupuusta, toki vain pajupuusta
Hei, soreasti koreasti pillini soipi toki vain pajupuusta.