Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa on liian hyvä sosiaaliturva

Vierailija
07.01.2019 |

Sosiaaliturvan pitäisi olla niin pieni, että minkätahansa työn vastaanottaminen olisi kannattavampaa kuin sosiaaliturvalla eläminen oli se sitten nollatuntisoppari tai pienipalkkatyö. Suomen kannattaisi ottaa esimerkkiä ja mallia muualta maailmalta jossa pienemmällä sosiaaliturvan tasolla myös työvoimakustannukset kuten palkat on onnistuttu pitämään kohtuullisina. Nimittäin ei ole epäillystäkään, etteikö Suomen korkea sosiaaliturvan taso myös nostaisi työvoimakustannuksia. Nyt työpaikat menevät Bangladeshin ja Somalian kaltaisiin jalpatyömaihin, koska suomalainen työvoima on liian kallista. Siksi Suomessa tarvittaisiin sosiaaliturvan leikkaus ja koko kansaa koskeva kiky -sopumus.

Kommentit (164)

Vierailija
141/164 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan se Suomessa liian hyvä sosiaaliturva, kun rahaa saa enemmän joutilaana kuin työssä ollessa.

Ja sitten kehdataan valittaa, että en mene töihin, kun palkat ovat liian pieniä.

Jos pärjää työttömyysrahalla, asumistuella ja sillä mahdollisella toimeentulolla jatkuvasti.

Niin silloinhan pärjää myös silloin, jos saa saman rahan palkkaa.

Miksi helvetissä Suomessa maksetaan pelkästä oleskelusta?

Sairaat ja työhönkykenemättömät ymmärrän, mutta en terveiden ihmisten elättämistä.

Jos työ ei kelpaa, niin kyllä Siperia opettaa.

Ei tässä työttömien syyllistäminen auta, vaan pitäisi luoda niitä työpaikkoja. En ole myöskään kuullut kenenkään työttömän sanovan, että ei halua mennä töihin liian ison palkan vuoksi.

Kokopäivätyötä tekevälle jää yleensä aina enemmän rahaa käteen kuin tuilla eläville. ( Esim. ansiosidonnaista työttömyysturvaa lukuunottamatta.) Pääkaupunkiseudulla asuminen on varsinkin tosi kallista, mutta silti sielläkin pienipalkkainen työntekijä voi hakea esim. asumistukea.

Joten mielestäni tuo väite, että pelkillä tuilla elää leveämmin ei pidä paikkansa.

valitettavasti pitää. Et huomioinut että työssä käymisestä aiheutuu kustannuksia, joten tietyissä tapauksissa elämiseen jäävä rahamäärä faktisesti on tuilla suurempi. Olen itsekin ollut tässä tilanteessa, ja eihän siinä olisi ollut mitään järkeä jos en olisi ajatellut tilanteen olevan väliaikainen, ja työssäkäyminen avaa uusia mahdollisuuksia. Lyhyellä tähtäimellä työssäkäyminen ei ollut taloudellisesti järkevää, mutta se investointi kannatti.

Vierailija
142/164 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjä äiti kirjoitti:

Joo kyllähän nämä nykyiset verotusjärjestelmät kieltämättä vetuttaa ihan hulluna! Olen nuori yrittäjä, aina tehnyt paljon töitä, ennen ei jäänyt mitään käteen töistä (täyttä päivää todella raskas työ, 1300-1500e jäi kuussa siitä palkkaa!) Ja päätin kotona makaamisen sijaan tehdä asialle jotain.

Perustin yrityksen, nyt olen pyörittänyt sitä täysin ilman valtion tukea 3v, (en saanut edes startti rahaa), ja jään nyt äitiyslomalle. Mitään lomia en ole aiemmin pitänyt.

Maksoin vuoden todella isoa yel maksua eli yrittäjän eläkerahastoa, jotta voisin kerrankin olla edes sen lapsen takia "lomalla" vuoden.

Nyt tuli päätös, ja koko äitiysraha menee veroihin käytännössä!!! Kylläpä kannatti kituutella tämä korona vuosi ja maksaa hulluna ja kuvitella että saisi mukavat rahat ettei tarvitse mieheltä pyytää rahaa ja saa talolainan ym maksettua...

Nyt maksamani rahat menee verojen muodossa niille ketkä ei ole töissä yms. :):):)

Kiitos suomi! Kiitos kun palkitsette nuoret yrittäjä äidit jotka elättävät itse itsensä ja perheensä!

Mä olen todella pahoillani. Tämä on juuri Suomen ongelma. Sinunkaltaistasi ihmistä ei arvosteta, mutta ansaitsemasi rahat viedään kyllä.  Toivottavasti sinulla on ymmärtäväinen mies ja teillä yhteiset rahat! Suomi on kuppaa ahkeraa, työtä tekevää väkeään ja erityisesti naisten odotetaan raatavan. Ikävä kyllä, edes pääministerimme ei näe tätä - kohta hänkin sairastuu omaan vahvuuteensa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/164 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa sosiaaliturva on alimitoitettu suomeen koska reilusti alle minimipalkkojen. Yli puolet pienempi.

Ai en tiennytkään että ihan pitää maksaa jos sosiaaliturvalla on.... koska Suomessa EI ole minimipalkkaa, eli minimipalkka on 0. Jos on reilusti alle 0, niin sittenhän se tarkoittaa että pitää maksaa....

Vierailija
144/164 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä saan nettona 800e ansiosidonnaista.. Mitään muita tukia en saa.

taisit sinäkin unohtaa ne talouden muut tulot....

Vierailija
145/164 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tänne vessanseinä foorumille postitetaan samat valheet vuodesta toiseen.

Suomalainen yksinasuva mies saa MAKSIMISSAAN sen 400 euroa käteen sossusta asumiskustannusten päälle. Eli ensin otetaan vastaan työttömyyskorvaus ja asumistuki. Tästä summasta on maksettava kämppä, vesi, sähkö, puhelin jne.

Tämän jälkeen jos rahaa on jäljellä alle 400 euroa (käytönnössä kaikilla peruspäiväraha-työttömillä on näin) voi tehdä sossun hakemuksen. Sosiaaliviranomaiset sitten antavat rahaa sen verran, että käteen jää se noin 400 euroa.

Tästä huikeasta 400 euron rahavuoresta maksetaan ruoka, pesuaineet, vaatteet ja lääkkeet jne. Sossun hakemus on tehtävä uudestaan jokaikinen kuukausi, se ei ole mikään automaatti.

Jos pitäisi ostaa esim. 80 euron kirja tietokoneohjelmoinnista työn hakua varten, niin se on voi voi jos rahaa ei ole. Tai jos tietokone menee rikki, niin ei sossu sitä ainakaan kenellekkään syntyperäiselle suomalaiselle maksa.

Itse olen niin helvetin kyllästynyt näihin paskapuheisiin siitä kuinka sossun rahoilla elää leveästi. 

Se ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Kukaan täysjärkinen ei halua elää elämääsä niin ettei rahaa kirjaimellisesti ole mihinkään ruuan lisäksi.

Vierailija
146/164 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole elämäni aikana ikinä käyttänyt huumeita tai ollut alkoholisti, töitä tein kyllä liikaa. Vuosien liiallin työn tekeminen vei leikkaussaliin ja työkyvyn menettämiseen. Eläkevakuutusyhtiön lääkkäri katsoi näkemättä terveeksi, vastoin ylilääkärin lausuntoa ja ainut asia mitä halusin oli uudelleen koulutus johonkin ammattiin. Lähes kymmene vuotta kestänyt vääntö loppui asianajajan lausuntoon, "ei kannata lähteä oikeuteen valtiota vastaan, häviät varmasti ja saat maksaa laskun". Kyseinen helvetti maksoi minulle lähes maksetun talon ja parisuhteen. En toivoisi kyseistä helvettiä edes keskustelun aloittajalle tai hänen komppaajilleen. On todella helppoa arvostella kun ei tarvitse elää kyseistä elämää, valtio on kyllä tarjonnut minulle lääkkeitä parjäämiseen. Keskushermostoon vaikuttavia masennuslääkeitä ja unilääkkeitä. Mitään en ole suostunut syömään, minain halusin takaisin työelämään? Helppo huudella kun ei ole itse joutunut käymään tätä läpi. Oma kokemus sai myöskin katsomaan sosiaalihuoltoa/turvaa vähän eri silmin. Työkyvyn menettänyt, masentunut tai juoppo ja narkkari "annetaan keskushermostoon vaikuttavia lääkeitä kaksi-kolme päivää ja takaisin yhteiskuntaan". "Suomessa on liian hyvä sosiaaliturva" tuossa lausunnossa on niin paljon ihmisiä, yksinhuoltajia, vammautuneita, työkyvyttömiä.....

tiedätkö tarinan ihmisestä joka eli mutta ei elänyt,se on heikko tarina ihmisistä jotka eivät uskalla elää maailmassa joka on elämistä varten.

olet säälittävä.-

Tiedätkö tarinan ihmisetä joka osasi elää elämänsä omana itsenään, ei maksajana yhteiskunnan osakkeiden ja ei ikinä hakenut syyllistä mihinkään tai ei ikinä hakenut kaltaisesi hyväksyntää. Maailma on todella elämistä varten mutta ei kaltaistesi hyväksikäyttöä varten.

Vierailija
147/164 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

afasfsaf kirjoitti:

Miksi tänne vessanseinä foorumille postitetaan samat valheet vuodesta toiseen.

Suomalainen yksinasuva mies saa MAKSIMISSAAN sen 400 euroa käteen sossusta asumiskustannusten päälle. Eli ensin otetaan vastaan työttömyyskorvaus ja asumistuki. Tästä summasta on maksettava kämppä, vesi, sähkö, puhelin jne.

Tämän jälkeen jos rahaa on jäljellä alle 400 euroa (käytönnössä kaikilla peruspäiväraha-työttömillä on näin) voi tehdä sossun hakemuksen. Sosiaaliviranomaiset sitten antavat rahaa sen verran, että käteen jää se noin 400 euroa.

Tästä huikeasta 400 euron rahavuoresta maksetaan ruoka, pesuaineet, vaatteet ja lääkkeet jne. Sossun hakemus on tehtävä uudestaan jokaikinen kuukausi, se ei ole mikään automaatti.

Jos pitäisi ostaa esim. 80 euron kirja tietokoneohjelmoinnista työn hakua varten, niin se on voi voi jos rahaa ei ole. Tai jos tietokone menee rikki, niin ei sossu sitä ainakaan kenellekkään syntyperäiselle suomalaiselle maksa.

Itse olen niin helvetin kyllästynyt näihin paskapuheisiin siitä kuinka sossun rahoilla elää leveästi. 

Se ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Kukaan täysjärkinen ei halua elää elämääsä niin ettei rahaa kirjaimellisesti ole mihinkään ruuan lisäksi.

Newsflash. Työssäkäyvät joutuvat maksamaan ITSE kaikki. Ja muuten se summa EI ole 400 vaan yli 500 euroa.

Vierailija
148/164 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

uskon että 90% suomalasista ei ymmärrä enempää kuin lampaat.

Ja yksi posentti tekee kaiken rahan maailmassa.

Vierailija
149/164 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Newsflash. Työssäkäyvät joutuvat maksamaan ITSE kaikki. Ja muuten se summa EI ole 400 vaan yli 500 euroa.[/quote]

Matalapalkkaiset työssäkäyvät voivat hakea asumistukea, jota saa 12 kuukautta kerrallaan, jos palkkatilanne ei muutu.

Vierailija
150/164 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siunataan kaikki jotka nyt ja tulevaisuudessa eivät ikinä sairastu mihinkään. Toivotaan että eivät ikinä joudu tekemisiin todellisen elämän kanssa tai menetä työtään. Toivotaan että markkinatalous kestää ikuisen kasvun ja kukaan ei tulevaisuudessa haasta kyseistä ihmistä mihinkään vastuuseen tekemisistään.

Vierailija
151/164 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies saa 1000e.

Asumistukea tai toimeentulotukea ei saada.

Vierailija
152/164 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuen perusosan määrät vuodelle 2021 on vahvistettu.

Yksin asuvalla henkilöllä perusosa on 1.1.2021 lähtien 504,06 euroa kuukaudessa

Vierailija
153/164 |
09.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole elämäni aikana ikinä käyttänyt huumeita tai ollut alkoholisti, töitä tein kyllä liikaa. Vuosien liiallin työn tekeminen vei leikkaussaliin ja työkyvyn menettämiseen. Eläkevakuutusyhtiön lääkkäri katsoi näkemättä terveeksi, vastoin ylilääkärin lausuntoa ja ainut asia mitä halusin oli uudelleen koulutus johonkin ammattiin. Lähes kymmene vuotta kestänyt vääntö loppui asianajajan lausuntoon, "ei kannata lähteä oikeuteen valtiota vastaan, häviät varmasti ja saat maksaa laskun". Kyseinen helvetti maksoi minulle lähes maksetun talon ja parisuhteen. En toivoisi kyseistä helvettiä edes keskustelun aloittajalle tai hänen komppaajilleen. On todella helppoa arvostella kun ei tarvitse elää kyseistä elämää, valtio on kyllä tarjonnut minulle lääkkeitä parjäämiseen. Keskushermostoon vaikuttavia masennuslääkeitä ja unilääkkeitä. Mitään en ole suostunut syömään, minain halusin takaisin työelämään? Helppo huudella kun ei ole itse joutunut käymään tätä läpi. Oma kokemus sai myöskin katsomaan sosiaalihuoltoa/turvaa vähän eri silmin. Työkyvyn menettänyt, masentunut tai juoppo ja narkkari "annetaan keskushermostoon vaikuttavia lääkeitä kaksi-kolme päivää ja takaisin yhteiskuntaan". "Suomessa on liian hyvä sosiaaliturva" tuossa lausunnossa on niin paljon ihmisiä, yksinhuoltajia, vammautuneita, työkyvyttömiä.....

tiedätkö tarinan ihmisestä joka eli mutta ei elänyt,se on heikko tarina ihmisistä jotka eivät uskalla elää maailmassa joka on elämistä varten.

olet säälittävä.-

Tiedätkö tarinan ihmisetä joka osasi elää elämänsä omana itsenään, ei maksajana yhteiskunnan osakkeiden ja ei ikinä hakenut syyllistä mihinkään tai ei ikinä hakenut kaltaisesi hyväksyntää. Maailma on todella elämistä varten mutta ei kaltaistesi hyväksikäyttöä varten.

Tiedätkö tarinan jossa ihminen eli itsenäistä elämää ja hyväksyi itsensä.

Samaan aikaan kirjoitteli vauva. Fi palstalle välittämättä muista ihmisistä.

Mutta eihän se ole itsensä hyväksymistä.eikä itsenäistä elämää.

Se on katkeraa ja pieni sieluista elämää.

Vierailija
154/164 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaaliturvaa käytetään paikkaamaan pienipalkkaisten sekä osa-aikaisten töiden pienipalkkaisuuden paikkaamiseen. Tämä on suora palkkatuki yrityksille. Teetetään töitä pienellä palkalla tarjotaan 20 - 30 viikkotuntia välillä on enemmän tunteja välillä perustunnit. Kun palkka on eri kuukausina erilainen on turvauduttava kelan maksamaan soviteltuun päivärahaan ja asumistukeen. Tämä kaikki johtuu työnantajien mahdollisuudesta kikkailla palkanmaksussa. Veronmaksajat siis maksavat nämä puuttuvat eurot. Aikoinaan kun astuin työelämään kukaan ei tiennyt osa-aika töistä eikä kelan tukia edes ollut. Silloin ihmiset tulivat omilla palkoillaan toimeen. Nyt on sijoittajat ostaneet asuntoja isoista kaupungeista vuokraavat kalliilla niitä eteenpäin asukas saa kelan asumistukea ja rahat virtaavat heidän tileille. Sitra sijoittajat saa ero vähennyksiin asunnon velat varsinkin yhtiölainat sekä kaikki mitä asuntoon hankitaan. Tavan Pulliainen ostaa kämpän asuu siinä itse ei saa mitään verovähennyksiä ei edes lainan koroista onko tämä oikein. Suomeen laki että palkan pitää olla sellainen että sillä elää ilman kelan tukia

Vierailija
155/164 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sijoittajat saavat verovähennyksiä yhtiolainoista ja asuntolainoista. Ei sijoittaja asuu omassa asunnossaan itse eikä saa mitään vähennyksiä ompa kieroa touhua

Vierailija
156/164 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi helvetti töihin terveet nuoret ihmiset. Ei ole oikein maata kotona ja syödä muiden veronmaksajien maksamaa rahaa. Ennen sanottiin sellaista ihmistä että se on loinen. Elää tekemättä mitään toisten rahoilla. Turvat kiinni ja hommiin. Sairaat eikä jo työnsä tälle yhteiskunnalle tehneet eläkkeelle. He ovat jo oman kortensa kekoon kantaneet. Itse 50 vuotta tein duunia olen maksanut palkoistani eläkemaksut ja nyt nostan eläkettä ja nautin. Nyt on nuorten vuoro

Vierailija
157/164 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei puolison tulot ole sosiaaliturvaa.

Vierailija
158/164 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkähän nerokas ap sovittelisi tuon kaikkien osa-aikatyöläisten,asumis-,perhe- ja matkakulukustannusten jälkeen niin että työn vastaanottaminen poikkeuksetta kannattaisi?

Näitä välkkyjä mutkienoikojia aina kyllä riittää.

Vierailija
159/164 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei puolison tulot ole sosiaaliturvaa.

Ei kai sulle enempää pidä maksaakaan jos sulla on puoliso!

Vierailija
160/164 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukien leikkaamista on hoettu 1990-luvun lamasta lähtien.Hyvin näkyy edistyvän...