Mitä tekisit jos ystäväsi paljastuisi r-asistiksi?
Hissukseen vuosien varrella hän olisi muuntunut r-asistiksi. Suvaitsisitko ja jatkaisit ystävyyttä vai lopettaisitko ystävyyden vai ottaisitko vain hajurakoa eli etääntyisit jonkin verran muttet katkaisisi yhteydenpitoa?
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa, rasisteja ei kuulu lähipiiriini. Minun olisi kyllä erittäin hankalaa, ellei täysin mahdotonta, ymmärtää ihmistä, joka arvottaa kanssaihmisiä pelkästään ihonvärin, tai jonkin muun rodullisen piirteen perusteella.
Entäs kulttuurin mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin edelleen hänen kanssaan kuten tähänkin asti.
Entä jos et itse olisi r-asisti, jatkaisitko sittenkin?
Itse jatkaisin myös mikäli puhuisimme jatkossakin muistakin asioista kuin m.muutosta.
T. Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa, rasisteja ei kuulu lähipiiriini. Minun olisi kyllä erittäin hankalaa, ellei täysin mahdotonta, ymmärtää ihmistä, joka arvottaa kanssaihmisiä pelkästään ihonvärin, tai jonkin muun rodullisen piirteen perusteella.
Entäs kulttuurin mukaan?
MItä se käytännössä tarkoittaa? Avaa vähän.
T. Eri
Kyselisin häneltä. En heti ainakaan tuomitsisi häntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin ylpeä hänestä ja iloinen hänen tervehtymisestään normaaliksi ihmiseksi.
Ei ole olemassa mitään rasismia vaan on olemassa realisteja sekä epärehellisyydessä, valheessa ja utopiassa eläviä idiootteja.
Kumpia niistä A.H.:n natsìt olivat?
He olivat niitä samoja joita tänä päivänä ovat vihervasemmistolaiset, śuvakit, vájakit ja nämä muut helvetin hyvät ihmiset.
Jo lukemalla tätä ketjua tuo käy selväksi jokaiselle normaalille ihmiselle, mutta perversseintä tässä on se, että he syyttelevät muita natzeiksi ymmärtämättä, että juuri he itse ovat niitä, eikä suinkaan ne joita he natzeiksi syyttävät.
1) Tiedätkö, mitä rasismi on?
2) Tiedätkö, millainen oli alkuperäisten (ja ehkä on vieläkin joidenkin) natsìen aate,?
Vierailija kirjoitti:
En osaa sanoa, luulisin että tyyppi pistäisi itse välit poikki kun ei kestäisi mun monikultturista perhettä ja ystäväpiiriä.
Tähän vähän vaikuttaa onko se ” moni” kulttuurisuus puolikkaan äo:n tai väkisin lasta härkijän kulttuuri. Monet kulttuurit on näille ”ra sis teille” ihan ok.
Tuskin kukaan mitään sanoo tai tekee, pitää ajatuksensa ominaan. Asunnon vuokraus tai työnhakuvaiheessa (esim) voi olla sitten vaikeuksia.
Riippuu siitä kuinka tärkeästä ja läheisestä ystävästä on kyse sekä siitä kuinka rasistinen hän on. Kaikilla on hyvät ja huonot puolensa. Ennakkoluulot ja stereotyyppinen ajattelu yleensä muuttuvat kun/jos tulee henkilökohtaisempia kokemuksia muista kulttuureista ja etnisistä ryhmistä tulevista ihmisistä. Avarakatseisemmasta ystävästä voi olla apua, ettei ajatusmaailma muutu liian suppeaksi. Jotain jatkuvaa rotuopista saarnaamista tms. tuskin jaksaisin kuitenkaan kuunnella.
Miten Wikipediassa määritellään rasismi:
"Rasismiksi voidaan luonnehtia valta- ja alistussuhteita tuottavia ajattelu-, puhe-, ja toimintatapoja, joissa jonkun yksilön tai ryhmän (oletettu tai väitetty) ominaisuus, olipa se biologinen tai kulttuurinen, esitetään olemukselliseksi ja muuttumattomaksi."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs kulttuurin mukaan?
T. Eri
Vaikka uskonnon mukaan. En koskaan tule hyväksymään islamia ja olen muutamassa maassa käynytkin. Jokainen maa näistä oli maa missä en haluaisi elää.
Seuraisin tilannetta. Mikäli henkilö ryhtyisi ululisemaan ulkomaalaisisista niin hylkäisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa sanoa, luulisin että tyyppi pistäisi itse välit poikki kun ei kestäisi mun monikultturista perhettä ja ystäväpiiriä.
Tähän vähän vaikuttaa onko se ” moni” kulttuurisuus puolikkaan äo:n tai väkisin lasta härkijän kulttuuri. Monet kulttuurit on näille ”ra sis teille” ihan ok.
Tuskin kukaan mitään sanoo tai tekee, pitää ajatuksensa ominaan. Asunnon vuokraus tai työnhakuvaiheessa (esim) voi olla sitten vaikeuksia.
Hyvä ketju
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin ylpeä hänestä ja iloinen hänen tervehtymisestään normaaliksi ihmiseksi.
Ei ole olemassa mitään rasismia vaan on olemassa realisteja sekä epärehellisyydessä, valheessa ja utopiassa eläviä idiootteja.
Kumpia niistä A.H.:n natsìt olivat?
He olivat niitä samoja joita tänä päivänä ovat vihervasemmistolaiset, śuvakit, vájakit ja nämä muut helvetin hyvät ihmiset.
Jo lukemalla tätä ketjua tuo käy selväksi jokaiselle normaalille ihmiselle, mutta perversseintä tässä on se, että he syyttelevät muita natzeiksi ymmärtämättä, että juuri he itse ovat niitä, eikä suinkaan ne joita he natzeiksi syyttävät.
1) Tiedätkö, mitä rasismi on?
2) Tiedätkö, millainen oli alkuperäisten (ja ehkä on vieläkin joidenkin) natsìen aate,?
1). Kyllä, aivan varmasti tiedän. Mutta tiedätkö sinä?
2). Se oli aivan se sama, mitä nykyinen vihervasemmisto kaikkinen suvakkeineen tulisi toteuttamaan toisinakattelijoita kohtaan jos heillä olisi valtaa.
Mutta tätä tosiasiaa sinä et kykene ymmärtämään?
"Vihervasemmistoko" haaveilee miljoonien ihmisten tappamisesta uskonnon perusteella ja ajattelee, että toiset rodut ovat parempia ja ansaitsevat parempaa kuin toiset? Miten tämä ilmenee?
En haluaisi kokonaan katkaista välejä, mutta pakostakin varmaan etääntyisin. Oma äitini on kiinalainen ja pahalta ja loukkaavalta tietenkin tuntuisi jos ystävän mielestä äitini ei rotunsa takia ole yhtä hyvä ja arvokas kuin vaikkapa suomalainen isäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs kulttuurin mukaan?
T. Eri
Vaikka uskonnon mukaan. En koskaan tule hyväksymään islamia ja olen muutamassa maassa käynytkin. Jokainen maa näistä oli maa missä en haluaisi elää.
Mitään uskontoja ei tulisi hyväksyä.
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi kokonaan katkaista välejä, mutta pakostakin varmaan etääntyisin. Oma äitini on kiinalainen ja pahalta ja loukkaavalta tietenkin tuntuisi jos ystävän mielestä äitini ei rotunsa takia ole yhtä hyvä ja arvokas kuin vaikkapa suomalainen isäni.
Japsi olisi parempi, mutta kyllähän kinuskitkin alkavat tänä päivänä jo olla kunniavalkoisia.
Äärirasistia en hyväksyisi kaveripiiriini. Esimerkiksi sellaista joka käyttää epäasiallista kieltä.
Yksinkertaisimmat tyypit, sekä lapsuuden ongelmistaan kärsivät ovat näitä joilla ra sistinen herääminen tapahtuu, ennen vain möllötettiin ihan omaa vikaa. Ja eiköhän nämä kaverit siitä itse eniten kärsi. Ainahan se on jonkun muun vikaa ja ra sisimi on hyvä tekosyy monelle purkaa sisäistä pahaa oloaan.
Joten en ole purkamassa mitään ystävyyksiä, vaan opastamassa ymmärtämään ettei syyttöminen vihaaminen ole koskaan oikein, jonkun muun teon pohjalta.
En kai paljon mitään. Tunnen nytkin yhden avoimesti rasistisen tyypiin ja pari muka-liberaalia nimbyilijää jotka ovat omasta mielestään kovinkin suvaitsevaisia vaikka tosiasiassa ihan yhtä rasisteja kuin tuo ensimmäinenkin tapaus. Kyllä maailmaan vääriäkin mielipiteitä mahtuu. Eriasia jos aletaan polkemaan muiden oikeuksia, sitten täytyisi viheltää peli poikki.