Anoppi käskee joka kerta tavatessamme antamaan vauvalle sokerijuttuja
Onko oikeasti anoppien itse ollessa vauvaikäisten äitejä ollut tapana syöttää vauvoille kaikkia sokerijuttuja? Tarkoitan nyt pieniä vauvoja (3 kk-9 kk), ei siis mitään taaperoita. Joka kerta kun tapaan anopin saan syyllistävää ihmettelyä siitä, että miksi en anna 5 kk vauvalle mehuja, sokerimehuun tehtyjä kiisseleitä, sokeroituja soseita, jopa karkkia ja mehujäätä. Ja käskyn antaa, koska "vauvan pitää saada sokeria, vauvat tykkää sokerista". Ja kun silmäni välttää niin anoppi yrittää syöttää vauvalle mehua, ja tuo vauvalle tuliaisiksi itse tekemäänsä todella sokerista marjakiisseliä. Loukkaantuu kun kiellän tiukasti.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Tässä on varmaan kyse siitä, että anoppi on toiminut niinkuin hänen anoppinsa tai äitinsä on käskenyt, eikä ole välittänyt neuvolan ohjeista. Ja nyt hän haluaisi, että lapsenlapsikin hoidetaan niinkuin matriarkka määrää.
Voi olla noinkin, tosin anopin oma äiti ja anoppi myös on kuollut kauan sitten. Anoppini ei ole mikään koulutettu ihminen eikä sillä tavalla arvosta neuvolan ohjeita tai THL:n tai Hammaslääkäriliiton ohjeita, enemmän naureskelee sellaiselle viralliselle tiedolle tai tieteelliselle tiedolle ja sanoo, että kyllä maalaisjärki on se millä elämässä pärjää. Itse taas olen toinen ääripää, tiedeuskovainen, ja tuntuu että se ehkä jotenkin ärsyttää anoppiani. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli aika jolloin 2-viikkoisille suositeltiin appelsiinimehua c-vitamiinin saamiseksi.
Anoppini on 63-vuotias ja hänellä on kaksi 80-luvun ihan alussa syntynyttä lasta. Minähän vuonna tuota suositeltiin, muistatko yhtään? Ap
No tuskin tuolloin enää.
Olen syntynyt 1971 ja mulla on oma neuvolakortti. Rasteita ja tuoremehuja suositeltiin ihan muutaman viikon ikäisille. Maksaa suositeltiin reilusti alle 6 kk ikäisille. TUoremehuja käskettiin antaa ihan todellakin viikkojen ikäisille.
Mutta toi oli 10 vuotta ennen anoppisi äitiyttä.
Kyllä mäkin jouduin vääntämään oman äitini kanssa imetyksestä. Meillä 70-luvun lapsilla oli 2 h imetysvälit.
Noin pienen kanssa olisin tiukkana, että riittää kun imetetään. Isomman kanssa jotkut isovanhemman kanssa olevat herkkuhetket ei todellakaan romuta ruokavaliota eikä kasvatusta.
-70 luvulla oli ohjeen mukaan 4 tunnin imetysvälit, mutta se oli kyllä aivan liian pitkä väli omalle vauvalleni. Mutta tuolloinhan aloitettiin ihan ohjeen mukaan lisäravinnon (raasteet ja soseet ja muhennokset) antaminen todella aikaisin. Ja miten vaikeaa se oli, eihän pieni vauva pystynyt nielemää porkkanaraastetta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on varmaan kyse siitä, että anoppi on toiminut niinkuin hänen anoppinsa tai äitinsä on käskenyt, eikä ole välittänyt neuvolan ohjeista. Ja nyt hän haluaisi, että lapsenlapsikin hoidetaan niinkuin matriarkka määrää.
Voi olla noinkin, tosin anopin oma äiti ja anoppi myös on kuollut kauan sitten. Anoppini ei ole mikään koulutettu ihminen eikä sillä tavalla arvosta neuvolan ohjeita tai THL:n tai Hammaslääkäriliiton ohjeita, enemmän naureskelee sellaiselle viralliselle tiedolle tai tieteelliselle tiedolle ja sanoo, että kyllä maalaisjärki on se millä elämässä pärjää. Itse taas olen toinen ääripää, tiedeuskovainen, ja tuntuu että se ehkä jotenkin ärsyttää anoppiani. Ap
Hän on siis itse nyt noussut matriarkan asemaan. Ja sinä heitukka yrität väittää tietäväsi paremmin. Hän on sentään kasvattanut aikuiseksi lapsen/lapsia, ja ihan hengissä ovat.
Luultavasti myös turvaistuin ja pyöräilykypärä ovat turhakkeita, joihin sinä vain haluat tuhlata anopin pojan rahoja. Eikö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän on siis itse nyt noussut matriarkan asemaan. Ja sinä heitukka yrität väittää tietäväsi paremmin. Hän on sentään kasvattanut aikuiseksi lapsen/lapsia, ja ihan hengissä ovat.
Luultavasti myös turvaistuin ja pyöräilykypärä ovat turhakkeita, joihin sinä vain haluat tuhlata anopin pojan rahoja. Eikö?
Suunnilleen noin, ikävä kyllä. Ap
Hakekaa kätilö -sarjassa lapsille jaetaan appelsiinimehua. Ja itse sain lapsena sokerivettä tuttipullosta.
Vierailija kirjoitti:
Jos on kouluttamaton, auktoriteettejä pilkkaava naisihminen on toiminut juurikin noin. Ja nyt raivostuttaa, kun miniä on toisenlainen. En kyllä antais lastani tuolle mummolle hoitoon.
Älä ole tekemisissä anopin kanssa
Juuri eilen luin jostain menneiden vuosikymmenten vauvan hoito-ohjeita, ap on niistä kehittänyt loistavan anoppiprovon. Tosin ei huomannut, että anoppi oli itse lapsi 60-luvulla, jolloin sokeri oli tärkeää vauvalle.
Itse lähes 60v anoppina saan käydä keskustelua oman 85v äitini kanssa ettei nykyisten suositusten mukaan alle 6kk vanha lapsenlapseni tarvitse pullaa.
Lapseni ollessa vauva 80-luvulla seurasi kyllä sen ajan suosituksia ja kertoi historian tietoina noita 60-luvun ohjeita, vanhuuden oireita.
Mulla lukee myös neuvolakortissa 2vk (vai kk) iässä, että aloitetaan appelsiinimehu. Raasteita myös piti aikaisin alkaa syöttää. Ja neljän tunnin välein piti imettää. Ei missään tapauksessa useammin (tämä oli sääntö, jota äitini ei noudattanut).
vm. 1975
Niin ja anoppi (synt. 1939) muistelee, että lapsia opetettiin aikanaan tutille sokerivedellä. Eli tutti kastettiin sokeriveteen ja laitettiin vauvalle suuhun. En muista oliko hänen lastensa aikaan (synt. välillä 1963 - 1976) vai omassa lapsuudessaan (ison perheen vanhin lapsi).
-31
Tuoreet isovanhemmat tekevät usein tuota. Oletko selittänyt, että miksi ette sokeria anna? Linkkaa tai tulosta vaikka jotain faktaa, miksi sokeri on vauvalle huonoksi. Voisit ehkä myös antaa esimerkkejä, joilla hän voi vauvaa hemmotella. Ja sen jälkeen yritä vain olla ärsyyntymättä (tiedän, että tämä on vaikea) ja tiukkana oman päätöksenne suhteen.
Mun mummoni (synt. vuonna 1950) kysyi hiljattain että vieläkö vauvoille annetaan sokerivettä, oli kuulemma tapana ennen vanhaan. Sanoi, että äitini oli niin kiltti ja hiljainen lapsi kun sai sokeria. Äitini oli lapsena normaalipainoinen mutta aikuisena ylipainoinen, syö ja juo jatkuvasti kaikkea makeaa ja mielihyväkeskuksen tarvii saada jatkuvasti jotain mistä tulee hyvä olo, mm. alkoholi.
Sano seuraavalla kerralla, että olet vartavasten keskustellut asiasta neuvolalääkärin kanssa ja että sieltä on tuo ehdottomasti kielletty nykytutkimuksen valossa. Luulisi hiljenevän.
Vierailija kirjoitti:
Sano seuraavalla kerralla, että olet vartavasten keskustellut asiasta neuvolalääkärin kanssa ja että sieltä on tuo ehdottomasti kielletty nykytutkimuksen valossa. Luulisi hiljenevän.
No johan tuolla kerrottiin, että anoppi uskoo ”maalaisjärkeen” ja naureskelee suosituksille. Meillä mummo ei uskonut millään, että ruokaa ei tarvitse tunkea koko ajan.
Ei sokeria lapselle kirjoitti:
Mun mummoni (synt. vuonna 1950) kysyi hiljattain että vieläkö vauvoille annetaan sokerivettä, oli kuulemma tapana ennen vanhaan. Sanoi, että äitini oli niin kiltti ja hiljainen lapsi kun sai sokeria. Äitini oli lapsena normaalipainoinen mutta aikuisena ylipainoinen, syö ja juo jatkuvasti kaikkea makeaa ja mielihyväkeskuksen tarvii saada jatkuvasti jotain mistä tulee hyvä olo, mm. alkoholi.
Voit kertoa mummolle, että laitoksella vielä annetaan jos vastasyntyneen tutkiminen muuten on vaikeaa. Näin ainakin vuonna 2015.
Maalaisjärjellä asioiden perustelu on huonoa argumentointia. Imeväisikäinen saa ihan tarpeeksi tyydytettyä makeanhimoaan äidinmaidolla ja kiinteitä syövä lisäksi hedelmillä. Lisättyä sokeria lisää makeutta antamaan on vain turhaa makeaan totuttelua, eikä se ole mikään itseisarvo. Ei neuvolassa ohjeisteta edes lisäpainon saannin yhteydessä lisäsokeria, vaan lisärasvaa ruuan joukkoon.
En oikein ymmärrä, miten sokerin syöttäminen edes liittyy maalaisjärjen käyttöön. Jos minä käytän tässä asiassa maalaisjärkeäni, niin päättelisin, että puhdas, käsittelemätön ruoka on parasta kiinteitä syövälle lapselle. Valkoinem, puhdistettu sokeri ei yllä tuohon kategoriaan, puhumattakaan jostain mehukatista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli aika jolloin 2-viikkoisille suositeltiin appelsiinimehua c-vitamiinin saamiseksi.
Anoppini on 63-vuotias ja hänellä on kaksi 80-luvun ihan alussa syntynyttä lasta. Minähän vuonna tuota suositeltiin, muistatko yhtään? Ap
Ei suositeltu enää 80-luvulla. -70-luvulla annettiin appelsiinimehua ja tomaattia, mutta ohjeet muuttuivat seuraavalla vuosikymmenellä. Mutta kyllä sokerinkin haitallisuus tiedettiin jo -70 luvulla, ei sokerimehuja ja - hilloja syötetty neuvolan ohjeen mukaan -70 luvullakaan. Ainahan noita omia ohjeita on keksitty, mutta ei sellaista neuvolassa esitelty.
Minä olen syntynyt -73, ja neuvolakortissani on muutaman viikon kohdalla terveydenhoitajan käsky antaa appelsiinimehua.
Vauvojen aivojen uskottiin aikaisemmin tarvitsevan sokeria. Nykytutkimus on toista mieltä ja siitähän on osoituksena se, että nuorten mielenterveysongelmatovat räjähtäneet kasvuun.
Vierailija kirjoitti:
Juuri eilen luin jostain menneiden vuosikymmenten vauvan hoito-ohjeita, ap on niistä kehittänyt loistavan anoppiprovon. Tosin ei huomannut, että anoppi oli itse lapsi 60-luvulla, jolloin sokeri oli tärkeää vauvalle.
Itse lähes 60v anoppina saan käydä keskustelua oman 85v äitini kanssa ettei nykyisten suositusten mukaan alle 6kk vanha lapsenlapseni tarvitse pullaa.
Lapseni ollessa vauva 80-luvulla seurasi kyllä sen ajan suosituksia ja kertoi historian tietoina noita 60-luvun ohjeita, vanhuuden oireita.
Minun mummoni ei enää muistisairauden puhjettua enää oikein hahmottanut mitä minkäkin ikäinen voi syödä. Oli ihan kummissaan, kun annoin 7 kk ikäiselle ruoka-aikaan sosetta vaikka olisi ollut läskisoosiakin tarjolla. Ennen ei sellaista ilmennyt.