Noista Norjassa kadonneista suomalaisista
Tietääkö joku heistä mitään taustoja, minkä ikäisiä, onko kokeneita tunturissa liikkujia, jne.? Jotenkin outoa toi uutisointi kun tuntuu ettei edes tiedetä onko joku kadonnut varmasti, vai ei. Mietin ettei ne vaan ole jossain erämökissä täysin tietämättöminä tästä hulabaloosta.
Kommentit (404)
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005959330.html
Eli 17-vuotias ei olekaan 17v, vaan 25-35-vuotias? Minkä takia tämän selviytyneen iästä on valehdeltu? Tarinakin muuttui, ei perääntynytkään huonon sään vuoksi, vaan siksi, että halusi laskea metsäalueella? Vai onko tämä uusi selitys nyt sen takia, ettei syyllistettäisi neljää muuta, jotka lähtivät sinne huonoon keliin vai mikä on oikeastaan totta? Todella hämmentävää tämä salailu ja tarinoiden muuttuminen.
Vierailija kirjoitti:
Eli 17-vuotias ei olekaan 17v, vaan 25-35-vuotias? Minkä takia tämän selviytyneen iästä on valehdeltu? Tarinakin muuttui, ei perääntynytkään huonon sään vuoksi, vaan siksi, että halusi laskea metsäalueella? Vai onko tämä uusi selitys nyt sen takia, ettei syyllistettäisi neljää muuta, jotka lähtivät sinne huonoon keliin vai mikä on oikeastaan totta? Todella hämmentävää tämä salailu ja tarinoiden muuttuminen.
Tämä on ihan vaan suomalaismedioiden juttu, itse luin Norjalaisesta lehdestä asiasta heti viime viikolla ja silloin se ensimmäinen pelastaja sanoi tuosta ruotsalaisesta että ”nuori mies”. Ja jo silloin se pelastaja sanoi lehdessä että tämä nuori mies oli laskenut eri paikasta ja lähtenyt etsimään kavereita ja löytänyt vyöryjäljet. Lisäksi suomalainen vapaalaskija kertoi sään olevan hyvä keskiviikkona, hän oli laskenut vastakkaisella rinteellä.
Vastuullista toimintaa medialta, nyt sitten seuraavaksi salaliittoteorioita kuinka tietoa on muka pimitetty.
Olen seurannut uutisointia eri maiden medioista, ja vaikka en kovin laajasti hallitse norjaa tai ruotsia, niin olen kyllä huomannut, että suomenkieliset uutiset ovat usein poikenneet näistä. Mistä lie johtuu, kääntämisessä epäonnistuttu?
Vierailija kirjoitti:
Olen seurannut uutisointia eri maiden medioista, ja vaikka en kovin laajasti hallitse norjaa tai ruotsia, niin olen kyllä huomannut, että suomenkieliset uutiset ovat usein poikenneet näistä. Mistä lie johtuu, kääntämisessä epäonnistuttu?
Iltapökäleitten toimittelijat ovat työntäneet muiden maiden uutiset google translateen ja keksineet kääntämättä jääneet kohdat?
Kuoleman uhmaajat olen sitä mieltä jotka harrastavat tuollaista, että ei yhteiskunnan varoilla heitä etsittäis.Miks pitää harrastaa jotain noin älytöntä kuolemanleikkiä. Kaikki tuolaset lajit pitäis kieltää tai lailla määrätä että joka tuolasessa katoaa yhteiskunnan rahoilla ei etsittäis...
Vierailija kirjoitti:
Uutisten muokkaaminen on ihan fine. Asiavirheitä on tuon tuosta, mutta mitä väliä, kun kansa lukee ne silti.
Jännä lukea, että vapaalaskija olisi kuollessaan onnellinen, jos jäisi lumivyöryyn tms.
Jotenkin vaikea kuvitella muihin harrastuksiin. Esimerkiksi ratsastus on vaarallista, siihen kuolee paljon ihmisiä, mutta en ole kuullut edes intohimoisimmaltakaan harrastajalta, että kuolisi onnellisena, jos tallautuisi hevosen jalkoihin tai tippuisi pahasti.
Valtameripurjehduskin on vaarallista. En ole sieltäkään kuullut, että harrastajat olisivat onnellisia, jos kuolisivat merellä.
Joku ihan erilainen ajatus näihin liittyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät varmaan käyttäneet lumivyöryreppuja. Vaikea ymmärtää miksi kukaan enää lähtee ilman lumivyöryreppua offareille. Se on aika halpa henkivakuutus.
Mikä on lumivyöryreppu?
Se on reppu jossa on joko kaasupatruuna tai sähköllä toimiva pumppu joka täyttää sellaisen kellukepussin. Ideana on että tämä kelluke pitäisi ihmistä vyöryn pinnalla. Mutta kuten joku jo totesi, ne eivät aina auta. Hintaa tuollaisella on about 1000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Jännä lukea, että vapaalaskija olisi kuollessaan onnellinen, jos jäisi lumivyöryyn tms.
Jotenkin vaikea kuvitella muihin harrastuksiin. Esimerkiksi ratsastus on vaarallista, siihen kuolee paljon ihmisiä, mutta en ole kuullut edes intohimoisimmaltakaan harrastajalta, että kuolisi onnellisena, jos tallautuisi hevosen jalkoihin tai tippuisi pahasti.
Valtameripurjehduskin on vaarallista. En ole sieltäkään kuullut, että harrastajat olisivat onnellisia, jos kuolisivat merellä.
Joku ihan erilainen ajatus näihin liittyy.
Uskoisin että tässä on otettu liian kirjaimellisesti se onnellisena kuoleminen. Eihän sillä kai kukaan tarkoita sitä että itse kuolinhetki tai itse onnettomuus olisivat onnellisia. Olen aina ymmärtänyt että viestinä on että silloin ainakin kuolee tehdessään jotain jota rakastaa, eli rakkaan harrastuksen parissa.
446 jatkaa vielä: olen tulkinnut noiden kommenttien olevan tavallaan lopputulos riskien punnitsemisesta: harrastajat tietävät että onnettomuuksia tapahtuu mutta toteavat että asia on heille niin tärkeä että he haluavat harrastaa riskialtista lajia. "Parempi kuolla harrastaessaan rakastamaansa lajia kuin jättää se rakkaus kokematta", tavallaan.
Sitä mietin, että kun tämä porukasta erkaantunut löysi suksien jäljet jotka loppuivat vyöryyn, miksei hän mennyt kaivamaan kavereitaan? Vai oliko niin että piippari ei saanut signaalia ja sitten sää huononi niin ettei enää voinut palata?
Vierailija kirjoitti:
Sitä mietin, että kun tämä porukasta erkaantunut löysi suksien jäljet jotka loppuivat vyöryyn, miksei hän mennyt kaivamaan kavereitaan? Vai oliko niin että piippari ei saanut signaalia ja sitten sää huononi niin ettei enää voinut palata?
Onhan se uutisoitu, ettei saanut signaalia.
Onko ne Norjan poliisin etsimät suomalaishiihtäjät tavoitettu? Jotka oli samaan aikaan lähettyvillä.
Muakin ihmetytti tuo että niitä joudutaan noin kovasti haeskelemaan. Siis niitä muita hiihtäjiä.
Onko varmaa että ne on selvinneet vuorelta pois? Itse olisin varmaan jo etukäteen ottanut yhteyttä poliisiin jos olisin ollut itse vuorella. Onko epäilystä että juuri nuo toiset olisi laukaisseet sen lumivyöryn?
Jos viereisillä tuntureillakin hiihtäneet on ottaneet mediaan itse yhteyttä, oudolle tuntuu tällainen iso etsintöoperaatio.
Vierailija kirjoitti:
Muakin ihmetytti tuo että niitä joudutaan noin kovasti haeskelemaan. Siis niitä muita hiihtäjiä.
Onko varmaa että ne on selvinneet vuorelta pois? Itse olisin varmaan jo etukäteen ottanut yhteyttä poliisiin jos olisin ollut itse vuorella. Onko epäilystä että juuri nuo toiset olisi laukaisseet sen lumivyöryn?
Jos viereisillä tuntureillakin hiihtäneet on ottaneet mediaan itse yhteyttä, oudolle tuntuu tällainen iso etsintöoperaatio.
Eiköhän joku olis jo kaipaillut 10 päivässä, jos eivät olisi selvinneet sieltä. Majapaikassakin olis varmaan jo ihmetelty.
Vierailija kirjoitti:
Eli 17-vuotias ei olekaan 17v, vaan 25-35-vuotias? Minkä takia tämän selviytyneen iästä on valehdeltu?
Norjan uutisissa kerrottiin tästä selviytyneestä ja mainittiin että jotain tapahtui klo 17 (en nyt muista mitä...). Tästä joku käänsi väärin suomeksi että se pelastunut olisi ollut 17v. ja tarina jäi elämään Suomen mediaan.
Tämä tarina on nyt sitten tulossa päätökseen. Kolme neljästä on löydetty.
Minusta tuntuu edelleen kummalta, että sama vyöry vei koko joukon. Voi olla, että he noudattivat lajin yleisiä turvallisuuskäytäntöjä, mutta olisikohan siinä tapauksessa syytä muuttaa toimintatapoja? Jos tämä vyöryvaarallinen alue oli satoja metrejä leveä, niin 30 metrin välit hiihtäjillä eivät silloin voi mitenkään riittää pelastumiseen. Ja tässä lajissahan on nimenomaan niin, että ainoa tapa selvitä hengissä sattuneesta lumivyörystä on se, että paikan päällä on jo joku joka voi kaivaa hautautuneet ylös. Jos kaikki hautautuvat, kukaan ei pääse pinnalle tarpeeksi nopeasti.
Olisiko järkevämpää pitää mukana radiopuhelimia ja hiihtää oikeasti vaarallisten paikkojen yli yksitellen, ja raportoida käsiradiolla esim. 5 min välein etenemisestä? Jos kontakti ei onnistuisi, sitten edettäisiin ennalta sovitusti, esim. edellämenijä kääntyisi takaisin kunnes radioyhteys palautuu, ja yksi jälkijoukosta lähtisi eteenpäin tarkistamaan tilanteen.
ei sekään kyllä oikeasti aina auta