Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kumpi sinua 'ahdistaa' enemmän: iso asuntolaina vai vuokran maksaminen toisen taskuun?

Vierailija
04.01.2019 |

Minä käsitän asuntolainan itselle säästämisenä ja se sentään loppuu joskus, toisin kuin vuokran maksu. Eli oma vastaus on b

Kommentit (162)

Vierailija
41/162 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralla olo ahdistaa ehdottomasti enemmän. Minun tapauksessani tällä hetkellä maksan saman verran kolmiosta kuluja kuin vuokralla kaksiosta. Eli mieluummin nyt ns. voitolla kun osa menoista on kuintekin oman kartuttamista. Eikä pienempään samoilla kuluilla muuttaminen houkuta. Pitäisi säästää enemmän että kannattaisi omasta lähteä vuokralle.

Vierailija
42/162 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä itseltä putosi stressitasot kun pääsi vuokralta omaan muuttamaan. Vuokranantajilta ei joustoa herunut, ja lemmikit on saatanasta ja naulanreikä helvetistä ym ym :D laina ei ole ylisuuri, enkä ilmaiseksi asuisi vuokrallakaan, tästä maksusta saatan sentään jopa joskus päästä eroonkin jos luoja suo, se on minulle sitä vapautta :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/162 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivempi se on eläkkeellä velattomassa kämpässä asua kuin maksaa vuokraa. Jos ei ehdi 40 vuoden työuran aikana yhtä kämppää maksaa, on elämässä mennyt jotain aika pahasti pieleen.

Vierailija
44/162 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistusasumisessa on kyllä aika paljon muitakin tekijöitä kuin se kuukausirasite, mutta periaatteessa on kyse samasta asiasta kuin vuokralla asumisessa. Jos seuraavassa kuussa ei rahaa ole, uhkaa kämppä mennä alta.

Eli kummallakin varsinainen hikoilu alkaa vasta siinä vaiheessa, jos sitä rahaa ei olekaan. Vuokralaisella ei ole oikeastaan muuta vaihtoehtoa, kuin muuttaa pienempään ja/tai turvautua yhteiskunnan tukiin.

Omistusasujan vaihtoehdot riippuvat lähtökohdista. Pitkä pankkisuhde saattaa mahdollistaa lyhennysvapaan, jolloin kämppää ei ole pakko myydä. Jos asunnon myyntiin täytyy mennä, suurin osa omistusasujista saa jäljelläolevan lainamäärän myyntihinnalla katettua ja tällöin tilanne on vähintään yhtä hyvä kuin vuokralaisella. Kaikilla ei tietenkään näin ole, mutta se edellyttää, että asunnon arvo olisi laskenut ja lainaa ei olisi lyhennetty riittävästi.

Omistusasumisessa ehkä ainoa isompi ahdistus on se todellinen "musta pekka". Kämppä osoittautuu homepommiksi tai vastaavaksi. Tämä pelko kuitenkin useimmilta haihtuu muutaman vuoden asumisen jälkeen.

Vuokran maksaminen ei ahdista siinä mielessä, että on vähemmän tuntemattomia tekijöitä kuin ison uuden asuntolainan alussa, mutta jos vuokran lisäksi ei jää muita säästöjä, pitäisi sen ahdistaa.

Pankit ovat yllättävän pitkähermoisia, kun velallisella on kuitenkin merkittävää omaisuutta, eli se asunto.

Tuttavalla oli yhteisomistuksessa omakotitalo, jonka puitteissa harjoitti myös yritystoimintaa. Puolisollaan oli myös yritystoimintaa ja hankki muhkeat velat ja teki katoamistempun joskus viisi vuotta sitten. Puolison yritys teki konkurssin ja talo oli velkojen vakuutena. Pikkuhiljaa kaverinkin talous meni kuralle ja myös hänen yrityksensä hankaluudet johti siihen että häneltäkin meni luottotiedot. Puoliso on ollut ulosotossa tuon viisi vuotta ja kaverikin jo kaksi vuotta ja lopulta talo myytiin pakkohuutokaupassa ja reilusti alle markkinahinnan, mutta viimeisimmän tiedon mukaan kaveri edelleen asuu tuossa talossa. Ei olisi kyllä vuokralla sinnitellyt viittä vuotta samassa asunnossa vuokria maksamatta.

Vierailija
45/162 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kivempi se on eläkkeellä velattomassa kämpässä asua kuin maksaa vuokraa. Jos ei ehdi 40 vuoden työuran aikana yhtä kämppää maksaa, on elämässä mennyt jotain aika pahasti pieleen.

Vuokralla asuessa ehtii maksaa vuokraisännän kämpän ehkä kuuteen kertaan.

Vierailija
46/162 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso laina ehdottomasti. Vuokralla asumiskulut 560€/kk sisältäen veden, autopaikan ja netin. Vastaavaan pitäisi ottaa lainaa n. 170000€, eli korot + vastikkeet olisi lähestulkoon samat ja siihen päälle vielä 25 vuoden velkavankeus, todennäköisten remonttien tarve ja muu omistamiseen liittyvä ahdistus.

Ei mitään järkeä ostaa omaa.

No minulla on asumiskulut alle tuon kehäkolmosen sisällä, sisältäen veden, autopaikat ja netin.

Vierailija
47/162 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokran maksaminen. Joka kuu 600€ kankkulan kaivoon.

Vierailija
48/162 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokran maksu ahdisti joka kuukausi, asuntolainan lyhennys ei oo kertaakaan ahdistanut. Oma ihana koti, piha jota saa ”möyriä” oman näköseks, jne. Kyllä kannatti!

Vierailija
49/162 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatus asuntolainassa ahdistaa. Lähinnä siksi, että silloin olisi niin sidottu tiettyyn asuntoon, paikkakuntaan ja jopa maahan pitkäksi aikaa. Olen aina levoton ihminen ja en usko löytäväni asuntoa jossa voisin viihtyä vuosikymmeniä tai jopa loppuelämän. Alan aina muutaman vuoden päästä kaipaamaan maisemanvaihdosta ja vuokralla se on helppo toteuttaa.

Mutta voithan aina laittaa tuon asunnon vuokralle ja vuokratulot varmasti kattavat nuo asuntolainakulut. Voit palkata jonkun välitysfirman hoitamaan kaikki käytännön asiat, jos olet itse ulkomailla.

Vierailija
50/162 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela maksaa niin Ei ahdista.

Vierailija
51/162 |
27.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti vuokra ahdistaa enemmän. Vuokralla on kalliimpaa ja se on epävarmempaa.

Vierailija
52/162 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänne ne jää aikanaan kaikki omaisuus,kun jokainen nukumme pois. Siksi ei pidä kiintyä maalliseen liikaa. Korona aikana vielä vähemmän. Pääasia,että on asunto,missä olla ja nukkua.

Vierailija
53/162 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso laina ehdottomasti. Tarkoittaisi että vuodesta toiseen olisi raadettava orjana palkkatyössä jatkuvasti ilman mitään mahdollisuutta muuhun. Halutessani muuttaa olisi hirveä stressi saako asunnon edes myytyä saati saisiko omia pois. Juuri nyt maailman tilanne menossa siihen suuntaan ettei moni tiedä onko vuoden päästä työtä ja myykö pankki kohta asunnon alta kun lainan maksuun ei enää kyetäkään. 

Vierailija
54/162 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siinä suhteessa onnekas (silti keskituloinen, ja toisinaan aivan jäätävän tiukalla eletty), että en ole koskaan asunut vuokralla vaan aina on ollut oma asunto. Joten, en halua maksaa kenellekään muulle, ns lyhentää kenenkään muun lainaa. Ajattelen myös paljon tulevaa eläkeikää, ja haluan silloin kulut mahdollisimman minimiin - kuten asua velattomassa asunnossa.

Vierailija
55/162 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan maksanut vuokraa eikä asuntolaina ole koskaan ahdistanut eli oletettavasti vuokra. 

Olen opiskeluaikana viimeksi maksanut vuokraa, olen nyt 66 v. Omassa asun, 80 m2 ihana rivarin pääty, iso piha jne. Velaton olen ollut jo n. 25 v, hoitovastike 220 €, sis. lämmön, veden, pihahoidon, jätehuollon ja vakuutuksen.

Vuokraa joutuisin maksamaan tämän tasoisesta varmaan n. 700 €, lisäksi minulle jäi omakotitalon myymisestä voittoa kun vaihoin tähän. Eläkeläiselle tämä on helppo ja mukava asumismuoto.

Vierailija
56/162 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä aina jokainen asunnon myyjä tekee hyvät voitot ja ostaja saa puoli-ilmaiseksi. 

Vierailija
57/162 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemmekosittenoutoja kirjoitti:

Tänne ne jää aikanaan kaikki omaisuus,kun jokainen nukumme pois. Siksi ei pidä kiintyä maalliseen liikaa. Korona aikana vielä vähemmän. Pääasia,että on asunto,missä olla ja nukkua.

Aina, myös korona-aikana, on mielestäni tärkeää, että kotonaan viihtyy, siellä on tarpeeksi tilaa ja että se on oma. En halua kartuttaa sijoittajan omaisuutta, mieluummin oma, jonka voi myydä, jos tarvetta ilmenee, toki mieluusti niin, että saa saa loppuun asti kotonaan lapset saavat hiukan perintöä.

Vierailija
58/162 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi laina, koska kaikki säästöt menivät siihen. En ole kuitenkaan hetkeäkään katunut, koska rakastan kotiamme ja tiedän että saamme sen myytyä kun tarvitsee. Lainan lyhennys ei ahdista, koska summa on vastikkeineen paljon pienempi kuin vuokralla ja tiedän säästäväni itselleni joka kerta kun lyhennän. Saamme huoletta tehdä remonttia niin sisällä kuin ulkona ilman että pitää kysyä lupa jokaiselle taulun paikalle.

Vierailija
59/162 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistaisi molemmat mutta onneksi olen käteisellä maksetussa velattomassa omistusasunnossa.

Vierailija
60/162 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokran maksaminen ehdottomasti. Olen niin onnellinen, kun uskalsin ostaa asunnon. Vastaavassa asunnossa vuokra olisi 500 euroa enemmän kuussa  kuin nyt maksan asuntolainaa.