Aikamoista paapomista, 15-vuotias ei löydä lentokoneeseen
Iltalehdessä uutisoitiin miten 15 v.on jäänyt ilman Finskin saattajapalvelua Alicanten kentälle. Voi hellanlettas! Tuonikäisenä ennen vanhaan (ja nykyäänkin monella päin maailmaa) piti monen jo elättää itsensä ja selviytyä paljon pahemmastakin kuin löytää lähtöportille! Äiti nostaa metelin ja saa nimensä lehteen. Jotenkin todella noloa.
Finnairilta ostettu saattopalvelu ei toiminut
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c9e968dc-bd0c-453c-88dc-526a6d9ce987
Kommentit (544)
Vierailija kirjoitti:
Helpompaa lentokentällä suunnistaminen on kuin vaikkapa metrossa, jossa pitää aina hahmottaa myös menosuunta.
Jos lentokentällä on vaikea paikkoja, on ihmisellä jo suurempiakin hahmotusongelmia.
No itsellä kyllä täysin päinvastainen kokemus, mun mielestä suurempienkin kaupunkien metrolinjoja on yllättävänkin helppo hahmottaa. En tiedä minkä kokoisilla lentokentillä olet liikkunut mutta jos kenttä on sitä kokoa että siellä liikennöi juna eri terminaalien välillä tai jos kenttä on muuten vain vähän sekavampi (esim. pariisin Charles de Gaulle) niin kyllä se metrolla liikkuminen on helppoa kuin heinänteko. En ole koskaan missannut yhtään lentoa lyhyelläkään vaihtoajalla mutta joitakin kertoja on kyllä neuvoa täytynyt infosta tai kanssamatkustajilta kysyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
16-vuotiaana lähdin vaihto-oppilaaksi maahan, jonka kieltä en osannut. Ihan käsittämätön ajatus että 15-vuotias tarvitsisi saattajaa portille.
Kaikki nuoret eivät lähde vaihto-oppilaiksi. Riippuu paljolti vanhempien varallisuudesta ja koulutuksestakin.
Aika harvat 15 tai 16 matkustavat yksikseen, joten kokemus yksin vieraalla lentokentällä voi olla ahdistava.
Riippuu piireistä.
Helsingissä ns. paremmissa tuloluokissa on harvinaista, ettei matkusta jo omillaan. Useimmilla on sukulaisia ja ystäviä ulkomailla ja heitä käydään moikkaamassa omin nokkineen. Sama kuin ratikalla kulkisi.
Tälle tietysti tuhat alapeukkua, mutta näin se vain on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että asiasta puhutaan. Saattopalveluliput on Finskillä tosi kalliit. Meillä on tietty maa johon lennetään useamman kerran vuodessa liput hintahaitarilla 235-350€. Saattopalvelulla lippu on 600€.
Väitätkö oikeasti, että samana päivänä samalle lennolle ostettu normaalilippu olisi maksanut 235-350 euroa, mutta saattopalvelun kanssa se maksoi 600 euroa? Vaikea uskoa.
Ostin muutama vuosi sitten omalle 14-vuotiaalleni saattopalvelun, kun hän lensi sukulaisten luo Finnairilla New Yorkiin. Lisämaksua tavalliseen lippuun verrattuna tuli 50 euroa, ja sekin tuli siitä, että lippu piti ostaa puhelinpalvelusta, koska saattopalvelua ei voinut ostaa netistä.
Ja ostin tosiaan saattopalvelun 14-vuotiaalle. En pelännyt, että hän ei osaisi oikealle portille, mutta sen sijaan pelkäsin, että jos hän ei osaa toimia tismalleen oikein JFK:n maahantuloviranomaisten kanssa, voi tulla ongelmia. Lisäksi lentomatkalla saattaa aina tulla yllätyksiä (esim. suunniteltu suora lento vaihtuukin peruuntumisen tai sääolosuhteiden vuoksi vaihdolliseksi).
Väitän. 240€ olisi tullut lipun päälle. Saattopalvelua ei myöskään voinut ostaa erikseen, vaan olisi pitänyt ostaa lippu UM-palvelulla heti. Jälkeenpäin palvelua ei voinut liittää.
Copy pastetty Finskin sivuilta:
Hinnat
Yksin matkustavan lapsen saattajapalvelun hinta on 40–120 € per suunta per lapsi.
MANNERTENVÄLISET LENNOT LENNOT EUROOPASSA JA LÄHI-IDÄSSÄ LENNOT KOTIMAASSA, SKANDINAVIASSA JA BALTIASSA
120 € 60 € 40 €
Vierailija kirjoitti:
Nyt tajuan mikä tässä maailmassa on vinossa :DD Ihmiset kehuskelevat sillä kuinka usein lapsensa ja itsensä raahavat lentokeeseen :DD
Mitäs hienoa siinä on, että opettavat kersansa saastuttamaan maailmaa matkustelullaan. Ja ei siinä, olen itsekkin kiertänyt lapsena mannut ja mantereet, mutta nyt kun voin itse päättää, mitä teen, ajattelin vähentää lentokoneella lentelyn minimiin.
Ja tiedän, ei liittynyt mitenkään aiheeseen. Mutta ei liittynyt myöskään teidän kehuskelunne sillä kuinka käytätte lentokenttää jonain suuunnistuksen harjoittelukenttänä.
Mistäs te tiedätte tarvitseeko kyseinen 15v saattajan lentokooneeseen vai ei? Voi olla ongelmia esimerkiksi liikkumisessa tai tarkkaavaisuudessa tms. Ja jotkut lentokentät ovat vähän suurempia ja sokkeloisempia kuin sillä teidän kokema gran canarian pakettimatkalla...
T.19-vuotias ympäristötekniikan opiskelija
Sinä et sitten syö lihhaa.vaatteet ostat kirpputoreilta.kuljet fillarilla ja käytät julkisia . Et syö pitsa etkä hamppareita. Miten kuljet työmatkat jotka suuntautuu esim jenkkeihin.afrikkaan jne. Itse tykkään matkustaa ja menen lentokoneella. Suomessa menen junilla ja käytän metroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että asiasta puhutaan. Saattopalveluliput on Finskillä tosi kalliit. Meillä on tietty maa johon lennetään useamman kerran vuodessa liput hintahaitarilla 235-350€. Saattopalvelulla lippu on 600€.
Väitätkö oikeasti, että samana päivänä samalle lennolle ostettu normaalilippu olisi maksanut 235-350 euroa, mutta saattopalvelun kanssa se maksoi 600 euroa? Vaikea uskoa.
Ostin muutama vuosi sitten omalle 14-vuotiaalleni saattopalvelun, kun hän lensi sukulaisten luo Finnairilla New Yorkiin. Lisämaksua tavalliseen lippuun verrattuna tuli 50 euroa, ja sekin tuli siitä, että lippu piti ostaa puhelinpalvelusta, koska saattopalvelua ei voinut ostaa netistä.
Ja ostin tosiaan saattopalvelun 14-vuotiaalle. En pelännyt, että hän ei osaisi oikealle portille, mutta sen sijaan pelkäsin, että jos hän ei osaa toimia tismalleen oikein JFK:n maahantuloviranomaisten kanssa, voi tulla ongelmia. Lisäksi lentomatkalla saattaa aina tulla yllätyksiä (esim. suunniteltu suora lento vaihtuukin peruuntumisen tai sääolosuhteiden vuoksi vaihdolliseksi).
Väitän. 240€ olisi tullut lipun päälle. Saattopalvelua ei myöskään voinut ostaa erikseen, vaan olisi pitänyt ostaa lippu UM-palvelulla heti. Jälkeenpäin palvelua ei voinut liittää.
Hinnat
Yksin matkustavan lapsen saattajapalvelun hinta on 40–120 € per suunta per lapsi.MANNERTENVÄLISET LENNOT LENNOT EUROOPASSA JA LÄHI-IDÄSSÄ LENNOT KOTIMAASSA, SKANDINAVIASSA JA BALTIASSA
120 € 60 € 40 €
Halpaa. Olisi kannattanut ostaa saattopalvelu. Sen rahan olisi saanut takaisin. Rahhaa pitää olla tarpeeksi kun matkustaa. Aina sattuu virheitä.
Tuon ikäisenä olen itse suunnistanut Lontoon metrossa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En välttämättä löytäisi minäkään, kun en ole ikinä edes lentokentällä käynyt.
Meinaatko, että lentokenttä on joku labyrintti, jossa on piilotettuja huoneita?
Tavallaan. Esim. viime heinäkuussa lähtiessäni Helsinki-Vantaan kentältä, yhdelläkään ilmoitustaululla ei ollut oman lentoni tietoja. Luulin, etten vain huomaa sitä, mutta kysyessäni virkailijoilta asiasta joutuivat hetken ihmeteltyään myöntämään, ettei sitä tosiaan ole. Onneksi lento ei kuitenkaan ollut peruttu.
- eri vastaaja
Tämä on käynyt itselläkin (ei Helsinki-Vantaalla), mutta katsoin tiedon sitten lentokentän mobiilisovelluksesta. Olisin myös voinut käydä kysymässä infosta, mutta nopeammin tieto löytyi omalla puhelimella.
Taulusta löytyy lennot ja milloin lähtee. Itse vilkuilen useesti. Menen hyvissä ajoin istumaan ja selaamaan nettiä. Siellähän on muitakin menossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hinnat
Yksin matkustavan lapsen saattajapalvelun hinta on 40–120 € per suunta per lapsi.MANNERTENVÄLISET LENNOT LENNOT EUROOPASSA JA LÄHI-IDÄSSÄ LENNOT KOTIMAASSA, SKANDINAVIASSA JA BALTIASSA
120 € 60 € 40 €Halpaa. Olisi kannattanut ostaa saattopalvelu. Sen rahan olisi saanut takaisin. Rahhaa pitää olla tarpeeksi kun matkustaa. Aina sattuu virheitä.
Miksi olisin maksanut? Helsinki-Vantaalla saa huoltaja saattaa alaikäisen portille asti, jos on oma passi mukana. Pitää vain pyytää lupa etukäteen ja joka kerta olen saanut. Enää ei ole tarvetta.
Mun lapset kyllä olisi osanneet tuon ikäisenä itse varata lennot ja ajaakin lentokentälle. Ne oli ajaneet piha-autoilla yksityisillä metsäteillä jo silloin kun jalat yltivät polkimille.
Kyllähän nuo nykyajan 15 v ovat fiksuja. Tietävät mitä kohti menevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähdin 16v. ihan yksin vaihto-oppilaaksi.
Miten tuo lapsi selviää muuten kaupungilla, onko saattajat mukana?
Vaihto-oppilaita paapotaan ihan huolella siihen saakka, että vastaanottava perhe on paikalla, että ihan hirmuista todistusvoimaa tuolla ei ole.
Kyllä. Jos vaihto-oppilas lentää esim. Helsingistä Roomaan, jonne pääsee lyhyellä suoralla lennolla, Helsingissä on vaihto-oppilasjärjestön puolesta lähettäjät ja Roomassa vastaanottajat, jotka huolehtivat nuoret isäntäperheille.
Jos vaihto-oppilas lentää esim. Helsingistä Australiaan, jonne matka on erittäin pitkä ja vaatii 1-2 vaihtoa, saattajat lentävät mukana Helsingistä Australiaan saakka ja huolehtivat, että nuoret pääsevät perillä isäntäperheiden huomaan.
Vaihto-oppilaaksi lähdetään usein 1. lukiovuoden jälkeen 17-vuotiaana.
Kyllä mä 15-vuotiaana ensi kertaa yksin ulkomailla pärjäsin ilman saattopalvelua. Sillä reissulla jatkolento peruuntui, yksin Heathrowlla selvitin seuraavan helsinkiin menevän lennon. Ei tullut mieleenikään soittaa vanhemmille, miten he ois voineet auttaa? Ja eka ulkomaanreissu mulla silloin kyseessä, tämä tapahtui 2000-luvun alussa.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapset kyllä olisi osanneet tuon ikäisenä itse varata lennot ja ajaakin lentokentälle. Ne oli ajaneet piha-autoilla yksityisillä metsäteillä jo silloin kun jalat yltivät polkimille.
Mun lapset olisivat tuossa iässä kyllä jo itse osanneet lentää sitä lentokonetta. Näin on vähän paremmissa piireissä tapana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapset olisivat tuossa iässä kyllä jo itse osanneet lentää sitä lentokonetta. Näin on vähän paremmissa piireissä tapana.
No jaa. Meillä työläispiireissä 15-vuotias osaa jo itse rakentaa sen lentokoneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En välttämättä löytäisi minäkään, kun en ole ikinä edes lentokentällä käynyt.
Meinaatko, että lentokenttä on joku labyrintti, jossa on piilotettuja huoneita?
Tavallaan. Esim. viime heinäkuussa lähtiessäni Helsinki-Vantaan kentältä, yhdelläkään ilmoitustaululla ei ollut oman lentoni tietoja. Luulin, etten vain huomaa sitä, mutta kysyessäni virkailijoilta asiasta joutuivat hetken ihmeteltyään myöntämään, ettei sitä tosiaan ole. Onneksi lento ei kuitenkaan ollut peruttu.
- eri vastaaja
Tämä on käynyt itselläkin (ei Helsinki-Vantaalla), mutta katsoin tiedon sitten lentokentän mobiilisovelluksesta. Olisin myös voinut käydä kysymässä infosta, mutta nopeammin tieto löytyi omalla puhelimella.
Taulusta löytyy lennot ja milloin lähtee. Itse vilkuilen useesti. Menen hyvissä ajoin istumaan ja selaamaan nettiä. Siellähän on muitakin menossa.
Tämä olikin tapauksessa, jolloin tauluille ei päivittynyt tieto ollenkaan. Toki niistä katsotaan ensisijaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattopalvelu 15-vuotiaalle :D
Varmaan erityislapsi tai pakkokin olla.
Frankfurtissa on muistaakseni joka päivä muutama sata matkustajaa, jotka eivät löydä oikealle portille ja oikeaan koneeseen, joten he jäävät lennoltaan pois. Tuskin he kaikki ovat erityislapsia.
Viimeksi olin jäädä koneesta, kun piti juosta portaissa henkihieverissä ja muutenkin reitti oli sokkeloinen. Hisseihin oli pitkät jonot. Hikimärkänä just ja just ehdin koneeseen jonon viimeisenä.
Mene ajoissa kentälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpompaa lentokentällä suunnistaminen on kuin vaikkapa metrossa, jossa pitää aina hahmottaa myös menosuunta.
Jos lentokentällä on vaikea paikkoja, on ihmisellä jo suurempiakin hahmotusongelmia.
No itsellä kyllä täysin päinvastainen kokemus, mun mielestä suurempienkin kaupunkien metrolinjoja on yllättävänkin helppo hahmottaa. En tiedä minkä kokoisilla lentokentillä olet liikkunut mutta jos kenttä on sitä kokoa että siellä liikennöi juna eri terminaalien välillä tai jos kenttä on muuten vain vähän sekavampi (esim. pariisin Charles de Gaulle) niin kyllä se metrolla liikkuminen on helppoa kuin heinänteko. En ole koskaan missannut yhtään lentoa lyhyelläkään vaihtoajalla mutta joitakin kertoja on kyllä neuvoa täytynyt infosta tai kanssamatkustajilta kysyä.
Pointti oli se, että mrtrossakin pitää huomioida useampi asia. Lentokentällä vain se portin numero.
Ei minusta isommat kentät ole sen hankalampia. Niissäkin liikutaan usein vain yhdessä max kahdessa terminaalissa. Junat on hyvin opastettuja ainakin niissä isommissa paikoissa, missä olen terminaalista toiseen vaihtanut kuten Frankfurtissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattopalvelu 15-vuotiaalle :D
Varmaan erityislapsi tai pakkokin olla.
Frankfurtissa on muistaakseni joka päivä muutama sata matkustajaa, jotka eivät löydä oikealle portille ja oikeaan koneeseen, joten he jäävät lennoltaan pois. Tuskin he kaikki ovat erityislapsia.
Viimeksi olin jäädä koneesta, kun piti juosta portaissa henkihieverissä ja muutenkin reitti oli sokkeloinen. Hisseihin oli pitkät jonot. Hikimärkänä just ja just ehdin koneeseen jonon viimeisenä.
Mene ajoissa kentälle.
Ja yleensä hissit ei ole ensisijaisesti kulkureittinä. Se olis liian hidas tapa isoille ihmismassoille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti oli se, että mrtrossakin pitää huomioida useampi asia. Lentokentällä vain se portin numero.
Ei minusta isommat kentät ole sen hankalampia. Niissäkin liikutaan usein vain yhdessä max kahdessa terminaalissa. Junat on hyvin opastettuja ainakin niissä isommissa paikoissa, missä olen terminaalista toiseen vaihtanut kuten Frankfurtissa.
Saksassa on vähän hankalia vaihtoja. Joskus joutuu menemään ulos vaihtaakseen terminaaleja. Siellä opasteetkaan ei ole aina hyviä, mutta kysymällä löytää kyllä.
En ole varma siitä, miten Finnair tätä palvelua nykään tarjoaa. Vuonna 1996, kun olin 10-vuotias ja lensin yksin saatettuna Kuopiosta Helsinkiin (ensimmäinen lentoni ikinä, täti vei kentälle ja vanhemmat olivat vastassa), saattajapalvelu tarjottiin halukkaille (maksaville) alle 16-vuotiaille. Ei siinä ole mitään outoa. Jos nuori, alaikäinen ihminen ei ole tottunut matkustamaan, saattaja on hyvä tuki ja turva.