Aikamoista paapomista, 15-vuotias ei löydä lentokoneeseen
Iltalehdessä uutisoitiin miten 15 v.on jäänyt ilman Finskin saattajapalvelua Alicanten kentälle. Voi hellanlettas! Tuonikäisenä ennen vanhaan (ja nykyäänkin monella päin maailmaa) piti monen jo elättää itsensä ja selviytyä paljon pahemmastakin kuin löytää lähtöportille! Äiti nostaa metelin ja saa nimensä lehteen. Jotenkin todella noloa.
Finnairilta ostettu saattopalvelu ei toiminut
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c9e968dc-bd0c-453c-88dc-526a6d9ce987
Kommentit (544)
Mä olen lentänyt yksin 5 vuotiaasta lähtien ja muistaakseni finskillä loppui saattaminen kun täytin kymmenen. Ihan hyvin osasin sen ikäisenä kulkea lentokentillä. Voisin kuvitella, että erityislapsesta kyse jos ei 15 vuotiaana riitä esim kielitaito ja muut kyvyt selviämään lentokentällä. Alicanten kenttä ei ole edes mikään kovin iso.
Niin siis porukkahan on eksynyt myös kauppakeskus Redissä. Ovatko he siis erityiskansalaisia?
Vierailija kirjoitti:
Itse en päästäisi 15-vuotiasta yksin matkustamaan.
Mun 13-vuotias on matkustanut yksin toiselta puolelta Suomea. Ihan itse tuo hoiti kaikki junanvaihdot ja osasi aina mennä oikealle raiteelle.
Uskoisin, että sama teini pärjäisi kielitaidollaan missä tahansa tilanteessa ja missä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En välttämättä löytäisi minäkään, kun en ole ikinä edes lentokentällä käynyt.
Meinaatko, että lentokenttä on joku labyrintti, jossa on piilotettuja huoneita?
Useimmat lentokentät on täynnä erilaisia 22B ja 36C -vaihtoehtoja, jotka ei yllättäen ole lähelläkään portteja 22 tai 36.
Ei pidä paikkaansa. Kyllä ne lähekkäin ovat, kyllä löytää A tai B tai C porttivaihtoehdon läheltä toisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin ihan ihmeellisiä vastauksia täällä ihan kuin kaikki tuon ikäiset olisivat matkustaneet ja on noloa jos ei osaa = ei ole koskaan ollut?
Itse olen 19v ja en osannut todellakaan viime kesänä mennä lentokentällä. En tiennyt milloin tulee mitäkin ja minne pitää mennä. Juurikin siitä syystä etten ole koskaan aikaisemmin ollut niin mistä olisin voinut tietää?
Se vain kertoo miten helppoa elämää tuollaiset ihmiset ovat eläneet, kerta lentäminen ja matkustelu on heille ollut itsestään selvää jo taaperosta asti. Olen törmännyt joihinkin hyväosaisiin joilla on ollut todella helppo ja mukava lapsuus, vanhemmat fiksuja ja tiedostavia, rahaa tarpeeksi, ei mitään pahempia takapotkuja elämässä. Tottakai tuollaisille ihmisille mm. markustelu ja kulttuurikokemukset ovat itsestään selviä asioita. Omat lähtökohdat ovat aika erilaiset. Olen huolehtinut itsestäni jo 16-vuotiaasta, sitä ennen asuin hetken aikaa lastensuojelulaitoksessa. Lapsuus oli ihan hirveää paskaa ja pääsin kunnolla ylipäätänsä elämään vasta silloin 16-vuotiaana, kun ei tarvinnut enää pelätä mitään, vaan sai rauhassa kerrankin elämässä keskittyä siihen, että kukas minä olen, mitkä minun vahvuudet ovat, mitä minä osaan, mitä tunnen ja ajattelen? Mistä todella olen kiinnostunut, millainen ihminen todellisuudessa olen kunhan lakkaan pelkäämästä kaikkea ja kaikkia? Kunhan pääsen eroon pahemmasta itsetuhoisuudesta, PTSD-oireista, syömishäiriöstä, vakavasta masennuksesta ja pahimmasta ahdistuneisuudesta ja jatkuvasta itsensä sättimisestä. Olen siis nyt vasta 32-vuotiaana siinä pisteessä, missä ihmiset ovat siinä 18-vuotiaana. Nautin elämästä, tunnen oloni turvalliseksi, tiedän kuka olen ja mitä minä olen, mitä haluan tulevaisuudelta, missä olen hyvä jne. Matkustelun opettelu oli alkuun ihan älyttömän pelottavaa, kuten kaikki muukin. Hienoissa ravintoloissa syönti, keikalle meno yksin.
Toisaalta ymmärrän, että tämä saattaa joillekin todella erikoista ja ennenkuulumatonta, mutta toisaalta hämmästyn aina näiden ihmisten tietämättömyyttä ja naiiviutta: eikö muka koskaan ole juolahtanut päähän sellainen tietoinen ajatus, että kaikki eivät Suomessakaan tule samoista lähtökohdista? Miten joku voi olla noin tietämätön ja omassa kuplassaan?
Vierailija kirjoitti:
Niin siis porukkahan on eksynyt myös kauppakeskus Redissä. Ovatko he siis erityiskansalaisia?
Totta :D :D ei Redissä eksyvän pitäisi ainakaan Sienaan lähteä eksymään, jos ei osaa edes italiaa :D
271/407
klo 14:02 | 1.1.2019
No hei, juurihan täällä paasattiin kuinka 15-vuotiasta ei voi jättää kuin muutamaksi tunniksi kotiin
Sitä saa mitä tilaa😀😀😀
Tämä!😂
Minun vanhempani eivät suostu menemään yksin lentokoneeseen. Vähän päälle seitsemänkymppisiä, mutta ei pitäisi olla henkisesti mitään vikaa ja fyysisestikin vain jalkavaivoja, etteivät kilometritolkulla pysty kävelemään ilman kipua. Aina joku selitys tulee, miten voi käydä näin ja näin, pelottaa ja eivätkä suostu esim. opettelemaan metron käyttöä. Siis pitää täysipäiväinen saattaja olla, jos vaikka veljen luokse Italiaan lähdetään. No ainakin Suomessa pärjäävät. Eihän sitä enää tarvitsekaan mihinkään lähteä. Äiti oli ihan hermona, kun menin Britanniaan 26-vuotiaana, vaikka muitakin mukana. Kyllä sitä jos liikaa passataan, niin avuttomaksi oppii ja jos asennoituu pelkäämään joka asiaa, niin sittenhän sitä pelkää. Mutta tuohan nuori löysi perille ilman palveluakin.
Vierailija kirjoitti:
Hah. Itse hoidin itselleni passin 14-vuotiaana. Kävin itse valokuvassakin ja täytti kaikki kaavakkeet passin anomiseksi.
Lapseni pakotin hoitamaan 9-vuotiaana ajanvarauksen terveyskeskukseen syylänpoistoon. Käskin etsimään lähimmän terveyskeskuksen netistä ja varaamaan netin kautta ajan. No. Soittivathan nuo terveyskeskuksesta, kun lapsi kävi siellä yksin, mutta ymmärsivät kyllä asian, kun kerroin heille.Tuo on kantanut hedelmää. Lapsi osaa ja uskaltaa tehdä mitä vain.
Toivottavasti osaa myös hankkia itselleen hyvän terapeutin sitten isompana. Vaille huolenpitoa jääneet lapset sairastuvat usein aikuisena masennukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin ihan ihmeellisiä vastauksia täällä ihan kuin kaikki tuon ikäiset olisivat matkustaneet ja on noloa jos ei osaa = ei ole koskaan ollut?
Itse olen 19v ja en osannut todellakaan viime kesänä mennä lentokentällä. En tiennyt milloin tulee mitäkin ja minne pitää mennä. Juurikin siitä syystä etten ole koskaan aikaisemmin ollut niin mistä olisin voinut tietää?
Se vain kertoo miten helppoa elämää tuollaiset ihmiset ovat eläneet, kerta lentäminen ja matkustelu on heille ollut itsestään selvää jo taaperosta asti. Olen törmännyt joihinkin hyväosaisiin joilla on ollut todella helppo ja mukava lapsuus, vanhemmat fiksuja ja tiedostavia, rahaa tarpeeksi, ei mitään pahempia takapotkuja elämässä. Tottakai tuollaisille ihmisille mm. markustelu ja kulttuurikokemukset ovat itsestään selviä asioita. Omat lähtökohdat ovat aika erilaiset. Olen huolehtinut itsestäni jo 16-vuotiaasta, sitä ennen asuin hetken aikaa lastensuojelulaitoksessa. Lapsuus oli ihan hirveää paskaa ja pääsin kunnolla ylipäätänsä elämään vasta silloin 16-vuotiaana, kun ei tarvinnut enää pelätä mitään, vaan sai rauhassa kerrankin elämässä keskittyä siihen, että kukas minä olen, mitkä minun vahvuudet ovat, mitä minä osaan, mitä tunnen ja ajattelen? Mistä todella olen kiinnostunut, millainen ihminen todellisuudessa olen kunhan lakkaan pelkäämästä kaikkea ja kaikkia? Kunhan pääsen eroon pahemmasta itsetuhoisuudesta, PTSD-oireista, syömishäiriöstä, vakavasta masennuksesta ja pahimmasta ahdistuneisuudesta ja jatkuvasta itsensä sättimisestä. Olen siis nyt vasta 32-vuotiaana siinä pisteessä, missä ihmiset ovat siinä 18-vuotiaana. Nautin elämästä, tunnen oloni turvalliseksi, tiedän kuka olen ja mitä minä olen, mitä haluan tulevaisuudelta, missä olen hyvä jne. Matkustelun opettelu oli alkuun ihan älyttömän pelottavaa, kuten kaikki muukin. Hienoissa ravintoloissa syönti, keikalle meno yksin.
Toisaalta ymmärrän, että tämä saattaa joillekin todella erikoista ja ennenkuulumatonta, mutta toisaalta hämmästyn aina näiden ihmisten tietämättömyyttä ja naiiviutta: eikö muka koskaan ole juolahtanut päähän sellainen tietoinen ajatus, että kaikki eivät Suomessakaan tule samoista lähtökohdista? Miten joku voi olla noin tietämätön ja omassa kuplassaan?
Kiitos kirjoituksestasi ja tsemppiä sinulle! Ei kuplassa elävä ymmärrä köyhyydestä mitään, ei ole myöskään empatiakykyä huono-osaisia kohtaan. Näin se vain ikävä kyllä on.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen lentänyt yksin 5 vuotiaasta lähtien ja muistaakseni finskillä loppui saattaminen kun täytin kymmenen. Ihan hyvin osasin sen ikäisenä kulkea lentokentillä. Voisin kuvitella, että erityislapsesta kyse jos ei 15 vuotiaana riitä esim kielitaito ja muut kyvyt selviämään lentokentällä. Alicanten kenttä ei ole edes mikään kovin iso.
Kyllä sinua on paapottu, kun vasta 5-vuotiaana olet yksin lentänyt. Ei kai kouluikäinen enää saattajaa tarvitse. Kyllä minä sentään lensin yksin jo kolmevuotiaana. Ja yksivuotiaana vaihdoin vaipatkin itse ennen kuin kuivaksi opin
Ettekö lukeneet juttua kunnolla?? Tyttöhän oli löytänyt oikean portin omin neuvoin, joten mitä te häntä täällä haukuttu ja moititte? Ennemminkin pitäisi ihmetellä miten niin monella täällä on ongelmia luetun ymmärtämisen kanssa..Jos ei ymmärrä lukemaansa niin silloin on turha täällä suu vaahdossa paasata "Miten ei tuon ikäinen osaa blabblab..?!!?"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kirjoituksestasi ja tsemppiä sinulle! Ei kuplassa elävä ymmärrä köyhyydestä mitään, ei ole myöskään empatiakykyä huono-osaisia kohtaan. Näin se vain ikävä kyllä on.
Eri puolueiden kannattajien empatiaa eri väestöryhmiä kohtaan on ihan tutkittukin. Myös omien kokemusten ja tulotason vaikutuksia empatiaan selvitettiin. Mielenkiintoista luettavaa. Empaattisimpia olivat vasemmistoliiton kannattajat ja vähiten empaattisia perussuomalaisten kannattajat. Kokoomuksen kannattajissa tulotason nousu vähensi empatiaa. Tuoreen tutkimuksen tulokset löytyvät täältä.
https://journal.fi/politiikka/article/view/77335?fbclid=IwAR3x24g-x0zlC…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta :D :D ei Redissä eksyvän pitäisi ainakaan Sienaan lähteä eksymään, jos ei osaa edes italiaa :D
Eksyin ekan kerran Redissä mutta ei se mitään. Sienassa en oo käynyt mutta Napoliin lähden .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapset kyllä olisi osanneet tuon ikäisenä itse varata lennot ja ajaakin lentokentälle. Ne oli ajaneet piha-autoilla yksityisillä metsäteillä jo silloin kun jalat yltivät polkimille.
Mun lapset olisivat tuossa iässä kyllä jo itse osanneet lentää sitä lentokonetta. Näin on vähän paremmissa piireissä tapana.
Meillä tekivätkin sen lentokoneen, millä lentelivät!
Mun poikahan jo väitteli ala-Asteella aerodynamiikasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En välttämättä löytäisi minäkään, kun en ole ikinä edes lentokentällä käynyt.
niin osaisitko bussilla mennä lentokentälle. ?
No ainakin Helsinki-Vantaalle on kyllä nykyään helpointa mennä junalla.
Tarkoitin esim Roomassa mennä lentokentälle. Itse oon mennyt junalla. 14 eu.
Meidän 5-vuotias selvitteli kerran erään pariskunnan ongelmaa lähtöselvitystiskillä mandariinikiinaksi.
Seisoi siinä matkalaukun päällä ja taitteli samalla lohikäärme origamin, jonka ojensi viereisen tiskin nuorelle miehelle.
Minä inhoan lentokenttiä.. Siitä syystä että minulla on niin kehno suuntavaisto että eksyn jo lähes kun menen kotipihaa kauemmaksi..Olen tämän "kyvyn" perinyt isältäni joka on samanlainen eksyjä. Barcelonan lentokenttä oli kyllä ihan kirsikka kakun päällä mitä tulee eksymistaipumukseeni..Onkohan sitä saattaja palvelua aikuisille? Ja turhaan alatte täällä minua haukkumaan. Yhtään sen paremmin en pysty suunnistamaan vaikka kuinka haukkuisitte.
Perhe meni lentokentälle 3 tuntia aiemmin kentälle. Frankurttiin piti päästä. Eräs perheenjäsen oki katsonut että portti se ja se ja oli istuinpaikan numero. Eivät ehtineet. Persnettoa tuli. Ei korvattu. Oma moka.
Tuliko sinulle hyvä mieli tuon kirjotettuasi?
Meneekö paljon serlaa, kun saat ihania kiksejä vastauksia lukiessasi?