Kumpi sinua 'ahdistaa' enemmän: iso asuntolaina vai vuokran maksaminen toisen taskuun?
Minä käsitän asuntolainan itselle säästämisenä ja se sentään loppuu joskus, toisin kuin vuokran maksu. Eli oma vastaus on b
Kommentit (162)
Omistamisen ahneus kirjoitti:
Jännä miten ihmiset unohtavat sen täysin että omistusasujalla on oleellisia muita kuluja kuin pelkkä lainan maksu. "Maksan omaani, ahdistaisi heittää koko vuokrarahaa kankkulan kaivoon". Tätä "kankkulan kaivoon" heitettyä samaa rahaa maksaa myös omistusasuja esimerkiksi vastikkeen muodossa, lainan korossa sekä asunnon arvon alenemisessa, niistä muodostuu helposti melkein vuokran suuruinen summa. Ja nyt inflaation myötä kun katsoo asuntolainojen nousseita korkokuluja niin kyllä järkyttää omistusasujien asumiskulut. Voin kuvitella stressin määrän...
Eli sanon että ehdottomasti asuntolaina ahdistaisi enemmän. Kaikki nuo todelliset kulut ja asumiseen liittyvä vastuu ja stressi, joutuu kuitenkin itse kustantamaan kaikki hajonneet kodinkalusteetkin. Sitten jod haluaa muuttaa eikä saa kämpä myytyä, kahden asunnon loukku...Aivan turhanpäiväisen stressin aiheuttamisra itselle. Sanotaan että sitä kerrytetään omaisuutta kun on omistusasunto muttakun se omaisuus on kodissa jossa ihmisen kuitenkin pitää aina asua eli sen omaisuuden saa käyttöön muuttamalla vain pienempään tai kadulle
Kohtuuhintaisen omakotitalon ostamisessa olen lainan kannalla kun niitä ei oikein vuokralle saa ja todennäköisesti siinä asuisi kuitenkin vanhuuteen asti
Tuo ihmisten omistushalu on menny nykyaikana kyllä äärimmäisyyksiin ja tuntuu että ihmisten elämä pyörii vaan materialismissa ja rahassa. Älytön velkaabtuminen normi jota pitäisi kaikkien tehdä
Ei kiitos
Aikamoista yleistämistä. Itsellä omistusasuminen kerrytti omaisuutta. Mielestäni näin pieni/keskituloisena on ollut järkevää tehdä fiksuja taloudellisia päätöksiä siten, että sain edes vähän kerrytettyä omaisuuttaja sitä kautta turvaa eläkepäiville tai hyvän/pahan päivän varalle. Nuorena en osannut sijoittaa, joten omistusasuminen oli silloin järkevä tapa kerryttää omaisuutta. Toki ostin asunnon, johon mulla oli varaa ja jonka jälleenmyynti oli helppoa. Kävi vielä mieletön tuuri, että asunnon arvo nousi ja maksoin lainaa pois matalien korkojen aikana.
Nyt vuokralla, ja sijoitan ja säästän. Mulle omistusasuminen ei ole pakko vaan vaihtoehto. Saatan ehkä vielä ostaa pienen asunnon, jos hinnat vaikka laskevat
Vierailija kirjoitti:
Miksi ahdistaisi vuokran maksu? Muutaman kymmenen vuoden päästä ollaan kaikki steikkejä, eikä niitä rahoja saa hautaan mukaan. Elämä kannattaisi viettää muita ihmisiä auttaen, jotta saataisiin siitä mahdollisimman siedettävää kaikille. Julmat keräävät itselleen omaisuutta.
Se, että on omaisuutta, mahdollistaa riippumattomuuden vaikka eläkeiässä-tai aiemmin- eikä tarvitse olla riippana vaikka omille lapsille rahahuolien kera. Itselle riippumattomuus ja itsenäisyys ovat tärkeitä asioita. Tosiaan sen rahan avulla voi auttaa muita. Esim. autan sukulaislapsia taloudellisesti, kun nuorissa perheissä rahat tiukalla.
Olen maksanut asuntolainaa, jossa korko oli 15 %, ei ahdistanut, maksoin lainan sovittua nopeammin. Vuokralle en halua, eikä täällä edes ole korkeatasoisia vuokra-asuntoja, kaupungin lääviin en halua, enkä kerrostaloon, oksettaa ajatuskin asua kolhoosissa päällekkäin, hyi!
Toistaiseksi a joten maksan pientä vuokraa sekä lisäksi aina muuhun sijoitukseen rahaa.
Riippuu ihan tilanteesta. Tällä hetkellä ahdistaisi iso laina. Olen jatko-opiskelijana eikä ole tuloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ahdistaisi vuokran maksu? Muutaman kymmenen vuoden päästä ollaan kaikki steikkejä, eikä niitä rahoja saa hautaan mukaan. Elämä kannattaisi viettää muita ihmisiä auttaen, jotta saataisiin siitä mahdollisimman siedettävää kaikille. Julmat keräävät itselleen omaisuutta.
Se, että on omaisuutta, mahdollistaa riippumattomuuden vaikka eläkeiässä-tai aiemmin- eikä tarvitse olla riippana vaikka omille lapsille rahahuolien kera. Itselle riippumattomuus ja itsenäisyys ovat tärkeitä asioita. Tosiaan sen rahan avulla voi auttaa muita. Esim. autan sukulaislapsia taloudellisesti, kun nuorissa perheissä rahat tiukalla.
Omaisuutta voi kerryttää muutoinkin kuin sillä asunnolla. Ainakin itselläni on tilanne että jos haluaisin ostaa asunnon niin sitä ei kannata ostaa kaupungista jossa asun. Lapsia ei ole eikä tule. Perinnön jättäminen ainakaan muuttotappiokunnassa olevan asunnon muodossa ei olisi välttämättä sukulaislapsille mikään riemun aihe.
Aikoinaan asuntolaina stressasi enemmän, koska yksityishenkilönä esim. korkoihin, asunnon arvonnousuun/romahtamiseen ei voi juuri itse vaikuttaa, vaan siihen vaikuttaa maailman tilanne ja suhdanteet.
Olen elänyt 90-luvun, jolloin asuntojen ja vakuuksien arvo romahti puoleen ja korot nousivat 18-19%. Varmat työpaikat menivät konkurssiin, ihmisiä irtisanottiin, sairastuivat stressistä jne.
Itse maksoin asuntolainan edellä mainituista syistä pois 15v jälkeen ja hyvä niin, sen jälkeen on tehty taloyhtiössä
Julkisivu remontti, vaihdettu ovet ja ikkunat, korjattu vesivaurioita, tehty putkiremontti, hissiremppa, sauna ja pesutilat jne.
Ja huoneistossa kylpyhuone ja keittiöremontti, johon meni kymmeniätuhansia euroja.
Eli tällä hetkellä olen maksanut huoneiston lähes kahteen kertaan. Ja vielä odottaa kattoremppa ja sähköistyksen uusiminen.
Ja jos olisin ollut viisaampi, olisin asunut vuokralla ja sijoittanut sen rahan pörssiosakkeisiin tai metsään.
Nyt jos myyn asunnon, en saa omiani pois, mitä olen siihen sijoittanut, vaikka huomioisin asumishyödyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten omaisuus antaa riippumattomuutta eläkeiässä?
Eikö se oli juuri päinvastoin, kun rahat on kiinni seinissä ja se on vaikeasti myytävissä tai sitä ei saa myytyä lainkaan.
Tälläkin hetkellä moni perinnönsaaja on ongelmissa, kun kukaan ei osta vanhoja asuntoja ja niistä kulut juoksevat.
Tuossa joku päivä myytiin rivitalo-kolmiota 4.300€ tai pyydettiin tekemään tarjous. Ja kulut juoksevat.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä monet hyvätuloisetkin auttavat muita ihmisiä, ei ole vähävaraisten yksinoikeus. Meiltä menee rahallistakin tukea moneen hyväntekeväisyyteen, ja näin tiedän monen ystäväperheemmekin toimivan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se oli juuri päinvastoin, kun rahat on kiinni seinissä ja se on vaikeasti myytävissä tai sitä ei saa myytyä lainkaan.
Tälläkin hetkellä moni perinnönsaaja on ongelmissa, kun kukaan ei osta vanhoja asuntoja ja niistä kulut juoksevat.
Tuossa joku päivä myytiin rivitalo-kolmiota 4.300€ tai pyydettiin tekemään tarjous. Ja kulut juoksevat.
Joensuusta rivari 5h+k tarjouskauppakohde ja lähtöhinta 2000 euroa. Hoitovastike 516 euroa kuukaudessa.
Kyllä nuorena harmitti molemmat. Erityisesti se vuokranmaksu. Nyt ollaan 45-v ja asuntolaina tuli maksettua muutama vuosi sitten. Olen niin tyytyväinen että ostettiin silloin vajaa kolmikymppisinä edullinen talo edulliselta paikkakunnalta (kuitenkin alle puoli tuntia Treelta), eikä otettu mitään valtavaa lainaa. Meidän laina taisi olla reilu 140 000 ja tuli maksettua matalien korkojen aikana reilussa 10 vuodessa. Nyt velattomina ja suht hyvätuloisina emme voisi olla tyytyväisempiä. Talokin on edelleen mieluisa ja ollaan pystytty remontoimaan ilman remppalainaa. Näillä spekseillä meille jää vähintään pari tonnia säästöön joka kuukausi, joten aika turvatulta se vanhuuskin näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin epätarkka ilmaisussa. Itse nimenomaan myin asunnon hyvissä ajoin eli ennen korkojen nousua, ennen isoja remontteja, sain käteisvarallisuutta, jota sijoitin jne. Eli kannattaa myydä asunto hyvässä taloudellisessa suhdanteessa ym
Asuntolaina (yksin) ahdistaisi enemmän ja siksi en koskaan ole asuntoa ostanut vaikka olisin tähän mennessä jo maksanut sen ja olisin velkavapaa. En kuitenkaan tule koskaan ostamaan asuntoa eli vuokralla mennään loppuun saakka. N34
Joillakin on ihmeellinen käsitys asunnoista ja kuvitellaan, kun kerran siitä on maksettu, sen arvo säilyy ikuisesti, jopa nousee.
Eihän se näin mene. Myös taloilla ja rakennustarvikkeilla on elinkaarensa ja ne pitää uusia. Ihan samalla tavalla kun joskus ostaa uuden auton tai veneen, ei se ole ikuinen, vaan sitä joudutaan jatkuvasti huoltamaan ja korjaamaan, jota arvo säilyisi.
Ja nykyään ei edes ajatella jonkun talon kestävän ikuisesti vaan käyttöaika on 30-40v.
Ja usein niitä ei kannata edes korjata, vaan talo puretaan ja hyödynnetään tonttimaa ja rakennetasn uusi talo.
Jättilasku nämä talot hajoavat ennen aikojaan
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001730123.html?cs
Kumpikaan ei ahdista yhtään. Asuntolaina tällä hetkellä koska on järkevämpi. Mut jossainhan se on asuttava, vain sillan alla se on ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
Asuntolaina (yksin) ahdistaisi enemmän ja siksi en koskaan ole asuntoa ostanut vaikka olisin tähän mennessä jo maksanut sen ja olisin velkavapaa. En kuitenkaan tule koskaan ostamaan asuntoa eli vuokralla mennään loppuun saakka. N34
Tuo on ollut järkipäätös ja viisautta.
Ja nyt on vuokralaisten markkinat ja vuokra-asuntoja on pilvin pimein edullisesti. On mistä vara valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on lainaa yli 60-vuotiaaksi asti.
Ahdistaa siis se, miten jaksan maksella sitä sinne asti ja se, että pitäisi säästää, jos asuntoon tulee remontteja. Olen pienituloinen.
Niin kauan kuin olet plussalla, voit myydä asunnon koska tahansa ja parhaassa tapauksessa sinulle jää siitä vielä pesämuna käyttöösi.
Käsitäthän että ns huonossa tapauksessa viestiämme ns lentää asunnostaan maksukyvyttömänä eläkeläisenä ja makselee pankin lainaa kykyjensä mukaan jossain peräkylän kimppa-asunnossa? Suosittelen realisointia aika pian. Aika nyt tosin todella huono sillekkään.
Vierailija kirjoitti:
Joillakin on ihmeellinen käsitys asunnoista ja kuvitellaan, kun kerran siitä on maksettu, sen arvo säilyy ikuisesti, jopa nousee.
Eihän se näin mene. Myös taloilla ja rakennustarvikkeilla on elinkaarensa ja ne pitää uusia. Ihan samalla tavalla kun joskus ostaa uuden auton tai veneen, ei se ole ikuinen, vaan sitä joudutaan jatkuvasti huoltamaan ja korjaamaan, jota arvo säilyisi.
Ja nykyään ei edes ajatella jonkun talon kestävän ikuisesti vaan käyttöaika on 30-40v.
Ja usein niitä ei kannata edes korjata, vaan talo puretaan ja hyödynnetään tonttimaa ja rakennetasn uusi talo.Jättilasku nämä talot hajoavat ennen aikojaan
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001730123.html?cs
Nimenomaan. Jos esim. rakennat omakotitalon 30-vuotiaana, viimeistään 15-20 vuoden kuluttua talotekniikkaa pitää uusia. Moni vaan asuu talossa huoltamatta tai tekemättä tarkastuksia siihen. Hyvin hoidetussa asunto-osakeyhtiössä nämä asiat hoituvat asunto-osakeyhtiön kautta. Omakotitalossa näistä pitää itse huolehtia
Sekä että on ahdistanut. Vuokralla oli säästöjä, jotka antoivat liikkumavaraa. Nyt on omistusasunto ja säästöt menneet. Jos jompi kumpi iäkkäistä vanhemmistani sattuisi menehtymään, en pystyisi maksamaan perintöveroja vaan joutuisin myymään kotini ja muuttamaan jälleen vuokralle.