Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistellaan koululauluja musiikin tunneilta

Vierailija
08.01.2019 |

Mitkä oli koulujen musiikkituntien suosikkilaulujanne? Itse muistan ala-asteelta suosikeikseni mm. Davy Crokett, Kolme cowboyta, Lentäjän poika, Lintu, Vanha holvikirkko, Vanhoja poikia viiksekkäitä ja Kuudenikäinen. Olen käynyt peruskoulun 90-luvulla. Yläasteella luokkamme suosikit olivat Rin tin tin ja Tämä taivas, tämä maa. Lauloimme ne joka tunti.

Kommentit (508)

Vierailija
221/508 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maakuntalaulut! Voi prkl että niitä piti veivata.

Yläasteen suosituin biisi oli Hassen Het potatis -yhtyeen Sommaren är här, mutta sitä pääsi kuulemaan vain ruotsin tunnilla.

Oliko toi sitten siinä "där kommer gunnel och luffe, luffe luffe kom hit. Vuf vuf!"

Nyt repesin, ja repesin pahasti. Nauran niin, että kyyneleet valuu. Tuo on nimittäin ainoa ruotsin kielen pätkä, jonka muistan koko Hej på dig -kirjasarjasta ja yläasteen ruotsin kielen tunneista, vaikka ysejä ja kymppejä todistukseen aineesta sainkin. Luffe kom hit. Vuf vuf! :D :D Voi elämän kevät, miten hauskaa, että joku muukin sen muistaa. :D :D

Se on tosiaan se ainoa asia joka minullakin, kympin arvosanoilla, on jäänyt mieleen. Eiku, "kan jag få en flaska jaffis" myös?

Vierailija
222/508 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makkaral' on kaksi päätä toinen pää ja tääää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/508 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Biisi 1:

Loukku pannaan pahain miesten nilkkaan

Öykkäreille koipien kutinaa

Silloin niitä kummitukset pilkkaa

Pahat unet niitä kiusoittaa

Kun me tässä

Kyhäilemme, myhäilemme pimeässä

Uu uu uu uu uu

Tämän tunnistan runoksi, joka on kirjassa Lumijoutsen (Marja-Leena Mikkola, Kailan kuvitus). Ilmeisesti se on myös sävelletty. (Soili Perkiö) Runo on nimeltään Noidat

Vierailija
224/508 |
20.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten tietty joulunalusaikaan. "Tiellä ken vaeltaa, ken aasilla ratsastaa". Tuosta laulusta tykkäsi kovastikin. 

Jäänyt myös mieleen kun josku laulettiin joulujuhlissa iloisin mielin ennen lomille lähtöä "Tuikkikaa oi joulun tähtöset". Sanomaltaan vaan hieman synkempi ja masentavampi joululaulu, mutta eipä me lapset niin sanoihin huomiota kiinnitettykään. 

Vierailija
225/508 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana ketju!

Vierailija
226/508 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteelta -80-luvulta eniten mieleen on jääneet maakuntalaulut, Karjalan kunnailla, Yksi ruusu on kasvanut laaksossa ja meillä ainakin musiikin kirjasta laulettiin järjestään lähes kaikki mahdollinen. Musiikin teoriaa tai mitään soittamista ei ollut (paitsi 1.-2.-luokalla triangelia ja jotain marakassia). Joululaulut näytteli suurta osaa, kun ne aloitettiin jo hyvissä ajoin syksyllä ja harjoiteltiin joulujuhlia varten koko ajan. Tiernapojat-esityksestä muistan vieläkin noin 30 vuoden jälkeen kaikki laulut ulkoa.

Yläasteella olin musiikkiryhmässä ja lauloimme välillä lukion kuorossa. Sieltä mieleen on jäänyt Rafaelin enkeli, Yesterday, joku kaunis syksyyn liittyvä laulu, jota en nyt muista, että mikä oikein oli. Niin, ja Kesäillan valssi.

Olen ollut siitä onnekas, että minulla on aina ollut sellaisia opettajia, jotka ei ole pitäneet laulukokeita. Jotain instrumenttia soittavat saivat aina kympin todistukseen ja kai sitä sitten ope tunnilla kuunteli, että laulaa, ja ainakin sinne päin...täytyy kyllä myöntää, että se hiveli itsetuntoa, kun oli musiikista kymppi ja on ikään kuin uskaltanut laulaa aina julkisestikin, vähän sitä ajatellen, että olihan mulla musiikki 10, niin kai ääntäni kestää kuunnella.

Vierailija
227/508 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin just tulossa sanomaan nuo maakuntalaulut, jotka opeteltiin ala-asteella 80-luvun alkupuolella. Ei niitä enää taideta laulaa kouluissa?

Vierailija
228/508 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-Asteella laulettiin. Oli muuten tosi kiva poikana laulaa tätä feminististä poikia mollaavaa ja syrjivää laulua!

Lintuahan sitä laulettiin niin Ala -kuin Ylä-Asteellakin.

Lisäksi laulettiin Väinöä, Kolmea Cowboyta, Lounatuulen laulua sekä sitä tuu tuu tupakkarulla-kappaletta. Tosin ala-asteellahan sitä laulettiin myös tuiki tuiki tähtöstä ja muita lastenlauluja.

Vierailija
229/508 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maanantaina mamma meni, mansikoita ostamaan, ja se päivä oli iloinen, vaan nyt se on jo eilinen

Laskiainen lasketaan, paaston aika alkaa, messias on matkallaan.....tiemme sinne tiedämme,tiemme sinne käymme.

En muista sanoja, mut yhes kohas hoettii pilalla pumpuliäiti pumpuliäiti....

Maijalla oli vai on karitsa...

Hitsi kun ei muista, joka maanantai oli aamunavaus liikkasalissa ja laulettiin. Sitten omissa luokissa huvikseen, kun lama aikaan ei pidetty erillisiä musiikin tunteja.

Peruskoulu käyty 98-04

"Pumpuliäiti..." taitaa olla kaanon: "Keväiset metsät, keväiset kukkaset, keväiset vuoret, aurinkorintehet, ihmiset laulamaan onnellisna saa. Bumbidiaidi, bumbidiaidi, bumbidiaidi bum-bum-bum-bum."

Ei siinä, mutta minä lauloin tuota, että pumpuliaivo, pumpuliaivo, pumpuliaivo jne...

Sen verran ketjuun kuitenkin, että muistan, että laulettiin ala-asteella myös jotain peikkolaulua mistä nyt en paljoa muista, mutta saa kertoa jos joku muukin muistaa lauluneensa tätä. Tässä vaan katkelmia sen verran mitä muistan. 

"Oli vanha häijy ruma peikko aikoinaan, se saapui maahan tähän ilmalaivallaan. Säärin pitkin loikki se päijänteen poikki ja parin askelin se ehti Lappihin". Onko kenties tuttu muillekin? 

Vierailija
230/508 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"On gorilla kuin ihminen"...on laulusta jonka kertosäe "inketinke minki abuuseduuse vinki abasabu dabaadduai" tai jotain sellaista.

231/508 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon oli näitä neukkulan lauluja. Se oli vielä sitä iloista ja luottavaista YYA:n aikaa.

Uralin pihlaja, Nousee päivä laskee päivä, Miska soutaa joella.

En ikinä tajunnut tuota Miska soutaa joella -laulun juonta, siis mistä siinä oikeastaan laulettiin?

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
232/508 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Aika paljon oli näitä neukkulan lauluja. Se oli vielä sitä iloista ja luottavaista YYA:n aikaa.

Uralin pihlaja, Nousee päivä laskee päivä, Miska soutaa joella.

En ikinä tajunnut tuota Miska soutaa joella -laulun juonta, siis mistä siinä oikeastaan laulettiin?

Nousee päivä laskee päivä ei kyllä oo mikään neukkulan laulu. Se on Viulunsoittaja katolla-musikaalista.

Vierailija
233/508 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Burro matti

Aiddaako vyöddaakö...Tarkoitatko tätä laulua?

Joo. Loiloko loiloko loo

Vierailija
234/508 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maanantaina mamma meni, mansikoita ostamaan, ja se päivä oli iloinen, vaan nyt se on jo eilinen

Laskiainen lasketaan, paaston aika alkaa, messias on matkallaan.....tiemme sinne tiedämme,tiemme sinne käymme.

En muista sanoja, mut yhes kohas hoettii pilalla pumpuliäiti pumpuliäiti....

Maijalla oli vai on karitsa...

Hitsi kun ei muista, joka maanantai oli aamunavaus liikkasalissa ja laulettiin. Sitten omissa luokissa huvikseen, kun lama aikaan ei pidetty erillisiä musiikin tunteja.

Peruskoulu käyty 98-04

"Pumpuliäiti..." taitaa olla kaanon: "Keväiset metsät, keväiset kukkaset, keväiset vuoret, aurinkorintehet, ihmiset laulamaan onnellisna saa. Bumbidiaidi, bumbidiaidi, bumbidiaidi bum-bum-bum-bum."

Ei siinä, mutta minä lauloin tuota, että pumpuliaivo, pumpuliaivo, pumpuliaivo jne...

Sen verran ketjuun kuitenkin, että muistan, että laulettiin ala-asteella myös jotain peikkolaulua mistä nyt en paljoa muista, mutta saa kertoa jos joku muukin muistaa lauluneensa tätä. Tässä vaan katkelmia sen verran mitä muistan. 

"Oli vanha häijy ruma peikko aikoinaan, se saapui maahan tähän ilmalaivallaan. Säärin pitkin loikki se päijänteen poikki ja parin askelin se ehti Lappihin". Onko kenties tuttu muillekin? 

Muistan ton peikkolaulun, muistaakseni oli kyse jättiläisistä tms. Siinä laulettiin myös sen akasta ja kissasta. "Sen nenä oli suur kuin torni Babelin" oli ainakin jossain kohdassa.

Vierailija
235/508 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-80-luvuilla laulettiin kotiseutulauluja ja muita vanhoja ihania, vanhahtavaa suomenkielistä lyriikkaa sisältäviä lauluja...

Ylös, Suomen pojat nuoret,

Ulos sukset survaiskaa!

Lumi peittää laaksot, vuoret,

Hyv’ on meidän luisuttaa.

Jalka potkee,

Suksi notkee

Sujuilevi sukkelaan.

Heräs tuuli tuntureilla,

Lehahtihe lentämään, –

Sukkelat on sukset meillä,

Lähtään, veikot, kiistämään!

Saishan koittaa,

Kumpi voittaa,

Eikö tuulta saavuttais?

Vierailija
236/508 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Kesäillan valssi

-Aaluette

-Rosvo-Roope

-Uralin pihlaja

-Stenka Rasin

-Arvon mekin ansaitsemme

-Oolannin sota

Tämä on ihana:

Tiedän paikan armahan,

rauhallisen, ihanan,

joss’ on olo onnekas,

elo tyyni, suojakas.

Sepä kotikulta on,

koti kallis, verraton.

Eipä paikkaa olekaan

kodin vertaa ollenkaan.

Siell’ on isä rakkahin,

siellä äiti armahin,

siellä siskot, veikkoset

riemurinnat, iloiset.

Suojaa, Herra, kotini,

anna sille armosi,

anna olla enkelein

vartijana kodillein!

Kun ma kerran suureks’ saan,

joudun mailman pauhinaan,

silloin aina etsin sun,

rauhan majan kaivatun.

Vierailija
237/508 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en koskaan ole tykännyt Tiedän paikan armahan-laulusta! Alkoholistiperheestä olen ja koin tuon ihan pilkkana. Samoin joku hengellinen "olen pieni hento ja kiitän siitäkin" kun en ollut.

Maakuntalaulut 70-luvulla ihania. Nälkämaan laulu Kuulkaa korpeimme kuiskintaa ihan paras.

Sitten joku paimenpojan laulu "mun metsä kirkkoni olla saa" . Ja itkettävä "täällä Pohjantähden alla on nyt kotomaamme.."

Vierailija
238/508 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvulta ala-asteelta muistan monet mitä täällä on mainittu, nyt soi päässä pumpuliaivot, tiritombat, kilpisjärven mahtava saana ja ties mitkä.

Mut kertokaa, oliks muilla Jumis-nimistä vihkoa missä oli kaikenlaisia uskonnollisia renkutuksia? Muistan vieläkin ne prkeleet ulkoa kun tyyliin joka vuodenajalle yms oli omansa :DD Oliks tää joku Hyvinkään erikoisuus vai oliko muillakin?

Esim kertosäe:

Me lähdemme kouluun

Syksystä jouluun

Joulusta uuteen kevääseen

Suo apusi meille

Kaikille teille

Herramme vie meidät huomiseen!

Nää oli semmosilla pirteillä sävelillä vedettyjä, vähän jenkkien gospeltyyliin taputtaen :D Lievää aivopesua.

Vierailija
239/508 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rouva Hulda Huoleton, neljän tytön äiti on, .. aivan verraton, vaimo merimiehen.

Guangtse-joella tahdon soudella....

Loppuja en muista...

Etäällä Pohjan mailla hylätty järvi on. Sen saaret nimeä vailla ja ranta alaston.

Joku Inarinjärvi-laulu.

Vierailija
240/508 |
21.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä oli koulujen musiikkituntien suosikkilaulujanne?

Itse muistan ala-asteelta suosikeikseni mm. Davy Crokett, Kolme cowboyta, Lentäjän poika, Lintu, Vanha holvikirkko, Vanhoja poikia viiksekkäitä ja Kuudenikäinen. Olen käynyt peruskoulun 90-luvulla.

Yläasteella luokkamme suosikit olivat Rin tin tin ja Tämä taivas, tämä maa. Lauloimme ne joka tunti.

Se "Living next door to Alice" joskus 4:nnellä luokalla. Muistan ajatelleeni että kuka ihme jaksaa ja haluaa asua samassa talossa saman naapurin kanssa 24 vuotta joka kuullosti ikuisuudelta 10-vuotiaan korviin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan