Suomessa on liian hyvä sosiaaliturva
Sosiaaliturvan pitäisi olla niin pieni, että minkätahansa työn vastaanottaminen olisi kannattavampaa kuin sosiaaliturvalla eläminen oli se sitten nollatuntisoppari tai pienipalkkatyö. Suomen kannattaisi ottaa esimerkkiä ja mallia muualta maailmalta jossa pienemmällä sosiaaliturvan tasolla myös työvoimakustannukset kuten palkat on onnistuttu pitämään kohtuullisina. Nimittäin ei ole epäillystäkään, etteikö Suomen korkea sosiaaliturvan taso myös nostaisi työvoimakustannuksia. Nyt työpaikat menevät Bangladeshin ja Somalian kaltaisiin jalpatyömaihin, koska suomalainen työvoima on liian kallista. Siksi Suomessa tarvittaisiin sosiaaliturvan leikkaus ja koko kansaa koskeva kiky -sopumus.
Kommentit (164)
Ap haluaa siis palata ajassa jonnekin 1800-luvun lopun olosuhteisiin Suomessa? Ei missään läntisessä maassa ole tuollaista järjestelmää.
Vierailija kirjoitti:
Tukiaisten pitäisi olla niin matalat, että ihmiset tekisivät oikeasti kaikkensa päästäkseen töihin. Nyt moni karttaa esimerkiksi siivousta, feissaamista, puhelinmyyntiä yms., koska "ne on paskaduunei". Minä sanon, että työttömyydestä pitää tehdä vielä paskempaa!
Siiivoaminen on ihan arvokasta työtä, mutta feissaaminen ja puhelinmyynti (koteihin) on ihmisten häirintää.
Suomessa pitäisi pystyä palkalla elämään ilman tukia. Esim nyt asumistukija menee rikkaille asuntosijoittajille ja kaikki vuokrat nousee vaan koko ajan. Kaikki asumistuet pois niin kyllä ne vuokrat laskee pikkuhiljaa tasolle joka normi-ihmisellä varaa maksaa. Ja kaikki työ pitäisi tehdä kannattavaksi. Itse tunnen nuoria (ja vanhempiakin) joiden ei kannata mennä töihin kun saa parempaa rahaa kotona ollessaan. Saavat hakea tarvitsemansa tavarat (esim uuden pesukoneen, mikron, imurin...) sossun laskuun kaupasta. Ja maksetaan aina takuuvuokratkin. Näillä tuppaa vaan tulee aika pitkäksi ja aletaan tekemään kaikkea pahaa/rikollista. Tunnen myös nuoria jotka koittaa tehdä töitä ja pärjätä omillaan. Nämä taas eivät saa mitään mistään (jos vähänkin koittaa säästää ja omistaa jotain). Tiedän että heidän on esim hankala päästä vuokralle kun ei tahdo rahat riittää monen kuukauden takuuvuokriin. Ja he hankkivat tavaransa edullisesti käytettynä kun uusiin ei ole varaa. Heillä taas monesti aika ei riitä muuhun kun työhön ja opiskeluun, ja alkavat palamaan loppuun jo nuorina. Pitäisi päättäjien herätä saada tämä yhteiskunta toimivaksi/tasapuoliseksi ja siivelläeläjät kanssa hoitamaan oman osansa "hyvinvointi yhteiskunnasta". Sairaat, vanhukset ja muut vastaavat ovat ihan eri asia (näistä yhteikunnan taas pitäisi pitää parempaa huolta) kun taas terveeltä työnvieroksujalta pitäisi tukija leikata reilusti.
kusaise housuun ja tullaan potkimaan kikyä sinne korvien väliin;
alustus;
lopeta se "business" keinottelu eri toimialoilla ja verokierto yhteisöveroista ja muusta.
itke oikein kovasti kun ei Forbesin listalle pääse;
ei haitannut veroaste kun käteen jää riittävästi; siinä on oleellinen pointti. ei kukaan ole orjasi jolta maksimoidaan tuottavuuspanos ja minimoidaan palkkiojärjestelmässä korvaus menetetystä vapaa-ajasta. (toisaalta joskus ns. vapaa-ajalla voi käyttää paljon tuottavammin kuin pölyttyneessä y-tunnuksessa josta vielä yrität osinkojuomaa..)
oletko todella non tyhmä vai etkö kehtaa myöntää tyhmyyttäsi?
Partse kirjoitti:
Suomessa pitäisi pystyä palkalla elämään ilman tukia. Esim nyt asumistukija menee rikkaille asuntosijoittajille ja kaikki vuokrat nousee vaan koko ajan. Kaikki asumistuet pois niin kyllä ne vuokrat laskee pikkuhiljaa tasolle joka normi-ihmisellä varaa maksaa. Ja kaikki työ pitäisi tehdä kannattavaksi. Itse tunnen nuoria (ja vanhempiakin) joiden ei kannata mennä töihin kun saa parempaa rahaa kotona ollessaan. Saavat hakea tarvitsemansa tavarat (esim uuden pesukoneen, mikron, imurin...) sossun laskuun kaupasta. Ja maksetaan aina takuuvuokratkin. Näillä tuppaa vaan tulee aika pitkäksi ja aletaan tekemään kaikkea pahaa/rikollista. Tunnen myös nuoria jotka koittaa tehdä töitä ja pärjätä omillaan. Nämä taas eivät saa mitään mistään (jos vähänkin koittaa säästää ja omistaa jotain). Tiedän että heidän on esim hankala päästä vuokralle kun ei tahdo rahat riittää monen kuukauden takuuvuokriin. Ja he hankkivat tavaransa edullisesti käytettynä kun uusiin ei ole varaa. Heillä taas monesti aika ei riitä muuhun kun työhön ja opiskeluun, ja alkavat palamaan loppuun jo nuorina. Pitäisi päättäjien herätä saada tämä yhteiskunta toimivaksi/tasapuoliseksi ja siivelläeläjät kanssa hoitamaan oman osansa "hyvinvointi yhteiskunnasta". Sairaat, vanhukset ja muut vastaavat ovat ihan eri asia (näistä yhteikunnan taas pitäisi pitää parempaa huolta) kun taas terveeltä työnvieroksujalta pitäisi tukija leikata reilusti.
Suomessa laiskat elää liian hyvin. Mä järkytyin kun olin töissä sosiaaliohjaajana ja asiakkaani saivat sossusta kaiken. Sossu maksoi koko asunnon ja vielä lisäksi vaatteet ja kodinkoneet! Tämän täytyy loppua. Lisäksi valittivat kun haluaisivat opiskelemaan mutta joutuisi ottamaan lainaa. Suomalaisissa on jotain niiiin vialla.
T:sosionomi
Paikallinen sopiminen käyttöön, niin työnantajillakin on varaa palkata enemmän työvoimaa! Paikallisen sopimuksen ansiosta työllistyminen nousisi, koska syntyisi lisää työpaikkoja. Sosiaalitukia tulisi pienentää, niin alkaisi kiinnostaa työnteko ja verojen maksaminen. Sosialistiparatiisi Suomi ei ole houkutteleva asuinmaa akateemisille.
olisi mielenkiintoista keskustella naamatusten noista "väläyksistäsi".
yritystukiaiset pois ja muhkeat sanktiot kaikille y-tunnuksille jotka polkevat työlainsäädäntöä, minimoivat , eivät tee kotiläksyjään, kaikista yt-kierroiksista jne. sekä väitetyistä "laittomista" lakoista.
y-tunnuksen vastuu omasta inhimillisestä pääomasta eikä vain "omistajuudesta". huono omistajuus ei kauas kanna; y-tunnuksia arvotetaan sen mukaan, ei selittelevän viestintäosaston.
Logiikkasi ei toimi, ap. Olisi kiva kun omat ideat toimisivat, koska ne tuntuvat niin nerokkailta, mutta käytäntökin pitäisi ottaa huomioon. Miten kävi aktiivimallin?
Suomessa ei kannata töitä tehdä,ellei sinulle maksettava palkka työstä ole 2000euroa kuukaudessa tai enemmän verojen jälkeen.
Työntekeminen sekä toimeentulotuen hakeminen/saaminen samaan aikaan ei ole hyvinvointi yhteiskunnan merkki.
Se on merkki matalapalkkaisen työn haitoista,sekä yhteiskunnan järjestelmän virheestä.
Eli kun paikallinen sopiminen ja palkka 3 euroa tunti niin tuet olisi 100 euroa kuukaudessa. Mutta kun vuokra on jo 500 kuukaudessa. Asuisiko ihmiset talvisin teltoissa? Kerro isille.
Suomen sosiaaliturva on matala huono.Suomal.on tottunut pieneen kaikess.Työtä kaikille ei ole! Vaikka kuinka etsisi.Jotkut rustaa satoja työhakuja kuukaudessa.Ostovoimaakaan ei ole eikä ainakaan heillä keillä mitään enää ole.Vielä vietäisi viimeinenkin,ahneet..hävetkää.Suomessa oli aika kun töitä oli sai kokeilla aloja vaihtaa vaikka työtä joka viikko.Mikä oli paremmin 80luvulla kunnes joku pilasi kaiken..Lama!rahaa haettiin liikaaa..
Itseasiassa sosiaaliturva on alimitoitettu suomeen koska reilusti alle minimipalkkojen. Yli puolet pienempi.
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa sosiaaliturva on alimitoitettu suomeen koska reilusti alle minimipalkkojen. Yli puolet pienempi.
Ei työttömän kuulukaan saada saman verran kuin töissäkäyvän. Tuet ovat riittävät jo nyt.
Olen samaa mieltä,vain nostamalla matalapalkkaisen työn palkkaa voi tämä Suomi oy nousta vielä kilpailevaksi Eu maaksi Saksan ja Alankomaiden joukkoon,verotukseen ei pitäsi puuttua vaan palkkojen nostaminen 2000 euroa kuukaudessa verojen jälkeen on ainut keino saada Suomi nousuun.
Se on ainut keino saada työttömät työnhakijat haketumaan töihin.
Minä saan nettona 800e ansiosidonnaista.. Mitään muita tukia en saa.
Työttömyyskorvaus on hyvin pieni osa sosiaalituista. Mitä jos aloitetaan KELA-korvauksista ja lapsilisistä? Sairaanhoitoon valuu moninkertainen summa työttömyysavustuksiin verrattuna. Jos jollain ei ole varaa puolen miljoonan euron syöpahoitoihin tai leikkauksiin, niin kuolkoon pois.
Asumistuet pois, ei rahaa minkään ylimäärän ostamiseen kuten pesukoneet. Torista löytyy.
Nyt yritetään kantasuomalaisia naisia saada huo raamaan kun taas näitä tänne tulleita ei velvoiteta mihinkään.
Mä en ihan rehellisesti sanoen ymmärrä kuka näitä tukia saa. Oon ollut opiskelija ja kärsin useista työkykyyn ja yleiseen toimintakykyyn vaikuttavista sairauksista.
Oon joutunut hakemaan tt-tukea muutaman kerran, nyt viimeisimpänä tänä vuonna, kun koronan takia meni alta se pienikin viikonlopputyö mitä oon opiskelujen ohella tehnyt. En saa opintotukea, koska opinnot ovat viivästyneet niin paljon.
Helmikuulle sain tt-tukea 97€, kuulemma pitäisi lopettaa opinnot ja ilmoittautua työttömäksi. Lisäksi asun muka liian kalliissa asunnossa (410€/kk) ja mikäli haluan jatkossa saada mitään, minun pitäisi muuttaa edullisempaan asuntoon. Tuo vaan sattuu olemaan edullisin mahdollinen asunto mitä sain??
Tuet ovat riittävät jo nyt.
tukien ja matalimman palkka tason ero,on avain tähän työttömyys ongelmaan,kun alin palkkaus olisi 2000e/kk verojen jälkeen.
Menisivät ihmiset silloin töihin. näin yksinkertaista tämä on,työttömyys ei olisi silloin houkuttelevaa eikä passivoivaa.
2000e/kk käteen verojen jälkeen on ongelman avain Suomi oy:n työttömyyteen.
Tukiaisten pitäisi olla niin matalat, että ihmiset tekisivät oikeasti kaikkensa päästäkseen töihin. Nyt moni karttaa esimerkiksi siivousta, feissaamista, puhelinmyyntiä yms., koska "ne on paskaduunei". Minä sanon, että työttömyydestä pitää tehdä vielä paskempaa!