Kumpi sinua 'ahdistaa' enemmän: iso asuntolaina vai vuokran maksaminen toisen taskuun?
Minä käsitän asuntolainan itselle säästämisenä ja se sentään loppuu joskus, toisin kuin vuokran maksu. Eli oma vastaus on b
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on lainaa yli 60-vuotiaaksi asti.
Ahdistaa siis se, miten jaksan maksella sitä sinne asti ja se, että pitäisi säästää, jos asuntoon tulee remontteja. Olen pienituloinen.
Niin kauan kuin olet plussalla, voit myydä asunnon koska tahansa ja parhaassa tapauksessa sinulle jää siitä vielä pesämuna käyttöösi.
Piti varmaan sanoa voi yrittää myydä? Hinnat on vanhoissa asunnoissa laskusuunnassa jopa pk-seudulla ja isot remontit pukkaa siihen monessa kohteessa päälle. Lisänä vielä ylikorkeat hoitovastikkeet.
"Tilastokeskuksen kuukausitason ennakkotietojen mukaan maaliskuussa 2020 vanhojen osakeasuntojen hinnat ... Viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna hinnat nousivat pääkaupunkiseudulla 1,3 prosenttia.."
Huikeaa laskua tosiaan. Kaikki remontit siirtyvät asunnon hintaan ja osittainkin maksettu asunto on omaan taskuun laitettua rahaa. Vuokra sisältää kaikki omistusasumisen kustannukset ("remontit ja ylikorkeat hoitovastikkett) ja lisäksi pääoman hinnan (=vuokraloordin voiton).
Ainoa perustelu vuokralla asumiselle mitä keksin on tämä, että ei ole pääomaa kiinni jossain, mutta nykyisillä nollakorkoisilla lainoilla tätäkin on vaikea ymmärtää. Vaikka tulisit 3 vuodeksi opiskelemaan pääkaupunkiseudulle, niin asunto kannatatisi siltikin ostaa.
Kun tulee puhetta kumpi on "kannattavampaa", asua vuokralla vai omassa, niin vuokralle asujille sanon että tervetuloa, koska pääsette muuttamaan.
Jos tietää että joutuu muuttamaan lähitulevaisuudessa, niin silloin vuokraaminen voi olla ihan taloudellisestikin järkevää, sillä omistusasunnoista muuttaminen ei ole ihan ilmaista.
Jos ajatellaan että asunto maksaa 150 tonnia, niin jokaisessa muutossa joutuu maksamaan varainsiirtoverona ja välittäjän palkkiona noin 6000€. Tuo kolme vuotta alkaa olla siinä rajoilla että ottaako riskin ja ostaa asunnon siksi aikaa. Voihan siinä pärjättäkkin monta tonnia, jos saa myytyä kalliimmalla mitä osti.
Ahdisti 15 vuotta sitten kun asuntolainaa oli 370000e. Nyt on enää 2 vuotta maksuja jäljellä ja sitten on laina maksettu. Olo on helpottunut ja iloinen, tästä selvittiin.
Vielä enemmän ahdistaisi maksaa vuokranantajalle joka kuukausi eikä omiin näppeihin jäisi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli joskus iso asuntolaina ja iso talo, luojan kiitos että työpaikan vaihdoksen takia talo myytiin vuosia sitten kun markkinat vielä vetivät. Muutettiin vuokralle miettimään mikä siirto tehtäisiin seuraavaksi, ja nyt vuosien jälkeen edelleen vuokralla asuessatuntuu siltä ettei koskaan enää osteta omaa. Kaikki asumiseen liittyvä stressi velkataakan lisäksi ovat kadonneet tyystin. Etenkin nyt poikkeusaikana olen ollut NIIN kiitollinen ettei velkaa enää ole eikä huolia asumisen yllättävistä kuluista. Eikä ylimääräistä asumiseen liittyvää vaivaa. Juuri muutettiin isompaan ja halvempaan vuokratason laskettua alueella. Ei me olla enää autojakaan omiksi ostettu viimeisern kymmeneen vuoteen, omistamisen sairaalloinen ihannointi on elämänkokemuksen myötä karissut pois.
Auto onkin älyttömän huono sijoitus. Mutta asunnoissa on valikoimaa. Ei ole pakko ostaa aikamoista omakotitaloa. Voi ostaa myös halvemman, pienemmän.
Halvempi ja pienempi asunto on muutenkin turvallisempi valinta, sillä halvempaa on aina helpompi myydä. Mutta asunnoissa sijainnilla on todella suuri merkitys. Pikkupaikkakunnalta ostettu asunto voi menettää arvonsa, jos alueen ainoa suuri työllistäjä lopettaa toimintansa paikkakunnalla.
Eipä ole asuntolaina ahdistanut. Nyt olisi aika vaihtaa asuntoa ja taas tulisi uusi laina uuteen asuntoon, tosin ei tarvi koko summaa ottaa lainana. Ei kuitenkaan käytetä kaikkia myyntituloja vanhasta asunnosta uuden maksamiseen, vaan jätetään rahaa makeaan elämään ja säästöön. Asuntolaina on nykyään niin halpaa, että ei kannata kaikkia säästöjä iskeä asuntoon.
Asuntolaina. Vuokra-asunnosta voi ainakin teoriassa muuttaa halvempaan jos tulot pienenevät. Omistusasunnonkin voi rahahuolien sattuessa myydä, mutta työläämpää se on, ja monilla paikkakunnilla ei ole edes varmaa että asunto menee kaupaksi.
Aion silti ostaa omistusasunnon lähivuosina, mutta tahdon olla varma että tulen siinä myös asumaan hamaan tulevaisuuteen, koska asun juuri sellaisella paikkakunnalla jolla asunnon hinta tuskin nousee.
Eniten ahdistaisi sitoutuminen paikkaan ja pankkiin.
Eli toi laina.
En ole pitkään aikaan asunutkaan vuokralla, mutta ei se minua silloin nuorena ollenkaan ahdistanut, maksaa siis vuokraa jonkun toisen pussiin. Silloin pääsi asumaan kivassa pikku asunnossa kaupungin keskustan tuntumassa. Se sopi minulle silloin oikein hyvin.
Nykyään kaipaan luontoa, omaa rauhaa ja omaa pihaa. Meillä on omakotitalo ja iso laina. En kuitenkaan tunne ahdistusta, vaikka laina on suuri. Varmuudeksi olemme ottaneet korkokaton, joka tottakai vähentää stressiä. Jonkun mielestä se on varmasti ihan turha. Saan asua ja elää niinkun tykkään. Elämä on mukavaa.
En murehdi turhia, vaikka joskus se on helpommin sanottu kuin tehty. Pyrin nauttimaan elämästä nyt, ja kuitenkin tehdän viisaita valintoja ja miettien hieman tulevaisuuttakin. Siksi pyrimme taloa ostaessa mm. valitsemaan uudehkon talon, suositulta kasvualueelta ja läheltä moottoritietä. Sellaisen talon siis, jonka arvo pysyisi edes suunnilleen. Vaikka ei sitä koskaan voi varmaksi tietää. Oma veljeni menehtyi vastikää. Nuori, vasta 24-vuotias, kuoli omaan sänkyynsä. Syytä emme vielä tiedä. Koska vain voi olla minun tai sinun vuorosi, siksi pyrin nauttimaan elämästä.
Vuokralla oleminen ei potuttaisi niin paljoa jos vuokraaminen tulisi omaa halvemmaksi, niinkuin järjellä ajateltuna voisi luulla olevan. Mutta uskomatonta kyllä, harvoin se omistusasuntoa halvemmaksi tulee. Ylihintaisiin vuokriin kyllästyneenä ostin oman, kohtuuhintainen on joten laina ei ahdista, pikemminkin tuntuu turvalliselta näinä epävarmoina aikoina tietää että laina joustaa tiukan paikan tullen, järjestelykysymys vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso laina ehdottomasti. Vuokralla asumiskulut 560€/kk sisältäen veden, autopaikan ja netin. Vastaavaan pitäisi ottaa lainaa n. 170000€, eli korot + vastikkeet olisi lähestulkoon samat ja siihen päälle vielä 25 vuoden velkavankeus, todennäköisten remonttien tarve ja muu omistamiseen liittyvä ahdistus.
Ei mitään järkeä ostaa omaa.
Missä noin halpa vuokra? Ympäri Suomea keskivertovuokra n. 750-800 euroa.
T: yli 30 osoitteessa asunut
Esimerkiksi Turun keskustassa: https://www.vuokraovi.com/vuokra-asunto/turku/keskusta/kerrostalo/78663…
Keskiverto on siitä hauska juttu että sen yli ja alle löytyy esimerkkejä. Itse en ole koskaan maksanut vuokraa edes 700 euroa/kk, mutten ole myöskään koskaan asunut kaksiota isommassa asunnossa.
T. mm. Tampereella ja Oulussa asunut
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti laina. Minulla on hyvä vuokra-asunto erinomaisella sijainnilla ja naurettavan pieni vuokra. Pystyn matkustelemaan, käymään ulkona syömässä eikä minun tarvitse pihistellä elämästäni. Ison lainan kanssa en olisi pystynyt tekemään puoliakaan siitä mitä olen nyt ehtinyt kokea ja nauttia. Elän nyt, tässä ajassa. Olisi kamalaa joutua pihistelemään vuosikaudet vain siksi, että vanhana on varaa tehdä kaikkea. Mistä sen tietää elääkö edes niin kauaa?
Sinäkin tulet olemaan joskus viisikymppinen. Ja alat miettimään eläkettä ja varallisuutta. Kun tajuat että olet maksanut yhden omakotitalon tai osakkeen edestä vuokraa, saattaapi alkaa ahdistaa. Mitään ei ole jäänyt maksamistasi vuokrista käteen.
Oman kodin/osakkeen maksajalla on se 60-300 000 euron arvoinen säästö olemassa. Vaikka arvo laskisi 300 000 --> 200 000, on tuo raha myytäessä taskussa, ilman veroja. Vuokranmaksajalla ei penniäkään. Tätä ei taivaanrannan maalarit tule koskaan ymmärtämään. Sama koskee osakesijoittamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso laina ehdottomasti. Vuokralla asumiskulut 560€/kk sisältäen veden, autopaikan ja netin. Vastaavaan pitäisi ottaa lainaa n. 170000€, eli korot + vastikkeet olisi lähestulkoon samat ja siihen päälle vielä 25 vuoden velkavankeus, todennäköisten remonttien tarve ja muu omistamiseen liittyvä ahdistus.
Esimerkiksi Turun keskustassa: https://www.vuokraovi.com/vuokra-asunto/turku/keskusta/kerrostalo/78663…
Keskiverto on siitä hauska juttu että sen yli ja alle löytyy esimerkkejä. Itse en ole koskaan maksanut vuokraa edes 700 euroa/kk, mutten ole myöskään koskaan asunut kaksiota isommassa asunnossa.
Onpas aika laaja käsitys Turun keskustasta. Itse vuokraan ihan ytimessä jokirannassa miniyksiötä ja sen vuokra on 700 euroa. Toki kaikki pinnat ja koneet ovat uusia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti laina. Minulla on hyvä vuokra-asunto erinomaisella sijainnilla ja naurettavan pieni vuokra. Pystyn matkustelemaan, käymään ulkona syömässä eikä minun tarvitse pihistellä elämästäni. Ison lainan kanssa en olisi pystynyt tekemään puoliakaan siitä mitä olen nyt ehtinyt kokea ja nauttia. Elän nyt, tässä ajassa. Olisi kamalaa joutua pihistelemään vuosikaudet vain siksi, että vanhana on varaa tehdä kaikkea. Mistä sen tietää elääkö edes niin kauaa?
Sinäkin tulet olemaan joskus viisikymppinen. Ja alat miettimään eläkettä ja varallisuutta. Kun tajuat että olet maksanut yhden omakotitalon tai osakkeen edestä vuokraa, saattaapi alkaa ahdistaa. Mitään ei ole jäänyt maksamistasi vuokrista käteen.
Oman kodin/osakkeen maksajalla on se 60-300 000 euron arvoinen säästö olemassa. Vaikka arvo laskisi 300 000 --> 200 000, on tuo raha myytäessä taskussa, ilman veroja. Vuokranmaksajalla ei penniäkään. Tätä ei taivaanrannan maalarit tule koskaan ymmärtämään. Sama koskee osakesijoittamista.
En ole tuo jolle vastasit, mutta mikä pistää sinut ajattelemaan ettei vuokralla asujalla olisi "penniäkään"? On paljon tapoja säästää, jostain syystä Suomessa eniten painotetaan juuri omistusasunnon ostamista. Minä olen tuollainen (kohta viisikymppinen) "taivaanrannanmaalari" ja vuokralla asuja. Varallisuutta silti on sen verran ettei huolta huomisesta, en vain ole halunnut sijoittaa sitä seiniin. Elämäni suurin tavoite ei kyllä muutenkaan ole mahdollisimman suuren varallisuuden tavoittelu vaan onnellisuus tulee muista jutuista, kokemuksista lähinnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas aika laaja käsitys Turun keskustasta. Itse vuokraan ihan ytimessä jokirannassa miniyksiötä ja sen vuokra on 700 euroa. Toki kaikki pinnat ja koneet ovat uusia.
Myönnän etten lukenut linkittämääni ilmoitusta vuokrahintaa ja "Turku, keskusta" -tekstiä pidemmälle. Turussa tuo nyt joka tapauksessa sijainnee, ja tuohon hintaan. Joka tapauksessa pointti oli että aika monella paikkakunnalla on tuohon alunperin mainittuun vuokratasoon meneviä asuntoja - vähintäänkin jos hyväksyy pienen, vanhan ja/tai syrjäisen asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myönnän etten lukenut linkittämääni ilmoitusta vuokrahintaa ja "Turku, keskusta" -tekstiä pidemmälle. Turussa tuo nyt joka tapauksessa sijainnee, ja tuohon hintaan. Joka tapauksessa pointti oli että aika monella paikkakunnalla on tuohon alunperin mainittuun vuokratasoon meneviä asuntoja - vähintäänkin jos hyväksyy pienen, vanhan ja/tai syrjäisen asunnon.
Joo varmasti näin on. Nykyään ei enää saa suuremmista kaupungeista keskusta-asuntoa tuohon hintaan mutta vähän huonokuntoisemman keskustan lähistöltä saa (pl. Helsinki).
Ei kumpikaan. Ilmaiseksi nyt vaan ei voi asua.
Jännä miten ihmiset unohtavat sen täysin että omistusasujalla on oleellisia muita kuluja kuin pelkkä lainan maksu. "Maksan omaani, ahdistaisi heittää koko vuokrarahaa kankkulan kaivoon". Tätä "kankkulan kaivoon" heitettyä samaa rahaa maksaa myös omistusasuja esimerkiksi vastikkeen muodossa, lainan korossa sekä asunnon arvon alenemisessa, niistä muodostuu helposti melkein vuokran suuruinen summa. Ja nyt inflaation myötä kun katsoo asuntolainojen nousseita korkokuluja niin kyllä järkyttää omistusasujien asumiskulut. Voin kuvitella stressin määrän...
Eli sanon että ehdottomasti asuntolaina ahdistaisi enemmän. Kaikki nuo todelliset kulut ja asumiseen liittyvä vastuu ja stressi, joutuu kuitenkin itse kustantamaan kaikki hajonneet kodinkalusteetkin. Sitten jod haluaa muuttaa eikä saa kämpä myytyä, kahden asunnon loukku...Aivan turhanpäiväisen stressin aiheuttamisra itselle. Sanotaan että sitä kerrytetään omaisuutta kun on omistusasunto muttakun se omaisuus on kodissa jossa ihmisen kuitenkin pitää aina asua eli sen omaisuuden saa käyttöön muuttamalla vain pienempään tai kadulle
Kohtuuhintaisen omakotitalon ostamisessa olen lainan kannalla kun niitä ei oikein vuokralle saa ja todennäköisesti siinä asuisi kuitenkin vanhuuteen asti
Tuo ihmisten omistushalu on menny nykyaikana kyllä äärimmäisyyksiin ja tuntuu että ihmisten elämä pyörii vaan materialismissa ja rahassa. Älytön velkaabtuminen normi jota pitäisi kaikkien tehdä
Ei kiitos
Kummastakin kokemusta. Aiemmin oma, nyt vuokralla, 10 neliötä isompi ja 20 vuotta uudempi ( uusi) asunto. Asumiskulut 250 euroa vähemmän.
Korkojen nousu ja asunnon remontit nostivat asumiskuluja ja tulot tavallisen duunarin tulot. Joten enemmän ahdisti lainanmaksu.
Tosin 10v maksettiin lainaa hyvillä mielin. Mutta myytiin asunto, saatiin hyvä rahasumma mukaamme ja nyt huolettomana vuokralla
Ei kumpikaan. Ollaan valittu sopivan asuntolainan, joka loppuukin parin vuoden päästä =)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo jolle vastasit, mutta mikä pistää sinut ajattelemaan ettei vuokralla asujalla olisi "penniäkään"? On paljon tapoja säästää, jostain syystä Suomessa eniten painotetaan juuri omistusasunnon ostamista. Minä olen tuollainen (kohta viisikymppinen) "taivaanrannanmaalari" ja vuokralla asuja. Varallisuutta silti on sen verran ettei huolta huomisesta, en vain ole halunnut sijoittaa sitä seiniin. Elämäni suurin tavoite ei kyllä muutenkaan ole mahdollisimman suuren varallisuuden tavoittelu vaan onnellisuus tulee muista jutuista, kokemuksista lähinnä.
Itse olen ajatellut, että hyvä lainan kuukausierä on suunnilleen vuokran luokkaa. Mistä sulle jää enemmän säästöä jos maksat suunnilleen sen potentiaalisen takaisinmaksuerän verran vuokraa? Vai oletko aina asunut pienessä ja edullisessä, jossa vuokra mahdollisimman pieni ja säästöä jää väkisinkin?
Perhettä kun on, vuokra tuskin vois olla paljoa pienempi kuin lainanlyhennys eli 1100€/kk.
Auto onkin älyttömän huono sijoitus. Mutta asunnoissa on valikoimaa. Ei ole pakko ostaa aikamoista omakotitaloa. Voi ostaa myös halvemman, pienemmän.