Kutsumanimi mamma, mummo vai mummu -kuka päättää?
Huokaus. Anoppini haluaa välttämättä itseään kutsuttavan mammaksi. Itse olen toisesta maakunnasta, meilläpäin on vain mummoja ja mummuja. "Mamma" tulee sanasta "maman", mikä tarkoittaa äitiä, ei siis mitenkään edes viittaa isoäitiyteen. Anoppini on itse asiassa ainoa tuntemani "mamma", kaikki muut haluaa olla mummoja, mummuja tai mummeja.
Itse olen sitä mieltä että lapsen vanhemmat saavat päättää, millä nimellä isovanhempia kutsutaan. Tietysti voidaan aina päätyä neutraaliin isoäitiin jos kovin erimielisyys tulee. Mutta että mamma? Ei sovi ainakaan minun suuhuni.
Mieheni ei ota kantaa, hän puhuu anopista aina "Kristiinana", ts. tämän ristimänimellä, ei äitinään edes.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat ei sitä päätä, vaan isovanhempi.
Voiko isovanhempi jotenkin estää sen että vanhemmat puhuvat lapselle mummosta vaikka isoäiti itse haluaa olla isu.
Kyllä sen isovanhempi itse päättää. Varmaan haluaa, että kaikki lapsenlapset käyttävät samaa nimitystä, tuskinpa kukaan haluaa olla yksille lapsille mummi ja toisille mummo ja vielä kolmansille isoäiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko isovanhempi jotenkin estää sen että vanhemmat puhuvat lapselle mummosta vaikka isoäiti itse haluaa olla isu.
Eivät voi, mutta toisaalta eipä voi vanhemmat estää sitäkään, että isoäiti kutsuu lapsenlasta Hertaksi, vaikka tämän nimi on Mico.
Kaikesta sitä saadaankin riita aikaseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät voi, mutta toisaalta eipä voi vanhemmat estää sitäkään, että isoäiti kutsuu lapsenlasta Hertaksi, vaikka tämän nimi on Mico.
Isoäiti ei voi sillekään oikein mitään jos tuossa kohtaa vanhemmat eivät anna lapsen olla missään tekemisissä isoäidin kanssa ja tuskin lapsi sitä haluaa myöhemmin itsekään jos isovanhempi kutsuu häntä edelleen Micoksi.
Isovanhempi itse päättää, meillä minun äitini on mummu kuten hänen äitinsä aikoinaan, miehen äiti on ollut mummi jo kauan ennen meidän lasta. Välillä lapsi viittaa häneen "Ritva-mummina", koska hoitopaikassa on myös yksi mummi. Isoisät ovat molemmat pappoja ja minun isoisoäiti on sitten mamma.
Miksi ihmeessä juuri mamma olisi ongelma siksi kun se on ruotsiksi äiti?
Onhan pappakin isä, ja silti tosi yleinen isoisän nimityksenä eri puolilla Suomea. Myös vaari tulee sanasta far, eli tarkoittaa isää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isoäiti ei voi sillekään oikein mitään jos tuossa kohtaa vanhemmat eivät anna lapsen olla missään tekemisissä isoäidin kanssa ja tuskin lapsi sitä haluaa myöhemmin itsekään jos isovanhempi kutsuu häntä edelleen Micoksi.
Mitä merkitystä sillä on, näkeekö sitä lasta. Kun sukulaisille ja töissä puhuu pojasta nimeltä Hertta, niin onhan se kaikille hauskaa. Etenkin kun muistaa sanoa, että miniälle ihmisten nimeäminen on aina ollut vähän hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä isoäiti/isä itse saa päättää kutsumanimensä.
Ei se ole vanhempien tehtävä.
Niin saakin. Isän isä itse opetti meille, että hän on äijä. Ja äijäksi kutsuimme aina. Isän äiti oli sentään mumma, eikä akka :D
Äijä-nimitys tulee Karjalasta. Karjalaisittain isoisä. Isälläni on ollut Äijä ja hän on itse myös Äijä lapsilleen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä merkitystä sillä on, näkeekö sitä lasta. Kun sukulaisille ja töissä puhuu pojasta nimeltä Hertta, niin onhan se kaikille hauskaa. Etenkin kun muistaa sanoa, että miniälle ihmisten nimeäminen on aina ollut vähän hankalaa.
Ei mitään. Olisin vanhempana pelkästään tyytyväinen tilanteeseen. Isoäidin työkaverina ehkä en.
Et sinä ole se isoäiti, joten hän päättää oman nimityksensä, koska hän se isoäiti on ja hänen roolinsa on se, joten saa itse päättää
Jos ette ole kaksikielisiä niin luulisi mamman käyvän. Itse se isoäiti sen päättää mikä hän on. Ainoa poikkeus olisi minusta juuri tuo että olisitte ruotsinkielisiä ja sinä olisit mamma. Silloin isoäidin olisi pakko keksiä joku muu nimitys koska eiväthän lapset kutsuisi häntä mammaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä isoäiti/isä itse saa päättää kutsumanimensä.
Ei se ole vanhempien tehtävä.
Niin saakin. Isän isä itse opetti meille, että hän on äijä. Ja äijäksi kutsuimme aina. Isän äiti oli sentään mumma, eikä akka :D
Miksi olisikaan akka? Se on ämmi ja äijä, siellä missä noita termejä käytetään.
https://www.kielikello.fi/-/aijat-ja-ammat-vaarit-ja-muorit-isovanhempi…
Isoäiti itse päättää onko mamma vai mummo yms. Oma isoäitini oli pohjanmaalta ja kutsuttiin mammaksi. Aika hulluahan se olisi jos esim vanhemmat päättäisivät miksi isoäitiä kutsutaan. Sitten tietysti on tilanteita, että niitä mummeja on useampi, silloin voidaan erotella puheessa esim Helsingin mummi ja Keravan mummi.
Meillä saivat isoäidit ja -isät itse päättää miten haluavat tulla lapselle sanotuksi. Meillä on siis lapsilla fammu ja vaari, mummu ja pappa.
Jos sinun mielestäsi "mamma" tarkoittaa äitiä eikä sovi siksi isoäidille, niin yhtälailla kaiketi "pappa" tarkoittaa isää, eikä sovi isoisälle. Jos lapsi ei kutsu omaa äitiään mammaksi, niin miksei anoppi voisi hyvin olla mamma niin halutessaan?
Mamma on äiti ja sillä selvä. En tunne yhtäkään isoäitiä, jota lapsenlapsensa kutsuisivat mammaksi, vaan täälläpäin isoäitejä kutsutaan joko mummoiksi tai mummeiksi. Niistä voi valita mieleisemmän, tai sitten voi tyytyä oman etunimensä käyttöön. Mamma -nimitys on varattu perheen äitien käyttöön. Jos joku mummo vaatii itseään kutsuttavan mammaksi, niin se kertoo vain siitä että hän ei halua olla mummo ollenkaan. Tällaiset ovat näitä nuoruuttaan takaisin haihattelevia "ikinuoria", jotka kuvittelevat että vielä yli kuusikymppisinä eletään samalla tavalla kuin pari-kolmekymppisinä.
Mun isän äiti on mamma. Mä nyt myös mamma.