Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paksusuolen tähystyksessä olleet - onko tämä mielestänne asianmukaista kohtelua?

Vierailija
04.01.2019 |

JOS OLET VASTA MENOSSA TÄHYSTYKSEEN, ÄLÄ LUE TÄTÄ TEKSTIÄ. Todennäköisesti sulla se ei tule olemaan yhtä kivuliasta kuin mulla.

Tänään uskaltauduin vihdoin menemään paksusuolen tähystykseen pitkäaikaisten oireiden jälkeen. Itse tyhjennys sujui ok, sain sitä litkua, mitä ei tarvinnut paljoa juoda. Välillä toki vähän epätoivoinen fiilis, kun tuntui ettei se suoli vaan tyhjene.

Itse toimenpide olikin sitten aivan järkyttävää. Tähystykseen meno jännitti, mutta ei nyt kuitenkaan mitään järkyttäviä paniikin tunteita herättänyt (mulle ei siis koskaan aikasemmin ole sitä tehty, niin en yhtään tiennyt miltä ko toimenpide tuntuu). Käsitykseni mukaan se esilääkityshän on rauhottavaa, ei niinkään siihen kipuun? Joka tapauksessa mulle ei missään vaiheessa kukaan edes esilääkitystä ehdottanut. Oletin myös että laitetaan kanyyli käteen ja siitä tarvittaessa kipulääkettä, kun muiden kokemuksia lukiessa monelle niin oli tehty.

No, päästyäni toimenpidehuoneeseen ei mistään kanyylin laitoista tai kipulääkkeistä puhuttu mitään. Asia ok, ajattelin kuitenkin selviäväni, koska en todellakaan osannut odottaa että se sattuisi niin paljon. Ennen tutkimusta lääkäri kysyi olenko saanut esilääkityksen tai onko sitä edes mulle tarjottu. Sanoin, että ei. Siinä vaiheessa vaan tokaisi ”no kyllä se siinä lapuissa luki”. Toimenpide aloitettiin, aluksi kaikki ok. Epämiellyttävältä tuntui, mutta ihan kestettävää. Kunnes päästiin suolen mutkaisempiin osiin. Normaalisti en ole hirveän kipuherkkä, mutta mulla toi toimenpide sattui JÄRKYTTÄVÄSTI. Huusin kivusta ääneen, en yksinkertaisesti voinut sille mitään, koska sattui niin hirveästi. Lääkäri rauhoitteli aluksi, kunnes lopulta hänkin vaikutti ärsyyntyvän muhun. Mua kiellettiin huutamasta, oletin sen takia, että saisin hengityksen pidettyä rauhallisempana. Kivusta huutamisen lopettaminen oli kuitenkin mahdotonta, koska ihan rehellisesti sattui niin v*tusti. Yritin purra kättäni ja sillä tukahduttaa kivusta huutamisen, se kiellettiin myös. Olisi pitänyt maata täysin rentona, hengitys aivan tasaisena päästämättä ääntäkään. No, vähän helpommin sanottu kuin tehty niissä kivuissa :(
Jossain kohtaa lääkäri sanoi että ”sun täytyy lopettaa toi huutaminen ku täällä on niin huono äänieristys ettei kuulu tonne käytävään tähystystä odottaville potilaille”. Kiitos, ne käytävässä odottavat potilaathan siinä vaiheessa mulla olikin mielessä, kun en yksinkertaisesti pystynyt oleen kivusta huutamatta. Uhattiin myös lopettaa operaatio, jos en ole hiljaa. Kaiken huippu oli se, että toinen hoitajista kivahti lääkärille että ”korviin sattuu”, kun huusin kivuissani. Just sillä tavalla, että lääkärin pitäis komentaa mut hiljaseks. Ja tosiaan kättä en olis saanut myöskään purra, minkä avulla sain oltua hiljempaa. Siinä vaiheessa rupes paniikki iskemään ja itkin ihan paniikissa loppu toimenpiteen ajan.

Ei saatu edes loppuun asti tähystettyä, jos on tarvetta tehdä uudelleen, niin pakko tehdä nukutuksessa. Joo ok, tämän ymmärrän kyllä. Mutta mun mielestä tollaset ”korviin sattuu”-nurinat hoitajalta tossa kohtaa on aika asiattomia? Keltään ei minkään näköistä empatiaa kun itkin paniikissa. No, en mä nyt mitään kädestä kiinni pitämistä kaivannut, mutta edes sitä ettei oltais ihan mulle näytetty sitä kuinka hankala ja hirveä potilas olen, kun sattuu. Lisäksi syyllistäminen mua siitä, etten ole saanut esilääkitystä, koska en todellakaan tiennyt tota operaatiota noin hirveäksi. Lääkäri vaan sanoi, että noin nuorille pitäis aina antaa esilääkitys (kiva, mistä mä sen olisin tiennyt). Annettiin vaikutelma, että olen paska ja hankala potilas, kun sattuu. Onko tää teidän mielestä asianmukaista kohtelua? Vielä toimenpiteen jälkeenkin itkin paniikissa.

Kommentit (313)

Vierailija
281/313 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan älytön ketju. Kauhean naiivisti ja tunteella kirjoitettu aloitus, johon sitten sankoin joukoin tartutaan.

Okei, tehköön aloittaja valituksen. Mitään hoitovirhettä tai potilasvahinkoa ei kuitenkaan ole tapahtunut.

Valituksen kohteet tekevät sitten vastineensa, josta selvinnee valituksen tehneen käytös tutkimustilanteessa.

Vierailija
282/313 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan älytön ketju. Kauhean naiivisti ja tunteella kirjoitettu aloitus, johon sitten sankoin joukoin tartutaan.

Okei, tehköön aloittaja valituksen. Mitään hoitovirhettä tai potilasvahinkoa ei kuitenkaan ole tapahtunut.

Valituksen kohteet tekevät sitten vastineensa, josta selvinnee valituksen tehneen käytös tutkimustilanteessa.

Ja hyvin harvoin OIKEATKAAN hoitovirheet ratkeaa käsittelyssä potilaan eduksi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/313 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnistuneeseen toimenpiteeseen osallistuu myös potilas.

Tämä. Ei vastaanhangoittelevaa potilasta voi väkisin hoitaa. Eikä hoitohenkilökunnan tarvitse sietää esim. meluhaittaa ilman asianmukaisia suojavarusteita.

Toivottavasti kirjoitat ns. trollihengessä.

"Asianmukaisia suojavarusteita" 😂😂😂Mene tutustumaan hoitohenkilökunnan arkeen, ennenkuin pädet täällä palstalla. Kyllä toimenpiteissä ainoa asia mikä huolettaa nykyään on se, että miten saa pidettyä potilaan hengissä, ja ilman vaurioita saatettua ovesta ulos. T. Hoitaja

Vierailija
284/313 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

JOS OLET VASTA MENOSSA TÄHYSTYKSEEN, ÄLÄ LUE TÄTÄ TEKSTIÄ. Todennäköisesti sulla se ei tule olemaan yhtä kivuliasta kuin mulla.

Tänään uskaltauduin vihdoin menemään paksusuolen tähystykseen pitkäaikaisten oireiden jälkeen. Itse tyhjennys sujui ok, sain sitä litkua, mitä ei tarvinnut paljoa juoda. Välillä toki vähän epätoivoinen fiilis, kun tuntui ettei se suoli vaan tyhjene.

Itse toimenpide olikin sitten aivan järkyttävää. Tähystykseen meno jännitti, mutta ei nyt kuitenkaan mitään järkyttäviä paniikin tunteita herättänyt (mulle ei siis koskaan aikasemmin ole sitä tehty, niin en yhtään tiennyt miltä ko toimenpide tuntuu). Käsitykseni mukaan se esilääkityshän on rauhottavaa, ei niinkään siihen kipuun? Joka tapauksessa mulle ei missään vaiheessa kukaan edes esilääkitystä ehdottanut. Oletin myös että laitetaan kanyyli käteen ja siitä tarvittaessa kipulääkettä, kun muiden kokemuksia lukiessa monelle niin oli tehty.

No, päästyäni toimenpidehuoneeseen ei mistään kanyylin laitoista tai kipulääkkeistä puhuttu mitään. Asia ok, ajattelin kuitenkin selviäväni, koska en todellakaan osannut odottaa että se sattuisi niin paljon. Ennen tutkimusta lääkäri kysyi olenko saanut esilääkityksen tai onko sitä edes mulle tarjottu. Sanoin, että ei. Siinä vaiheessa vaan tokaisi ”no kyllä se siinä lapuissa luki”. Toimenpide aloitettiin, aluksi kaikki ok. Epämiellyttävältä tuntui, mutta ihan kestettävää. Kunnes päästiin suolen mutkaisempiin osiin. Normaalisti en ole hirveän kipuherkkä, mutta mulla toi toimenpide sattui JÄRKYTTÄVÄSTI. Huusin kivusta ääneen, en yksinkertaisesti voinut sille mitään, koska sattui niin hirveästi. Lääkäri rauhoitteli aluksi, kunnes lopulta hänkin vaikutti ärsyyntyvän muhun. Mua kiellettiin huutamasta, oletin sen takia, että saisin hengityksen pidettyä rauhallisempana. Kivusta huutamisen lopettaminen oli kuitenkin mahdotonta, koska ihan rehellisesti sattui niin v*tusti. Yritin purra kättäni ja sillä tukahduttaa kivusta huutamisen, se kiellettiin myös. Olisi pitänyt maata täysin rentona, hengitys aivan tasaisena päästämättä ääntäkään. No, vähän helpommin sanottu kuin tehty niissä kivuissa :(

Jossain kohtaa lääkäri sanoi että ”sun täytyy lopettaa toi huutaminen ku täällä on niin huono äänieristys ettei kuulu tonne käytävään tähystystä odottaville potilaille”. Kiitos, ne käytävässä odottavat potilaathan siinä vaiheessa mulla olikin mielessä, kun en yksinkertaisesti pystynyt oleen kivusta huutamatta. Uhattiin myös lopettaa operaatio, jos en ole hiljaa. Kaiken huippu oli se, että toinen hoitajista kivahti lääkärille että ”korviin sattuu”, kun huusin kivuissani. Just sillä tavalla, että lääkärin pitäis komentaa mut hiljaseks. Ja tosiaan kättä en olis saanut myöskään purra, minkä avulla sain oltua hiljempaa. Siinä vaiheessa rupes paniikki iskemään ja itkin ihan paniikissa loppu toimenpiteen ajan.

Ei saatu edes loppuun asti tähystettyä, jos on tarvetta tehdä uudelleen, niin pakko tehdä nukutuksessa. Joo ok, tämän ymmärrän kyllä. Mutta mun mielestä tollaset ”korviin sattuu”-nurinat hoitajalta tossa kohtaa on aika asiattomia? Keltään ei minkään näköistä empatiaa kun itkin paniikissa. No, en mä nyt mitään kädestä kiinni pitämistä kaivannut, mutta edes sitä ettei oltais ihan mulle näytetty sitä kuinka hankala ja hirveä potilas olen, kun sattuu. Lisäksi syyllistäminen mua siitä, etten ole saanut esilääkitystä, koska en todellakaan tiennyt tota operaatiota noin hirveäksi. Lääkäri vaan sanoi, että noin nuorille pitäis aina antaa esilääkitys (kiva, mistä mä sen olisin tiennyt). Annettiin vaikutelma, että olen paska ja hankala potilas, kun sattuu. Onko tää teidän mielestä asianmukaista kohtelua? Vielä toimenpiteen jälkeenkin itkin paniikissa.

Oisit ottanu äidin tai isin mukaan

Nyt sä olet trollannut jo kyllästymiseen asti tässä ketjussa. Mitäs jos menisit vähän vaikka harjoittelemaan sitä, ettei olis niin läpinäkyvää.

Vierailija
285/313 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No aika lapsellista käytöstä sinulta. Aikuinen ihminen huutaa, kun joku kakara. Mieti: toiset synnyttävät! Mä olisin hävennyt silmät päästäni, jos olisin käyttäytynyt kuin 6v lapsi. Sua on pyydetty olemaan hiljaa ja jatkat huutamista hysteerisenä. Kyllä aikuinen ihminen pystyy vähän hillitsemään. Huutaminen ei kipuun auta.

Et ole tainnut synnyttää? Tai olla tähystyksessä? Kun et tiedä ettei näitä kahta voi verrata keskenään. Mutta jos pakko on verrata molemmat kokeneena ja valita, menisin synnyttämään. Tähystyksessä vaikeroin tuskasta, ei lopulta edes onnistunut. Jäi epäselväksi onko mitä vikaa. Synnytyksessä en kyllä edes inahtanut vaikka olikin pitkä ja suht vaikea.

Juuri näin. Synnytys oli kevyt kesäretki kolonoskopiaan verrattuna.

Jotain rajaa tuohon maalailuun, ite oon puskenu ilman kivun lievitystä poikaa maailmaan 8tuntia,käynyt tähystyksen läpi,sanomattakin selvää kumpi oli kovempi ja pitkäkestoisempi rasti. Huutanu en kummassakaan,synnytykses pääsi joku ulahdus,niin kätilö kielsi sanomalla,voimat menee jos aletaan valittaa

Hups, sinulta jäi huomaamatta, että aiemnat kommentoijat kertouvat OMISTA kokemuksistaan, eivät kuvailleet SINUN urheata suoritustasi.

Hups itselles ..OMASTA kokemuksesta minäkin kerron .Se että se on päinvastainen on mielestäs aiheeton ? Vain marttyrit saa osallistua? Vastaus oli synnytyksen/tähystyksen kokemuksen vertaukseen, jollet osaa yhdistää?

Ainoastaan sinä yritit yleistää sen oman kokemuksesi muihin.

Vierailija
286/313 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tähystykseen anneta mitään kanyylipuudutusta ja esilääkityskin on 0.5 opamox. Mä kävin ekalla kerralla tähystyksessä ja suolessa oli niin jyrkät mutkat ja se oli niin huonossa kunnossa, joten tähystys ei onnistunut. Seuraavalla kerralla sain sitten kanyylin ja ei sekään mitään auttanut ja suoli jäi tähystämättä. Voi voi.

Kuuntelisitko sinä työksesi huutoa 7.5h päivässä, niinkuin tähystyslääkäri? Muttakun minun pitää saada huutaa. Entä jos olit jo kolmas huutaja peräjälkeen? Jaksaisitko itse kuunnella esim 10 vuotta ja edelleen asiakaspalveluhymy huulilla?

Mitään virhettä ei ole tapahtunut.

Ärsyttää kun kaikki kohtelee hoitajia ja lääkäreitä kun alinta pohjasakkaa ja riehuu ja pelleilee.

Vierailija
287/313 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

en itse hoitajana haluaisi saada kuulovauriota sen takia, että potilas huutaa. varsinkin, jos kyseessä ns. perusterve aikuinen. hoitajan ei tarvitse kestää huutoa, väkivaltaa, uhkailua jne

Kuule hoitaja. Eiköhän tuo huutaminen jota ei tarvitse kuunnella tarkoita solvaavaa huutamista eikä kipuhuutoa. Olet ymmärtänyt asian nyt HIEMAN väärin.

Vierailija
288/313 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus. Ei esilääkitystä eikä kipulääkitystä, ensimmäinen kerta, enkä tiennyt kipulääkettä edes pyytää. Järkyttävän kivulias toimenpide. Lisäksi tärisin kivusta, käsissä ja jopa huulilla ja suussa kouristivat lihaskrampit niin etten kyennyt edes sanomaan mitään selkeetä. Kun pääsin pukuhuoneeseen romahdin itkemään. Trauma jäi.

Luuketko että esilääkkeeksi annettava 600mg burana olisi auttanut?

Ohjeistus esilääkkeen hakuun tulee aina kirjeessä kotiin jos menee julkiselle.

Vierailija
289/313 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä lukiessa herää kyllä ihmetys, miksi ihmeessä ei voida jokaiselle antaa kunnollista kipulääkitystä etukäteen, tai pyytää ottamaan jo kotona valmiiksi?

Enkä tarkoita nyt sitä mietoa rauhoittavaa.

Homma saataisiin useammin hoidettua kerralla loppuun ja vähemmällä kärsimyksellä?

Tuo humautus kuulostaa myös hyvältä vaihtoehdolta moiseen operaatioon.

Vierailija
290/313 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus. Ei esilääkitystä eikä kipulääkitystä, ensimmäinen kerta, enkä tiennyt kipulääkettä edes pyytää. Järkyttävän kivulias toimenpide. Lisäksi tärisin kivusta, käsissä ja jopa huulilla ja suussa kouristivat lihaskrampit niin etten kyennyt edes sanomaan mitään selkeetä. Kun pääsin pukuhuoneeseen romahdin itkemään. Trauma jäi.

Luuketko että esilääkkeeksi annettava 600mg burana olisi auttanut?

Ohjeistus esilääkkeen hakuun tulee aina kirjeessä kotiin jos menee julkiselle.

Miksi esilääkkeeksi annettaisiin vain 600mg burana?

Vierailija
291/313 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja porukka uskoo tällaista :D:D:D

Vierailija
292/313 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskoo mitä? Ihmisten mahdollisia kokemuksia? Mikä naurattaa?

Vierailija
293/313 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskoo mitä? Ihmisten mahdollisia kokemuksia? Mikä naurattaa?

MInä en usko että näin modernissa maassa vieraant ihmiset työntävät perseaukkoon tutkimuslaitteita, ilman että ensin on varmistettu, että potilas on rentoutunut ja saanut asianmukaiset lääkeaineet. Te uskotte ihan mitä tahansa teille kerrotaan internetissä.

Vierailija
294/313 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo kivusta huutaminen ihan järkevän aikuisen toiminnalta kuulosta.

Minullakin kolonoskopia sattui myös kovasti. Ei tarvinnut kuitenkaan huutaa, pienesti voivottelin. En saanut esi- tai muita lääkkeitä, ei edes tarjottu. Tutkimuksen teki paras ystäväni ja luottamus häneen oli 100 % silloin ja on edelleen.

Höpönpöppöö. Yksikään eettinen ammattihenkilö ei tutki eikä hoida ystäviään, paitsi hätätilanteissa, joissa muuta vaihtoehtoa ei ole.

Siis mitä ihmettä? Erään sairaanhoitopiirin lääkärit ja hoitajat kuuluvat ystäväpiiriini koska itsekin olen siellä töissä. Jos kokisin kolonoskopian tarpeelliseksi itselleni niin tietenkin joku ystävistäni tekisi sen. Mikä ihme siitä epäeettisen tekisi?

Vierailija
295/313 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No aika lapsellista käytöstä sinulta. Aikuinen ihminen huutaa, kun joku kakara. Mieti: toiset synnyttävät! Mä olisin hävennyt silmät päästäni, jos olisin käyttäytynyt kuin 6v lapsi. Sua on pyydetty olemaan hiljaa ja jatkat huutamista hysteerisenä. Kyllä aikuinen ihminen pystyy vähän hillitsemään. Huutaminen ei kipuun auta.

Et ole tainnut synnyttää? Tai olla tähystyksessä? Kun et tiedä ettei näitä kahta voi verrata keskenään. Mutta jos pakko on verrata molemmat kokeneena ja valita, menisin synnyttämään. Tähystyksessä vaikeroin tuskasta, ei lopulta edes onnistunut. Jäi epäselväksi onko mitä vikaa. Synnytyksessä en kyllä edes inahtanut vaikka olikin pitkä ja suht vaikea.

Jotain rajaa tuohon maalailuun, ite oon puskenu ilman kivun lievitystä poikaa maailmaan 8tuntia,käynyt tähystyksen läpi,sanomattakin selvää kumpi oli kovempi ja pitkäkestoisempi rasti. Huutanu en kummassakaan,synnytykses pääsi joku ulahdus,niin kätilö kielsi sanomalla,voimat menee jos aletaan valittaa

Hups, sinulta jäi huomaamatta, että aiemnat kommentoijat kertouvat OMISTA kokemuksistaan, eivät kuvailleet SINUN urheata suoritustasi.

Hups itselles ..OMASTA kokemuksesta minäkin kerron .Se että se on päinvastainen on mielestäs aiheeton ? Vain marttyrit saa osallistua? Vastaus oli synnytyksen/tähystyksen kokemuksen vertaukseen, jollet osaa yhdistää?

Miten tämä voidaan tulkita näin? Minä vastasin viestiin:JUURI NÄIN OLI KEVYT KESÄRETKI KOLOSKOPIAAN VERRATTUNA !! Kerroin että molemmat kokeneena synnytys oli kovempi kokemus. Se edellinen synnytys viesti ei ollut minun !!!! Miksi en olisi saanut verrata kokemuksiani keskenään? Aletaan nillittää täpöillä..pitäkää tunkkinne!

Vierailija
296/313 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä voidaan tulkita näin? Minä vastasin viestiin:JUURI NÄIN OLI KEVYT KESÄRETKI KOLOSKOPIAAN VERRATTUNA !! Kerroin että molemmat kokeneena synnytys oli kovempi kokemus. Se edellinen synnytys viesti ei ollut minun !!!! Miksi en olisi saanut verrata kokemuksiani keskenään? Aletaan nillittää täpöillä..pitäkää tunkkinne!

”Sanomattakin selvää kumpi oli kovempi ja pitkäkestoisempi rasti”. No kun ei ole sanomatta selvää. Et voi olettaa, että kaikki kokevat samoin kuin sinä. Monille se tähystys on paljon pahempi, eikä sinulla ole oikeutta vähätellä heidän kokemuksiaan omasi perusteella.

Vierailija
297/313 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Sanomattakin selvää kumpi oli kovempi ja pitkäkestoisempi rasti”. No kun ei ole sanomatta selvää. Et voi olettaa, että kaikki kokevat samoin kuin sinä. Monille se tähystys on paljon pahempi, eikä sinulla ole oikeutta vähätellä heidän kokemuksiaan omasi perusteella.

Ja vielä kerran: siis MINULLE kovempi rasti,edelleen puhun vain ja ainoastaan OMASTA kokemuksesta. Minulle 8t synnytys oli kovempi kuin tähystys. En ole vähätellyt ketään,vaan pitänyt loukkaavana heittoa vertaamalka synnytystä kesäretkeksi,ehkä se on joillekkin sitä jotka ei ole muuta kokenut. Mut jos tää ei mee jakeluun ees rautalangasta vääntäen vika on muualla kuin tekstissä

Vierailija
298/313 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisiko Suomessa kotielaimelle tehda vastaavan tutkimuksen ilman kivunlievitysta tai nukutusta?

Vierailija
299/313 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saisiko Suomessa kotielaimelle tehda vastaavan tutkimuksen ilman kivunlievitysta tai nukutusta?

Kyllähän siellä on koko käsi lehmän persiis ym.saparot ja pallit viedään kylmiltää possuilta ym.

Vierailija
300/313 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs luulisit? Navetassa/sikalassa/kanalassa kaikki toimenpiteet tehdään nukutuksessa. Poikiminen tapahtuu ilokaasun ja kivunlievitys pistosten voimalla 😊

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kuusi