Lapsen pahoinpitely epäterveellä ruoalla
Moni vanhempi argumentoi, että on (päiväkoti-ikäisen) lapsen edun mukaista, että hän saa välillä herkutella ja kokea makuelämyksiä epäterveen ruoan kautta. Monet kuskaavat lapsiaan mäkkiin ja tarjoavat karkkia pienestä pitäen.
Epäterveen ruoan riskit, niin fyysiset kuin henkiset huomioonottaen en voi sympatioida tätä motiivia. Paskaruoka lisä- ja väriaineineen on vahingollista lapsen kehitykselle, mielialalle, keskittymiskyvylle jne.
Mitä varhaisemmassa iässä alat palkita lasta paskaruoalla, sitä todennäköisemmin hän lohtusyö sitä samaa paskaa aikuisena. Monet tavat tarttuvat lapsuudessa ja kun vahinko on jo tapahtunut, siitä voi olla hyvin vaikea oppia pois.
Jos tämä ei ole vastuutonta, en tiedä mikä on...
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Paras yrittää suhtautua ruokaan normaalilla tavalla, ilman kiihkoilua mihinkään suuntaan.
T: syömishäiriöisen vanhempi
Harmi vaan, kun se nykyinen ”normaali” on täysin vinksahtanut. Siitä samasta syystä syömishäiriöt ovat yleistyneet reilusti.
Harmi, ettet itse noudattanut neuvoasi. Saattaisit olla siinä tapauksessa ruokaan terveemmällä tavalla suhtautuvan vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Syödyt kalorit ja ruuasta saatavat ravintoaineet kuntoon, ja sen jälkeen ei ole niin nuukaa miten sen ruokavalion koostaa.
Ei tietenkään pidä elää karkilla tai hampurilaisaterioilla, mutta mistään ei pidä tehdä sitä kiellettyä hedelmää koska niin se vaan menee että kun lapsi saa päättää itse se päättää suödä juuri sitä kaikkea minkä vanhemmat ovat kieltäneet.
Eka kappale totta, jälkimmäinen ei.
Ns. kielletyn hedelmän teoria kusee. Vai kokeilitko sinäkin teininä kaikki huumeet läpi, koska ne olivat niin houkuttavia koska kiellettyjä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras yrittää suhtautua ruokaan normaalilla tavalla, ilman kiihkoilua mihinkään suuntaan.
T: syömishäiriöisen vanhempiHarmi vaan, kun se nykyinen ”normaali” on täysin vinksahtanut. Siitä samasta syystä syömishäiriöt ovat yleistyneet reilusti.
Harmi, ettet itse noudattanut neuvoasi. Saattaisit olla siinä tapauksessa ruokaan terveemmällä tavalla suhtautuvan vanhempi.
Seuraan näitä palstoja joskus ajankuluksi enkä ole koskaan mitään kommentoinut mutta nyt on pakko, järkevän kommentin kirjoittaneen tuntemattoman vanhemman syyttäminen lapsensa syömishäiriöstä oman argumentin pönkittämiseksi kertoo että olet todennäköisesti niin tyhmä henkilö ettet osais kusta kaataa pois saappaasta vaikka ohjeet lukis pohjassa, heitä pois pakkomielle tähän aiheeseen ja mieluiten myös kaikki laitteet joilla voit päässä näyttämään maailmalle kahden aivosolusi pingismatsit niin kyllä se siitä.
Ihmettelen mistä ap voi tietää että heittelen eineslihapullilla lapsia päähän? Pahoinpitely joo mutta nuo huutaa hengitämättä 24 tuntia vuorokaudessa. Tulleet selvästi äitiinsä. Jotain sekin on huutanut 10 vuotta. Pitää joku päivä kysyä mikä niillä on hätänä? Siis sitten kun pelaamiselta ehtii.
Vierailija kirjoitti:
Syödyt kalorit ja ruuasta saatavat ravintoaineet kuntoon, ja sen jälkeen ei ole niin nuukaa miten sen ruokavalion koostaa.
Ei tietenkään pidä elää karkilla tai hampurilaisaterioilla, mutta mistään ei pidä tehdä sitä kiellettyä hedelmää koska niin se vaan menee että kun lapsi saa päättää itse se päättää suödä juuri sitä kaikkea minkä vanhemmat ovat kieltäneet.
Totaalikieltämistä ei ole kukaan ehdottanut täällä.
Miksei lapsi voisi elää ilman siihen asti kunnes tulee tietoiseksi muiden lasten kautta, että heidän perheissään saa karkkia. Ei lapsi kärsi sokerinpuutteesta.
Pitsa on terveysruoka. Vihanneksia, proteiinia, kalsiumia. Cocacolakin on kasviuutejuoma.
Pitää ajatella positiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
Just yksi päivä tässä todistin erään museon kahvilassa seuraavaa: kaikki lapset joivat pillimehua omani mukaanlukien, mutta sen lisäksi ainoa lapsi, jolla oli sokerista syötävää (berliininmunkki?!) mehun lisäksi, oli ylipainoisen äidin lapsi. En ikinä antaisi berliininmunkkia pienelle lapselle, todella erikoista toimintaa. Eihän se lapsi osaa sitä edes haluta.
Noh, ei ne Tripitkään nyt erityisen terveellisiä ole.
Mutta niin, kyllä lapsi voi itse sellaisen haluta. Berliininmunkkien pinta on kiiltävä ja pinkki, sen ulkonäkö houkuttelee lasta.
Muistan ensimmäisen jouluruokailuni koulussa, kun linjalta itse otettiin mitä haluaa. Rosollia tai sitä vaahtoa en koskaan ollut syönyt, mutta kahmin vaahtoa lautasen täyteen. Sitä oli ihan pakko ottaa, kun oli pinkkiä ja pehmeän näköistä. Hirveältä se maistui kuitenkin, kerrasta oppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ns. kielletyn hedelmän teoria kusee. Vai kokeilitko sinäkin teininä kaikki huumeet läpi, koska ne olivat niin houkuttavia koska kiellettyjä?
Minä kokeilin. En nyt osaa eritellä syytä, mutta saattoi se kielto ja paheksunta vaikuttaa.
Äitini oli absolutisti. Selväksi oli tehty, että päihteiden käyttö on todella väärin, niitä käyttävät ovat huonoja ihmisiä.
Teininä alkoi kapinointi jatkuvalla ryyppäämisellä.
Täysi-ikäisyyden kynnyksellä se juominen oli jo niin nähty, että huumeet tuli kuvioihin.
Ja kaikkia sääntöjä ja normeja vastaan kapinoivana teininä sain jotain iloa siitä, kun muut ihmiset paheksuivat meitä, ja luulivat olevansa parempia.
Olen eri mieltä. Ensinnäkin, iso osa ns. roskaruoasta on ihan normia ruokaa ilman sen kummempia lisäaineita. Esimerkiksi Mäkkärihamppareissa ei ole lisäaineita. Ihan on tavallisia sämpylöitä, jauhelihaa, juustoa, tomaattia ja kastiketta jne.
Toiseksikin lisäaineet eivät ole mitään erityistä pelättävää. Monet ovat luonnollisia, esimerkiksi säilöntäaineena käytettävää pektiiniä on luonnostaan monessa ruoassa.
Kolmanneksi on tosiaan aika tärkeää kasvattaa lapsia pääsääntöisesti terveellisellä ruoalla. Mutta olen eri mieltä siitä, oppiiko satunnaisesta karkinsyönnistä epäterveellisiä tapoja.
Minä väitän, että on hyväksi, että lapsi saa halutessaan silloin tällöin, vaikkapa kerran viikossa nameja. Silloin niissä ei ole kielletyn hedelmän vaikutelmaa. Omilla lapsillani näin on ollut, ja nyt 16- ja 18-vuotiaana kumpikin syö niitä hyvin vähän. Muutenkin ruokamieltymykset ovat heillä todella monipuoliset ja luontevat.
Lapsillekin saa aika herkästi istutettua kotoa syömisongelmia.
Ei missään nimessä kannata. Monipuolinen arkiruokailu ilman suurempaa hössötystä ja omasta päästä keksittyjä neuroottisia dieettejä ja välttelemisiä on tärkein ja paras oppi.
...31 unohti sanoa, että mäkkärimuona toki on epäterveellistä tiheässä "käytössä", mutta ei lisäaineiden, vaan rasvan ja kaloreiden takia.
31
No tuo teollinen pektiini on usein yhdistetty esim. lasten diabetekseen, että se siitä sen haitattomuudesta.
Suomalaiset syöttää sitä samaa lapsilleen mitä itsekkin syövät. Sillä erotuksella että lapset eivät ymmärrä seurauksia. Ei ulkomailla vedetä herkkuja tässä suhteessa. Ei lapset eikä aikuiset. Ja sen huomaa. Suomalaiset on todella ylipainosta kansaa ja se on ihan tutkittua tietoa. Siitäkin huolimatta että suomalaiset harrastaa liikuntaa todella paljon. Oli ihan kärkipäässä maailmassa. Missä muualla on edes moisia karkki tiskejä kaupoissa kun suomessa? Ei missään. Koska kauppa ei käy.
Ihan totta kyllä, meillä ei ikinä syöty roskaruokaa kun olin kakara, enkä sitä syö aikuisenakaan kun ei ole opetettu siihen.
järkikäteen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T: syömishäiriöisen vanhempiHarmi vaan, kun se nykyinen ”normaali” on täysin vinksahtanut. Siitä samasta syystä syömishäiriöt ovat yleistyneet reilusti.
Seuraan näitä palstoja joskus ajankuluksi enkä ole koskaan mitään kommentoinut mutta nyt on pakko, järkevän kommentin kirjoittaneen tuntemattoman vanhemman syyttäminen lapsensa syömishäiriöstä oman argumentin pönkittämiseksi kertoo että olet todennäköisesti niin tyhmä henkilö ettet osais kusta kaataa pois saappaasta vaikka ohjeet lukis pohjassa, heitä pois pakkomielle tähän aiheeseen ja mieluiten myös kaikki laitteet joilla voit päässä näyttämään maailmalle kahden aivosolusi pingismatsit niin kyllä se siitä.
Kivaa narsistista raivoa. Ei ihmr, että lapsesi sairastui.
Voi anteeksi. Eihän vanhemmilla ole tietenkään ikinä mitään tekemistä oman lapsensa syömishäiriöön sairastumisen kanssa. Ymmärrän kyllä, varmasti iskee defenssit päälle tuollaisessa tilanteessa.
Lapsi syö sitä mitä muutkin syövät. Kotona syömme hyvin tarkasti, mutta kylässä sitä mitä on tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ns. kielletyn hedelmän teoria kusee. Vai kokeilitko sinäkin teininä kaikki huumeet läpi, koska ne olivat niin houkuttavia koska kiellettyjä?Minä kokeilin. En nyt osaa eritellä syytä, mutta saattoi se kielto ja paheksunta vaikuttaa.
Äitini oli absolutisti. Selväksi oli tehty, että päihteiden käyttö on todella väärin, niitä käyttävät ovat huonoja ihmisiä.
Teininä alkoi kapinointi jatkuvalla ryyppäämisellä.
Täysi-ikäisyyden kynnyksellä se juominen oli jo niin nähty, että huumeet tuli kuvioihin.
Ja kaikkia sääntöjä ja normeja vastaan kapinoivana teininä sain jotain iloa siitä, kun muut ihmiset paheksuivat meitä, ja luulivat olevansa parempia.
Ymmärrät varmaan, että omalla kokemuksellasi ei ole tilastollista merkitystä. Tuolla samalla logiikalla narkkari- ja alkoholistivanhempien lapsista tulee aina kohtuukäyttäjiä tai raittiita. Eikun...
Vierailija kirjoitti:
...31 unohti sanoa, että mäkkärimuona toki on epäterveellistä tiheässä "käytössä", mutta ei lisäaineiden, vaan rasvan ja kaloreiden takia.
31
Suolistobakteerit eivät tykkää mäkkiruoasta.
järkikäteen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olipas pitkä lause...
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset syöttää sitä samaa lapsilleen mitä itsekkin syövät. Sillä erotuksella että lapset eivät ymmärrä seurauksia. Ei ulkomailla vedetä herkkuja tässä suhteessa. Ei lapset eikä aikuiset. Ja sen huomaa. Suomalaiset on todella ylipainosta kansaa ja se on ihan tutkittua tietoa. Siitäkin huolimatta että suomalaiset harrastaa liikuntaa todella paljon. Oli ihan kärkipäässä maailmassa. Missä muualla on edes moisia karkki tiskejä kaupoissa kun suomessa? Ei missään. Koska kauppa ei käy.
Juuri näin. Ärsyttää miten vaikea on kasvattaa lapsia suomessa ilman että he oppivat syömään herkkuja siinä määrin mitä niitä tuputetaan. Joka viikko on jonkun synttärit, on muita juhlia, on kyläilyjä jossa vain herkkuja tarjolla. Niitä on kokoajan kaikkialla. Kokoajan on yritettä kieltää että pysyisi jonkunlainen kohtuus syömisessä. Lapset kun ei itse osaa lopettaa. Nyt kun lapset eivät enää edes liiku niin paljoa kuin pitäisi niin aika huolestuttava on tilanne.