2019 Painonpudotusketju?
Oisko muita lähtemään mukaan? Pään aukojat voivat häipyä ennen kun saapuvatkaan. :)
Itsellä tavoite että tänä vuonna 15-25kg. Sitten olisin tyytyväinen painooni. Nyt mitat 163/86. eli reilusti on extraa. Painoa pudotan kuntosalilla, lenkkeilyn lisäämisellä ja ruokaremontilla! Ruokailussa kiinnitän eniten huomiota annoskokoihin, kasvisten lisäämiseen, puhtaampien ainesosien käyttöön.
Kommentit (667)
Syöttekö mitään vitamiineja tai hivenaineita? Itse syön mm. magnesiumia, D-vitamiinia ja kromia. Kromin olen kuullut auttavan makeanhimoon, mulla tosin lihomisen syy ei ole makeat (en tunnusta ainakaan) vaan se iltasyöminen, juustot, voileivät jne. Makeaa ei kyl tee nyt yhtään mieli kun oon alottanut tän kuurin, en osaa sanoa onko kromi auttanut vai mikä on :)
Mä tulen mukaan! 2 vuodessa tullut 10 kiloa puhtaasti iltasuklaalla. Pitkään jatkunut rankka elämäntilanne, huonosti nukutut yöt ja sokerikoukku. 168/74 lähtötilanne, vaatteet kaapissa sopisi kymmenen kiloa hoikemmalle...
Nyt olen herkkulakossa tammikuun ja toivon että jo se auttaisi. Tietysti lasken myös kaloreita ja panostan liikkumiseen.
Mun ongelma vaan on etten tiedä kuinka kauan itsekuri kestää. Hyvin raskas arki ja rikkonaiset yöunet tekee sen että loppuu voimat ja energiaa haetaan sokerista tai sitten vaan palkitsee itsensä suklaalla ja karkilla kun vihdoin saa talon hiljenemään illalla. Huomasin kun tänä vuonna olin työmatkalla yksin kolme päivää kuinka en tarvinnut herkkuja kun ei ollutkaan arki niin stressaavaa! Ehkä tää tästä kun lapset kasvaa. No kohta alkaa murrosiät isoimmilla. Että se siitä lohdutuksesta.
Oon yrittänyt aiemmin sitä että söisin pieniä annoksia pitkin päivää ettei nälkä kasva liian isoksi mutta sillä ei ole merkitystä. Illalla tekee silti mieli herkkuja. Yritänkin nyt kuunnella kokemustani ja kroppaani enkä kaikkia maailman asiantuntijoita: esim. mun ei ole pakko syödä aamupalaa koska en siitä välitä eikä nälkä tule ennen klo 11.
Tsemppiä meille kaikille!
- B
Mä olen aiemmin laskenut kaloreita fatsecrertissä. Tällä kertaa ajattelin olla laskematta, koska muistan kuinka ajatukset sitten kokoaika pyöri kalorimäärissä, eikä terveellisyydessä. Lisäksi rupesin kikkailemaan kaloreilla epäterveelisesti.
Ainakin näin alkuun pyrin olemaan ilman laskemista, osaan jo hyvin arvioida silmämääräisestikkin kuinka paljon ja mitä on hyvä syödä. Jos tuntuu että mitään muutosta ei tapahdu painossa/hyvinvoinnissa niin sitten varmaan rupean taas laskemaan. Muistan kyllä kuinka tehokas menetelmä se oli, itselleni se ei vaan ollut hyvä.
Kertokaa, miten te muut syötte? Mikä on sun tyypillinen päivä laihduttaessa?
Täällä kaalilaatkko on nyt valmistumassa uunissa. Aamulla söin maustamatonta jugurttia ja vähän mysliä.
Eilinen ilta meni uskomattoman hyvin, join smoothien ja ei tehnyt mieli muuta kuin pienen hetken. Tein myös muutoksen, että join smoothien toisessa huoneessa, enkä telkkarin ääressä. Nyt olin tietokoneella makkarissa samalla. Jotenkin se helpotti, kun olen niin pitkään aina iltaisin katsonut telkkaria illalla leipien kera.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa, miten te muut syötte? Mikä on sun tyypillinen päivä laihduttaessa?
Aamulla kaurapuuro, siihen raejuustoa, mustikoita ja muutama pähkinä
Ateriat koostan niin että on annos hiilareita, proteiinia, rasvaa ja runsaasti kasviksia.
Noudatan nettivalmennuksen ruokaohjeita, mutta tärkeimpänä pidän sitä #herkutpois periaatetta koska tiedän että silläkin pääsen jo pitkälle. Ja sillä että syön 5 kertaa päivässä mahd tasaisin väliajoin.
Liikuntaa olen aina harrastanut vähintään 3 kertaa viikossa, joten oma haasteeni onkin arkiliikunnan kasvattaminen. Ja istumatyöläiselle siinä onkin tekemistä.
Matami
Asensin ruokapäiväkirjan kännykkään. Se on jo nyt hillinnyt napsimista ja olen näin välttänyt tänään ainakin 500 kcal (työpaikalla pipareita ja karkkia, kotona uudeltavuodelta jäänyt sipsipussin pohja jne). Kyllä todellakin olen tarvinnut tätä herätystä.
Onneksi uskalsin kohdata painoni koska nyt asiaa ei enää voi kieltää, ja nyt voin tehdä sille jotain.
Aamulla söin kaurapuuroa pellavansiemenillä, lounas oli lohisalaatti, päivällinen possua ja perunamuusia. Välissä muutama riisikakku ja vähän pähkinöitä. Illalla aion juoda teetä ja syödä kasviksia ja jonkun hedelmän.
Tänään en ole käynyt vielä lenkillä. Ajattelin kohta mennä kävelemään 30-40min.
96
Daisy Duckfacebook kirjoitti:
Syöttekö mitään vitamiineja tai hivenaineita? Itse syön mm. magnesiumia, D-vitamiinia ja kromia. Kromin olen kuullut auttavan makeanhimoon, mulla tosin lihomisen syy ei ole makeat (en tunnusta ainakaan) vaan se iltasyöminen, juustot, voileivät jne. Makeaa ei kyl tee nyt yhtään mieli kun oon alottanut tän kuurin, en osaa sanoa onko kromi auttanut vai mikä on :)
Syön muutamia vitamiinivalmisteita, ainakin D-vitamiinia ja monivitamiinia.
Daisy Duckfacebook kirjoitti:
Kromi käytössä täälläkin. Heikkoutena on aina ollut juustot ja suolaiset mättöruuat. Kromi hillitsee selkeästi ruokahalua, en tiedä miten se sitten todellisuudessa vaikuttaa verensokeriin, mikä oli jo päässyt aika pahaksi.
Minä en syö mitään vitamiinitabuja tai lisäravinteita. Pitäisi varmaan ainakin kokeilla, olen ollut tosi väsynyt viime aikoina.
Matami
Mä syön vain magnesiumia satunnaisesti. Ja perus multitabsia nappailen silloin kuin muistan.
Ärsyttää kun tuntuu että turvottaa kauheesti vaikka ruokailut menneet tosi hyvin.. Mutta virtaa on tänään ollut todella paljon!
Nyt alkaa se alkuinto himmetä selkeästi. :D moniko on vielä mukana?
Täällä porskutetaan edelleen! Iltaleipähimot ovat tänään isommat kuin eilen. Päivän ruokailut on kuitenkin mennyt ihan nappiin(ei repsahduksia), ja saimpa lihaskuntotreeninkin tehtyä. Nyt vedän vielä ehkä tonnikalaa ja raejuustoa tms, koska proteiinia on ehkä ollut tänään niukasti.
Miten muilla?
-ap
Vierailija kirjoitti:
Nyt alkaa se alkuinto himmetä selkeästi. :D moniko on vielä mukana?
Täällä porskutetaan edelleen! Iltaleipähimot ovat tänään isommat kuin eilen. Päivän ruokailut on kuitenkin mennyt ihan nappiin(ei repsahduksia), ja saimpa lihaskuntotreeninkin tehtyä. Nyt vedän vielä ehkä tonnikalaa ja raejuustoa tms, koska proteiinia on ehkä ollut tänään niukasti.
Miten muilla?
-ap
Syömisten puolesta hyvin, mutta flunssa iskenyt kunnolla päälle joten liikuntaa ei pysty harrastamaan. Toivottavasti ei nyt mene keuhkoputken tulehdukseksi, tuppaa olemaan taipumusta siihen.
Matami
Toivottavasti Matami et tule kovin pahasti kipeäksi :(
Kävin 40min lenkillä (kuten varmaan olisin käynyt ilman tätä laihdutustakin, ainakin jonkinlaisella lenkillä) ja nyt puputan kasviksia. Tein kasvisten pilkkomisen vaivalla miehelle samalla leipiä, ja oli melko hankalaa malttaa olla napsimatta juustoa ja kinkkua.
Sovelluksen mukaan saan syödä päivässä 1430kcal plus liikutut kalorit (tänään n. 250), ja nyt olen muutaman kalorin plussalla. Eli kuitenkin aika hyvin tämän päivän osalta ja monesta mieliteosta/tavasta olen tänään siis kieltäytynyt. Mutta en aio siis hyvin orjallisesti tuota kalorimäärää noudattaa, otan sen enempi ohjeena suuntaa-antavasti. Kuitenkin on hyvä nähdä ruuat myös numeroina kun on niin pahasti ja pitkältä ajalta todellisuus hämärtynyt. "Ei tämä suklaalevy mitään haittaa"
96
Kiitos tsempeistä 96, mutta ei auttanut. Petipotilaana tässä nyt pötkötellään 😫 Töissä sinnittelin mutta kotiin kun pääsin niin suoraan sänkyyn..positiivista kai se ettei ole yhtään ruokahalua eikä mitään mielitekoja 😁 Päin vastoin, saa pakosta yrittää syödä jotain.
Mites muilla???
Matami
Täällä hyvin sujuu, tänään ollut vaikeampaa, mutta en ole antanut tuumaakaan periksi. Urheillutkin olen joka päivä ja elämän aktiivisuutta lisännyt.
Nesteetkin on lähteneet liikkeelle, 2,5kiloa kevyempi tänään aamulla kuin 1.1. aloituspäivänä. Eli tavoitteeseen matkaa vielä 22,5kiloa 😂..
-ap
Ainiin ja paranemiset Matami! Ikävä kun heti alkuun iski tollanen lenssu!
-ap
Tänään paskamaisen työpäivän jälkeen sorruin ja söin lopun joululta jääneen luumuhillon suoraan purkista :( Huomenna sitten taas takaisin ruotuun.
Kiitos vastauksista ap ja Matami :)
Se kyllä olisi tärkeä muistaa, että ei näitä kiloja ihan hetkessä saa pois. Kun nyt saan tolkutettua itselleni sen, että ei herkkuja, siis ET OSTA NIITÄ HERKKUJA. Mieskään ei juuri niitä syö. Hän ei ole koskaan puuttunut minun syömisiin. Varmasti ajattelee kyllä kaikenlaista vaikka ääneen ei sanokaan. Olen kyllä hävennyt mättöjen ostamista kun sitä tapahtuu niin usein. Samoin olen hävennyt tätä lihomista mieheni edessä.
Voi että sitä on hyvä valehtelemaan itselleen ja ei muka muista mitä on syönyt ja millaisia määriä. Työpisteiden välissä en välttämättä syö kunnon ruokaa, vaan saatan korvata ruuan suklaalla. Juhlin laatuaikaa itseni kanssa sipsipussilla ja jäätelöllä/suklaalevyllä jos mies on poissa. Töihin ostan suklaapähkinöitä välipalaksi koska sehän on sentään pähkinä hei, oikeasti kyseessä on ehkä pahin kaloripommi ikinä. Olen ihan täysin riippuvainen hiilareista. Tilanne on ollut jo pitkään sellainen, että jo kahden päivän herkuttomuus tuntuu pitkältä ajalta.
Tajusin myös että tämä haitallinen tunteisiin syöminen on opetettu minulle jo lapsuudenkodissa, pitää siis omaksua kokonaan uusi ajatusmaailma. Pakko, koska tämä lihominen ei muuten lopu.
Ja vielä kerran, häpeä siitä millaiseksi itsensä on päästänyt. Yksi (muutenkin vähän tahditon möläyttelijä) tuttu multa jo kysyikin, että olenko kenties raskaana :D
96