Tunnetteko kehossanne kun ketoosi menee päälle ja rasva alkaa palaa?
Itselläni on vähän sellainen tietty fiilis päällä kun rasva rupeaa palamaan. Haaste on pitää se päällä koko ajan aamusta iltaan syömällä kuitenkin jotain ettei mene ihan överiksi.
Kommentit (78)
Mulla tuore 1.5 kk kestoinen ketoosi-dieetti ja vedin sen tosi tiukkana eli hiilihydraatteja ei juuri tullut, paitsi mitä päivittäiset 2 porkkanaa, 1 tomaatti ja kurkkupalat sisältää.
Diettipäivät 1-3: olo sietämätön: nälkä, päänsärky, palelu, heikotus, kiukku.
Diettipäivät 4-7: loistava olo: energiaa, pirteä ja raikas olo, turvotus hävinnyt, iho kukoistaa, uni heikentynyt, mutta ei vielä päiväaikaista väsymystä, vyötärö kaventunut, painolaskua vain 1 kg/viikko.
Diettipäivät 8-45: kuolema tulee: loputon väsymys, rasituksensieto heikentynyt, työmatka (2 kg) kävellen hitaasti joudun välillä pysähtelemään, hengenahdistusta, sydämen tykytystä ja epämiellyttävää muljahtelua. Raajat painavat ja raskaat, muutaman portaan noustessa jalat kuin lyijyä. Töissä ajatus tahmoo, muisti pätkii, keskittymiskyky huono, työt ei etene, kaikki toiminnot hidastuneet. Yleinen jaksamattomuus, töiden jälkeen vain sohvalla makoilua. Yöuni kuitenkin ok, vaikka nukahtaminen voi olla vaikeaa. Mitään liikuntaa ei voi ajatellakaan harrastaa: ei kerta kaikkiaan kykene.
Ei enää ikinä. Varmasti on terveydelle vaarallista. Ajattelen, että voisi oikeasti provosoida jonkun sydäntapahtuman, jos on sellaiselle alttiutta. Ehkä kävi näin, koska olen normaalipainoinen, mutta tanakka sellainen, BMI 24. Ehkä tosi voimakkaasti ylipainoisille ei tule näitä oireita.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuore 1.5 kk kestoinen ketoosi-dieetti ja vedin sen tosi tiukkana eli hiilihydraatteja ei juuri tullut, paitsi mitä päivittäiset 2 porkkanaa, 1 tomaatti ja kurkkupalat sisältää.
Diettipäivät 1-3: olo sietämätön: nälkä, päänsärky, palelu, heikotus, kiukku.
Diettipäivät 4-7: loistava olo: energiaa, pirteä ja raikas olo, turvotus hävinnyt, iho kukoistaa, uni heikentynyt, mutta ei vielä päiväaikaista väsymystä, vyötärö kaventunut, painolaskua vain 1 kg/viikko.
Diettipäivät 8-45: kuolema tulee: loputon väsymys, rasituksensieto heikentynyt, työmatka (2 kg) kävellen hitaasti joudun välillä pysähtelemään, hengenahdistusta, sydämen tykytystä ja epämiellyttävää muljahtelua. Raajat painavat ja raskaat, muutaman portaan noustessa jalat kuin lyijyä. Töissä ajatus tahmoo, muisti pätkii, keskittymiskyky huono, työt ei etene, kaikki toiminnot hidastuneet. Yleinen jaksamattomuus, töiden jälkeen vain sohvalla makoilua. Yöuni kuitenkin ok, vaikka nukahtaminen voi olla vaikeaa. Mitään liikuntaa ei voi ajatellakaan harrastaa: ei kerta kaikkiaan kykene.
Ei enää ikinä. Varmasti on terveydelle vaarallista. Ajattelen, että voisi oikeasti provosoida jonkun sydäntapahtuman, jos on sellaiselle alttiutta. Ehkä kävi näin, koska olen normaalipainoinen, mutta tanakka sellainen, BMI 24. Ehkä tosi voimakkaasti ylipainoisille ei tule näitä oireita.
Normaalipainoiselle 1 kg/viikko painonpudotus on TODELLA SUURI. Olet siis vetänyt rajusti alikaloreilla. Yksi rasvakilo vastaa noin 7700 kilokaloria. Joka päivä olet siis rasvassa mitaten mennyt 1100 kilokaloria alle kulutuksesi. Ei ihme, jos ei jaksa ja väsyttää ja tulee oireita. Ei ole ketoosin vika, jos kidutat itseäsi keskitysleiridieetillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei häviä ketoosissa lihakset, kun kroppa on rasvapolttoisessa tilassa ja ravinto sopivaa. Ja ketoosi nimen omaan _on_ aivan luonnollinen tila. Jatkuva sokerin pupeltaminen taas ei ole.
Aika hyvät systeemit kropalla kuitenkin on polttaa ne sokerit. Jos kerta niin ei olisi tarkoitus niin miksi ne systeemit ylipäätänsä ovat olemassa? Ja jos kerta ketoosi on se luonnollinen tila, niin miksi kro ppa ei ole ketoosissa aina kun mahdollista vaan se poistuu siitä heti jos se saa tarpeeksi hiilareita tai proteiinejä?
Kyllä ihmiskeho polttaa sitä sokeria, mutta se ei kykene polttamaan sitä siinä määrin, mitä nykyihminen sitä napaansa tunkee. Keho pystyy käsittelemään kerralla 5g sokeria (tai oikeammin hiilihydraattia), ja sitä tulee normisyönnillä jo yhdestä ruokailukerrasta paljon enemmän. Tämän lisäksi syödään kolmen tunnin välein, jolloin se sokeri ei ehdi poistumaan verenkierrosta, vaan sitä tulee sinne koko ajan pikkuhiljaa lisää ja lisää. Jossain kohtaa käy sitten niin, ettei keho enää selviä siitä jatkuvasta hiilarin ylimäärästä, ja syntyy kakkostyypin diabetes. Lisäksi riippuu tosi paljon ihmisestä, minkä verran keho sitä hiilaria kykenee käsittelemään. Joku himourheilija on ihan eri asemassa, kuin sohvaperuna.
Usealla näyttää olevan ongelmaa ketoosin aiheuttaman päänsäryn kanssa. Kirjoitin tänne muutaman näppärän vinkin: https://treeniohjelmat.wordpress.com/2021/06/06/ketoosi-ja-paansarky/
Ketoosissa nälän tunne katoaa kokonaa. Tunne oli mahtava entiselle sokerinhimon kanssa kamppailevalle. Pidin ketoosia yllä niin kauan että jouduin melkein sairaalaan. Oli melkein yliluonmollista kun ei tuntenut nälkää.
Ketoosin jatkuessa jos et saa sokeria kehosi voi saada happomyrkytyksen. Pyörryt ja kehosi muuttuu jääkylmäksi puoleksi tunniksi. Kehossa ei ole enää lainkaan sokeria mitä polttaa.
Happomyrkytystä edeltää oireet kuten jatkuvasti pyörrytys ja hengityksen paha haju. Tajunnanmenetys voi johtaa pitkäaikaiseen tajunnan menetykseen ja kuolemaan.
Paha haju hengityksessä kertoo että keho on jo lähellä romahtaa jos dieettiä ei lopeta. Dieetin jatkuessa tulee hypoglykemia ja ihminen menettää tajunnan ja kramppaa sekä kouristelee.
Tila on happomyrkytys eli ketoasidoosi sama tila johon diabeetikko voi menehtyä. Ero on että diettaajalla se on itse hankittu. Vasta ketoasidoosin jälkeen lopetin.
Sydän hakkaa kuin viimeistä päivää ja tunne olisi kuin sinut upotettaisiin jäihin. Menetät tajunnan ja kouristelet.
Huomaan siitä, että suussa maistuu aivan kauhea maku, sellainen metallin ja viemärin sekoitus. Haisenkin todennäköisesti ihan hirveälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sit sellainen hassu juttu, että kun rasva alkaa sulaa, tunnen sellaista nykimistä, vähän kuin elohiiri, siellä missä sulaa. Tai vatsassa sellaisia nykäyksiä, nii.kuin ois raskaana ja vauva potkisi. Hassu tunne muuten.
Mullakin on noita nykäyksiä mutta olen aina ajatellut että ne ovat ihan pelkkiä ilmavaivoja.
Voiko nykiminen=rasvan sulaminen pitää paikkansa? Minulla on nimittäin nykinyt reisissä, mutta ajattelin sen johtuvan treeneistä. Pari viime viikkoa on nykinyt vyötäröllä ja tosiaan ihan kuin vauvan potkut. Olen kyllä laihtunutkin ja kiinteytynyt.
Vietettyäsi pari tuntia tuossa tilassa ymmärrät että jos et ala syödä hiilihydraatteja niin kuolet siihen.
Vierailija kirjoitti:
Ketoosin jatkuessa jos et saa sokeria kehosi voi saada happomyrkytyksen. Pyörryt ja kehosi muuttuu jääkylmäksi puoleksi tunniksi. Kehossa ei ole enää lainkaan sokeria mitä polttaa.
Tälläinen lääkäri täällä taas asialla. Minun verensokerini on 6 ( ei paasto), vaikka olen ollut vähähiilihydraattisella lähes kaksi vuotta. Verikokeiden arvot myös optimit ja normaali kolesteroli.
Nykyään ihmiset syövät epäluonnollisen paljon sokeria. Itse jätän leivät, pastat, riisit, lisätyt sokerit ym. välistä ja olo mitä mahtavin. Syön paljon vihanneksia ja isoja salaatteja, vältän myöskin punaista lihaa. Iho ei myöskään ole ollut näin hyvässä kunnossa vuosiin. Eniten kyllä vaikuttanut positiivisesti ajatuksen juoksuun. Ennen oli aivosumu kovinkin yleistä ja verensokereiden heittelyn takia kamala väsy. Nyt ei ole enää mitään noista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sit sellainen hassu juttu, että kun rasva alkaa sulaa, tunnen sellaista nykimistä, vähän kuin elohiiri, siellä missä sulaa. Tai vatsassa sellaisia nykäyksiä, nii.kuin ois raskaana ja vauva potkisi. Hassu tunne muuten.
Mullakin on noita nykäyksiä mutta olen aina ajatellut että ne ovat ihan pelkkiä ilmavaivoja.
Voiko nykiminen=rasvan sulaminen pitää paikkansa? Minulla on nimittäin nykinyt reisissä, mutta ajattelin sen johtuvan treeneistä. Pari viime viikkoa on nykinyt vyötäröllä ja tosiaan ihan kuin vauvan potkut. Olen kyllä laihtunutkin ja kiinteytynyt.
Magnesiumin puute. Kannattaa myös syödä tarpeeksi suolaa.
Vierailija kirjoitti:
Tila on happomyrkytys eli ketoasidoosi sama tila johon diabeetikko voi menehtyä. Ero on että diettaajalla se on itse hankittu. Vasta ketoasidoosin jälkeen lopetin.
Ketoosi ja ketoasidoosi ovat kaksi täysin eri asiaa...
Jos ylläpidät ketoosia viikkotolkulla ja kuukausitolkulla kehosi saa lopulta ketoasidoosin. Niin tapahtuu kun lakkaa syömästä. Syömättömyteen kuolee.
Mikäli on puoli vuotta melkein täysin saamatta hiilihydraatteja niin se on keholle sama asia kuin olisi syömättä. Keho kuolee nälkään.
Ketoosi on ihan paras keino päästä joulusta päälle jääneestä sokerinhimosta!