Mieheni nolasi minut ystäville
Olimme avomieheni kanssa istumassa iltaa kaveripariskuntamme luona. Olen itse vasta tutustunut pariskuntaan, joten en tunne heitä hirveän hyvin vielä.
Iltaan kuului kevyttä viinin/oluen särpimistä, kunnes yhtäkkiä avomieheni kielsi minua jatkamasta alkoholin nauttumista. Tyrmistyin suorasukaisesta käskystä ja lopetin viinin juonnin. Korostin kuitenkin että tilanne on minulle ihan okei - en ollut kovassa humassa tai käyttäytynyt mitenkään erikoisesti. Koin että meillä oli kaikilla hyvää ja lämminhenkistä juttelua ja kaikilla oli hyvä fiilis.
Käskyn jälkeen avomieheni alkoi selitellä kieltoansa alkamalla kertomaan yksityiskohtaisesti minun menneitä - sanotaan nyt epäonnisia - tapauksia jolloin olin nauttinut turhan paljon alkoholia. Kertomus tuntui nöyryyttävältä riepottelulta, joka ei todellakaan kuulunut näiden uusien tuttavuuksien korviin kuultavaksi. Avomieheni sai puheillaan maalattua minusta kuvan alkoholiongelmaisena, räävittömänä ihmisenä, jonka kamalasta käytöksestä hän kärsii.
Menin vessaan itkua pidätellen. Kuulin että juttelu jatkui, mutten enää saanut selvää mistä keskustelua jatkettiin.
Tämän jälkeen meillä seurasi riita asiasta. Mies väittää kivenkovaa että hänen täytyi selittää julkisesti tämä nöyryyttävä tiivistelmä humalaisista törttöilyistäni koska asiasta ei hänen mukaansa voi muuten kanssani puhua. Tämä ei käy järkeeni lainkaan, puhun ja puin asioita kyllä hänen kanssaan, kun niitä otetaan puheeksi. Tämä kokemus oli kuitenkin nöyryyttävä ja olin hyvin häpeissäni asiasta. Keskustelisin tällaisista asioista kahden kesken.
Kuinka saisin miehen ymmärtämään, että hän ylitti luottamukseni rajat?
Kommentit (124)
Missä vaiheessa ketjua ap:sta tuli känniääliö? Mielenkiintoista, miten nämä jutut muuttuvat matkalla. Aivan kuin juoruissakin.
Vierailija kirjoitti:
Jos puolisoni ikinä, missään tilanteessa kertoisi minusta häpeällisiä juttuja ulkopuolisille, lähtisin menemään. En tarkoita sitä, että vakavat ongelmat pitäisi lakaista maton alle: luottoystäviä saa olla kummallakin osapuolella. Mutta on ihan eri juttu nolata toinen puolituttujen edessä illanvieton yhteydessä. Jos mies ei ymmärrä miten törkeästi toimi, et voi kyllä luottaa häneen jatkossakaan. Oliko kaveripariskunta miehesi tuttuja?
Kyllä, miehen puolelta on tämä uudehko kaveripariskunta tullut elämäämme
Olisit kaatanut grogin sen pikkuhinttarin niakaan ja sanonut, että sillä ei seiso selvänäkään se pienehkö/pieni pipuli ja lähtenyt himaan nukkumaan. Samalla olisit pyytänyt, että pikkuhintti voi mennä tuttavien luo yöksi, ettei taas kuristaisi sulle kotona mustelmia kaulaan. Selviönä vähintään kuukausi pikkuhintille pilluttomuutta ja tuo olisivollut vika kerta sen kanssa missään istujaisissa yhdessä.
Palstan mieshullu taas trollaa täällä itsensä kanssa.
Ap, kaikki on suhteellista. Jos sinä juot toistuvasti liikaa, ei pidä suuttua kun läheinen siitä huomauttaa. Kaipa tiedät, että alkoholisti ei välttämättä itse tajua tilaansa?
Jos sinä et juo toistuvasti humalaan saakka, mies yrittää manipuloida sinua.
Mahdoton meidän on tietää, kumpi näistä on totuus.
Kamala mies, en näkisi tuollaista enää ikinä.
Itselläkin alkoholismia lähipiirissä jota olen saanut kestää, mutta tai ehkä juuri sen vuoksi tuo miehen käytös on aivan karseaa. Alkoholisti (oli ap sitten sellainen tai ei) on kännitöppäillessään heikoin mahdollinen versio itsestään ja tietää sen itsekin. Se että joku ihminen johon olen luottanut repostelisi uusille ihmisille omat heikoimmat hetkeni olisi täysin anteeksiantamatonta ja tekisi tuosta ihmisestä silmissäni viimeiseen asti oman hyvinvointini kannalta välteltävän henkilön. Jotain on vialla päässä että noin tekee eikä se ennusta mitään muuta kun vastaavaa pahuutta tulevaisuudessa.
P12 kirjoitti:
Olimme avomieheni kanssa istumassa iltaa kaveripariskuntamme luona. Olen itse vasta tutustunut pariskuntaan, joten en tunne heitä hirveän hyvin vielä.
Iltaan kuului kevyttä viinin/oluen särpimistä, kunnes yhtäkkiä avomieheni kielsi minua jatkamasta alkoholin nauttumista. Tyrmistyin suorasukaisesta käskystä ja lopetin viinin juonnin. Korostin kuitenkin että tilanne on minulle ihan okei - en ollut kovassa humassa tai käyttäytynyt mitenkään erikoisesti. Koin että meillä oli kaikilla hyvää ja lämminhenkistä juttelua ja kaikilla oli hyvä fiilis.
Käskyn jälkeen avomieheni alkoi selitellä kieltoansa alkamalla kertomaan yksityiskohtaisesti minun menneitä - sanotaan nyt epäonnisia - tapauksia jolloin olin nauttinut turhan paljon alkoholia. Kertomus tuntui nöyryyttävältä riepottelulta, joka ei todellakaan kuulunut näiden uusien tuttavuuksien korviin kuultavaksi. Avomieheni sai puheillaan maalattua minusta kuvan alkoholiongelmaisena, räävittömänä ihmisenä, jonka kamalasta käytöksestä hän kärsii.
Menin vessaan itkua pidätellen. Kuulin että juttelu jatkui, mutten enää saanut selvää mistä keskustelua jatkettiin.Tämän jälkeen meillä seurasi riita asiasta. Mies väittää kivenkovaa että hänen täytyi selittää julkisesti tämä nöyryyttävä tiivistelmä humalaisista törttöilyistäni koska asiasta ei hänen mukaansa voi muuten kanssani puhua. Tämä ei käy järkeeni lainkaan, puhun ja puin asioita kyllä hänen kanssaan, kun niitä otetaan puheeksi. Tämä kokemus oli kuitenkin nöyryyttävä ja olin hyvin häpeissäni asiasta. Keskustelisin tällaisista asioista kahden kesken.
Kuinka saisin miehen ymmärtämään, että hän ylitti luottamukseni rajat?
JUOKSE!
Tilanne tulee vuosien saatossa vain pahenemaan. Halusi tahallaan loukata ja ilmeisesti onnistui yli odotusten. Minkähän aiheen hän seuraavalla kerralla valitsee? Ota huomioon, että seuraavalla kerralla kuuntelijana voi olla esim. työtoverisi tai jopa pomosi...
Pakkaisin hissukseen kamani ja häipyisin. On niitä täyspäisiäkin miehiä maailmassa.
Ei tollanen ihminen muutu. Karseaa käytöstä. Olen kokenut itse saman ja neuvoisin jättämään sen hyypiön. Edellämainitun tyyppisten tilanteiden lisäksi eräänkin kerran seurueen läsnäollessa käski minua vain mennä sidettä vaihtelemaan loppuyöksi, kun en antanut hänen kaverilleen. Ja naapurusten kutsuilla kännisten naapurirouvien hierottavana itse vehdannut. Olin liian alistuva, kun en ajoissa jättänyt. Jatkoin lasten takia. Eroa en ole koskaan katunut, ainoastaan sitä, etten pystynyt eroamaan heti. Jätä se moukka.
Mulla oli samanlainen ystävä joskus. Hän otti aina omien kavereidensa ja muiden jopa hänellekin uusien tuttavuuksien edessä esille näitä vuosien takaisia kännisekoilujani. Kerran hän alkoi selostamaan jotakin mitä oli tapahtunut lukioaikaan ja lähentelimme siinä kohtaa siis molemmat kolmeakymppiä. Jossakin kohtaa tajusin, että nämä eivät ole mitään lipsautuksia, vaan tarkoituksenmukaista nolaamista, jossa haluaa yrittää asettaa minut huonon valoon. Emme onneksi ole enää ystäviä, nämä juoruamiset olivat vain pisteenä iin päälle.
Kunnon mies, kun osaa ja uskaltaa puuttua herkkään aiheeseenkin. Jotkut ei vaan hallitse alkoholin käyttöä ja silloin on hyvä, kun joku puuttuu asiaan. Ten points.
Vierailija kirjoitti:
Kunnon mies, kun osaa ja uskaltaa puuttua herkkään aiheeseenkin. Jotkut ei vaan hallitse alkoholin käyttöä ja silloin on hyvä, kun joku puuttuu asiaan. Ten points.
Saahan sitä puuttua herkkään aiheeseen, mutta tuo ei ollut oikea aika ja paikka. Jotain tilannetajua sentään ettei tuollaisia asioita aleta käsitellä joiden puolituttujen aikana. Tuosta ei aiheudu mitään muuta kuin haittaa.
Voi näitä nuorten aikuisten ongelmia. Ihan liikuttavaa.
Eihän tuo kivaa ole. Kannattaa kuitenkin miettiä mitä on itse tullut sanottua miehestä. Monella naisella on paha tapa kertoa miehensä mokista ja noloista sattumuksista kavereilleen. Voi olla, että miehelle oli vain tullut mitta täyteen ja maksoi potut pottuina.
Kannattaa miettiä, haluaako elää tuossa suhteessa ja olla nolattuna, sillä tuskin jää viimeiseksi kerraksi.
Ystäväni ja sukulaisen vaimo on juuri tuollainen, kun ei ole huomion keskipisteenä, nolaa miestään ystävien seurassa, ihan yllättäen, vaikka se ei liityisi edes keskustelun aiheeseen ja kaivaa vanhoja asioita, joilla iskee vasten kasvoja ja tarkoitus on vain saada huomiota, kun taustalla on huono itsetunto.
Ja jos olisikin ap. alkoholin kanssa ongelmia, normaali kumppani huomauttaisi siitä kahden kesken, eikä muiden seurassa.
Ap. mies haluaa vain tehdä ap. negatiivisen kuvan muulle seurueelle.
Itse en katsoisi tuollaista tyyppiä päivääkään tai en ainakaan läksisi hänen kanssaan muiden seuraan. Häpeäisin silmät päästäni, hänen käytöstään.
Varmaan muu seurue on ollut miehen käytöksestä hämillään ja noloissaan ja luulen useimpien pitävän miestä junttina ja omahyväisenä, jolta puuttuu alkeellisimmat käytöstavat ja hienotunteisuus.
Ei varmaan kannata ottaa itteään niin vakavasti, vaikka noin kävisikin.
KUKAAN ei todennäköisesti näe sinua huonossa valossa tai nolona tyyppinä.
Eiköhän ne vieraat ennemminkin mieti, että kuinka hölmö tyyppi sun miehes on; kännisekoiluja on yleensä kaikilla ja se, että kuulee jonkun sekoilleen kännissä ei ketään hetkauta.
Todellisuudessa ainoastaan miehesi nolasi itsensä ja paljasti jotain ei-niin-kivaa itsestään, joten kannattaa olla tarkkana.
Turhaan sinä AP häpeilet tai olet loukkaantunut tosta tilanteesta, älä anna enää miehellesi sitä valtaa, että noin typerällä käytöksellä sut saisi maahan. :)
Miehelle pisteet siitä että otti asian esille, mutta foorumi oli täysin väärä.
Jahans, tässähän herkeää väkisin mieleen kysymys siitä että onko niitä kertoja joissa olet törttöillyt kännissä, paljonkin ja mitenkä tuoreita ovat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saahan sitä puuttua herkkään aiheeseen, mutta tuo ei ollut oikea aika ja paikka. Jotain tilannetajua sentään ettei tuollaisia asioita aleta käsitellä joiden puolituttujen aikana. Tuosta ei aiheudu mitään muuta kuin haittaa.
Mistäs sitä tietää miten monta kertaa mies on asiasta kahden kesken puhunut, mutta ap ei mielestään käytä mitenkään ongelmallisesti viinaa.
Nyt on kissa pöydällä ja asiasta on puhuttava. Jos ap sattuu selvinpäin joskus olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Miehelle pisteet siitä että otti asian esille, mutta foorumi oli täysin väärä.
Ai ap on joskus humalassa hävittänyt avaimensa ja oksentanut muutaman kerran. Sinustako nämä asiat pitää kertoa puolitutuille kesken mukavan illanvieton? Eihän tuo ole muuta kuin vattuilua. Ja muutenkaan ketään ei pitäisi nolata puolituttujen edessä. Mahdollisista vakavista asioista pitää puhua läheisten kesken, jos toista haluaa auttaa. Nolaamisella ei saa mitään hyvää aikaan.
Särpimistä :DDDDDD ööö?
Voi hohhoijaa näitä satuja.