Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kutsumanimi mamma, mummo vai mummu -kuka päättää?

Vierailija
08.01.2019 |

Huokaus. Anoppini haluaa välttämättä itseään kutsuttavan mammaksi. Itse olen toisesta maakunnasta, meilläpäin on vain mummoja ja mummuja. "Mamma" tulee sanasta "maman", mikä tarkoittaa äitiä, ei siis mitenkään edes viittaa isoäitiyteen. Anoppini on itse asiassa ainoa tuntemani "mamma", kaikki muut haluaa olla mummoja, mummuja tai mummeja.

Itse olen sitä mieltä että lapsen vanhemmat saavat päättää, millä nimellä isovanhempia kutsutaan. Tietysti voidaan aina päätyä neutraaliin isoäitiin jos kovin erimielisyys tulee. Mutta että mamma? Ei sovi ainakaan minun suuhuni.

Mieheni ei ota kantaa, hän puhuu anopista aina "Kristiinana", ts. tämän ristimänimellä, ei äitinään edes.

Kommentit (42)

Vierailija
41/42 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se lähtökohtaisesti on se isovanhempi joka päättää. Meidän lapsilla on "äijä" 🙈 mutta osaavat vieraille puhuessa puhua "ukista" kun ei muut muuten tajua mistä äijästä on kyse.

Mutta tuo mamma on vähän niin ja näin, ei ne ihan mitä tahansa voi päättää, esim. että isoäitiä kutsuttaisiin äidiksi 🤔 Mamma on siinä ja rajalla.

Vierailija
42/42 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen saa ihan vapaasti itse päättää, millä nimityksellä kutsuu anoppiaan. Jos mammaksi kutsuminen tuntuu itsestä väärältä tai typerältä, niin jokaisella on täysi vapaus olla käyttämättä kyseistä sanaa omassa taloudessaan. Anoppi saa toki käyttää itse itsestään ihan mitä nimitystä itse haluaa. Hänellä on tietenkin siihen täysi oikeus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi