Lapsen pahoinpitely epäterveellä ruoalla
Moni vanhempi argumentoi, että on (päiväkoti-ikäisen) lapsen edun mukaista, että hän saa välillä herkutella ja kokea makuelämyksiä epäterveen ruoan kautta. Monet kuskaavat lapsiaan mäkkiin ja tarjoavat karkkia pienestä pitäen.
Epäterveen ruoan riskit, niin fyysiset kuin henkiset huomioonottaen en voi sympatioida tätä motiivia. Paskaruoka lisä- ja väriaineineen on vahingollista lapsen kehitykselle, mielialalle, keskittymiskyvylle jne.
Mitä varhaisemmassa iässä alat palkita lasta paskaruoalla, sitä todennäköisemmin hän lohtusyö sitä samaa paskaa aikuisena. Monet tavat tarttuvat lapsuudessa ja kun vahinko on jo tapahtunut, siitä voi olla hyvin vaikea oppia pois.
Jos tämä ei ole vastuutonta, en tiedä mikä on...
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Minä en koskaan lapsena saanut herkkuja, hampurilaisia, pitsaa, munkkeja, jäätelöä jne. Tai sai, yhtenä päivänä viikossa, jolloin niitä vedettiin napa täyteen.
Kun muutin pois, en muuta ostanutkaan kuin noita, kerrankin joku ei voinut kieltää. Lapsena synttäreillä kävi samoin, kaksin käsin piti vetää herkkuja, kun koskaan muuten ei niitä saanut.
Nyt aikuisena olen ylipainoinen, minulla ei ole itsekuria lainkaan herkkujen suhteen.
Mieheni taas pystyy helposti olla syömättä herkkuja, hän sai aina lapsena niitä syödä, jos teki mieli. Lapsenakaan hän ei silti syönyt paljoakaan herkkuja, eikä kyllä vieläkään.
Lapsellamme ei tule olemaan orjallisia karkkipäiviä, mutta ei tosin saa vetää napaansa täyteenkään niitä.
Niinpä, fanaattiseksi ei tarvitse ryhtyä minkään asian kieltämisessä eikä toisaalta sallia mitään täysin. Kohtuus kaikessa.
Sitä en ymmärrä, miksi terveyden vaalimista pidetään neuroottisena ylisuojelemisena. Haluan lapseni pysyvän kunnossa niin fyysisesti kuin henkisesti, eikö se käy järkeen?
Olen huomannut, että kun pitää tarkat ruokarytmit lapsella, niin eipä se herkkujen haluaminen siitä kasva. Ja jos yksi ateria koostuu herkuista (vaikka kaverisynttäreillä), niin eipä se tuolla ole silti mennyt överiksi. Ei meillä kotona ole karkkia, sipsiä tai mitään muutakaan epäterveellistä, niin eipä niitä kukaan kaipaakkaan. Ja juhlissa lapsi sitten syö sen minkä syö ja jatkaa leikkimistä sen jälkeen ihan normaalisti. Kokonaisuus ratkaisee.
Vierailija kirjoitti:
Minä en koskaan lapsena saanut herkkuja, hampurilaisia, pitsaa, munkkeja, jäätelöä jne. Tai sai, yhtenä päivänä viikossa, jolloin niitä vedettiin napa täyteen.
Kun muutin pois, en muuta ostanutkaan kuin noita, kerrankin joku ei voinut kieltää. Lapsena synttäreillä kävi samoin, kaksin käsin piti vetää herkkuja, kun koskaan muuten ei niitä saanut.
Nyt aikuisena olen ylipainoinen, minulla ei ole itsekuria lainkaan herkkujen suhteen.
Mieheni taas pystyy helposti olla syömättä herkkuja, hän sai aina lapsena niitä syödä, jos teki mieli. Lapsenakaan hän ei silti syönyt paljoakaan herkkuja, eikä kyllä vieläkään.
Lapsellamme ei tule olemaan orjallisia karkkipäiviä, mutta ei tosin saa vetää napaansa täyteenkään niitä.
Jos ajattelet, että napa täyteen herkkuja yhtenä päivänä viikossa (plus napa täyteen aina kun niitä jossakin tarjotaan) on sama kuin "ei koskaan herkkuja",, niin eiköhän ylipaino ole ollut aika lailla vääjäämätön kohtalosi.
Mutta lapsuuden ylipaino on kaikkein haitallisinta tulevan elämän terveyden kannalta, joten hyvä että vanhempasi yrittivät rajoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole pahoinpitelystä kyse vaikka lapsi söisi karkkia, ei terveellistä tietenkään, mutta typerää verrata epäterveellistä ruokavaliota fyysiseen väkivaltaan edes leikillään.
Eli lapsen terveyden vaarantaminen ei ole mielestäsi vakavaa?
Ongelmaahan pahentaa huomattavasti se, miten varhaisessa iässä epäterveellinen ruokavalio aloitetaan. Aivot ovat täysin keskeneräiset ja lapsi erittäin altis vaikutteille.
Asioissa voi käyttää suhteellisuudentajua ja oikeita nimityksiä. Ei epäterveellinen ruokavalio ei ole yhtä vakava asia kuin fyysinen väkivalta ja vaikka ruokavalion epäterveellisyys on haitallista niin se ei silti ole pahoinpitelyä vaan haitallista.
Kyllä epäterveellinen ruokavalio on vähintään yhtä vakava asia kuin fyysinen väkivalta. Moni ei vaan sitä halua ymmärtää, kun se tekisi elämästä liian hankalaa.
Moni huonoa ruokaa syönyt sairastuu fyysisesti ja masentuu/saa syömishäiriön tms. sen takia. Ylipainoisilla lapsilla selvästi suurentunut riski tähän. Aivan kuten fyysistä väkivaltaa kokeneilla, joihinkin se ei jätä jälkiä mutta moni sairastuu henkisesti.
Tässä on kyse vähän samasta, kun alkoholia käyttävät pitävät huumeita käyttäviä huonompina ja itseään ihan normaaleina. Vaikka kumpikaan ei ymmärrä, että kyse on oikeastaan ihan samasta asiasta ja molempien toiminta on haitallista ja vaarallista terveydelle.
Ei todellakaan ole sama asia. Lapsen fyysinen kaltoinkohtelu on rikos ja aiheuttaa välittömän vaaran lapsen terveydelle. Huono ruokavalio on verrattavissa esimerkiksi huonoon unenlaatuun, asia on haittaa aiheuttava mutta ei millään lain tai terveen järjen mukaan verrattavissa lapsen pahoinpitelyyn. Ole kuinka fanaattinen mitä asiassa olet, mutta pysy faktoissa ja osoita kunnioitusta pahoinpitelyn uhreiksi joutuneille lapsille jotka ovat kuolleet tai vammautuneet väkivallan seurauksena jättämällä vertaamatta heidän tilannettaan hampurilaista syövään lapseen.
En ollut fanaattinen vaan ihan oikeassa. Huono ravinto on suuri riski lapsen terveydelle.
Ajatellaanpas asiaa näin. Suomessa on paljon ihmisiä, jotka ovat kokeneet väkivaltaa lapsena. Kuten on myös paljon ihmisiä, jotka on syötetty lihaviksi jo lapsena. Kummatkohan kärsivät kaltoinkohtelustaan enemmän aikuisena? Varmaan vaikeaa sanoa. Kumpikaan ei ole kuitenkaan toistaan vähemmän vakavampi asia, kaltoinkohtelua kumpainenkin.
Alkoholia saa sanoa myrkyksi, miksei epäterveellistä ruokaa saa nimittää paskaruoaksi? Sehän on kuin käyttäisi paskaa ravinnokseen, monellakin tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholia saa sanoa myrkyksi, miksei epäterveellistä ruokaa saa nimittää paskaruoaksi? Sehän on kuin käyttäisi paskaa ravinnokseen, monellakin tavalla.
Siksi, ettei kenellekään tule paha mieli tai huono omatunto kun sitä syö, tai lapsilleen syöttää.
Toisia ihmisiä saa kyllä sanoa p skoiksi ja vaikka mitä muuta, mutta ruokaa ei saa sanoa, se on pyhä asia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli omassa lapsuudessani luokkakaverina lapsi jonka perheessä ei koskaan saanut mitään herkkuja tai epäterveellistä. Kaikki perheen lapset olivat tunnettuja siitä, että kavereiden syntymäpäivillä heillä ei ollut mitään itsesäätelyä herkkujen suhteen. Rohmusivat herkkuja kaksinkäsin eivätkä osanneet lopettaa ennen kuin tuli huono olo ja oksennus. Näiden vanhemmatko tekivät sitten oikein kun eivät opettaneet kohtuutta lapsilleen herkkujen suhteen? Minun luokalla ollut lapsi on nyt aikuisena ylipainoinen. Kyllä mietityttää olisiko asiat toisin jos kotona olisi opetettu että herkkuja voi silloin tällöin syödä.
Entäs, jos perheessä on geneettinen taipumus alkoholismiin? Pitäisikö vanhempien alkaa juottaa lapsilleen viinaa jo varhaisella iällä, että jos vaikka oppisivat kohtuuteen?
Etkö sinä aikuinen ihminen ymmärrä eroa herkkujen ja alkoholin välillä?
Itse olen kokenut lapsena sekä toistuvaa pahoinpitelyä, että syönyt pelkkää epäterveellistä ruokaa (paitsi koulussa terveellistä) En vertais todellakaan toisiinsa. Pahoinpitely aiheuttaa lapsena valtavaa pelkoa ja turvattomuutta. Minä olin vielä aikuisenakin pitkään todella ujo ja arka enkä pysty näin yli kolmikymppisenä oikein vieläkään luottamaan ihmisiin. Kyllä siitä epätervellisen ruoan syömisestä on ollut paljon vähemmän haittaa, vaikka se jatkuvaa olikin. Olen osannut syödä koko aikuisiän terveellisesti. En edes kaipaa vehnäleipää ja sokeria, joita söin lähinnä lapsena. Monet lapsuuden epäterveelliset ruoat ällöttää. Rakastan tuoreita kasviksia, joita ei lapsena juuri saanut. Ei ole diabeteskaan vielä iskenyt eikä ole ollut ikinä ylipainoa. Ihmisen kaikki solut (aivosoluja lukuunottamatta) onneksi uusiutuu päivässä-10 vuodessa eli lapsuuden huonon ruokavalion seuraukset saa korjattua vielä aikuisena. Tosin en usko että kukaan pystyy nykyään syömään yhtä epäterveellisesti kuin minä olen koko lapsuuden syönyt.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa mitään paskaruokaa, on vain hyvää ja ravinneköyhää ruokaa. Siisti suusi.
Sinun mielestäsi on siis ruokia jotka ravitsevat ja sellaisia, joista ei ole ravitsemuksellista hyötyä.
Ravinneköyhän ruoan ongelma ei ole vain se, ettei siitä saa tärkeitä ravintoaineita. Esim. liiallinen sokerinkulutus on yhteydessä lukuisiin lieveilmiöihin, vähintään mielialasi on huonompi kuin olisi ilman sokerikoukkua.
Ei kai kukaan halua edesauttaa tätä, kun kyse on omasta lapsesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli omassa lapsuudessani luokkakaverina lapsi jonka perheessä ei koskaan saanut mitään herkkuja tai epäterveellistä. Kaikki perheen lapset olivat tunnettuja siitä, että kavereiden syntymäpäivillä heillä ei ollut mitään itsesäätelyä herkkujen suhteen. Rohmusivat herkkuja kaksinkäsin eivätkä osanneet lopettaa ennen kuin tuli huono olo ja oksennus. Näiden vanhemmatko tekivät sitten oikein kun eivät opettaneet kohtuutta lapsilleen herkkujen suhteen? Minun luokalla ollut lapsi on nyt aikuisena ylipainoinen. Kyllä mietityttää olisiko asiat toisin jos kotona olisi opetettu että herkkuja voi silloin tällöin syödä.
Entäs, jos perheessä on geneettinen taipumus alkoholismiin? Pitäisikö vanhempien alkaa juottaa lapsilleen viinaa jo varhaisella iällä, että jos vaikka oppisivat kohtuuteen?
Ymmärrän, mutta sinä et varmaankaan ymmärrä niiden yhtäläisyyttä. Kumpainenkin voi aiheuttaa riippuvuutta, sekä fyysistä että henkistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et taida itse ymmärtää? Kumpikin haitallisia terveydelle. Tuskin haluaisit lapsellesi alkoholiakaan juottaa, niin miksi epäterveellistä ruokaakaan?
Jotenkin tuntuu, että osa vanhemmista ei tiedä tai välitä, miten mullistava vaikutus terveellisellä ruokavaliolla on lapsen terveyteen.
Se piristää, kaunistaa (pitää esim. ihon hyvässä kunnossa), parantaa unenlaatua ja kaikin puolin helpottaa elämää. Minä haluan tätä kaikkea lapselleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole pahoinpitelystä kyse vaikka lapsi söisi karkkia, ei terveellistä tietenkään, mutta typerää verrata epäterveellistä ruokavaliota fyysiseen väkivaltaan edes leikillään.
Ongelmaahan pahentaa huomattavasti se, miten varhaisessa iässä epäterveellinen ruokavalio aloitetaan. Aivot ovat täysin keskeneräiset ja lapsi erittäin altis vaikutteille.
Asioissa voi käyttää suhteellisuudentajua ja oikeita nimityksiä. Ei epäterveellinen ruokavalio ei ole yhtä vakava asia kuin fyysinen väkivalta ja vaikka ruokavalion epäterveellisyys on haitallista niin se ei silti ole pahoinpitelyä vaan haitallista.
Kyllä epäterveellinen ruokavalio on vähintään yhtä vakava asia kuin fyysinen väkivalta. Moni ei vaan sitä halua ymmärtää, kun se tekisi elämästä liian hankalaa.
Moni huonoa ruokaa syönyt sairastuu fyysisesti ja masentuu/saa syömishäiriön tms. sen takia. Ylipainoisilla lapsilla selvästi suurentunut riski tähän. Aivan kuten fyysistä väkivaltaa kokeneilla, joihinkin se ei jätä jälkiä mutta moni sairastuu henkisesti.
Tässä on kyse vähän samasta, kun alkoholia käyttävät pitävät huumeita käyttäviä huonompina ja itseään ihan normaaleina. Vaikka kumpikaan ei ymmärrä, että kyse on oikeastaan ihan samasta asiasta ja molempien toiminta on haitallista ja vaarallista terveydelle.
Ei todellakaan ole sama asia. Lapsen fyysinen kaltoinkohtelu on rikos ja aiheuttaa välittömän vaaran lapsen terveydelle. Huono ruokavalio on verrattavissa esimerkiksi huonoon unenlaatuun, asia on haittaa aiheuttava mutta ei millään lain tai terveen järjen mukaan verrattavissa lapsen pahoinpitelyyn. Ole kuinka fanaattinen mitä asiassa olet, mutta pysy faktoissa ja osoita kunnioitusta pahoinpitelyn uhreiksi joutuneille lapsille jotka ovat kuolleet tai vammautuneet väkivallan seurauksena jättämällä vertaamatta heidän tilannettaan hampurilaista syövään lapseen.
En ollut fanaattinen vaan ihan oikeassa. Huono ravinto on suuri riski lapsen terveydelle.
Ajatellaanpas asiaa näin. Suomessa on paljon ihmisiä, jotka ovat kokeneet väkivaltaa lapsena. Kuten on myös paljon ihmisiä, jotka on syötetty lihaviksi jo lapsena. Kummatkohan kärsivät kaltoinkohtelustaan enemmän aikuisena? Varmaan vaikeaa sanoa. Kumpikaan ei ole kuitenkaan toistaan vähemmän vakavampi asia, kaltoinkohtelua kumpainenkin.
Fyysinen väkivalta lapsuudessa koettuna jättää jälkeensä sellaisia traumoja ja aiheuttaa ihmiselle sellaista perusturvattomuudentunnetta, että sellaista ei voi huonolla ruokavaliolla kellekään aiheuttaa. Mielestäni näitä kahta asiaa on huono siten rinnastaa. Toki huono ruoka ja ylipaino aiheuttavat sairauksia eikä niitä herkkuja tarvitse lapselle ihan rajattomasti antaa, mutta esimerkiksi syomishäiriöliiton asiantuntijat ovat sitä mieltä, että minkään ruoka-aineen täysin kieltäminen altistaa syömishäiriöille. Ihmisen ajattelu vaan toimii niin, että se kielletty asia pyörii mielessä. Kokeilepa sanoa itsellesi, että seuraavan tunnin aikana saat ajatella kaikkea muuta paitsi sinistä elefanttia. Sitä ei kertakaikkiaan saa ajatella. Huomioi, mitä ajattelet seuraavan tunnin aikana eniten. Veikkaan, että juuri sitä sinistä elefanttia. Tämän takia esim. monet tietoisesti herkkulakossa olevat vetävät sitten kaksin käsin herkkuja, kun lakko loppuu, kun ne herkut ovat koko lakon ajan pyörineet mielessä. Eiköhän lapsellekin ole parhaaksi se, että syö pääosin terveellistä ja ravinteikasta ruokaa, mutta oppii myös sen, ettei herkku silloin tällöin maata kaada.
Nämä lapsiin liittyvät keskustelut jakavat aina mielipiteitä...
Vain laiska vanhempi tyytyy syöttämään mäkkiruokaa kehittyvälle lapselleen. Siinä ei ajatella lapsen parasta.
Kyllä taas mammat kasvattaa pennuistaan neurootikkoja, tällä kertaa ruoan suhteen. Ei ihme, että MT-diagnoosit vain lisääntyy nuorten keskuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletpa outo. Moni vanhempi on aiheuttanut lapselle syömishäiriön, johon lapsi on kuollut. Tai välillisesti diabeteksen, johon lapsi on kuollut. Miten tämä eroaa siitä, että vanhempi on esim. vaikkapa jättänyt lapsen hoitoon hänen toiselle epävakaalle vanhemmalleen, joka päätti tappaa hänet? Olet todella epäkunnioittava ja vähättelevä mitä tulee vääränlaisen syömisen aiheuttamiin ongelmiin.
En oo kyllä kuullut yhdenkään lapsen kuolleen kakkostyypin diabetekseen.
Ihan vaan ohiksena. Mun lapset saa karkkia suht usein, ei pelkästään karkkipäivänä. Nepä ei vetäsekään niitä pusseja kaksin käsin, vaan namit lojuu pöydällä viikkojakin. Sitten niitä jaellaan kavereille, jotka aivan rehellisesti sanottuna ahmivat niitä kaksin käsin kun kotona ei saa. Eräs lapsen kaveri sanoi todella uneksineensa meidän karkeista edellisenä yönä, kun tiesi meillä olevan herkkuja. Näitä näkee myös synttäreillä, herkkupöydän ääressä päivystämässä. Omani ovat hoikkia, ja syövät vähän mitä milloinkin. Sekä eineksiä että kotiruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan ohiksena. Mun lapset saa karkkia suht usein, ei pelkästään karkkipäivänä. Nepä ei vetäsekään niitä pusseja kaksin käsin, vaan namit lojuu pöydällä viikkojakin. Sitten niitä jaellaan kavereille, jotka aivan rehellisesti sanottuna ahmivat niitä kaksin käsin kun kotona ei saa. Eräs lapsen kaveri sanoi todella uneksineensa meidän karkeista edellisenä yönä, kun tiesi meillä olevan herkkuja. Näitä näkee myös synttäreillä, herkkupöydän ääressä päivystämässä. Omani ovat hoikkia, ja syövät vähän mitä milloinkin. Sekä eineksiä että kotiruokaa.
Minun lapseni ovat varmaan just niitä, joita sinä katselet paheksuen synttäreillä.
Ja ei, en tosiaankaan aio alkaa syöttää heille karkkia päivittäin jotta kyllästyisivät siihen. Päinvastoin minusta on ihan hienoa, että juhla tuntuu juhlalta syömisienkin puolesta.
Enhän itsekään jätä juhlaruokia lojumaan pöydille vaan syön ne ilolla ja arvostuksella, joten miksi olisi hyvä asia, että lapseni jättäisivät karkkinsa pöydille lojumaan?
Oletpa outo. Moni vanhempi on aiheuttanut lapselle syömishäiriön, johon lapsi on kuollut. Tai välillisesti diabeteksen, johon lapsi on kuollut. Miten tämä eroaa siitä, että vanhempi on esim. vaikkapa jättänyt lapsen hoitoon hänen toiselle epävakaalle vanhemmalleen, joka päätti tappaa hänet? Olet todella epäkunnioittava ja vähättelevä mitä tulee vääränlaisen syömisen aiheuttamiin ongelmiin.