Aikamoista paapomista, 15-vuotias ei löydä lentokoneeseen
Iltalehdessä uutisoitiin miten 15 v.on jäänyt ilman Finskin saattajapalvelua Alicanten kentälle. Voi hellanlettas! Tuonikäisenä ennen vanhaan (ja nykyäänkin monella päin maailmaa) piti monen jo elättää itsensä ja selviytyä paljon pahemmastakin kuin löytää lähtöportille! Äiti nostaa metelin ja saa nimensä lehteen. Jotenkin todella noloa.
Finnairilta ostettu saattopalvelu ei toiminut
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c9e968dc-bd0c-453c-88dc-526a6d9ce987
Kommentit (544)
Vierailija kirjoitti:
No onhan se selvää, että jos tuollainen palvelu on ostettu, se pitää myös saada. Jos avuton 15-vuotias odottaa palvelijaa, ei hän osaa ohjautua portille ilman.
Oma esikoiseni lensi ekaa kertaa yksin just 15-vuotiaana, oli kyllä mennyt paljon jo sitä ennen. Ei kyllä käyyt edes mielessä saattajapalvelu, portti vaihtui ja onneksi oli teii skarppina.
Mutta jos saattaja on ostettu, se pitää myös saada. Ilmeisesti kyseessä ei ollut ihan normaali lapsi kun tällainen oli kerran 15-vuotiaalle hankittu eikä tajunnut reagoida kun se sitten puuttui.
Älä viitsi ymmärtää tarkoituksella väärin. Tyttöhän selviytyi mallikkaasti tilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En välttämättä löytäisi minäkään, kun en ole ikinä edes lentokentällä käynyt.
Meinaatko, että lentokenttä on joku labyrintti, jossa on piilotettuja huoneita?
Tavallaan. Esim. viime heinäkuussa lähtiessäni Helsinki-Vantaan kentältä, yhdelläkään ilmoitustaululla ei ollut oman lentoni tietoja. Luulin, etten vain huomaa sitä, mutta kysyessäni virkailijoilta asiasta joutuivat hetken ihmeteltyään myöntämään, ettei sitä tosiaan ole. Onneksi lento ei kuitenkaan ollut peruttu.
- eri vastaaja
Miten lentokoneen lähtöportti voi olla stressaava asia?
Katsoa taulusta lähtöportti lennolle ja sitten mennä portille, jossa on tuo sama numero.
Miten voi olla vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä näin paljon holhoavia äitejä? Kaikkia kommentteja joissa kritisoidaan vähääkään äitiä tai tytärtä peukutetaan hulluna alas. Meneekö tunteisiin?
Sä saat lähettää kakaras vaikka vinku Intiaan kolme vuotiaana yksin.
Jotkut välittää lapsestaan ja haluaa ostaa turvallisuutta kun sitä on tarjolla.15-vuotias ei ole sama asia kuin 3-vuotias. Jotkut välittää lapsestaan, eikä lähetä sitä yksin ulkomaille jos se ei pärjää.
Oliko tää 15- vuotias sitten lähettetty yksin ulkomaille? Jännä juttu että en itse saanut jutusta sellaista kuvaa ja toisekseen Lapsi pärjäsi ja löysi koneeseen, moni aikuinenkin on välillä hädissään kentällä kun kaikki ei suju suunnitelmien mukaan, ei se ole mitään holhoamista jos ostaa ekaa kertaa lentävälle lapselle saattajan.
Ymmärrän täysin että sun kommenttia alapeukutetaan, ei nuoren käytöksessä ollut mitään vikaa vaikka sinä yrität niin väittää.
Siis yksin se siellä Alicantessa oli. Vai menikö se sulta ohi? Mun mielestä äidille soitto oli vähän liioiteltua. Ei selvästi valmis matkustamaan yksin vaikka koneeseen pääsikin.
No totta ihmeessä tuossa soittaa äidilleen varmistaakseen olisko se palvelu maksettu vai ei. Minusta olisi ollut outoa, jos ei olisi yrittänyt varmistaa asiaa.
Esim. Ryanairilla ei saa alle 16-vuotiaat edes matkustaa yksin. Muilla yhtiöillä saa edes tuon saattajapalvelun alaikäisille, mikä on todella hieno palvelu.
Äiti sanonut jo että palvelu maksettu. Miksi ihmeessä soittaa ja kysyä asiaa jonka jo tietää.
Siis ihan käsittämätön ajatusmalli sinulla ettei lapsi voi edes soittaa vanhemmillee kysyäkseen neuvoa. Tällaista tapahtuu vain Suomessa, jos pitää olla niin hemmetin itsenäisiä jo teinistä lähtien.
Alicantessa on taatusti finnairin tiskin läheisyydessä suomalaisia. Olis kysynyt joltain että menettökö nyt turvatarkadtukseen ja portille että saanko tulla mukaan. 15 v osaa jo englantia niin paljon että osaa kentällä mennä a paikasta beehen avaamalla suun. Rohkeutta puhua.
Vierailija kirjoitti:
No onhan se selvää, että jos tuollainen palvelu on ostettu, se pitää myös saada. Jos avuton 15-vuotias odottaa palvelijaa, ei hän osaa ohjautua portille ilman.
Oma esikoiseni lensi ekaa kertaa yksin just 15-vuotiaana, oli kyllä mennyt paljon jo sitä ennen. Ei kyllä käyyt edes mielessä saattajapalvelu, portti vaihtui ja onneksi oli teii skarppina.
Mutta jos saattaja on ostettu, se pitää myös saada. Ilmeisesti kyseessä ei ollut ihan normaali lapsi kun tällainen oli kerran 15-vuotiaalle hankittu eikä tajunnut reagoida kun se sitten puuttui.
Miten niin ei tajunnut reagoida?
Löysi ihan itse porttinsa.
Järkyttävää leimaamista täällä.
Sama kuin minä nyt tässä sanoisin, etten pidä ihan normaalina ihmisenä sellaista (kuten sinua), joka olettaa, ettei joku hänelle tuntematon ihminen olisi normaali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan. Esim. viime heinäkuussa lähtiessäni Helsinki-Vantaan kentältä, yhdelläkään ilmoitustaululla ei ollut oman lentoni tietoja. Luulin, etten vain huomaa sitä, mutta kysyessäni virkailijoilta asiasta joutuivat hetken ihmeteltyään myöntämään, ettei sitä tosiaan ole. Onneksi lento ei kuitenkaan ollut peruttu.
- eri vastaaja
Tämä on käynyt itselläkin (ei Helsinki-Vantaalla), mutta katsoin tiedon sitten lentokentän mobiilisovelluksesta. Olisin myös voinut käydä kysymässä infosta, mutta nopeammin tieto löytyi omalla puhelimella.
Ne jotka menee vaihtareiksi on aika rohkeita. Tottakai saatellaan kentälle ja vastaanottajat toisessa päässä. Eihän se oo niin helppoa asettua siihen perheeseen mutta auttaa jos oot oot ulospäinsuuntautunut ja omaat itseluottamusta kielen suhteen. Sitten vielä koulu jossa kaikki uusia.
En minäkään löytäisi, ja olisin hätääntynyt. En ole ikinä matkustanut lentokoneella yksin. Minusta tuo on ihan ymmärrettävästi kauhea kokemus ollut sekä lapselle että äidille.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Faith kirjoitti:
En minäkään löytäisi, ja olisin hätääntynyt. En ole ikinä matkustanut lentokoneella yksin. Minusta tuo on ihan ymmärrettävästi kauhea kokemus ollut sekä lapselle että äidille.
Harva sitä nyt ihan yksin lentääkään.
Vierailija kirjoitti:
Helpompaa lentokentällä suunnistaminen on kuin vaikkapa metrossa, jossa pitää aina hahmottaa myös menosuunta.
Jos lentokentällä on vaikea paikkoja, on ihmisellä jo suurempiakin hahmotusongelmia.
Pariisin metro huh linjoja sinne ja tänne. Ihme kun osasin.
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Enemmän oon lentänyt yksin kun kaksin. Tykkään. Vapaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmat lentokentät on täynnä erilaisia 22B ja 36C -vaihtoehtoja, jotka ei yllättäen ole lähelläkään portteja 22 tai 36.
Kerrotko esimerkin tälläisestä lentokentästä?
Zürich
Minäkin voisin eksyä, koska ahdistun vilinästä ja hahmotan huonosti vieraita paikkoja. Olen 53 ja normaaliälyinen.
En tiedä miten paljon tuo tyttö on ennestään matkustanut mutta jos kokemusta ei ole kovin paljoa karttunut ja englanti saati sitten espanja ei kovin hyvin taitu, voi ulkomaisella lentokentällä yksin toimiminen olla melko jännittävää.
Itseäkin jännitti 23-vuotiaana kun siihenastisessa elämässäni olin lentänyt vain pari kertaa aiemmin 11-vuotiaana. Onneksi kaverin kanssa oltiin matkassa ja kaikki meni ok. Heh, tuosta tulikin mieleen että silloin 11-vuotiaana ekaa kertaa lentomatkustaessani eivät meinanneet suostua saattajapalvelua myöntämään koska raja oli 10-v.
Tunnen 22-vuotiaan, joka ei osaa hoitaa pankkiasioitaan ilman äidin/isin apua.
MITEN TE KASVATATTE LAPSENNE, kun tällainenkin aloitus piti tehdä?????!!!!
Onneksi olen ihan kamalan vanha teini-ikäisen äidiksi.
Onneksi mulla on hyvin "vanhanaikainen" kasvatus!
-
Osaan sentään lamput ja sulakkeet vaihtaa, matot pestä, ruskean kastikkeenkin kyhätä, jos tarvitaan, hiihtää, luistella ja parsia villasukan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Enemmän oon lentänyt yksin kun kaksin. Tykkään. Vapaus.
Varmasti ihana tunne. Mulla ei ole varaa tuollaisiin yksityislentoihin vaikka ilman seuraa matkustankin.
Jos osaa lukea, ei ole mikään mahdottomuus löytää oikeaa porttia!
Vierailija kirjoitti:
Minäkin voisin eksyä, koska ahdistun vilinästä ja hahmotan huonosti vieraita paikkoja. Olen 53 ja normaaliälyinen.
Ei se mitään jos eksyy . Kysyy joltain.
Vierailija kirjoitti:
Jos osaa lukea, ei ole mikään mahdottomuus löytää oikeaa porttia!
Hirveästi ei tarvitse sitäkään kun voi katsoa vaan vastaavan "kuvion"
Ehkä tuon lapsen mielestä on.