Huippubändejä joiden soittajia ei kuitenkaan pidetä minään virtuooseina?
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nirvana
Dave Grohl on huikea musiikillinen monilahjakkuus joka soittaa eri instrumentteja kolmen bändin edestä.
Nykyään niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keith Richards otti oppitunteja itseltään Claptonilta. Brian Jones osasi soittaa monia instrumentteja, jäi aliarvostetuksi sekoilujensa takia. Sex Pistolsit olivat tosi surkeita muusikoita. Clashin jäsenet hieman parempia, mutta eivät virtuooseja. Parhaat muusikot ovat ehken olleet Led Zeppelinissä ja Creamissa. Creamissa soittivat Clapton, Baker ja Bruce, kaikki huippuja alallaan. Mutta suurten egojen takia tarina jäi lyhyeksi.
Lemmykin opetti Sex pistolsien Sidiä. Lopulta päätyi itse soittamaan ainoalle levylle bassot pariin biisiin koska Sid oli niin aineissa.
Lemmyä pidetään virtuoosina erikoisen soittotavan vuoksi mutta jos Sex pistolsien ainoalla levyllä ei osata soittaa, niin... 😂
Häh? Sex Pistolsin ainoa studiolevy oli Never Mind The Bollocks , jolla bassot soitti Pistolsin alkuperäinen basisti Glen Matlock ja oliko muutamassa bassossa Steve Jones kitaroiden lisäksi. Matlock on ihan arvostettu basisti ja soitti ennen Pistolsia mm. Rich Kidsistä jossa soitti mm . Midge Ure (Slik, Visage, Ultravox) ja Rusty Egan (Visage). Mistähän olet saanut päähäsi että Pistolsin ainoalla levyllä ei osata soittaa? Aika monen ison rockstaran ja bändin innoittajana kuitenkin se levy on edelleen toiminut molemmin puolin atlanttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nirvana
Dave Grohl on huikea musiikillinen monilahjakkuus joka soittaa eri instrumentteja kolmen bändin edestä.
Ainakaan Cobain ei ollut kummoinen kitaristi, Novoselicistä en sano mitään, kun en ole perehtynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein liian virtuoosimaiset soittajat tekevät tylsää musiikkia, jota kuuntelee lähinnä muut virtuoosit, tai sitä piirrettä yli kaiken arvostavat. Musiikin on kuitenkin tarkoitus olla ensisijaisesti tunteiden välittämistä, ei virtuoosimaisella soittotekniikalla briljeeraamista.
Tässä piilee aika paljon totuutta. Mä oon aina digannut Steve Stevensin nerokkaista ja monipuolisisita kitarariffeistä ja sooloista Billy Idolin taustalla. Kun sit siitä innostuneena hankin jonkun sen soololevyn (joku Atomic..? ), niin pettymys oli sanoinkuvaamaton. Yhden kerran pystyin sen hyppimällä kuuntelemaan läpi ja sen jälkeen en ole kuunnellut. Itsetarkoituksellisen kuuloista skaalojen ja tekniikan hallinnan esittelyä muille muusikkokollegoille. Kuolettavan tylsää tavallisille musiikinkuluttajille. Moni virtuoosi tuntuisi kaipaavan hyvän tuottajaa jolla on näkemystä ja kurinpitokykyä sekä myös psykologista silmää jotta virtuoosista saa sen parhaan irti
Mä tykkään tosi paljon Slashin sooloproggiksista.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset.
Mun mielestä aamupalahumppa on niin virtuoosimainen suoritus koko bändiltä että siitä ei suoriudu mikään toinen porukka koko universumissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei bändi mutta Springsteen. Tai en tiedä onko taustabändinsäkään mikään varsinainen virtuoosipoppoo?
Kyllä se bändi koostuu ihan pätevistä soittajista, mutta Springsteenin musiikki on kuolettavan tylsää standardirokkausta.
Eddien van halen on ykksi mielestäni lahjakkkaimmista kitaristeista. Se on vaan valitettavaaa että soolo osuudet ja esiim jazz sekä blues on jääänyt jotenkin kelkasta. Musiiikissa on monia eri instrumetteja ja varmaan se mielenkiiinto niihin muotoutuu myös oman kiinnostuneisuuden ja harrastuneisuuden kautta. Se kokonaisuus on sitten se biisi itsessäään ja sen keulahahmo on vogalisti tavalllisesti. Sittten on tietysti konemusiikki joka "bängää" tai "svengaa" kultaisten matemaaattisten sääntöjen mukaan. Se on varmaaan siinäkin että on eri asia soitttaa ulkoilmakonsertissa kuin intensiiivisemmällä glubilla että miten mikäkin sieltä korostuu ja saa kuuntelijan kostumaan. Kyllä mä vähän sitä mieltä olen etttä se fiiilis on aina se live keikka eikä mikäään stotifien biiisien kuluttaminen.
Jos bändi ei ole kummoinen soittamaan niin ei sitä oikein voi huippubändiksi kutsua vaikka olisi suosittu. Suosio yleensä perustuu julkisuuteen ja erilaisiin mediatempauksiin, ei niinkään soittotaitoon.
Bonjovi. Bändi oli/on suurempi kuin osiensa summa mitä äijien soitannalliseen taitoon tulee.
Hyviä voi olla monetkin kuten Metallicassa muutama soittaja. Virtuooseja nuo ei kuitenkaan ole.
Virtuooseja oli esim. Rush bändissä, tai suomalaisista kingston wall:issa (ja monessa muussakin).
Sitten on muutama kuten lars metallicassa josta voi ihmetellä että miksi ne pitää sitä mukana. Ehkä se sitten vaan on hyvä kaveri tai jotain.
Black sabbath. Koottu ihan puskista koko joukkio.