Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kumpi sinua 'ahdistaa' enemmän: iso asuntolaina vai vuokran maksaminen toisen taskuun?

Vierailija
04.01.2019 |

Minä käsitän asuntolainan itselle säästämisenä ja se sentään loppuu joskus, toisin kuin vuokran maksu. Eli oma vastaus on b

Kommentit (162)

Vierailija
61/162 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen iso asuntolaina ei ahdista koska on vakuutukset työttömyyden jne. varalta + asunto varmuudella säilyttää arvonsa ja menee heti kaupaksi. Jos nuo ehdot eivät täyttyisi niin ahdistaisi varmaan. Vuokranmaksu ketutti kyllä aina kun sitä joutui tekemään.

Vierailija
62/162 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole koskaan ollut mitään muuta vaihtoehtoa kuin asua vuokralla, eikä tule olemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/162 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoin vuokraa melkein 15 vuotta. Siitä ei jäänyt mitään käteen. Aloin asuntovelalliseksi, ja nyt koen eläväni järkevästi. Mielestäni on hölmöä rikastuttaa muita, kun voi rikastuttaa itseään. Toki eri elämäntilanteet on huomioitava, ja kaikille ei sovi se, että löytävät mieluisan maatilkun jota elävät loppuelämänsä. Minulle sopii erinomaisesti.

Vierailija
64/162 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ahdistaa asuntolaina, mutta myös seinissä kiinni oleva raha. Tämä on vaikea yhdistelmä, koska asuntolainaa lyhentämällä se seinissä kiinni olevan rahan määrä kasvaa. Ja toisaalta mitä enemmän on lainaa, sitä enemmän voi pitää rahoja osakkeissa, jotka tuottavat enemmän kuin korot. 

Meillä oli asunnonvaihtotilanteessa jonkin aikaa lainaa kahdesta asunnosta ja se tuntui hurjalta. Mutta sitten kun vanha koti saatiin myytyä, ei lyhennettykään uuden kodin lainaa koko rahalla, koska korot oli alhaalla ja kuukausierä ei olisi muuttunut. Saatiin siinä kohtaa (vuonna 2014) laitettua 150000€ osakkeisiin ja lainaa meille jäi vielä 225000€. Nyt lainaa on vielä 170000€ kun on maksettu vähän laiskasti ja ollaan jo viisikymppisiä, lainan korko viime aikoina ollut alle 0,5%. 

Ei täällä Helsingissä oikein ole sellaista vaihtoehtoa, että asuisi mukavasti ja edullisesti. Meilläkin on puolen miljoonan kämppä, mutta vielä ei raaski halvempaankaan vaihtaa, kun on tähän totuttu. Lähempänä eläkettä voisi vaihtaa halvempaan tai ASO-kämppään, niin saisi vapautettua asunnosta pääomia muuhun käyttöön. Miehellä on ASO-numero 90-luvulta, joten voitaisiin saada kiva asunto jostain uudiskohteesta. 

Katsoin joskus mitä meidän kotia vastaavasta asunnosta pitäisi maksaa vuokraa, ja se oli 2400€ luokkaa. Nyt maksetaan lainaa 1070€/kk (lyhennyt + korot) ja vastiketta 560€ (jo pelkkä autopaikka on 100€). Meneehän tähän rahaa, mutta vuokralla menisi vielä enemmän. Leskenä voisin kyllä asua vuokralla jossain pienemmässä kämpässä, kun tietäisin ettei elämää ole enää vuosikymmeniä jäljellä. 

Vierailija
65/162 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolaina. Tiedän että se on hölmöä, mutta kai se on joku psykologinen juttu että iso summa ahdistaa enemmän kuin se 500e/kk, vaikka vuokrasta tulisi yhtä paljon maksettavaa lopulta. Lainamäärän lisäksi ahdistaa se asunto. Että tähän olet nyt sidottu vuosikymmeniksi eikä muuttaminen käy tuosta vain.

Tästä huolimatta olen yhden asunnon omakseni maksellut. Se on tosin tällä hetkellä vuokralla kun itse asun toisessa pohjoismaassa. Täältä en ainakaan ole asuntoa ostamassa.

Vierailija
66/162 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolaina.

Vuokra 353 on euroa sisältäen veden ja netin. Keskustaan menee vartti. Omaksi saisin tuolla rahalla kirjaimellisesti koirankopin tästä kaupungista. Lisäksi olen pätkätyöläinen, jonka rahatilanne vaihtelee jatkuvasti. Vuokraan saa hyvin asumistukea ja toimeentulotukeakin, jos rahatilanne on huono. Omistusasunnon kulujen kohdalla tilanne olisi aika eri.

Vierailija
67/162 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralainen maksaa siitä, ettei tarvitse kantaa omistamisen vastuuta ja riskiä.

Vierailija
68/162 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en haluaisi kumpaakaan. Nyt olen vuokralla ja harmittaa vietävästi, kun samalla rahalla voisi lyhentää lainaa sopivan kokoisesta summasta. Eivät vain anna yksinhuoltajalle, jolla on ihan tavallinen duuni. Noh, kyllä se joskus onnistuu.

Vierailija
69/162 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso laina ehdottomasti. Vuokralla asumiskulut 560€/kk sisältäen veden, autopaikan ja netin. Vastaavaan pitäisi ottaa lainaa n. 170000€, eli korot + vastikkeet olisi lähestulkoon samat ja siihen päälle vielä 25 vuoden velkavankeus, todennäköisten remonttien tarve ja muu omistamiseen liittyvä ahdistus.

Ei mitään järkeä ostaa omaa.

Missä noin halpa vuokra? Ympäri Suomea keskivertovuokra n. 750-800 euroa.

T: yli 30 osoitteessa asunut

Vierailija
70/162 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole miettinyt kumpaakaan ahdistuksen kautta, mutta toisaalta vain vuokralla olo on ollut minulle mahdollista. Pienituloisena ja yksinäisenä ei ole ollut mitään tsäänssiä saada lainaa, ja lisäksi minulle on ollut elämässä tärkeintä asua eri maissa, nähdä maailmaa ja vaihtaa maisemaa heti kun siltä tuntuu. Olen elänyt näin jo 18 vuotta. Vuokralla olo on siinä ollut siunaus, että ei ole velvollisuuksia mihinkään suuntaan. 

Vierailija
71/162 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kait sillä nuorempana väliä, mutta vuokralla asuvat eläkeläiset tuntuvat olevan varsin tyytymättömiä korkeaan vuokraan.

Omistusasuminen ainakin eläkkeellä ja vieläpä niin, että on kerinnyt maksaa talonsa on rahallisesti ja varmaan henkisestikin parempi.

Vierailija
72/162 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunto ylipäätään. Ahdistavaa ajatella että pitäisi asua loppu ikänsä samassa paikassa tai, että ei voisi vain muuttaa vaan joutuu pitkiäkin aikoja myymään asuntoaan. Liian vaivalloista. Aso on minun mieleeni kaikista näistä asumismuodoista.

Vierailija
73/162 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan maksanut vuokraa eikä asuntolaina ole koskaan ahdistanut eli oletettavasti vuokra. 

Ei ahdista, kun raha menee sinne minne kuuluukin.

Vuokra alkoi ahdistaa vasta sitten kun sitä oli liikaa.

Vierailija
74/162 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iso laina ehdottomasti. Vuokralla asumiskulut 560€/kk sisältäen veden, autopaikan ja netin. Vastaavaan pitäisi ottaa lainaa n. 170000€, eli korot + vastikkeet olisi lähestulkoon samat ja siihen päälle vielä 25 vuoden velkavankeus, todennäköisten remonttien tarve ja muu omistamiseen liittyvä ahdistus.

Ei mitään järkeä ostaa omaa.

Missä noin halpa vuokra? Ympäri Suomea keskivertovuokra n. 750-800 euroa.

T: yli 30 osoitteessa asunut

Minulla hieman halvempi tilava kolmio ihan rannikolla eteläsuomessa ja sisältää myös kaiken. Isolle kirkolle julkisilla alle 30min.

Vierailija
75/162 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kait sillä nuorempana väliä, mutta vuokralla asuvat eläkeläiset tuntuvat olevan varsin tyytymättömiä korkeaan vuokraan.

Omistusasuminen ainakin eläkkeellä ja vieläpä niin, että on kerinnyt maksaa talonsa on rahallisesti ja varmaan henkisestikin parempi.

Kyllä. Säästän nyt remonttiin, jonka teen sen ennen eläkkeelle jäämistäni. Sitten ei tarvitse huolehtia pitkään aikaan taas. Vuokrahinnat ovat täällä nousseet huimasti viimeisen kymmenen vuoden aikana. Nyt voin jäädä tänne myös eläkepäiviksi huolettomasti. 

Vierailija
76/162 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli joskus iso asuntolaina ja iso talo, luojan kiitos että työpaikan vaihdoksen takia talo myytiin vuosia sitten kun markkinat vielä vetivät. Muutettiin vuokralle miettimään mikä siirto tehtäisiin seuraavaksi, ja nyt vuosien jälkeen edelleen vuokralla asuessatuntuu siltä ettei koskaan enää osteta omaa. Kaikki asumiseen liittyvä stressi velkataakan lisäksi ovat kadonneet tyystin. Etenkin nyt poikkeusaikana olen ollut NIIN kiitollinen ettei velkaa enää ole eikä huolia asumisen yllättävistä kuluista. Eikä ylimääräistä asumiseen liittyvää vaivaa. Juuri muutettiin isompaan ja halvempaan vuokratason laskettua alueella. Ei me olla enää autojakaan omiksi ostettu viimeisern kymmeneen vuoteen, omistamisen sairaalloinen ihannointi on elämänkokemuksen myötä karissut pois.

Vierailija
77/162 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu omasta tilanteesta ja paikkakunnasta. Nyt makselen omistusasuntoa Espoossa ja asunto alunperinkään ei ollut älyttömän kallis vrt. toisen ketjun vajaa puolen miljoonan alle 90 neliön uudiskohde.  Kun työ tai muu tilanne ei pakota seudulta ja luultavasti noin 10 vuoden päästä saan tämän kyllä kaupaksi, niin omistusasunto hyvä. Mikäli nyt lähtisin jollekin pienelle paikalle, niin ostamisen sijaan vuokraisin asunnon, kun luultavasti tarkoitus olisi asua seudulla vain väliaikaisesti.

Vierailija
78/162 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on lainaa yli 60-vuotiaaksi asti.

Ahdistaa siis se, miten jaksan maksella sitä sinne asti ja se, että pitäisi säästää, jos asuntoon tulee remontteja. Olen pienituloinen.

Niin kauan kuin olet plussalla, voit myydä asunnon koska tahansa ja parhaassa tapauksessa sinulle jää siitä vielä pesämuna käyttöösi.

Piti varmaan sanoa voi yrittää myydä?  Hinnat on vanhoissa asunnoissa laskusuunnassa jopa pk-seudulla ja isot remontit pukkaa siihen monessa kohteessa päälle. Lisänä vielä ylikorkeat hoitovastikkeet.

"Tilastokeskuksen kuukausitason ennakkotietojen mukaan maaliskuussa 2020 vanhojen osakeasuntojen hinnat ...  Viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna hinnat nousivat pääkaupunkiseudulla 1,3 prosenttia.."

Huikeaa laskua tosiaan. Kaikki remontit siirtyvät asunnon hintaan ja osittainkin maksettu asunto on omaan taskuun laitettua rahaa. Vuokra sisältää kaikki omistusasumisen kustannukset ("remontit ja ylikorkeat hoitovastikkett) ja lisäksi pääoman hinnan (=vuokraloordin voiton).

Ainoa perustelu vuokralla asumiselle mitä keksin on tämä, että ei ole pääomaa kiinni jossain, mutta nykyisillä nollakorkoisilla lainoilla tätäkin on vaikea ymmärtää. Vaikka tulisit 3 vuodeksi opiskelemaan pääkaupunkiseudulle, niin asunto kannatatisi siltikin ostaa.

Kun tulee puhetta kumpi on "kannattavampaa", asua vuokralla vai omassa, niin vuokralle asujille sanon että tervetuloa, koska pääsette muuttamaan.

Vierailija
79/162 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunto ylipäätään. Ahdistavaa ajatella että pitäisi asua loppu ikänsä samassa paikassa tai, että ei voisi vain muuttaa vaan joutuu pitkiäkin aikoja myymään asuntoaan. Liian vaivalloista. Aso on minun mieleeni kaikista näistä asumismuodoista.

Asoasunto on omista asumiskokemuksista kaikkein ahdistavin. Ensin mitään maksaa kynnysraha asuntoon, joka ei tuo mitään oikeuksia. Et pääse mitenkään vaikuttamaan yhtiön hoitoon, toisin kuin osakeyhtiössä saati omakotitlossa. Mutta myöskään sinulle ei tule vuorka-asunnon ennusteettavuutta asumismenoihin. Vuokraa saa nostaa vain sen indeksin mukaan mitä on sovittu, mutta asossa voi tulla vaikka kuinka suuri korotus asumisvastikkeeseen, jos kustannutkset nousee tai asuntoja on tyyhjillään tai joudutaan remontoimaan.

Vierailija
80/162 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otettiin ensimmäiseen asuntoon miehen kanssa lainaa 80 000 euroa vuonna 1998. Sitä lyhennettiin hitaasti kun oli pienet lapset. 2014 alettiin rakentaa taloa, jolloin lainaa oli enimmillään 105 000 euroa. Nyt sitä pystyy lyhentämään nopeasti kun minun palkka nousi huomattavasti ja toinen lapsi on muuttanut omilleen. Pitkään ollaan oltu asuntovelallisia, mutta 4 vuoden kuluttua on velaton talo ilman remontti huolia. Eikä ole ahdistanut missään vaiheessa kun lainasummat on olleet niin pienet, että oltaisiin selvitty, vaikka toinen sairastuisi tai jäisi työttömäksi. Mutta kyllä ahdistasi, jos olisi asuntolainaa 300 000 euroa.