Suomessa on liian hyvä sosiaaliturva
Sosiaaliturvan pitäisi olla niin pieni, että minkätahansa työn vastaanottaminen olisi kannattavampaa kuin sosiaaliturvalla eläminen oli se sitten nollatuntisoppari tai pienipalkkatyö. Suomen kannattaisi ottaa esimerkkiä ja mallia muualta maailmalta jossa pienemmällä sosiaaliturvan tasolla myös työvoimakustannukset kuten palkat on onnistuttu pitämään kohtuullisina. Nimittäin ei ole epäillystäkään, etteikö Suomen korkea sosiaaliturvan taso myös nostaisi työvoimakustannuksia. Nyt työpaikat menevät Bangladeshin ja Somalian kaltaisiin jalpatyömaihin, koska suomalainen työvoima on liian kallista. Siksi Suomessa tarvittaisiin sosiaaliturvan leikkaus ja koko kansaa koskeva kiky -sopumus.
Kommentit (164)
Puolet pois kaikista tuista, niin ei tarvita enää aktiivimallia. Alkaa nimittäin työllistyminen kiinnostamaan paatuneintakin elämäntapatyötöntä.
Tarkoitatko, että Suomestakin pitäisi tehdä orja ja riistotyö -valtio, joissa työntekijöillä ei olisi mitään oikeuksia? Tai edes saada asiaankuluvaa ja kohtuulisena pidettävää palkkaa, tekemätään työstä.
Vierailija kirjoitti:
Puolet pois kaikista tuista, niin ei tarvita enää aktiivimallia. Alkaa nimittäin työllistyminen kiinnostamaan paatuneintakin elämäntapatyötöntä.
15.000 työpaikkaa ja 500.000 työtöntä, lasketko minulle nopealla matikalla että miten tuosta riittää töitä kaikille?
Palkat ylös...jos tuet lasketaan niin esim minä työtön yh joutuisin muuttamaan yksiöön jos siihenkään olisi varaa. Ehkä kadulle. Olisitko sitten onnellinen?
Suomi on joutunut EUn tarkkailulistalle sosiaalisen peruskirjan rikkomisesta koska sosiaaliturvan vähimmäistaso ei täytä EU minimitasoa. Aika noloa ja tarkoittaa että Suomi on kehitymaa.
Vai että ap:n mielestä palkat ovat Suomessa liian suuret. 😂
Suomessahan on länsimaisittain aivan helvetin pienet palkat. Monella niin pienet, että joutuvat hakemaan etuuksia palkan päälle saadakseen riittävästi rahaa edes välttämättömään elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on joutunut EUn tarkkailulistalle sosiaalisen peruskirjan rikkomisesta koska sosiaaliturvan vähimmäistaso ei täytä EU minimitasoa. Aika noloa ja tarkoittaa että Suomi on kehitymaa.
Ja aina vaan jaksat jakaa tota tuubaa. Edelleenkään tuossa tarkkailussa ei ole huomioitu esim. asumistukea.
Aina löytyy työnantaja joka tarjoaa vähemmän kuin kilpailija.
Suomessa ei ole hyvä sosiaaliturva, eikä varsinkaan liian hyvä.
Suomessa on liian huonot palkat. Se voitaisiin määrätä lailla että työstä saatavan palkan pitää olla aina enemmän kuin sosiaaliturva.
Vierailija kirjoitti:
No ei ne tuet nyt niin hyviä ole ettäkö ne olisi verrannollisia kilpailemaan palkan kanssa. Edes sen matalapalkan.
Osa ei myöskään halua siivota jos on kouluttautunut yliopistossa ja ymmärrän sen. Tuskin kovin moni hyväpalkkainen työntekijä irtisanomisen jälkeen hakee esim siivoojan töitä. Itse olen kouluttautunut laitoshuoltaja mutta vihaan sitä työtä niin paljon että äitiysloman jälkeen kouluttaudun uudelleen paremmalle(mielekkäämmälle) alalle.
Eli osa odottaa parempia töitä ja siksi kituuttaa noilla tuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15.000 työpaikkaa ja 500.000 työtöntä, lasketko minulle nopealla matikalla että miten tuosta riittää töitä kaikille?
Palkat ylös...jos tuet lasketaan niin esim minä työtön yh joutuisin muuttamaan yksiöön jos siihenkään olisi varaa. Ehkä kadulle. Olisitko sitten onnellinen?
Työttömiä on alle puolet tuosta sinun satuilustasi. Ja työtä on paljon muutakin, kuin mitä siellä mollin sivuilla avoimina työpaikkoina näkyy.
Kaikissa maissa ei ole ihmisoikeuksiakaan, eli Suomesta nekin pois vai?
Suomessa jo peruspäiväraha/työmarkkinatuki on niin pieni nykyään, että jokainen sen saajasta on oikeutettu hakemaan toimeentulotukea.
Eli asumistuella ja peruspäivärahalla/työmarkkinatuella ei enää pysty kattamaan edes minimielinkuluja.
Joten eipä Suomen tukia voi kovin kummoisina enää pitää.
Ja nyt vielä tällaisia tukia leikataan (aktiivimalli). Ei mitään järkeä. Voidaanko enää hyvinvointiyhteiskunnasta edes puhua?
ei riitä sossun rahat elämiseen vaikka haen kaikki ruoat ruoka-avusta ja jää 500 e käteen kuussa, nytkin on pakko myydä auto kun ei ole varaa pitää vaikak ajelen vain 3 kertaa kuussa max 50 km
Entä sairaat, vanhat, vammaiset ja muut työkyvyttömät? Eutanasiako ratkaisuksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä on alle puolet tuosta sinun satuilustasi. Ja työtä on paljon muutakin, kuin mitä siellä mollin sivuilla avoimina työpaikkoina näkyy.
No selvä homma, 100.000 työpaikkaa ja 200.000 työtöntä, lasketko nyt kuitenkin että miten jokaiselle riittää töitä? Entäs tukien pienentäminen, ketä se hyödyttää? Suurinosa joutuisi kadulle ja rikollisuus pääsisi valloilleen. Ketäs tämä sitten hyödyttäisi?
Vierailija kirjoitti:
Aina löytyy työnantaja joka tarjoaa vähemmän kuin kilpailija.
Suomessa ei ole hyvä sosiaaliturva, eikä varsinkaan liian hyvä.
Suomessa on liian huonot palkat. Se voitaisiin määrätä lailla että työstä saatavan palkan pitää olla aina enemmän kuin sosiaaliturva.
Älä jaksa jauhaa palkasta, tarkastele OSTOVOIMAA, jossa olemme OECD-maiden häntäpäässä. Kukaan ei saa bruttopalkkaa käteen, paitsi jos se jää alle 11000€ vuodessa.
"Komitean uusimman maaraportin mukaan Suomen valtio ei noudata peruskirjassa turvattuja sosiaalisia oikeuksia kaikkien artikloiden osalta. Muun muassa työttömyysturva on liian alhainen, sillä se ei kata tuensaajan perustarpeita ja jää sosiaalisen peruskirjan tarkasteleman köyhyysrajan alle."
Lähde: https://ihmisoikeusliitto.fi/euroopan-neuvostolta-kritiikkia-suomen-per…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikkoja syntyy lisää ja niitä aukeaa useammille kun helpotetaan irtisanomistan. Nyt irtisaniminen vaati vaivalloisen pitkän prosessiin ja perustelun. Puhtaan irtisanomisen pitää olla nopeaa ja helppoa, näin yrityksillä ei ole kynnystä palkata työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
"Komitean uusimman maaraportin mukaan Suomen valtio ei noudata peruskirjassa turvattuja sosiaalisia oikeuksia kaikkien artikloiden osalta. Muun muassa työttömyysturva on liian alhainen, sillä se ei kata tuensaajan perustarpeita ja jää sosiaalisen peruskirjan tarkasteleman köyhyysrajan alle."
Lähde: https://ihmisoikeusliitto.fi/euroopan-neuvostolta-kritiikkia-suomen-per…
Suomessa työtön saa myös muutakin sosiaaliturvaa kuin työttömyysturvan lisäksi kuten asumistuen ja harkinnanvaraista toimeentulotukea. Näitä ei otettu huomioon tuossa raportissa ja siksi se ei ollut luotettava. Suomen hallitukselta saamansa selvityksen jälkeen Euroopan komissio veti syytteet pois, joten jakamasi uutinen ei ole pelkästään vain valheellinen vaan myös vanhentunut.
Totta joka sana, mutta ei tule toteutumaan sosialistisessa utopiassamme.