Miten pitkään on mahdollista pysyä täysin rypyttömänä?
Luulisin että noin 40v, jos on hyvät geenit ja elämäntavat, sekä panostaa itsestään huolehtimiseen. Vaihdevuosien jälkeen tulee väkisin alamäki. Eikö olekin näin?
Kommentit (3)
Täytän pian 41. Ihmetystä on herättänyt se, että silmieni ympärillä ei ole ryppyjä, ei myöskään otsassa. Mutta vähillä yöunilla aamuisin peilistä katsoessa huomaa kuinka nenän vierestä näkyy ne viirut kohti huulia. Myös pari viivaa kulmakarvojen välissä. Hyvin levänneenä niitäkään ei juuri huomaa. Olen kyllä onnekas, muuten kyllä kroppa kaipaisi kiinteytystä. Jotkut paljonkin nuoremmat ovat ryppyisempiä ja poltan myös.
Minä olen 54-vuotias, ja edelleenkin ainoa ryppy kasvoissani on kulmakarvojen välissä parikymppisestä lähtien ollut lähes huomaamaton viiru. Elämäntapani eivät ole olleet yksinomaan terveet, mutta olen aina hoitanut ihoani hyvin, ja edelleen minulle huomautellaan ja minulta kysytään "salaisuudestani". Uskon kyllä, että suurin syy kuulaansileään ihooni ovat kummaltakin vanhemmaltani saamani geenit. Isälle kukaan ei huomauttele, mutta äidiltäni kysellään ihonhoidosta edelleen. Ja vastaus on "perusvoide".
En yritä uskotella, että näyttäisin kaksikymppiseltä, koska vaikka ryppyjä ei olekaan, piirteet ovat varmasti muuttuneet aikuisiksi. Vaihdevuosioireita minulla ei ole vielä lainkaan, joten ehkä jokin rupsahdus on odottamassa. Ja vaikka ikä ei kasvojen ihosta näykään, kaula kyllä antaa viitteitä menneiden vuosien määrästä.
Ei ole jos käyttää hyviä tuotteita. Geenit myös vaikuttaa.