Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Professori: Suomeen on syntynyt mittava tulonsiirtojen varassa elävä uusi luokka - ”Mihin helvettiin olemme menossa?”

Vierailija
04.01.2019 |

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/480ccb97-b0af-4b63-9b5f-d162fda28…

"Virenin mukaan valtaosa kotitalouksista on nettosaajia julkiselta sektorilta ja oikeastaan vain kaksi ylintä tuloluokkaa on nettomaksajia.

– Kun poliitikko sanoo, että ”pieni- ja keskituloiset”, hän tarkoittaa äänestäjien enemmistöä, oikeastaan 99 prosenttia tulonsaajista. Kukaan ei kutsu tätä populismiksi; ”välittäminen pienestä ihmisestä” osoittaa vain suurta sydäntä ja korkeaa moraalia, vai kuinka? Viren piikittelee."

NIIN! Älä kutsu itseäsi nettomaksajaksi, ellet kuulu kahteen ylimpään tuloluokkaan! Sillä muuten et ole nettomaksaja vaan nettosaaja!

Tuo on täysin järkyttävää, että käytännössä hyvin pieni osa pitää tätä maata pystyssä ja muut vain vapaamatkustavat nettomaksajilta saatavilla tulonsiirroilla. Tähän on välittömästi saatava muutos.

Kommentit (392)

Vierailija
341/392 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin helvettiin olemme menossa, kun professorin tittelin takaa suolletaan ilmoille tällaisia kansakuntaa repiviä aivopierupurkauksia. Ymmärtäisin, jos tämän tuotoksen olisi pöräyttänyt joku vähemmällä äo:lla varustettu nobody-populisti. Silloin sen olisi juuri ja juuri voinut jättää omaan arvoonsa.

Mutta meillä ei ole pienenä kansakuntana varaa tällaiseen menoon, että hierarkian yläpäästä lauotaan tällaista helvetin tuubaa, joka rikkoo ja repii ja aiheuttaa vihaa ihmisryhmien välille. Sieltä pitäisi kuulua rakentavia, asiallisia korjausehdotuksia eikä tällaista maanpetoksellista propagandaa.

Ja IL menee ja tekee tällaisesta jutun?!

Luoja armahda maatamme ja kansaamme. Helvettiin tässä muuten mennään.

Vierailija
342/392 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten itse reilun 3000e kk-palkalla olen saajapuolella? Silloin on kyllä liian suuret kulut valtiolla. Mitään tukia en saa, paitsi lapsilisät lapsista. Toki lasten koulu on ja osa terveyspalveluista (suurimmaksi osaksi käytämme yksityistä) ilmaisia. Mieheni kanssa käytämme pääasiallisesti työterveyshuollon palveluita. En muista milloin olisin viimeksi asioinut terveysasemalla, lasteni kanssa en koskaan.

Ymmärsin, että kuvaajassa oli kotitalouden käytössä olevat tulot?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/392 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Suomessa ei sitten saa tehdä töitä? Miksi täältä puuttuu niin paljon työpaikkoja?

Vierailija
344/392 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallituksella olisi ollut vuosia muuttaa etuuksien saajien osa-aikatyö joustavaksi, mutta ei. Jos teet muutaman tunnin töitä ja saat muutaman satasen palkkaa, etuudet katkaistaan ja ihminen joutuu odottelemaan rahaa kuukausia. Hallituksella on ollut kiire lopettaa etuudet. Tämän takia on varminta nostaa etuuksia , koska muuten tulee ongelmia.

Vierailija
345/392 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samasta uutisesta pääsee linkillä uutiseen joka kertoo tuloerpjen kasvusta myös 2017. Siinäpä yksi syy.

Vuoden 2017 tilastoa vääristää muutama Peliyhtiö Rovion miljonääri. Jos nämä poistaa laskuista, tuloerot ovat selvästi kaventuneet. Eivät kasvaneet, kuten vasemmisto tykkää valehdella.

Vierailija
346/392 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä täällä kohkataan huoltosuhteesta? Jos parikymppinen ei saa töitä, koska töitä ei ole, hän on huoltosuhteen kannalta saajapuolella kuten kahdeksankymppinen kansaneläkeläinen. Ihan sama, vaikka tämä maa haalisi maailman turuilta ja toreilta kaikki ne kokoomuksen Kataisen hehkuttamat 1.8 miljoonaa työikäistä, jos niitä työpaikkoja ei simppelisti ole. Ei se työvoiman ylitarjonta ainakaan uusia työpaikkoja luo. Johan tämä fakta pitäisi olla tajuttavissa kansakoulupohjalta.

Suomessa on muuten ollut 90-luvulta lähtien Euroopan korkeimpiin lukeutuva nuorisotyöttömyys. Siitä huolimatta varsinkin vanhempi kansanosa jaksaa taivastella, miten sukulaistyttö tai -poika ei ole saanut työpaikkaa. Tämä maa on kärsinyt työttömyydestä suurimman osan historiastaan. Muistiko se prakaa vanhemmalla kansanosalla? Yritetäänpä vähän elvyttää sitä muistia: miksi Ruotsissa asuu 500 000 suomalaista? Asukoo kenties siksi, kun Suomi-neidolla ei ollut tarjota työtä 50-, 60- ja 70-luvuilla? Tämä kansa näyttää elävän ikuista 80-luvun nousukautta, vaikka niistä ajoista on kulunut pian 30 vuotta.

Vierailija
347/392 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä on esim. raksapuolella vaikka kuinka paljon pääkaupunkiseudulla. Rakenne on kuitenkin sellainen, että tuet ovat paremmat, eikä näitä matalapalkkatöitä kannata kovan verotuksen takia ottaa vastaan.

Tuet ja verot alas!

Vierailija
348/392 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuohan on selvä juttu, ja selityskin on yksinkertainen.

Kun entistä suurempi osa työstä automatisoidaan (koneet, robotit, verkkokaupat)...entistä suurempi osa työvoimasta tulee tarpeettomaksi tai melko lailla arvottomaksi. Eli päätyvät työttömiksi tai pienipalkkaisiin silpputöihin.

Vastaavasti vähemmistön suunnittelijoiden ja johtajien arvo nousee, koska heidän tuottamansa järjestelmät ovat yhä isompia ja tehokkaampia.

Seuraavaksi keskiluokasta alkavat tippua valkokaulustyöläiset. Sitten kuljettajat ja loputkin palvelualan henkilöistä. Lopulta myös terveydenhuoltosektori alkaa automatisoimaan hoitoa.

Ihan puppua. samaa on huudettu 1700-luvulla, hyvin oli töitä, 1800-luvulla, hyvin oli töitä, 1900-luvulla hyvin oli töitä. vanhoja töitä katoaa mutta uusia tulee jopa enemmän tilalle. Miten kävi kun kehruukoneet keksittiin? no kehrääjien ammatti katos ludditit riehu ja möykkäs juuri samaa "työt katoaa, teknologia on saatanasta".

Se on kyllä suomeksi luddiitit.

Ja oikeassahan he olivat, työt katosivat. Tilalle tuli silloin muuta työtä ja työmahdollisuuksia, mutta jos olet ollenkaan seurannut keskustelua nykytilanteesta niin korvaavia töitä ei oikein enää ole. Ei niitä ainakaan suunnitella tai mietitä valtiovallan toimesta missään. Siksihän monet ovat nostaneet esiin perustulon: jotenkin on pakko pitää elossa se osaa kansaa jolle ei tulevaisuudessa enää riitä työpaikkoja.

Ei niitä ennenkään ole valtiovallan toimesta suunniteltu ja mietitty. Meilläkin firmassa on jo valtavia uusia työtehtäviä ja nimikkeitä, joista kukaan ei ollut kuullutkaan 5 vuotta sitten, ja jo nyt nähdään että aivan uutta osaamista tarvitaan. Ja niitä ammattilaisia ei ole missään, vaan rohkeimmat lähtevät opiskelemaan ja luomaan itse sitä uutta osaamista.

Olen nyt 55-vuotias työtön. Jos lähden nyt rohkeasti opiskelemaan ja luomaan uutta osaamista (mitä se sitten olisikin), niin kelpaanko teille töihin sitten kun olen sitä hankkinut?

Tällä hetkellä opiskelen big dataa, mutta sehän on jo vanha juttu varmaan.

Vierailija
349/392 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä osa siitä hyvinvointiyhteiskunnan romahduksesta tulee kansainvälisten suuryritysten verojärjestelyistä. Osa ei siis maksa ollenkaan veroja. Ja ne saamattomat verot ovat suuremmat kuin mitä yhteensä maksetaan suomalaisille mitään tukia.

Rahat sähköverkostakin menee ulkomaille. Rahat vaatteista, elektroniikasta yms menee ulkomaille.. lista on loputon. Kaivoksista saadut rahat menee ulkomaille.

Ulkomaisten yritysten työntekijät otetaan ulkomailta, halpamaista. Rahat menee ulkomaille.

Aika harhaanjohtavaa puhua nettosaajista, kun maksajien rahat menee kaikki valtion ulkopuolelle.

Teen osa-aikaista työtä, sanotaan että palkat ovat nousseet. Varastoalalla ei ainakaan ole noussut ollenkaan viimeiseen kymmeneen vuoteen. Ne on joissain ihan toisissa tuloluokissa.

Työpaikallakin ruohonjuuritason työntekijät tienaavat korkeintaan 1500e/kk, kun noustaan seuraavalle tasolle, ihmiset tienaavatkin kaksi kertaa tuon määrän. Aika iso loikka, vaikka ei seuraavalle tasolle tarvita edes koulutusta.

Mitä väliä, vaikka bruttotulot nousevat, kun verotus pitää huolen siitä, että kaikille jää tavalla tai toisella nettona saman verran käteen?

Vierailija
350/392 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Professori itsekin on tehnyt uransa veronmaksajien rahoittamana eli voidaan lukea nettosaajaksi.

Samassa veneessä ovat myös muut opetusalan työntekijät (yksityisiä tai ilman valtion tukea toimivia koululaitoksia ei taida pahemmin olla), terveydenhuollon ammattilaiset jne. Mua huvittaa, kun lääkäreitä ja hammaslääkäreitäkin pidetään kovin hienoina ihmisinä. Yhteiskunnan kalliisti kouluttamia ja sen jälkeen palkkaamia.

äläpä käy lääkärissä ja hammaslääkärissä. Mitä tapahtuu.

Osa lääkäreistä työskentelee yksityislääkäreinä kuten esimerkiksi minä. Ei minua ole yhteiskunta palkannut. Työskentelen itsenäisenä ammatinharjoittajana laskuttaen itse työni, palkkioni maksavat yksityiset työnantajat jos ostavat työterveyslääkärin palveluja minulta tai potilas otse jos ostaa lääkärinpalvelua. En laskuta kuntaa tai valtiota. Tienaan bruttona n. 140.000€/v. eli olen nettomaksaja maksaen ainakin 5 ihmisen elämän Suomessa. Yksityislääkärin työhön ei käytä verorahoja eikä toiminta kuluta verorahoja vaan päin vastoin vastaanottotoiminta tuottaa verotuloja kun yksityisen yriyksen voitosta maksetaan veroa ja voitto taas tulee yksityisten firmojen tai ihmisten maksamana eikä veroista, samalla lailla kuin kaikki muutkin yksityiset firmat. Julkinen virkalääkäri kuluttaa verorahoja antamalla hoitoa ja saamalla palkkaa joka on kerätty verotuloista. Yksityislääkäri taas tuottaa verotuloja yhteiskunnalle, siin. on vissi ero.

Kaikki muukin koulutus on yhteiskunnan kalliisti kouluttamaa, ei vain lääkäreiden. Oli kyseessä sitten asianajaja, opettaja, pappi, tuomari, upseeri tai ekonomi tai vaikka paperitehtaan diplomi-insinööri on hän yhteiskunnan varoilla koulutettu ihan samalla lailla ilmaisen koulutuksen saaden kuin lääkäritkin. Suomessa on aina ollut ilmainen koulutus yliopistotasoa myöten ja tämä on pienen kansakunnan tapauksessa ejdottoman järkevääkin jotta jokaisella on taustasta ja varallisuudesta huolimatta mahdollisuus kouluttautua mihin ammattiin haluaa. Suomessa jokainen saa valita vapaasti ammatinsa ja työnsä jota tekee, kuten jo YK:n ihmisoikeusjulistuksessakin perusihmisoikeudeksi katsotaan. Kaikilla on lisäksi oikeus työhön ja oikeus elättää itsensä ja perheensä itse vapaasti valitsemallaan työllä. Kekkonenkin oli köyhän torpan poika mutta opiskeli köyhästä taustastaan huolimatta tohtoriksi ja ryhtyi tasavallan prsesidentiksi. Jokaisella on oikeus hakea mihin tahansa oppilaitokseen samalla lailla Suomessa ja asettua ehdolle vaaleissa ja liittyä puolueeseen jotain poikkeuksia lukuunottamatta (upseerit / ammattisotilaat). Itse en ole saanut kotoa yhtään mitään sen jälkeen kun kirjoitin ylioppilaaksi, isällä oli se periaate että kun on lakki saatu niin sitten olet kokonaan omillasi, hankit asunnon ja vaatteet ja ruokasi itse, ja maksat kaiken elämisesi ja opiskelusi itse. Lainaakaan eivät ole koskaan taanneet yhtään. Itse olen kaiken maksanut ja hoitanut sen jälkeen kun 19-vuotiaana ylioppilaana kotoa lähdin. Ei tietysti lain mukaan olisi elatusvelvollisuutta ollut enää vanhemmilla sen jälkeen tuolloin aikanaan kun 18-v. täytin, sain vielä vuoden eli lukion viimeisen vuoden asua kuitenkin kotona ja sain ruuan asumisen ohella. Kesätöihin pääsin vasta ylioppilaana aikoinaan kun mitään suhteita ei ollut joilla olisin töitä saanut eikä vanhemmaista asiassa ollut apua. Opintolainaa otin kaiken mitä valtio takasi, opintotuki riitti juuri ja juuri vuokraan. Kesätöiden ja opintolainan ansiosta en koskaan sossuun ole joutunut tukeutumaan. Säästin itse taloni osalta omavastuuosuuden siten että en tarvinnut ketään takaajia asuntolainalle. Itse olen kaiken hoitanut ja maksanut. On tyhmää olla kouluttautumatta maassa jossa kaikille on ilmainen koulutus. Jokainen on oman onnensa seppä Suomessa.

Vierailija
351/392 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaankin siihen helvettiin, ettei valtiolla ole enää varaa maksaa proffalle palkkaa, vaan hän joutuu ihan yksityissektorilta etsimään työtä. Mahtaisiko kelvata?

Proffan haikalemana vuonna 1987 maassa oli käytännössä täystyöllisyys, eli duunarin työpanos kelpasi firmoille. Tuloerot olivat paljon matalammat kuin nyt. Eipä siinä siis tulonsiirtoja niin paljon tarvittu. 

Kunnes alkoi systemaattinen hajoita ja hallitse politiikka ja varkaat pääsivät valtaan.

Niin no, ongelmat kyllä alkoivat jo 80-luvulla. Oikeastaan siitä, kun Kokoomus pääsi hallitukseen. Aina nousukaudella haksahtavat uskomaan että nousu on ikuista ts. luulevat itse olevansa niin erinomaisia ja hanskaavansa talouden, eivätkä siksi osaa varautua tulevaan laskukauteen kuten pitäisi vaan päinvastoin lietsovat talouden kuplaa. Laskukaudella syyttelevät vasemmistoa törsäämisestä ja velaksi elämisestä (vaikka oikeasti velka eniten kasvanut kokkarien ollessa hallituksessa) ja itsepäisesti "säästävät" vaikka pitäisi harjoittaa elvyttävää talouspolitiikkaa, ja näin pitkittävät lamaa. Lisäksi syytävät yrityksille kaveriperusteisia tukia, jotka vääristävät kilpailua ja laiskistavat - siis niitä yrityksiä, eli juuri samaa mitä väittävät sosiaalitukien tekevän. 

Nih, ja samaan aikaan jotain 30v hallituksessa istunut demarit on omastakin mielestään pelkkää perässä hinattavaa painolastia, ja tämä itsensäkin turhaksi tunnustava puolue haluaa nyt takaisin hallitukseen tekemään eimitään? Olisko ehkä parempi säästää ja jättää demarit kokonaan ulos eduskunnasta kun ne eivät näytä mitään tekevän.

En ole demari, mutta pakko myöntää että Lipposen hallitusten talouspolitiikka oli järkevintä mitä 80-luvun jälkeen maassa on ollut. Hän toki olikin demariksi melko oikeistolainen. 

Vierailija
352/392 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on toimiva kommunismi. Harmillista on vaan, että oikein kenelläkään ei ole mitään ostovoimaa. Vaatteet ja krääsä tilataa Kiinasta ja kaupat menee nurin, lukuunottamatta ruokakauppamonopolia. Monopolit pärjää ja meille hoetaan, kuinka ollaan urheilussa maailman parhaita. Toivottavasti systeemi kestää tämän järjettömyyden.

Vierailija
353/392 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten itse reilun 3000e kk-palkalla olen saajapuolella? Silloin on kyllä liian suuret kulut valtiolla. Mitään tukia en saa, paitsi lapsilisät lapsista. Toki lasten koulu on ja osa terveyspalveluista (suurimmaksi osaksi käytämme yksityistä) ilmaisia. Mieheni kanssa käytämme pääasiallisesti työterveyshuollon palveluita. En muista milloin olisin viimeksi asioinut terveysasemalla, lasteni kanssa en koskaan.

Tästä tekstistä huokuu se, että et ymmärrä, miten paljon oikeasti elät valtion rahoilla. Jo ihan jalkakäytävän puhtaanapito, teiden kunnostukset, valaistus, viemärverkosto, vesi, rautatiet, kauppakeskusten käytävät ( koska huoneistot on vuokralla, käytävät ei) maksetaan valtion budjetista. Osa firmoista, kuten finnair on valtion osaomistuksessa. 

Vierailija
354/392 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä nettomaksajat ovat yritystuista? Eikö kapitalismin pitäisi pyöriä kilpailun, investointien ja pääoman voimalla eikä valtion tuilla?  

Pitäisi. Yritystukia maksetaankin onneksi vain noin 500 miljoonaa.

5-9 mrd €/ vuosi laskutavasta riippuen.

vain vassareiden laskelmissa. Vuodelta 2017 luvut tulivat juuri ja MAKSETUT tuet taisi olla muistini mukaan 580 miljoonaa. Loput ovat lainoja tai takauksia tai alempia verokantoja. mitä noihin vassareiden laskelmiin sisältyy. Tuohon törkeimpään lukuun taisi jopa sisältyä RUUAN alhaisempi alv-verokanta. Mitä väliä sillä on että köyhäät maksaisi ruuastaan entistä enemmän kunhan saadaan möyhkättyä että "SUURPÄÄOMAA TUETAAN". Eli "leikataanko yritystukia" poistamalla tuo alempi alv-kanta ja nostetaan kaikki alv:t 24 %?

Vierailija
355/392 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

NIIN! Älä kutsu itseäsi nettomaksajaksi, ellet kuulu kahteen ylimpään tuloluokkaan! Sillä muuten et ole nettomaksaja vaan nettosaaja!

Itsestä tuntuu että maksaa kauheasti saamatta mitään, kun näin lapsettomana sinkkuna joka vielä on terve, ei tarvitse/saa yhteiskunnan avustuksia tai palveluita oikein ollenkaan mutta veroa maksetaan hullun lailla. Hyvä esimerkki täsät oli kun esimieheni antoi minulle hyvästä työstä 10% palkankorotuksen kuukausipalkkaani. Aggress.. ei kun progressiivisen verotuksen takia tästä jäi kämäinen pari sataa vain mitä saan kuussa enemmän käteen kuin ennen. 

Tuo "kämäinen pari sataa" on sen verran, mitä minä saan kuussa käteen, kokonaisuudessaan. 

Nyt on taas unohtunut "pari" tukea mainitsematta...esim asumistuki, toimeentulotuki, työttömyyskorvaus......

jos saisit tuon 200 euroa et asuisi yhtään missään kun sillä ei mitään vuokraa makseta...

Vierailija
356/392 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä osa siitä hyvinvointiyhteiskunnan romahduksesta tulee kansainvälisten suuryritysten verojärjestelyistä. Osa ei siis maksa ollenkaan veroja. Ja ne saamattomat verot ovat suuremmat kuin mitä yhteensä maksetaan suomalaisille mitään tukia.

Rahat sähköverkostakin menee ulkomaille. Rahat vaatteista, elektroniikasta yms menee ulkomaille.. lista on loputon. Kaivoksista saadut rahat menee ulkomaille.

Ulkomaisten yritysten työntekijät otetaan ulkomailta, halpamaista. Rahat menee ulkomaille.

Aika harhaanjohtavaa puhua nettosaajista, kun maksajien rahat menee kaikki valtion ulkopuolelle.

Teen osa-aikaista työtä, sanotaan että palkat ovat nousseet. Varastoalalla ei ainakaan ole noussut ollenkaan viimeiseen kymmeneen vuoteen. Ne on joissain ihan toisissa tuloluokissa.

Työpaikallakin ruohonjuuritason työntekijät tienaavat korkeintaan 1500e/kk, kun noustaan seuraavalle tasolle, ihmiset tienaavatkin kaksi kertaa tuon määrän. Aika iso loikka, vaikka ei seuraavalle tasolle tarvita edes koulutusta.

Tämä. Suomea myydään pala palalta ulkomaisille sijoittajille. Ensin suuret valtionyhtiöt ja sitten pienemmät menestyvät yksityisyritykset. Varsinkin teknologiapuolella näkee tätä, että kun joku saa hyvän liikeidean, ja yritys lähtee hyvin käyntiin, se ostetaan samointein ulkomaisten sijoittajien toimesta. Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa on paljon, paljon enemmän kotimaista omistamista.

Nykyinen talousjärjestelmä muuttui 90-luvulla ratkaisevalla tavalla, kun kapitalismi otti niskalenkin sosialismista. Yksi muutoksista liittyi palkka- ja pääomatulojen suhteeseen. Ne kääntyivät ylösalaisin, eli lyhyesti sanottuna omistaminen on 2010-luvulla se, millä tehdään omaisuuksia ja millä rikastuu.

Jenkkien ja Meksikon taloutta on vertailtu ja huomattu, että Meksikossa yksityisyrittäminen on paljon yleisempää kuin jenkeissä. Meksiko on täynnä pieniä leipomoita, pesuloita ja autokorjaamoja. Nämä perheperustaiset kituyritykset eivät kuitenkaan tuota samalla tavalla kuin jenkkien Apple, Intel tai Amazon tai Ruotsin Ikea lisäarvoa valtiotasolla. Ne ovat lähinnä olemattoman sosiaaliturvan paikkaajia perheille.

Suomi luhistuu, koska tänne ajetaan Meksikon talous- ja yhteiskuntamallia. Paras esimerkki on tämä kaivosteollisuuden malli, eli meno on kuin Afrikassa konsanaan. Suomen päättäjät eivät sitten millään halua tähän kehitysmaamenoon puuttua, eli kyseessä on ihan tarkoituksellinen Suomen alasajo.

Vierailija
357/392 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt, että mitä, jos heittäytyisi itsekin nettosaajaksi. Olen pitkän linjan nettomaksaja. Käytän yksityisiä terveyspalveluita hyvin harvoin eikä ole lapsiakaan. Silti väitän, että hyvinvointi syntyy siitä, että saa tehdä itselle mielekkäitä asioita. Monien köyhien kohdalla näkee hyvin, että vaikka he saavatkin nykyään vastikkeetonta rahaa enemmän kuin koskaan, eivät he osaa käyttää sitä järkeviin asioihin.

Vierailija
358/392 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt, että mitä, jos heittäytyisi itsekin nettosaajaksi. Olen pitkän linjan nettomaksaja. Käytän yksityisiä terveyspalveluita hyvin harvoin eikä ole lapsiakaan. Silti väitän, että hyvinvointi syntyy siitä, että saa tehdä itselle mielekkäitä asioita. Monien köyhien kohdalla näkee hyvin, että vaikka he saavatkin nykyään vastikkeetonta rahaa enemmän kuin koskaan, eivät he osaa käyttää sitä järkeviin asioihin.

Eli olet siis suomennettuna kateellinen köyhille? Laskeppa vielä uudestaan se, paljonko tienaat ja paljonko saat tukia, ennen kuin teet päätöksesi. Voit hämmästyä.

Vierailija
359/392 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsestä tuntuu että maksaa kauheasti saamatta mitään, kun näin lapsettomana sinkkuna joka vielä on terve, ei tarvitse/saa yhteiskunnan avustuksia tai palveluita oikein ollenkaan mutta veroa maksetaan hullun lailla. Hyvä esimerkki täsät oli kun esimieheni antoi minulle hyvästä työstä 10% palkankorotuksen kuukausipalkkaani. Aggress.. ei kun progressiivisen verotuksen takia tästä jäi kämäinen pari sataa vain mitä saan kuussa enemmän käteen kuin ennen. 

Sinulla on aina se vaihtoehto, että jättäydyt pois työelämästä ja rupeat nettosaajaksi. Miksi et käytä sitä? Kyllä tilallesi on tulijoita. Voisi ollakin hyvä systeemi, että aina välillä vaihdettaisiin työntekijöitä, niin osaisivat olla kiitollisia siitä että ylipäätään on työtä jota tehdä.

Vierailija
360/392 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo "kämäinen pari sataa" on sen verran, mitä minä saan kuussa käteen, kokonaisuudessaan. 

Nyt on taas unohtunut "pari" tukea mainitsematta...esim asumistuki, toimeentulotuki, työttömyyskorvaus......

jos saisit tuon 200 euroa et asuisi yhtään missään kun sillä ei mitään vuokraa makseta...

Työttömyyskorvaus ja toimeentulotuki eivät ole sellaisia tukia, joita voi nostaa rinnakkaisesti. Kas kun et lisännyt vielä listaasi kansaneläkettäkin...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi