Noista Norjassa kadonneista suomalaisista
Tietääkö joku heistä mitään taustoja, minkä ikäisiä, onko kokeneita tunturissa liikkujia, jne.? Jotenkin outoa toi uutisointi kun tuntuu ettei edes tiedetä onko joku kadonnut varmasti, vai ei. Mietin ettei ne vaan ole jossain erämökissä täysin tietämättöminä tästä hulabaloosta.
Kommentit (404)
Onko selviytyneen nimikirjaimet tiedos?
Toivon vieläkin että on käynyt ihme ja edes yksi saadaan pelastettua.
Foxilla menossa just ohjelma jossa joku vapaalaskija jää lumivyöryn alle
Nämä 3 kuollutta miestä oli s. 1982 -89. Ja media kutsyy heitä nuorisoksi ? Aikuisia miehiä joilla koulutus muttei järkeä päässä
Nyt julkasti nimet https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005957792.html
Onko toi naisen nimi oikein? Insta viittas Åsa nimiseen naiseen..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä vapaalaskusta off-reiteillä tekee niin paljon nautinnollisemman kuin turvallisemmilla laskettelukeskuksen merkityillä reiteillä? Sekö, että noista hoidetuista rinteistä aurataan/tasotetaan liika lumi pois? Vai se, että jännitys puuttuu? Vaikuttaako lumen määrä/tuoreus/pehmeys? Miltä vapaalasku parhaimmillaan tuntuu? Yritän vain ymmärtää onko se nautinto niin suuri, että haluaa silti vaarantaa oman hengen ja terveyden? Jos tulee lumivyöry tai törmää lumen alla olevaan kivenmurikkaan tai tipahtaa jonnekin vuoren railoon. Miksei lasku hiihtokeskuksen rinteessä tuo nautintoa?
Koskemattomalla puterilla laskemista ja rinteessä laskemista ei voi edes vertailla. Vähän sama kuin ihmettelisi miksi joku ui meressä kun on uimahalli, miksi maastopyöräillå kaupunkipyöräilyn sijaan, miksi sukeltaa kun voi katsoa videoita YouTubesta jne. Ei sitä pysty selittämään ihmiselle jolle koko elämä on riskien minimoimista. Tosiasiassa vapaalasku ei todellakaan ole mikään kamikaze-laji, olen harrastanut ko. Lajia 15 vuotta käyden vuosittain 3-4 reissua ulkomaille ja 5-7 kotimaan reissua ja joskus enemmänkin ja hengissä ollaan ilman läheltä piti -tilanteita. Ei minua kiehdo vapaalaskussa tai sukeltamisessa vaarallisuus, mutta ei mikään muu valitettavasti tunnu niin mahtavalta kuin mitä sukeltaminen tai vuorille kiipeäminen ja puuterilla alas laskeminen tuntuu. Tiedostan vallan mainiosti esimerkiksi sukeltaessa 35 metrissä että jos jotain tapahtuu en pääse välttämättä hengissä pinnalle, mutta siksi riskit minimoidaan. Sama homma vapaalaskiessa, riskit minimiin mutta ei siitä riskitöntä saa siltikään. Ja pimeässä lasketaan ihan Suomessakin otsalampun kanssa, ei sinänsä mitään outoa siinä että laskivat Mustikkatunturilla pimeässä.
Ja sanottava vielä sekin että Suomessa on kuollut enemmän ihmisiä ihan niissä hoidetuissa rinteissä kuin vapaalaskuonnettomuuksissa.
Johtuista tämä vaikka siitä, että hoidetuissa rinteissa laskee pikkasen enemmän porukkaa kun pimeissä tuntureissa?
Ja edelleen enemmän ihmisiä kuolee liikenteessä tai suomalaisiin kansantauteihin, siltikin täällä on vapaalasku leimattu lajiksi jossa on lähes varma kuolema ja typerää riskinottoa. Kehotettu pysymään hoidetuissa rinteissä missä siis kuolee enemmän porukkaa kuin offåreilla. Mutta joo, loogista.
Ei ole kyllä hölmömpää kuin verrata extremelajin riskejä normielämän riskeihin. Joitain riskejä voi välttää, joitain ei.
Jos lähden istumaan pimeällä junaradalle, niin onko sinusta minulla kuitenkin suurempi riski kuolla sydänkohtaukseen?Riskien todennäköisyyttä voi suuresti kasvattaa sillä, mitä pöljää tekee. Kaikkia riskejä ei voi eliminoida, mutta toiset voi. Helposti.
Jokainen meistä kuolee joskus ja todennäköisemmin niihin normaalielämän riskeihin kuin extreme-lajien riskeihin. Itsehän en käytä alkoholia, en polta, olen kasvissyöjä, liikun paljon ja pidän fysiikastani huolta joten olen minimoinut paljon jo riskejä. Voihan sitä toki istua kotona tekemättä mitään koska eihän sitä ikinä tiedä jos vaikka ulkona liukastuu ja lyö päänsä ja kuolee. Minä otan nw pienet riskit mitä harrastuksiin tulee koska mieluummin kuolen tehden mitä rakastan kuin elän peläten riskejä tekemättä mitään. Mutta ilmeisestikään en saa itse päättää mitä riskejä olen valnis ottamaan vaan sinä ja muut täällä päätätte ne ihmisten puolesta.
Koska vaihtoehtojahan on vain kaksi: istua p*rse homeessa himassa pelosta täristen tai elää täysillä ja lasketella lumivyöryn alle säkkipimeässä tunturissa. YOLO vai miten se nyt menikään.
V*tun id-iootti kun se vapaalasku ei edes ole mikään helvetin vaarallinen laji. Tälläkin hetkellä maailmalla on kymmeniä suomalaisia vapaalaskijoita laskemassa offareita, mutta koska nyt kuoli 3 ihmistä niin te urpot olette päättäneet muka tietävänne jotain lajin riskeistä. Antaa olla, tämä ketju on täynnä katkeria id-iootteja.
Neljä niitä oli. Siis kuolleita.
SUOMALAISIA OLI 3.
"...mutta koska nyt kuoli 3 ihmistä..."
Näin siellä lukee.Niin luepa se edellinen lause. Yleensä virkkeistä ei lähdetä erottamaan erikseen lauseita vain jotta niitä saisi itse tulkita miten tahtoo. Jos sanoisin että ”Suomessa on tuhansia punaisia autoja, mutta autoliikkeessä ei ollut yhtään” niin tarkoittaako tämä sinusta että autoliikkeessä ei ole yhtään autoa vai että siellä ei ole punaisia autoja?
Silloin olisit voinut kirjoittaa "mutta koska nyt kuoli kolme," (vrt. esimerkkisi "yhtään"), mutta kirjoitit "kolme _ihmistä_". Se vertautuu juuri tuohon että kirjoittaisit vastaavasti "yhtään autoa".
Tajuatko jo vai selitänkö uudelleen?Pitäiskö sun hankkia harrastus? Vaikka pilkunviilaus av:lla on toki hienoa ajanvietettä.
Mikä sinä olet muiden ajanvietettä tuomitsemaan? Ehkä pilkunviilaus vauvapalstalla on hänen lempiharrastuksensa.
Ihan ohiksena, mutta kaikkihan me harrastamme vauvapalstaa. Sekä ketjun rohkeat vapaalaskijat että nynnyt murtsikkatyypit. Eli palstailua ei ainakaan voi käyttää lyömäaseena suuntaan eikä toiseen, esimerkiksi merkkinä tylsästä elämästä.
Naisen nimellä kaksi fb-profiilia, oikea on se missä nimikirjaimet DVLB
Onkohan se pelastunut 17-vuotias sukua tuolle naiselle? Veli?
Muuten tuntuis aika erikoiselta kokoonpanolta tuo porukka ikäjakaumansa puolesta.
Wärtsilältä meni sitten kaksi työntekijää.
Tuo Disahan näyttää aivan akateemiselta av-mammalta.
Toivottavasti jnkn päivänä tänä vuonna on niin hyvä sää, että edes etsintä voitaisiin käynnistää.
Luulen, että säät ovat kesämpänä sen verran lämpimät, että ruumiit paljastuvat lumen alta.
Siinähän se on selitetty hyvin selkeästi
Vierailija kirjoitti:
Nämä 3 kuollutta miestä oli s. 1982 -89. Ja media kutsyy heitä nuorisoksi ? Aikuisia miehiä joilla koulutus muttei järkeä päässä
Kai see myy paremmin kun sanoo nuoriso. Sama kun iltapaskalehdet laittaa aina Piia Ristikankareen kuvan kun hän oli 10 eikä 15 mitä hän oli
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että säät ovat kesämpänä sen verran lämpimät, että ruumiit paljastuvat lumen alta.
Kyllä Norjassa osataan ruumiit lumen alta kaivaa, kunhan vain sää paranee, jotta etsijät pääsevät paikalle. Ei siellä kesään asti odoteta.
"Kouluttajat harjoittelivat lauantaina ja sunnuntaina hautaamalla oikean ihmisvainajan lumeen yön ajaksi etsien sitä koiran kanssa"
Siellä ilmeisesti voi testamentata ruumiinsa myös tällaiseen tarkoitukseen?
Iltiksessä naininta ettei kyse olekkaan 17 vuotiaasta vaan vanhemmasta, joka erkaantui porukasta ja selvisi
Eivät varmaan käyttäneet lumivyöryreppuja. Vaikea ymmärtää miksi kukaan enää lähtee ilman lumivyöryreppua offareille. Se on aika halpa henkivakuutus.
Vierailija kirjoitti:
Eivät varmaan käyttäneet lumivyöryreppuja. Vaikea ymmärtää miksi kukaan enää lähtee ilman lumivyöryreppua offareille. Se on aika halpa henkivakuutus.
Mikä on lumivyöryreppu?
Oliko kuollut nainen kirjoilla Helsingin Yliopistossa?