Jos joku keksii syyn miksi en laihdu
Kävelen 16000-20 000 askelta päivä. (polar) Hikiliikuntaa en hirveästi kerkeä harrastamaan, kun on arkityö ja pienet lapset ja työpäivän jälkeen niin vähän aikaa lasten kanssa, ja heidän nukkumaan mentyään en jaksa. Syke kuitenkin käy ajoittain päivänmittaan 130. Sitä hikiliikkaa pitäis lisätä.
Syön normaalisti. Päiväkodissa lounaan jossa puolet salaattia/kasviksia. Oma kourallinen hiilaria ja kastiketta kauhallinen. Aamiaisella puuroa 1.5 kauhallista.
Kotona kotiruokaa kohtuullisesti, en santsaa enkä ota kasaa.
Iltapalalla kananmunaa tai leipä. Hedelmät lisäksi. Kaloreita 1600-2000 päivässä.
Paino vain nousee. En oikeesti ymmärrä, että voiko tuo määrä tuolla askelmäärällä olla liikaa?? Olen 163 ja 70. Kesällä painoin vielä 64. Sain pysymään siinä, ku en syöny ku 1200 kaloria päivässä, ja sillä pysy paikallaan, vaikka askelmäärä oli sama ellei enempikin.
Useamman kerran on käynyt noin, että saan kyllä painon tuonne kuuenkymmenen luo, mutta todella rajulla dieetillä. Heti jos syön enemmän kuin 1200-1500 lihon.
Onko kellään samoja kokemuksia? Voiko oikeesti vaan olla siitä kiinni, että mun keho tarvis rankempaa liikuntaa kuin vain reipasta kävelyä/lasten kanssa touhuamista? tai siis tottakai sitä kaikki tarvis, talvella hiihdän viikonloppuisin. Mutta tuntuu niin turhauttavalta, ettei paino pysy edes samana näillä liikkumisella ja syömisillä? jos tää on näin vaikeeta 30 veenä, nii kui vaikeeta se on viisikymppisenä, elää pelkäl salaatil? :D
Ja jos kyse esim. säästöliekistä dieettien takia, nii ei kauheena huvittais kovin kauaa syödä näinkään, ku paino nousee 7kg 5kk, se tekee vuodes jo 14 kg... Jossain vaiheessa aina pakko dieetata, tää on niiin typerää.
Kommentit (66)
Painonhallinnan kannalta keskeisintä ei ole liikunta, vaan ravinto, kuten tuolla on jo aikaisemmin tuotu esiin. Muutenkin, nuo askelmäärät ovat painonhallinnan kannalta täysin riittäviä.
Noilla mainitsemillasi kalorimäärillä paino ei kuitenkaan välttämättä laske tai jos laskee, korkeintaan hitaasti. Sikäli kun tarkoitus olisi painaa 60 kg noin puolen vuoden kuluttua, energiansaannin pitäisi laskennallisesti olla luokkaa 1.500 kcal päivässä tai vain vähän päälle, mitä nyt tuollaisen painonhallintalaskurin kautta käytin omat tietosi.
Energiansaannin osalta tuli myös mieleen, oletko pitänyt ruokapäiväkirjaa niin, että olet oikeasti laittanut ylös kaiken mitä syöt? Siis punninnut kaiken syömäsi ruuan ja kirjannut sitten kalorit joko pakkauksen tai Finelin tai kaupallisten palvelujen tietojen mukaisesti. Eli voisiko tilanne olla se, että syöt tietämättäsi paljonkin enemmän kuin ajattelet?
Yhtä kaikki, ruokapäiväkirjan ylläpitäminen vaikka vain parin viikon ajan antaa jo aika hyvän kuvan energiansaannista. Samalla siinä voi oppia mistä saa tavallaan huomaamatta turhia ylimääräisiä kaloreita ja jos käyttää noita Suomessa myytävien elintarvikkeiden oikeat arvot sisältäviä palveluita voi ,näin omakohtaista esimerkkiä käyttäen, huomata, että vaikkapa eri valmistajien lihapullissa voi olla huomattavia eroja energiamäärän suhteen.
Eli syömällä alle kulutuksen painoa lähtee väistämättä. Eri asia vain on, onko oma käsitys energiansaannista oikea.
Edelleen, omakohtaisena kokemuksena, olen huomannut hyväksi pitää kerran viikossa tai kymmenessä päivässä mättöpäivän, jolloin syön tarkoituksella luokkaa 500 kcal yli peruskulutukseni. Tuota koskien on olemassa käsitys, että se estää kehon menemisen säästöliekille ja toisaalta, tuo on psyykkisesti laihduttamista helpottava juttu.
Tietenkin, ellei paino lähde miinuskaloreilla, kannattaa sitten miettiä olisiko syytä tarkastuttaa kilpirauhasen toiminta ja jutella lääkärille. Vastaavasti, jo ainakin kertaalleen jonkun mainitsemalla tavalla, kannattaa pohtia myös sitä, saako riittävästi unta. Univaje kun nostaa kortisolitasoja, jolloin keho on stressitilassa ja pitää kiinni nimenomaan rasvasta. Tuon osalta näin töissä kun yhdellä työkaverilla (mies) todettiin uniapnea ja hoidon aloitettuaan, sen paino putosi silmissä.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli tuollainen nelikymppisenä. Kaikki tuntemani ihmiset ovat lihoneet nelikymppisenä, vaikka liikkuisi ja olisi liikunnallinen sekä söisi terveellisesti kuten ennenkin.
Ihminen vain lihoo vanhemmiten. Pitäisi elää hyvin hyvin vähällä että pysyisi laihana, mutta sitten työnteosta ei saisi irti niin paljon ja tulisi takulla irtisanotuksi.
MIstä oot tuommosta keksiny?
Ei tuosta mikään pidä paikkaansa missään mielessä.
Minipillerit, tyhjien rautavarastojen aiheuttama kilpirauhasen vajaatoiminta, D-vitamiinin puute tai liian suuret annoskoot. Minäkin olin yläpainon rajoilla, vaikka laskelmieni mukaan sain vain 1600-1800 kcal päivässä, mutta paino tippui puolessa vuodessa 12 kiloa, kun lopetin hormonaalisen ehkäisyn (ja vähensin liikuntaa).
Mun paino nousisi huimasti noilla kaloreilla! Sama pituus.
Nyt pudotan normaalipainon sisällä himpun alle 1300 kalorilla, mun normimaksimi on 1500. Sen yli - liikkumisista huolimatta- paino nousee vauhdilla. Esim yhdet grillijuhlat tms nostaa heti painoa 1.5kg ja sen pois saamiseen menee vähintään 2 vkoa
Olen aina ollut pieniruokainen mutta näin vanhemmiten se oikein korostuu
Hei AP, miten menee, oletko saanut painon kohdalleen?
Minulle tuli tuollainen nelikymppisenä. Kaikki tuntemani ihmiset ovat lihoneet nelikymppisenä, vaikka liikkuisi ja olisi liikunnallinen sekä söisi terveellisesti kuten ennenkin.
Ihminen vain lihoo vanhemmiten. Pitäisi elää hyvin hyvin vähällä että pysyisi laihana, mutta sitten työnteosta ei saisi irti niin paljon ja tulisi takulla irtisanotuksi.