Mieheni nolasi minut ystäville
Olimme avomieheni kanssa istumassa iltaa kaveripariskuntamme luona. Olen itse vasta tutustunut pariskuntaan, joten en tunne heitä hirveän hyvin vielä.
Iltaan kuului kevyttä viinin/oluen särpimistä, kunnes yhtäkkiä avomieheni kielsi minua jatkamasta alkoholin nauttumista. Tyrmistyin suorasukaisesta käskystä ja lopetin viinin juonnin. Korostin kuitenkin että tilanne on minulle ihan okei - en ollut kovassa humassa tai käyttäytynyt mitenkään erikoisesti. Koin että meillä oli kaikilla hyvää ja lämminhenkistä juttelua ja kaikilla oli hyvä fiilis.
Käskyn jälkeen avomieheni alkoi selitellä kieltoansa alkamalla kertomaan yksityiskohtaisesti minun menneitä - sanotaan nyt epäonnisia - tapauksia jolloin olin nauttinut turhan paljon alkoholia. Kertomus tuntui nöyryyttävältä riepottelulta, joka ei todellakaan kuulunut näiden uusien tuttavuuksien korviin kuultavaksi. Avomieheni sai puheillaan maalattua minusta kuvan alkoholiongelmaisena, räävittömänä ihmisenä, jonka kamalasta käytöksestä hän kärsii.
Menin vessaan itkua pidätellen. Kuulin että juttelu jatkui, mutten enää saanut selvää mistä keskustelua jatkettiin.
Tämän jälkeen meillä seurasi riita asiasta. Mies väittää kivenkovaa että hänen täytyi selittää julkisesti tämä nöyryyttävä tiivistelmä humalaisista törttöilyistäni koska asiasta ei hänen mukaansa voi muuten kanssani puhua. Tämä ei käy järkeeni lainkaan, puhun ja puin asioita kyllä hänen kanssaan, kun niitä otetaan puheeksi. Tämä kokemus oli kuitenkin nöyryyttävä ja olin hyvin häpeissäni asiasta. Keskustelisin tällaisista asioista kahden kesken.
Kuinka saisin miehen ymmärtämään, että hän ylitti luottamukseni rajat?
Kommentit (124)
Mies teki kännissä laskutoimituksen, että juomat alkavat olla vähissä ja sai mielestään kuningasidean, jolla vaimolle varatut juomat siirtyvät hänelle itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voisi olla tuollaisen miehen kanssa jonka on pakko saada näyttää muille, että hän on se pomo joka käskee ja toinen on alistuja tottelija.
Todennäköisesti ap. on ollut liian hauska ja tuttavat ovat nauraneet hänen jutuilleen ja möllöpää mies on kokenut itsensä pieneksi.
Jätä se sika ap. ansaitset parempaa.
Joo mullakin tulee mieleen sellainen kuva, että ap:n mies on joku J.Sarasvuo -tyyppinen egoilija, jolla on käynyt luonnon päälle, kun puoliso on ollut uusien tuttavien mielestä jopa liian kiva ja näin sitten palautettu takaisin paikalleen. Nolaamalla jollakin menneisyyden satunnaisella mokalla. Säälittävää.
Aivan oikeutettua olla tuosta loukkaantunut.
Aivan sama mielikuva tuli mulle: besserwisser, joka kokee aina olevansa hiukan muiden yläpuolella. Käyttää hyväkseen noita sun heikkoja hetkijä, jotta voi aina tarvittaessa muistutella, miten on joutunut sun vuoksesi häpeämään ja kärsimään, mutta silti ymmärtäväisenä ihmisenä kestää sua. Hänen omat mokansa toki unohdetaan saman tien: auta armias, jos hänelle erehtyisi muistuttelemaan menneisyyden töppäilyistä.
Kännisten toilailuja ei pidä peitellä. Ei ne muuten opi.
0 / 10000
Taas niin selvä miesvastainen satu.
P12 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vastUs kysymykseesi on, että tuskin mitenkäänmuuten kuin joko jättämällä miehen tai kieltäytymällä enää lähtemästä mihinkään julkisille paikoille tai ystävien luo hänen kanssaan.
Sanalla miettisin kyllä itse, että onko sulle puhumisestaollut mitään hyötyä, ts ONKO sulle pikeasti voinut merkityksellisesti puhua, jos noita ”epäonnisia” juontijuttuja on noin monta?
Tiedän kyllä että olen tehnyt muutamia ylilyöntejä alkoholin kanssa, mutta olen ajatuksen kanssa yrittänyt parantaa juomistapojani. Asiasta on myös puhuttu miehen kanssa aiemmin kahden kesken, mutta viime kerrasta on jo aikaa. Tiedän että joskus voin kiivastua joistain puheen aiheista, tästä aiheesta olemme kuitenkin pystyneet puhumaan aika syvällisesti aiemmin. En osaa sanoa miten mies asian kokee, tuntuuko se hänelle hankalalta puheenaiheelta kanssani.
Onko totta, että se olet teistä vain sinä, joka on koskaan töppäillyt alkoholin kanssa? Vai onko mies vain saanut istutettua sellaisen ajatuksen päähäsi? Tuli vaan mieleen kirja "Nainen junassa" sekä oma tuttavapariskuntani...
Vierailija kirjoitti:
Kerro nyt muutama esimerkki niistä sekoiluistasi. Olisi kiva tietää onko ne tyyliin kaljan kaatamista pöydälle vai jotain vakavampaa.
Sekoiluni ovat olleet tämmöistä luokkaa, että joskus en ole humaltuneena löytänyt kotiavaimia laukun pohjalta ja olen joutunut soittaan miehen avaamaan oven minulle. Ja sitten tämmöisiä että yökerhosta kotiin päästessä on vähän oksennettu joko illalla tahi aamulla... :/ tietysti nämäkin saa kuulostamaan aika karuilta tarinoilta, jos oikeen revitellen kertoo..
P12 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro nyt muutama esimerkki niistä sekoiluistasi. Olisi kiva tietää onko ne tyyliin kaljan kaatamista pöydälle vai jotain vakavampaa.
Sekoiluni ovat olleet tämmöistä luokkaa, että joskus en ole humaltuneena löytänyt kotiavaimia laukun pohjalta ja olen joutunut soittaan miehen avaamaan oven minulle. Ja sitten tämmöisiä että yökerhosta kotiin päästessä on vähän oksennettu joko illalla tahi aamulla... :/ tietysti nämäkin saa kuulostamaan aika karuilta tarinoilta, jos oikeen revitellen kertoo..
Eihän noi ole edes mitään sekoiluja. Jos kyse on oikeasti vain tuollaisesta, niin ukko on kyllä todella moukka. Turhaa nipotusta ja toisen nolaamista. Pistäisin ukon menemään.
Jos puolisoni ikinä, missään tilanteessa kertoisi minusta häpeällisiä juttuja ulkopuolisille, lähtisin menemään. En tarkoita sitä, että vakavat ongelmat pitäisi lakaista maton alle: luottoystäviä saa olla kummallakin osapuolella. Mutta on ihan eri juttu nolata toinen puolituttujen edessä illanvieton yhteydessä. Jos mies ei ymmärrä miten törkeästi toimi, et voi kyllä luottaa häneen jatkossakaan. Oliko kaveripariskunta miehesi tuttuja?
Mies vaihtoon. Yleensä sanon aina että asiassa on myös naisen vastuu plaaplaa, mutta ei tällä kertaa. JOS asia oikeasti tapahtui noin niin sitten olet mennyt naimisiin kasaa paskan kanssa. Mies vaihtoon.
Ap:lla alkoholiongelma, suuttuu kun muut puuttuvat.
Vierailija kirjoitti:
Seuraavan kerran käsket hänet jättää juomisen vähemmälle, ettei sitten käy käsiksi taas. Heh-heh. Antaa kavereille miettimisen aihetta. Tuskin uskaltaa fyysisesti kajota, kun sanoit sellaista pelkääväsi.
Sä olet varmaan niitä jotka tekee eron jälkeen perättömiä raiskausilmoituksiakin.
Eli ap on rapajuoppo, mutta palstamammat saavat tämänkin käännettyä miestä vastaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on mieheltäsi törkeää alistamista, henkistä väkivaltaa ja erittäin vakava luottamuksen pettäminen.
Sekö sittn ei ole alistamista, henkistä väkivaltaa ja luottamuksen pettämistä, että kerta toisensa juo liikaa, saa itkupotkuraivareita ja nolaa puolisonsa sössöttämällä ties mitä tai iskemällä isäntäparistkunnan jompaa kumpaa puolikasta tai vastaavaa? Ja että hermostuu ja syyttää muita, kun toinen pyytää olemaan varomvainen, ettei taas kävisi niin? Että taas löytyy puolisosta syy vetää takapuoli olalle?
No onko AP näin sitten tehnyt? Iskenyt muita ja joka kerta vetänyt perseet? Jos ei niin kommenttisi on kyllä täysin metsässä aiheeseen nähden.
Vierailija kirjoitti:
Eli ap on rapajuoppo, mutta palstamammat saavat tämänkin käännettyä miestä vastaan?
Ja sinä et ole koskaan ollut humalassa etkä edes selvin päin tehnyt mitään noloa tai mokannut?
En tiedä onko ap:n tapauksessa käynyt näin, mutta kun otetaan kuppia jossain pariskuntana, niin yleensä toinen humaltuu ennen kuin toinen. Toisen humaltuminen alkaa ärsyttää sitä toista. Asiasta voi päästä yli, että keskittyy siihen omaan juomiseen ( ja muihin ihmisiin) tai sitten siihen, että alkaa huomautella toiselle, että nyt riittää jo, koska alkaa hävettää toisen humalainen käyttäytyminen.
Luulen, että ap:n miestä alkoi ärsyttää ap:n humaltuminen, eikä hän kestänyt katsoa sitä kun ap nolaa itsensä.
Uusfeministiseen kaksinaismoraaliin kuuluu, että nainen saa juopotella vapasti ja toilailla humalassa, ne teot tulee kaikki painaa villaisella. Mies sitävastoin älköön juoko enempää kuin yhden ykkösoluen jouluna tai juhannuksena ja senkin lapsilta piilossa. Koska muuten tulee hänet mammapalstoilla tuomittavan ja avioero kokeman.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin kaikkinon miehen syytä ja nainen on viaton uhri, aina! Millä palstalla luulet olevasi?
Vierailija kirjoitti:
Ap:lla alkoholiongelma, suuttuu kun muut puuttuvat.
Voi olla, että ap juo liikaa, voi olla, että hänellä karkaa juodessa mopo käsistä tai voi olla, että hän on jopa alkoholisti. En siis ota kantaa siihen, oliko ok muiden kuullen kieltää häntä juomasta enempää - vaikka uskonkin, että sen olisi voinut tehdä myös hienovaraisemmin. Mutta se, että puoliso alkoi omille ystävilleen, joita ap itse ei edes tunne kovin hyvin, kertoilla ap:sta noloja kännäysjuttuja, oli todella törkeää.
Vierailija kirjoitti:
Uusfeministiseen kaksinaismoraaliin kuuluu, että nainen saa juopotella vapasti ja toilailla humalassa, ne teot tulee kaikki painaa villaisella. Mies sitävastoin älköön juoko enempää kuin yhden ykkösoluen jouluna tai juhannuksena ja senkin lapsilta piilossa. Koska muuten tulee hänet mammapalstoilla tuomittavan ja avioero kokeman.
Mikset voi pysyä asiassa? Ei tässä ollut tarkoitus puolustella kenenkään juopottelua. Kyse oli siitä, onko ok nolata toinen seurassa kertamalla kiusallisia tarinoita hänen menneisyydestään.