Kumpi sinua 'ahdistaa' enemmän: iso asuntolaina vai vuokran maksaminen toisen taskuun?
Minä käsitän asuntolainan itselle säästämisenä ja se sentään loppuu joskus, toisin kuin vuokran maksu. Eli oma vastaus on b
Kommentit (162)
Ei ahdistaa vuokranmaksu. Asumme sukulaisen omistamassa asunnossa. Maksan vuokraa 700 neliöstä. Vesi sisältyy. Tämän asunnon vastike on yli 500. En pystyisi asumaan tässä, jos tämä olisi oma, koska remonttivastiketta ei huomioida toimeentulotuessa menoksi. Joten olen ihan tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Joillakin on ihmeellinen käsitys asunnoista ja kuvitellaan, kun kerran siitä on maksettu, sen arvo säilyy ikuisesti, jopa nousee.
Eihän se näin mene. Myös taloilla ja rakennustarvikkeilla on elinkaarensa ja ne pitää uusia. Ihan samalla tavalla kun joskus ostaa uuden auton tai veneen, ei se ole ikuinen, vaan sitä joudutaan jatkuvasti huoltamaan ja korjaamaan, jota arvo säilyisi.
Ja nykyään ei edes ajatella jonkun talon kestävän ikuisesti vaan käyttöaika on 30-40v.
Ja usein niitä ei kannata edes korjata, vaan talo puretaan ja hyödynnetään tonttimaa ja rakennetasn uusi talo.Jättilasku nämä talot hajoavat ennen aikojaan
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001730123.html?cs
Jaa. Meidän hirsitalo on kestänyt 100 vuotta. Juuri remppailtiin ja hirret on tosi hyvässä kunnossa. En näe mitään syytä miksei tämä talo seisoisi tässä vielä toisetkin 100 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Joillakin on ihmeellinen käsitys asunnoista ja kuvitellaan, kun kerran siitä on maksettu, sen arvo säilyy ikuisesti, jopa nousee.
Eihän se näin mene. Myös taloilla ja rakennustarvikkeilla on elinkaarensa ja ne pitää uusia. Ihan samalla tavalla kun joskus ostaa uuden auton tai veneen, ei se ole ikuinen, vaan sitä joudutaan jatkuvasti huoltamaan ja korjaamaan, jota arvo säilyisi.
Ja nykyään ei edes ajatella jonkun talon kestävän ikuisesti vaan käyttöaika on 30-40v.
Ja usein niitä ei kannata edes korjata, vaan talo puretaan ja hyödynnetään tonttimaa ja rakennetasn uusi talo.Jättilasku nämä talot hajoavat ennen aikojaan
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001730123.html?cs
See on juurikin näin. Ajatellaampa vaikka oleskeluhuoneen lattialämmitystä; Usein vesikierto, käyttö-/kestotakuu 30 vuotta? On siinä hommaa alkaa pahimmillaan piikkaan se lattia auki et saadaan uudet putket tai sähköinen tilalle. Mielestäni Suomessa lattiaputket asennetaan väärin ja vaihto aivan järkky homma. Ja tämä sama WCn puolelle, pesutiloihin etc. Näitä asuntoja alkaa kiihtyvällä tahdilla tulla siihen ikään....
Vierailija kirjoitti:
Totta kai asuntolaina ahdistaisi enemmän, koska siitä ei pääse tuosta vain irti, ja sen takia voi joutua helvetinmoisiin rahallisiin ongelmiin.
No miten sinun käy kun päästät vuokran maksusta irti? 😂
En tiedä muiden maksuista, mutta me maksamme asuntolainaa 670€/kk, okt. Asuinpinta-ala 130 neliöä. 12 vuotta vanha. Molemmat olemme töissä. Saadaan 1000€/kk säästöön, eikä käyttötili mene nollille. Netto yht. 5200€. No, meidän valinta, emme muuttaisi kommuuniin .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kumpikaan. Vuokralla asuminen on huoletonta - oikeastaan kaikki on vuokranantajan vastuulla.
En sanoisi että huoletonta. Aina on pieni huoli asumisvarmuudesta, koska vuokrantaja voi päättää myydä asunnon tai pistää sen isompaan remonttiin tms. ja lähtö tulee puolessa vuodessa.
Helppoajan se vuokralla-asuminen on, mutta se helppous myös maksaa, eli kovasti on kallista.
Mikä "pieni huoli" on vuokralaisen etsiä aika ajoin paremmalta paikalta, edullisemmalla vuokralla, paremmassa kunnossa olevaa? Itse vielä näen että vuokrat ovat laskusuunnassa vahvasti eli aika ajoin kannattaa vuokraajalta kysellä vuokran laskua. Kun nykyiseen muutin niin sanoin että lasketaan vuokraa niin tulen ja lupaan vuoden asua. Heti vuokra laski 60 euroa. Ja jos vuokranantaja edes yrittää vuoden jälkeen nostaa vuokraa takaisin niin sanon että sitten minun pitää lähteä kun haluaa hyvästä vuokralaisesta ilmeisesti eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai asuntolaina ahdistaisi enemmän, koska siitä ei pääse tuosta vain irti, ja sen takia voi joutua helvetinmoisiin rahallisiin ongelmiin.
En tiedä muiden maksuista, mutta me maksamme asuntolainaa 670€/kk, okt. Asuinpinta-ala 130 neliöä. 12 vuotta vanha. Molemmat olemme töissä. Saadaan 1000€/kk säästöön, eikä käyttötili mene nollille. Netto yht. 5200€. No, meidän valinta, emme muuttaisi kommuuniin .
Jännä ettei näille omistusasujille kerry koskaan muuta maksettavaa kuin tuo laina asunnostaan näissä keskusteluissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso laina ehdottomasti. Vuokralla asumiskulut 560€/kk sisältäen veden, autopaikan ja netin. Vastaavaan pitäisi ottaa lainaa n. 170000€, eli korot + vastikkeet olisi lähestulkoon samat ja siihen päälle vielä 25 vuoden velkavankeus, todennäköisten remonttien tarve ja muu omistamiseen liittyvä ahdistus.
Ei mitään järkeä ostaa omaa.
Missä noin halpa vuokra? Ympäri Suomea keskivertovuokra n. 750-800 euroa.
T: yli 30 osoitteessa asunut
Miksi maksaa tuollaisia vuokria?
Ja kyllä tämän päivän vuokrat pyörii perheelliselle enemmän 700e ja sen alle.
Meilläkin 3 henkee ja vuokra 640euroa.
Hölmöyttä vuokrata isoja asuntoja ja maksella hukkaneliöistä joita koskaan ei käytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso laina ehdottomasti. Vuokralla asumiskulut 560€/kk sisältäen veden, autopaikan ja netin. Vastaavaan pitäisi ottaa lainaa n. 170000€, eli korot + vastikkeet olisi lähestulkoon samat ja siihen päälle vielä 25 vuoden velkavankeus, todennäköisten remonttien tarve ja muu omistamiseen liittyvä ahdistus.
Hölmöyttä vuokrata isoja asuntoja ja maksella hukkaneliöistä joita koskaan ei käytä.
Kotka ainakin edullinen.
Ihmisellä on kaksi kilpailevaa tarvetta: vapaus/riippumattomuus ja vakaus/turvallisuus. Osa arvostaa enemmän vakautta/turvallisuutta, jolloin oma asunto voi tuntua hyvältä vaikka olisi isokin laina. Itsekin kuulun puolestaan niihin, joille vapaus/riippumattomuus on tärkeintä elämässä ja kaikki omistukset tuntuvat riippakiviltä kun niihin pitää sitoutua, huolehtia ja hoitaa.
Oman turvallisuudentarpeeni olen ratkaissut niin, että vuokraan, mutta tilillä on aina käteistä vuoden tarpeiksi, vaikka kaikki rahahanat menisivät kiinni. Tämä itse asiassa tekee myös vapaamman olon, kun hätätilanteessa voi vaikka irtisanoutua töistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001730123.html?csJaa. Meidän hirsitalo on kestänyt 100 vuotta. Juuri remppailtiin ja hirret on tosi hyvässä kunnossa. En näe mitään syytä miksei tämä talo seisoisi tässä vielä toisetkin 100 vuotta.
No mikäs siinä, pätevää logiikkaa, jos talo on teille asumiskelpoinen vaikka sähköt, putket ja lämmitys kosahtaisivat. Talo seisoo ja uuni lämpiää, kantovesi juoksee?
Vierailija kirjoitti:
Ihmisellä on kaksi kilpailevaa tarvetta: vapaus/riippumattomuus ja vakaus/turvallisuus. Osa arvostaa enemmän vakautta/turvallisuutta, jolloin oma asunto voi tuntua hyvältä vaikka olisi isokin laina. Itsekin kuulun puolestaan niihin, joille vapaus/riippumattomuus on tärkeintä elämässä ja kaikki omistukset tuntuvat riippakiviltä kun niihin pitää sitoutua, huolehtia ja hoitaa.
Oman turvallisuudentarpeeni olen ratkaissut niin, että vuokraan, mutta tilillä on aina käteistä vuoden tarpeiksi, vaikka kaikki rahahanat menisivät kiinni. Tämä itse asiassa tekee myös vapaamman olon, kun hätätilanteessa voi vaikka irtisanoutua töistä.
Sinä tosiaan olet vapaa tekemään ratkaisua. Asuntolainaa maksavalle taas mahdotonta ellei uusi ole tiedossa vaan huonossakin työssä roikuttava kynsin hampain. Muutosneuvottelut tai irtisanominen onkin asuntovelalliselle vatsahaavan paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotka ainakin edullinen.
Jep-))! Täälläkin populaa jotain 180 000 enkä osaa hintaa pitää pahana, sijainti aika keskellä cityä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon teillä menee rahaa kuitenkin muihin kuluihin, jos nettotuloistanne 2/3 menee muuhun kuin säästöihin tai lainanlyhennykseen? Osa varmasti asumiseen liittyviin kuluihin?
Yksinasujana oma nettoni on alle puolet teidän yhteistuloistanne ja saan silti säästöön sen 1000 e/kk. Asumisoikeusasunnon vastikkeeseen menee 646 euroa.
Ahdistaa asuntolaina ja se ettet pääse asunnosta millään tällä hetkellä eroon jos haluat myydä. Siksi maksan nykyään mielummin vuokraa. Olen siis entinen omakotitalossa asuntolainan kanssa asunut. Ei enää ikinä.
On aika mielenkiintoista huomata että omistusasunnon ostossa jätetään tarjouksia ja tingataan hintaa ja neuvotellaan jopa maalaatko tuon seinän ensin mutta vuokralle mennessä vastaavaa ei tapahdu. Olen itse enenevässä määrin päättänyt että jos nykyisestä muutan niin enköhän minä anna lähinnä tarjouksen mitä vuokrasummaa itse ajattelen sopivaksi ja mitenkä on jos ensin vaihdetaan tuo hellakompleksi kun on jo aikasen vanhakin.
Vuokra-asuntoon voisi suhtautua silla samalla tavalla kuin vanhan auton ostoon...alustan tarkastelua..renkaat ja annetaan hinta-arvio sopivasta vuokrasta..?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä muiden maksuista, mutta me maksamme asuntolainaa 670€/kk, okt. Asuinpinta-ala 130 neliöä. 12 vuotta vanha. Molemmat olemme töissä. Saadaan 1000€/kk säästöön, eikä käyttötili mene nollille. Netto yht. 5200€. No, meidän valinta, emme muuttaisi kommuuniin .Aika paljon teillä menee rahaa kuitenkin muihin kuluihin, jos nettotuloistanne 2/3 menee muuhun kuin säästöihin tai lainanlyhennykseen? Osa varmasti asumiseen liittyviin kuluihin?
Yksinasujana oma nettoni on alle puolet teidän yhteistuloistanne ja saan silti säästöön sen 1000 e/kk. Asumisoikeusasunnon vastikkeeseen menee 646 euroa.
Sinulla säästöön reilusti mutta et ehkä matkustele kovinkaan paljon yms . Se on mitä kukin arvottaa.
-eri
Vierailija kirjoitti:
On aika mielenkiintoista huomata että omistusasunnon ostossa jätetään tarjouksia ja tingataan hintaa ja neuvotellaan jopa maalaatko tuon seinän ensin mutta vuokralle mennessä vastaavaa ei tapahdu. Olen itse enenevässä määrin päättänyt että jos nykyisestä muutan niin enköhän minä anna lähinnä tarjouksen mitä vuokrasummaa itse ajattelen sopivaksi ja mitenkä on jos ensin vaihdetaan tuo hellakompleksi kun on jo aikasen vanhakin.
Vuokra-asuntoon voisi suhtautua silla samalla tavalla kuin vanhan auton ostoon...alustan tarkastelua..renkaat ja annetaan hinta-arvio sopivasta vuokrasta..?
Näin voi toimia ja onnistuakin jos että vuokra-asunto ollut tyhjillään jo pitempään. Sellainen vuokranantaja ei tietenkään suostu jonka asunnosta kilpaillaan. Niitä on aina.
Asuntolaina ahdistaa enemmän.
Voi joutua velkavankeuteen.
Vuokrakämpän voi aina vaihtaa halvempaan jos löytyy hometta tai tulee isoja remontteja.