Muistellaan koululauluja musiikin tunneilta
Mitkä oli koulujen musiikkituntien suosikkilaulujanne? Itse muistan ala-asteelta suosikeikseni mm. Davy Crokett, Kolme cowboyta, Lentäjän poika, Lintu, Vanha holvikirkko, Vanhoja poikia viiksekkäitä ja Kuudenikäinen. Olen käynyt peruskoulun 90-luvulla. Yläasteella luokkamme suosikit olivat Rin tin tin ja Tämä taivas, tämä maa. Lauloimme ne joka tunti.
Kommentit (508)
- Lohikäärme Puff
- Meksikon pikajuna
- Varrella virran
- Mombasa
- Täällä pohjantähden alla
- Sininen on taivas
- Puuvillapellot
Kukkoni kuoli komea.. (Piiri pieni pyörii 1-2 lk musiikin kirjasta)
Lumi teki enkelin eteiseen, Moonlight shadow, All my loving
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli ala-asteella sellainen laulu jossa laulettiin:
Turhaa huoli ois, hammaspeikko kuoli pois.En muista enempää.
Muistaisiko joku kyseistä kappaletta?
Jatkuu... vatsatauti vangittiin rottakellariin.
Vierailija kirjoitti:
Pääsiäisen aikaan laulettiin: Pienen aasin askeleet jo kuuluu kaukaa tieltä, jokainen nyt tietää kuka tulossa on sieltä.
Lapsilla vaan ei ollut painotus ihan kohdallaan kun opettaja alituiseen meitä muistutti, että älkää laulako pienennaasinnaskeleet.
Toinen hauska on kun itsenäisyyspäivän tienoilla lauletaan Siniristilippumme. Lapset lisäsi siihen kohdan tittidii. Eli Siniristilippumme tittidii, sulle käsin vannomme sydämin. Silloin musiikintuntia pitänyt rehtorimme keskeytti soittamisen ja rupesi ihan naama punasena huutamaan luokalle, että koittakaa nyt jo tajuta, että siihen väliin ei mitään tittidiitä tule. :D
Lauloin tämän mielessäni 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maakuntalaulut! Voi prkl että niitä piti veivata.
Yläasteen suosituin biisi oli Hassen Het potatis -yhtyeen Sommaren är här, mutta sitä pääsi kuulemaan vain ruotsin tunnilla.
Oliko toi sitten siinä "där kommer gunnel och luffe, luffe luffe kom hit. Vuf vuf!"
Nyt repesin, ja repesin pahasti. Nauran niin, että kyyneleet valuu. Tuo on nimittäin ainoa ruotsin kielen pätkä, jonka muistan koko Hej på dig -kirjasarjasta ja yläasteen ruotsin kielen tunneista, vaikka ysejä ja kymppejä todistukseen aineesta sainkin. Luffe kom hit. Vuf vuf! :D :D Voi elämän kevät, miten hauskaa, että joku muukin sen muistaa. :D :D
Onko tämä se Luffe-koira, joka asui Tallkullassa? Sitten siellä asui myös Anders ja Gunilla, som tycker om pop musik. Meillä yläasteella vuosina 1979-1982 opetettiin tällaista svenskaa.
Jos ruotsalaiset työkaverini tietäisivät tämän, he ymmärtäisivät miksen puhu heidän kanssaan ruotsia.. tervehtisinkin aina reippaasti "hej på dig" ja huudahtelisin "aj sjutton"
Kiitos 90/194 Eilen yritin laulaa Herra Harakkaa lapsenlapselle, en vaan muistanut kuin pari sanaa.Tykkäsin lapsena laulusta kauheasti.Nyt seurailen harakoiden elämää pihamaalla.
Hei!Muistaako tai tunteeko kukaan kotiseutulaulua: Tuol laakson liepehellä on armas kotini, on siellä käyskennellä mun riemuni.Terve tuhansin seutu ihanin..!Oisko Karjalasta päin?Kiitos kaunis, jos muistaa joku.
Isotalon Antti ja Rannanjärvi sivu 46
I'm sailing sivu 252
80-luvulla
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli ala-asteella sellainen laulu jossa laulettiin:
Turhaa huoli ois, hammaspeikko kuoli pois.En muista enempää.
Muistaisiko joku kyseistä kappaletta?
Muistan! Ekalla ja/tai tokalla laulettiin. Jäi mieleen kun ekan kerran kuulin isompien lasten laulavan pätkän laulusta, ja kuulin ”vatsatauti valmiiks niin, rotta kellariin”. Laulu siis selvästi kertoi pahiksista, jotka valmistavat vatsatautia ja panevat rottia kellariin.
Sitten kun itse laulettiin tuota musiikintunnilla, selvisi ettei se ihan niin mennytkään.
Googlasin koko sanat:
"minä tahdon asua piparkakkutalossa, marmeladivalossa, herkkuvalossa
matto peittää lattiaa, mattokin on lakritsaa. Mahantäyden makeaa talossani saan
turhaa huoli ois hammaspeikko kuoli pois vatsatauti vangittiin rottakellariin
minä tahdon jätskiä, mielin määrin popsia tuuttia ja topsia ja suklaamopsia
minä tahdon leikkiä minttukarkkihauvalla, marsipaanivauvalla ja nekkusauvalla
turhaa huoli ois hammaspeikko kuoli pois vatsatauti vangittiin rottakellariin
venyvät ja paukkuvat pihamaalla purkkapuut, pastillit ja kaikki muut löytää herkkusuut
poreallas makeaa tikkukaramelliä, kermavaahtovelliä, missä kelliä
turhaa huoli ois hammaspeikko kuoli pois vatsatauti vangittiin rottakellariin"
Minullakin olisi kysymys: pari muisti laulaneensa Loch Lomondia suomeksi, miten sanat menivät? Ei taida youtubesta tms löytyä suomeksi? Ihana kappale, jota olen nyt yli kolmekymppisenä laulanut kuorossa englanniksi, en tiennytkään että löytyy suomennos.
Vierailija kirjoitti:
Sakuraa, sakuraa, kaikkialla kirsikkaa. Kukkaispilvi valkoinen, leijuu yllä laaksojen...Meniköhän jotenkin näin?
Tuli aina mieleen vain sakuraväriliituni 😊
Laulukirjassa oli näiden "käännösbiisien" sanat myös alkukielellä. Muistan vieläkin 1970-luvun puolesta välistä: " Sakura, sakura, ya yo ino sorawa, miwatasu kagiri, kasumika kumoka..."
Japaniksi ei koulussa laulettu, itsekeni laulelin ja jäi mieleen.
Ala-asteella (2000-luvun alussa) laulettiin joka tunti Den Glider In ja Sammy Babitzinin Daa-da Daa-Da. Jälkeenpäin ajateltua hiukan yllättävää, että halusimme juuri nämä. Olihan siihen aikaan jo uusia nuorisotähtiä, mutta hyviä biisejä. Den Glider In taisi olla suosikki jo sen takia, että luokasta moni poika pelasi lätkää.
Aaveratsastajat, Tiku ja Taku, Tee työtäs laulellen
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla oli ala-asteen musiikinkirjassa USA:n ja Neuvostoliiton kansallislaulut :D
Joo, niin oli 😁! Ihmettelin aina että miksi...
Kivoja musiikintunteja teillä. Meillä laulettiin virsiä opettajan soittamien urkujen tahtiin. Tämä Hyvinkäällä 80-luvun alussa.
Moskovan valot, uralin pihlaja, peikkolaulu (hännät on solmittu yhteen), lohikäärme puff, yesterday...
X-herra-Äks :)