Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kumpi sinua 'ahdistaa' enemmän: iso asuntolaina vai vuokran maksaminen toisen taskuun?

Vierailija
04.01.2019 |

Minä käsitän asuntolainan itselle säästämisenä ja se sentään loppuu joskus, toisin kuin vuokran maksu. Eli oma vastaus on b

Kommentit (162)

Vierailija
21/162 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokran maksaminen ahdistaisi enemmän, siksi asunkin omistusasunnossa. Olen muuntekin sidoksissa tähän paikkakuntaan lasten vuoksi, joten vuokra-asumisen "vapaus" ei houkuttele.

Vierailija
22/162 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kumpikaan. Vuokralla asuminen on huoletonta - oikeastaan kaikki on vuokranantajan vastuulla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/162 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso asuntolaina ahdistaa, siksi myin asuntoni ja asun vuokralla. Rahaa on käytettävissä enemmän kuin koskaan asuntolaina-aikoina. Nukun yöni hyvin eikä tarvitse pelätä yllättäviä remontteja tai työttömyyttä. Voin muuttaa hetken mielijohteesta, nytkin neuvottelen unelmaduunista toisessa kaupungissa.

Olen onnellinen että kokeilin velkavankeutta ja onnellinen että pääsin siitä ulos. Jos en olisi kokeillut, niin haaveilisin varmaan omasta asunnosta tietämättä mitä todellisuus on.

Vierailija
24/162 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso asuntolaina. En olisi tätä halunnut ottaa, mutta mies painosti ettei naimisiin mennä ellei asunto ole ostettuna. Pätkätyöläisenä yhdelle paikkakunnalle asettuminen aiheuttaa paljon stressiä.

Vierailija
25/162 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopivan kokoinen asuntolaina järkevästi valittuun asuntoon on viisain valinta. Toki se ei syystä tai toisesta sovi kaikille. 

Vierailija
26/162 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralla olo ahdistaisi, koska täällä on vuokrat nyt ihan älyttömän korkeat. Maksan nyt asuntolainaa 500 euroa vähemmän kuussa verrattuna vastaavan asunnon vuokraan. 

Ei tuota asuntolainaa edes huomaa, kun se automaattisesti menee vain tililtä. Rahaa jää oikein hyvin vielä muuhun elämiseen. Ja just olen rempannut asunnon priimakuntoon. 

Vierailija
27/162 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omistusasumisessa on kyllä aika paljon muitakin tekijöitä kuin se kuukausirasite, mutta periaatteessa on kyse samasta asiasta kuin vuokralla asumisessa. Jos seuraavassa kuussa ei rahaa ole, uhkaa kämppä mennä alta.

Eli kummallakin varsinainen hikoilu alkaa vasta siinä vaiheessa, jos sitä rahaa ei olekaan. Vuokralaisella ei ole oikeastaan muuta vaihtoehtoa, kuin muuttaa pienempään ja/tai turvautua yhteiskunnan tukiin.

Omistusasujan vaihtoehdot riippuvat lähtökohdista. Pitkä pankkisuhde saattaa mahdollistaa lyhennysvapaan, jolloin kämppää ei ole pakko myydä. Jos asunnon myyntiin täytyy mennä, suurin osa omistusasujista saa jäljelläolevan lainamäärän myyntihinnalla katettua ja tällöin tilanne on vähintään yhtä hyvä kuin vuokralaisella. Kaikilla ei tietenkään näin ole, mutta se edellyttää, että asunnon arvo olisi laskenut ja lainaa ei olisi lyhennetty riittävästi.

Omistusasumisessa ehkä ainoa isompi ahdistus on se todellinen "musta pekka". Kämppä osoittautuu homepommiksi tai vastaavaksi. Tämä pelko kuitenkin useimmilta haihtuu muutaman vuoden asumisen jälkeen.

Vuokran maksaminen ei ahdista siinä mielessä, että on vähemmän tuntemattomia tekijöitä kuin ison uuden asuntolainan alussa, mutta jos vuokran lisäksi ei jää muita säästöjä, pitäisi sen ahdistaa.

Minulla on asuntolainassani valmiina Lyhennysjousto, joka mahdollistaa pelkkien korkojen maksamisen noin kahden vuoden ajaksi. Tätä ominaisuutta säästän pahan päivän varalle.

Minä olen se, jonka laina jatkuu yli 60-vuotiaaksi. Tällainen ei lämmittäisi minua, koska en näe, että eläkeikäisenä voisin lyhentää lainaa sen paremmin, että sen ikäisenä haluaisin tai voisin tehdä enemmän töitä tai saisin suurempaa palkkaa. Tietysti ymmärrän, että tuo voisi olla hyvä tilanteessa, jossa vaikka sairastuisi.

Vierailija
28/162 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokran maksaminen ahdistaisi, en halua heittää rahojani kaivoon. Asun pääkaupunkiseudulla omakotitalossa, josta makselen pankille kuukausittain 760 e/kk. Vaikka siihen lasketaan päälle ylläpitokulut, niin en ikinä pääsisi samantasoiseen asumiseen yhtä edullisesti tällä sijainnilla. Talon arvo on vuosien saatossa kohonnut mukavasti, joten tiukan paikan tullen minulla on muhkea summa rahaa kädessä, jos joutuisin taloni realisoimaan. 

Vierailija
29/162 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokranmaksu ahdisti jatkuvasti, kun koko ajan mietti sitä, että kerryttää toisen omaisuutta ja itse ei ole yhtään lähempänä omavaraisuutta. Mietin usein myös sitä, että millä rahalla maksan pienituloisena eläkeläisenä vuokria vaikkei eläkeikä koitakaan kuin ehkä 40 vuoden kuluttua. 

Asuntolaina taas ei ahdista yhtään. Joskus jos summaa tillottaa verkkopankissa, niin saattaa hieman miettiä asiaa, mutta itselläni on suhteellisen helposti realisoitava asunto ja omiin tuloihin sopiva laina, joten mikä tässä ahdistaisi?

Vierailija
30/162 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan asua omakotitalossa, joten omistaminen on ainoa järkevä vaihtoehto

Vierailija
31/162 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sen lainan pitää olla iso laina, miksi ei sopiva? Kyllä mua ahdistaa jos maksan vuokraa saman verran kuin maksaisin lainaa talosta. Ei samalla rahalla uutta isoa taloa saa mutta vähän vanhemman ja sopivan kokoisen saa ainakin Helsingin ulkopuolella.

Mun sisaruksillakin on kaikilla omistusasunto tai talo, veljellä on tällä hetkellä kolme asuntoa vaikka alunperin stressasi sitä että on velkaa, no nyt on yksi asunto jo maksettu ja myynnissä, yksi jonka osti uuden paremman itselleen ja yksi josta on velkaa mutta joka "maksaa itse itseään" koska siinä on vuokralaiset sitä maksamassa.

Vierailija
32/162 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti laina. Minulla on hyvä vuokra-asunto erinomaisella sijainnilla ja naurettavan pieni vuokra. Pystyn matkustelemaan, käymään ulkona syömässä eikä minun tarvitse pihistellä elämästäni. Ison lainan kanssa en olisi pystynyt tekemään puoliakaan siitä mitä olen nyt ehtinyt kokea ja nauttia. Elän nyt, tässä ajassa. Olisi kamalaa joutua pihistelemään vuosikaudet vain siksi, että vanhana on varaa tehdä kaikkea. Mistä sen tietää elääkö edes niin kauaa?

Mulla on omistusasunto erinomaisella sijainnilla ja pystyn tekemään ihan samat asiat kuin sinä. Kaiken lisäksi asunnon arvo on lähes kaksinkertaistunut kymmenessä vuodessa. En voi olla onnellisempi, että uskalsin ottaa lainan aikoinaan. Elämäni paras päätös. 

Vierailija
33/162 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuppa vai tippuri. 

Kumpikaan ei ole toivottavaa.

Zinkkiz

Vierailija
34/162 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti laina. Minulla on hyvä vuokra-asunto erinomaisella sijainnilla ja naurettavan pieni vuokra. Pystyn matkustelemaan, käymään ulkona syömässä eikä minun tarvitse pihistellä elämästäni. Ison lainan kanssa en olisi pystynyt tekemään puoliakaan siitä mitä olen nyt ehtinyt kokea ja nauttia. Elän nyt, tässä ajassa. Olisi kamalaa joutua pihistelemään vuosikaudet vain siksi, että vanhana on varaa tehdä kaikkea. Mistä sen tietää elääkö edes niin kauaa?

Mulla on omistusasunto erinomaisella sijainnilla ja pystyn tekemään ihan samat asiat kuin sinä. Kaiken lisäksi asunnon arvo on lähes kaksinkertaistunut kymmenessä vuodessa. En voi olla onnellisempi, että uskalsin ottaa lainan aikoinaan. Elämäni paras päätös. 

Jos tienaa hyvin, niin on varaa ottaa lainaa ja elää samalla. Pienituloisena ei toivoakaan. Maksan vuokraa 400e/kk + sähkö. Jos minulla olisi saman kokoinen omistusasunto samalla sijainnilla, olisin joutunut ottamaan lainaa n. 110 000e. Joutuisin lyhentämään sitä n. 600e/kk, päälle yhtiövastike reilu 200e +kaikki loput maksut. Eli sen 400euron sijaan joutyisin maksamaan yli 800e. En ymmärrä miten silloin voisi olla varaa elää samalla lailla, kun tulot on 2300e/kk.

Vierailija
35/162 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tienaa hyvin, niin on varaa ottaa lainaa ja elää samalla. Pienituloisena ei toivoakaan. Maksan vuokraa 400e/kk + sähkö. Jos minulla olisi saman kokoinen omistusasunto samalla sijainnilla, olisin joutunut ottamaan lainaa n. 110 000e. Joutuisin lyhentämään sitä n. 600e/kk, päälle yhtiövastike reilu 200e +kaikki loput maksut. Eli sen 400euron sijaan joutyisin maksamaan yli 800e. En ymmärrä miten silloin voisi olla varaa elää samalla lailla, kun tulot on 2300e/kk.

Noilla spekseillä ei tosiaan kannata. Jos lyhennyssumma sen sijaan on kohtalainen, omistaminen kannattaa, koska se tietää halvempia asumiskuluja myöhemmin (eläkkeellä). Vaihtoehtoisesti asunnon voi koska tahansa realisoida, jos on tarvetta käteiselle syystä tai toisesta.

Vierailija
36/162 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokran maksaminen ahdistaisi enemmän. Samalla tiellä samanikäinen 5 neliötä pienempi kämppä kuin meillä vuokra 300€/kk enemmän kuin meillä vastike+asuntolaina.

Meillä myös isot remontit keittiö/kylppäri tehty 3 vuotta sitten toisin ku tossa vuorakämpässä.

Vierailija
37/162 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä ottaa tuloihinsa nähden liian suurta asuntolainaa niin ei ahdista. Itseäni ahdistaisi pistää rahaa pyttyyn joka kk vuokran muodossa.

Alkuperäinen lainasummamme oli 150t€ josta jäljellä n.60t€ ja ei ahdista, se on maksettu reilusti alle 50v iässä, nyt olen 43v.

Vierailija
38/162 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole koskaan ahdistanut asuntolainan maksu.

Silloin kun otti ensimmäiseen asuntoon lainaa, niin kyllähän se vähän jännitti ja oli erilaisia pelkoja, mutta aika äkkiä ne siitä hälveni ja aika pian ihmetteli että miksi asiaa edes piti miettiä niinkin pitkään.

Vierailija
39/162 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

400€ on naurettavan halpa vuokra, älä tuudittaudu siihen että tuota kestää ikuisesti.

Ylipäätään noin laskien vuokralla asumsen saa tuntumaan kannattavalta, kun huomi vain tilanteen välittömästi asunnon oston jälkeen. Mutta laskeppa seuraavan 60 vuoden kulut ja muista huomioida että vuokra nousee pari prosenttia joka vuosi ja luultavasti tulee joku suurempikin korotus kun joudut jouskus vaihtamaan asuntoa ja se asuntolaina on maksettu ehkä jo 20 vuoden päästä.

Vierailija
40/162 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kumpikaan. Vuokralla asuminen on huoletonta - oikeastaan kaikki on vuokranantajan vastuulla. 

En sanoisi että huoletonta. Aina on pieni huoli asumisvarmuudesta, koska vuokrantaja voi päättää myydä asunnon tai pistää sen isompaan remonttiin tms. ja lähtö tulee puolessa vuodessa.

Helppoajan se vuokralla-asuminen on, mutta se helppous myös maksaa, eli kovasti on kallista.