Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoppi käskee joka kerta tavatessamme antamaan vauvalle sokerijuttuja

Vierailija
02.01.2019 |

Onko oikeasti anoppien itse ollessa vauvaikäisten äitejä ollut tapana syöttää vauvoille kaikkia sokerijuttuja? Tarkoitan nyt pieniä vauvoja (3 kk-9 kk), ei siis mitään taaperoita. Joka kerta kun tapaan anopin saan syyllistävää ihmettelyä siitä, että miksi en anna 5 kk vauvalle mehuja, sokerimehuun tehtyjä kiisseleitä, sokeroituja soseita, jopa karkkia ja mehujäätä. Ja käskyn antaa, koska "vauvan pitää saada sokeria, vauvat tykkää sokerista". Ja kun silmäni välttää niin anoppi yrittää syöttää vauvalle mehua, ja tuo vauvalle tuliaisiksi itse tekemäänsä todella sokerista marjakiisseliä. Loukkaantuu kun kiellän tiukasti.

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olen syntynyt 1975 ja silloin annettiin neuvolan ohjeen mukaan 2 viikkoiselle tuttipullosta appelsiinimehua, jotta vauva saa tarpeeksi c-vitamiinia. Lisäksi juuresraasteita piti syöttää vauvalle muutaman kuukauden iästä lähtien. Samoin maksaa piti antaa pienelle vauvalle, että saa tarpeeksi a-vitamiinia.

Ihan normaali ihminen minusta tuli vaikka söin ja join senaikaisten neuvolan ohjeiden mukaan. 

Vierailija
42/48 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sokeria lapselle kirjoitti:

Mun mummoni (synt. vuonna 1950) kysyi hiljattain että vieläkö vauvoille annetaan sokerivettä, oli kuulemma tapana ennen vanhaan. Sanoi, että äitini oli niin kiltti ja hiljainen lapsi kun sai sokeria. Äitini oli lapsena normaalipainoinen mutta aikuisena ylipainoinen, syö ja juo jatkuvasti kaikkea makeaa ja mielihyväkeskuksen tarvii saada jatkuvasti jotain mistä tulee hyvä olo, mm. alkoholi.

Ihme pussissa elänyt mummu sinullakin, kun on 15v tehnyt lapsen niin eipä siinä paljon ole ehtinyt elinikäiseen oppimiseen tutustua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä olen syntynyt 1975 ja silloin annettiin neuvolan ohjeen mukaan 2 viikkoiselle tuttipullosta appelsiinimehua, jotta vauva saa tarpeeksi c-vitamiinia. Lisäksi juuresraasteita piti syöttää vauvalle muutaman kuukauden iästä lähtien. Samoin maksaa piti antaa pienelle vauvalle, että saa tarpeeksi a-vitamiinia.

Ihan normaali ihminen minusta tuli vaikka söin ja join senaikaisten neuvolan ohjeiden mukaan. 

1980-luvulla maksasta saatiin a-vitamiinia niin paljon, että se kielettiin lapsilta. Minä kielsi ilomielin loppuiäksi, jostain nuo rontit ovat oppineet syömään maksalaatikkoa.

Vierailija
44/48 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvojen aivojen uskottiin aikaisemmin tarvitsevan sokeria. Nykytutkimus on toista mieltä ja siitähän on osoituksena se, että nuorten mielenterveysongelmatovat räjähtäneet kasvuun.

Aivot edelleen tarvitsevat sokeria. Mutta sitä saa ihan tarpeeksi tavallisesta ruuasta, ilman lisättyä sokeria.

Vierailija
45/48 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala tilanne. Milloin sokeri on ollut millään tavalla terveellistä?

Järkyttävää.

Vierailija
46/48 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli aika jolloin 2-viikkoisille suositeltiin appelsiinimehua c-vitamiinin saamiseksi.

Ei ainakaan  enää 20 vuoteen.

Vierailija
47/48 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja sisko saatiin sokerivettä tuttipullosta reilu 3 vuotta. Siskolta revittiin etuhampaat ylhäältä kun olivat melkein mustat. Hunajaa saatiin myös paljon ja pullaa. 'jos olet nätisti pankkissa saat munkin' 'muista se munkki'"onko paha mieli? Ota sokeripala se auttaa" "voi onko pipi ota hunajaa" Edelleen aikuisena on mahdotonta olla syömättä sokeria ja vaaleaa vehnää yms pullmössöä. Mä elän sillä. Taistelen sen kanssa että en syötä lapselleni liikaa sokeria. Olen sokeutunut sen käytöstä ja en vain ymmärrä miten sen saa pidettyä kurissa. Onneksi mies on noissa asioissa järkevä.

Vierailija
48/48 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppikuulostaa suhteellisen nuorelta sokerintuputtajaksi. Tuli vaan mieleen, että olisiko joskus aikoinaan ajatus sokerin "terveellisyydestä" tullut siitä kun kaikesta on puutetta? Äidiltä ei ravintoköyhän ruuan vuoksi ole maitoa juuri herunut ja on terveyssisaren neuvon mukaisesti annettu sokerivettä lisäksi että saadaan lapsen paino nousuun? Ja nyt anoppi muistelee äitinsä kertoneen aiheesta muttei muista miksi sitä sokerivettä annettiin, niin on nyt kauhuissaan kun sinä "et osaa" hoitaa lastasi?

Tuo on siis yksi oletus tilanteesta. Oletteko anopin kanssa jutelleet, miksi sitä sokeria hänen mielestään lapselle pitäisi antaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi