Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistellaan koululauluja musiikin tunneilta

Vierailija
08.01.2019 |

Mitkä oli koulujen musiikkituntien suosikkilaulujanne? Itse muistan ala-asteelta suosikeikseni mm. Davy Crokett, Kolme cowboyta, Lentäjän poika, Lintu, Vanha holvikirkko, Vanhoja poikia viiksekkäitä ja Kuudenikäinen. Olen käynyt peruskoulun 90-luvulla. Yläasteella luokkamme suosikit olivat Rin tin tin ja Tämä taivas, tämä maa. Lauloimme ne joka tunti.

Kommentit (508)

Vierailija
261/508 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oolannin sota. Opettaja antoi luvan laulaa ”sumffaraa sumffaraa ostakaa makkaraa kyllä Kekkonen kustantaa”. Kasarilla.

Vierailija
262/508 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miška soutaa joella, rannalle jäi Petruška....

Kaunis kirkas aurinko paistaa, metsät kummut kultaa...

Metsän synkeän mailla kaikuu kellojen lailla, laulu vertaansa vailla, käki kukkuvi tuo....

Mä seuduilla näillä oon tunnettu kalamies ja Eemeliksi mä ristitty oon...

Maa ponteva pohjolan äärillä on, se on entistaistojen tanner....

Kas metsämökin ikkunasta tonttu ulos kurkistaa ja jänö laukkaa laputtaa ja oveen koputtaa...

Vanha kaivosmies kunnahalla kanjonin, oli hällä kaunis tyttö, nimeltänsä Clementine...

Meil on metsässä nuotiopiiri, missä kuusten kuiske soi....

Tam tam tam tam karhuäiti kuusikossa tallustaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/508 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cherbourgin sateenvarjot laulettiin joka musiikintunnilla toivekappaleena, 1980-luvulla: Tuuli kulkee puiden alla kuunnellen...

Vierailija
264/508 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein muista, paitsi jotain ala-asteen kapeaa kanoottia tai kalliolle kukkulalle. Valitettavasti jälkimmäinen ei ollut chydeniuksen versio. 

Vierailija
265/508 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain pieni kansanlaulu ja sanoja sillä ei ollenkaan...

Vierailija
266/508 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suksimiesten laulu (aika vanha)

Kymemnen virran maa

Cobacabanan Maria

Kuski tuskin tielle katsoo

Olivatkohan Musiikin aika-kirjassa nuo kaikki

Vierailija
267/508 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sel oli se "....pam pam, rumpu kaikuu vilja kypsää on" Myös isoisä hoisi jossain mehiläisiään ja joku kehräs pellavaa...Varmaan jokin unkarilainen kansansävelmä alunperin

Vierailija
268/508 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutin tokaluokan alussa uuteen kouluun ja siellä laulettiin musantunneilla aivan ihania lauluja:

Lehti puusta variseepi, päivä yötä pakenee,

lintu pieni syksyn tieltä kesän maille rientelee...

Lähtekäämme maailmalle,

reppu selkään, keppi kouraan, matkaan vain...

Monenlaista lasta täällä nähdä saa

keltaista ja mustaa taikka ruskeaa

Olkoon punanahka

taikka valkoinen

samanlainen aina on sydän lapsien...

On Skotlannin rannat nyt muistoa vain

ja ystävän muistan, jolta kirjeitä sain

Tämä laiva vie Grönlantiin kalastamaan

Sen rannoilta suuria valaita saa...

Miljoonittain rannan kivet kimaltaa

Tyttö yhden pienimmistä käteen saa

Kirjavaisen, kuultavaisen, kauniin niin

Sille tyttö nimeks antoi Taivaanpiin...

Taa, taa taikinatassut

Munkeilla on makeat massut

Kohta saadaan herkut maistaa

Leena-muori paistaa...

Sä ootkos nähnyt

kuinka tanssimassa käy Mari

Kun hameen helmat heilahtaa

niin kaikki kadehtii...

hampaat suussa kaliseepi, yötä päivää palelee

Vierailija
269/508 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvun ala-asteen musiikintunneilta muistuu mieleen joku koululaulu blues tms. jonka sanoissa oli kirosana tai kaksi, sitä laulettiin usein ja kirosanat kovimpaan ääneen laulaen :D

Levyraati oli myös hyvin suosittu musiikintunnin aihe, oppilaat toi kasetteja tms. ja biisit arvosteltiin kuten levyraati tv-ohjelmassa :)

Vierailija
270/508 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80-luvun ala-asteen musiikintunneilta muistuu mieleen joku koululaulu blues tms. jonka sanoissa oli kirosana tai kaksi, sitä laulettiin usein ja kirosanat kovimpaan ääneen laulaen :D

Levyraati oli myös hyvin suosittu musiikintunnin aihe, oppilaat toi kasetteja tms. ja biisit arvosteltiin kuten levyraati tv-ohjelmassa :)

Oliskoohan meilläkin 90-luvulla jokin levyraati ollut. Muuta en muista siitä kuin että joku tyttö esitteli Take Thatin kippaleen

Vierailija
271/508 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumbaijaa laulettiin ja joka kerta elokuvissa kun joku v*ttuilen sanoo "pitäisikö hymistellä ringissä ja laulaa kumbayaa" minua naurattaa :)

London Bridge is falling down. Tämä tuli nyt mieleen kun kuulin, että kuningattaren koodinimi on London Bridge ja jos hän kuolee, asiasta ilmoitetaan tuolla koodilla :(

I am sailing :D hirveä, hirveä biisi joka tuli mieleen jonkun koulun joulujuhlamuisteloista. Se oli kova hitti tv-sarjan takia, mutta sehän on aivan hirveä. Varsinkin epäsointuisen lapsiparven vinkumana.

Jostain syystä laulettiin kaverini kanssa jatkuvasti biisiä What shall we do with the drunken sailor, en tiedä miksi, ehkä se oli meistä huvittava. Käveltiin talvipakkasessa koulusta ja huudettiin sitä täysin palkein.

Vierailija
272/508 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylös Suomen pojat nuoret, sukset ulos survaiskaa. Lumi peittää laaksot vuoret....

Näin lausui mulle kapteeni, lähdön aika koittaa, jo huomenna saat palkkasi, nyt matka pitkä alkaa....

Rouva Hulda huoleton, neljän tytön äiti on....

Makeasti oravainen, makaa sammalvuoteessansa, sinnepä ei hallin hammas eikä metsämiehen ansa...

Maakuntaluluja:

Miss laaja aukee Pohjanmaa, veet merten virtain vaahtoaa...

Männikkömetsät ja rantojen raidat, laaksojen liepeillä koivikkohaat, ah polut korpia...

Kuulkaa korpeimme kuiskintaa, jylhien järvien loiskintaa...

On mulle Suomi suloisin vaan Häme siitä kallehin...

...siellä Satakunnan kansa, tyynnä kyntää pelloillansa, maata isien...

Hevenu shalom alehem, hevenu shalom alehem...

Lähdit pois kotilaaksosta kuulin, jäämme kaipaamaan silmiäs sun, jotka loistivat lämpöä päivän...

Etäällä Pohjan mailla, hylätty järvi on, sen nimeä saaret vailla ja ranta alaston...

Vierailija
273/508 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me laulettiin ala-asteella Elämää juoksuhaudoissa ja Oolannin sotaa. "Elo tää juoksuhaudoissa on, käskynä vain kohtalon...". "Ja se Oolannin sota oli kauhea...". Tämä 80-luvulla.

Vierailija
274/508 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aa-aa-aa-aa

Allin lasta

pientä linnunpoikaa

enempää en muista!

Vierailija
275/508 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tämä jo mainittu: Peppi Pitkätossun "On laiva valmiina lähtöön".

276/508 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maakuntalaulut! Voi prkl että niitä piti veivata.

Yläasteen suosituin biisi oli Hassen Het potatis -yhtyeen Sommaren är här, mutta sitä pääsi kuulemaan vain ruotsin tunnilla.

Hasse har ont i halsen.

Jos Sijaltainen nousisi.

Vierailija
277/508 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sel oli se "....pam pam, rumpu kaikuu vilja kypsää on" Myös isoisä hoisi jossain mehiläisiään ja joku kehräs pellavaa...Varmaan jokin unkarilainen kansansävelmä alunperin

Kuumaa hohtaa aurinko ja vilja kypsä on, pampam rumpu kaikuu vilja kypsä on.

Sakura Sakura kaikkialla kirsikkaa.. Joku japanilainen laulu?

Lauletaankohan alakoulussa enää niin paljon kuin 70-luvulla, kun itse olin ala-asteella?

Vierailija
278/508 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maakuntalaulut, Cowboylaulu(Home on the range), Suksimiehen laulu, Kaksipa poikaa Kurikasta, Kukkuva kello(näitä kahta laulettiin myös yhtä aikaa, että puoli luokkaa lauloi toista laulua!).

Paljon oli isänmasllista, kansallisromanttista ja mollijollotusta.

Musiikin kirja oli "Tie musiikkiin".

Musiikillisesti antoisinta oli 3. ja 4. luokka, jolloin opettaja oli itsekin oli musiikkimies.

Paljon laulettiin myös virsiä, pääasiassa uskontotunnilla kai.

Kunnon mollijollotusmaanmatonen-meiningillä.

Älä hylkää, Jumala

Kadotukseen minua!

En voi eessäs kestää

Tuomiotas estää

Täytyykö mun hukkua?

1. Ja 2. luokalla joka päivä päätty seisten laulettuun virteen(joka ihme kyllä meni duurissa):

Vielä jos uuden päivän saan

Lapsenas auta kasvamaan

Niin, että Taivaan kirkas sää

Tänään jo saisi(nyt oppilaat alkavat kallistua ovea kohti..)lämmitääännNÄKEMIINNN!!!(lauma ryntää ulos)

Aloitin kouluni 1978 pienessä kyläkoulussa Pohjois-Pohjanmaalla.

Vierailija
279/508 |
27.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suostunut laulamaan.Se oli todistukseen 5.Seuraava vuonna sitten lauloin ja sain numeron 4.

Vierailija
280/508 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maakuntalaulut, Miska soutaa joella, Raskasta laukkua kantaen, Tuima on tuuli ja pimeä on pouta, mm tällaiset jääneet mieleen. 1980-luvun alusta.

Joo ja Vem kan segla förutan vind ja villisorsan vaikerrus soi kaislikossa öin, mikähän sekin oli taas.

Ken voi seilata tyynessä, ken vois airoitta soutaa...oli mun lemppari kasarilla ala-asteella

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi