Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi olet katkera yksinhuoltajille?

Vierailija
29.12.2018 |

Heräsi taas tällainen kysymys mieleen toisesta keskustelusta. Miksi olet katkera ja kateellinen yksinhuoltajille?

Haluaisitko itse olla tilanteessa, jossa olet 24/7 vastuussa lapsesi hoidosta ja kasvatuksesta? Eli ympäri vuorokauden vain sinä vastaat lapsen tarpeisiin. Yöheräilyt, syötöt, sairastumiset jne. Vauva-aikana lapsi on kiinni sinussa, viis siitä täytyykö sinun päästä vessaan tai suihkuun. Viis siitä, onko sulla vatsatauti tai influenssa. Lapsi on hoidettava. Ei ole isää, kenen syliin vauvan voi jättää edes minuutiksi. Pahimmillaan vauvalla on koliikki ja kuuntelet itkua aina kun lapsi on hereillä. Jos haluat päästä omiin menoihin, edes lenkille yksin, täytyy sinulla olla tukiverkostoa tai palkata maksullinen lastenhoitaja. Myös kuntien tarjoama kotipalvelu maksaa (omassa kunnassani omavastuu n. 10-15e/h) paitsi jos olet oikeasti varaton.

Ja se suurin katkeruuden aiheuttaja eli huimat tuet, mitä yksinhuoltaja saa! Lapsilisän yksinhuoltajakorotus on noin 50€/kk. Riippuen siitä oletko työssäkäyvä vai et, saat tähän päälle ehkä asumistukea ja toimeentulotukea. Minimielarit taitaa olla noin 180€/kk, toki joillakin on hyvä tilanne ja isä maksaa enemmänkin. Lapsi täytyy hyvin todennäköisesti laittaa päiväkotiin jo 9 kuukauden iässä, koska olet ainoa tienaava vanhempi ja ilman säästöjä ei ole varaa jäädä kotiin. Työssäkäyvä yh ei saa hoitovapaalla toimeentulotukea, jolla voisi sitkutella vähän pidempään.

Stereotyyppisesti yh on kai työtön, mielenterveys- ja päihdeongelmainen tapaus. Mutta kun todellisuudessa yksinhuoltajia on laidasta laitaan. Työssäkäyviä, työttömiä, opiskelevia ja toki niitä syrjäytyneitäkin. Yksinhuoltaja voi olla omasta tahdostaan tai tahtomattaan.

Mutta oli tilanne mikä hyvänsä, mikä sitä kateutta aiheuttaa? Jos oma ydinperhearki on aivan perseestä, niin aina voi ottaa eron ja hypätä yh-arkeen jos se houkuttaa. Toki jos toisen vanhemman kanssa saa sovittua että lapsi asuu siellä vaikka vuoroviikoin, niin tilanne on jo aivan eri.

Mutta kyllä moni yh ottaisi sen kumppanin jakamaan arjen vastuuta ja taloutta, mieluummin kuin 50€ rahaa valtiolta.

Kommentit (85)

Vierailija
21/85 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ethän vain kuvittele, että kriittiset kommentit johtuvat kateudesta? En todellakaan vaihtaisi osia (eikä varmaan kukaan muukaan), ajatuskin puistattaa. Mistä joku voisi olla kateellinen yksinhuoltajalle?

Lähinnä kateus tulee esille, kun nostetaan esille yksinhuoltajien saamat tuet. Yllättävän paljon saa kuulla sitä, että yh:na tienaa. Jopa sitä, että yh:na ei tarvitse käydä töissä kun saa tukia niin paljon. Mitä muuta se on, jos ei kateutta?

Toki ymmärrän jos taustalla on se, että toinen puoliso ei käy töissä ja esim. ryyppää/pelaa kaikki rahat. Sitten yh:n elämä voikin näyttää auvoiselta, kun ei ole mies/naisvauvaa elätettävänä ja hoidettavana lasten lisäksi. Mutta usein unohtuu, että jos molemmat vanhemmat käyvät töissä niin taloustilanteessa ei pitäisi olla mitään kahdehdittavaa. Ja tosiaan sekin ajatus, että "saa vaan olla kotona ja valtio maksaa". 

Itse tulevana yh:na valitsisin kuitenkin mielummin tähän arkea kanssani jakavan puolison, kuin yksinhuoltajakorotuksen ja elatusmaksut. Rahalla ei saa valitettavasti jaksamista ja onnellisuutta, sille lapsellekaan. 

Toki tukien varaan heittäytyminen voi ärsyttää, mutta eikös kateellisuus tarkoita sitä, että itse haluaisi jotain, mitä toisella on? Ajattelitko, että joku meistä omillaan toimeentulevista kadehtii sossuelättinä olemista? Outo ajatusmaailma sulla. Jos joku kadehtisi, niin sehän olisi helppo kenen tahansa saavuttaa. Ei taida olla niin haluttua ja kadehdittavaa, että heittäytyisi itse moiseen.

Vierailija
22/85 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kateutta se varmasti on. Tai ainakin jotain käsittelemättömiä omia pelkoja vrt. homofoobikot.

Kerrohan nyt ensin, mikä asia yh:lla on paremmin kuin sinkuilla tai parisuhteessa elävillä? Tai lähihuoltajilla, joilla myös toinen vanhempi osallistuu? Sitten voidaan miettiä, olisko sen kadehtimisen väärti.

Sepä se, kun ei ole mikään. Mutta ihmiset kuvittelevat, että on. Kuten taas yksi kommentoija tuolla aiemmin osoittaa, että luullaan valtion tukevan kovastikin yksinhuoltajuutta.

Miksi sitten kuvittelet, että joku kadehtii? You are in denial.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/85 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ethän vain kuvittele, että kriittiset kommentit johtuvat kateudesta? En todellakaan vaihtaisi osia (eikä varmaan kukaan muukaan), ajatuskin puistattaa. Mistä joku voisi olla kateellinen yksinhuoltajalle?

Lähinnä kateus tulee esille, kun nostetaan esille yksinhuoltajien saamat tuet. Yllättävän paljon saa kuulla sitä, että yh:na tienaa. Jopa sitä, että yh:na ei tarvitse käydä töissä kun saa tukia niin paljon. Mitä muuta se on, jos ei kateutta?

Toki ymmärrän jos taustalla on se, että toinen puoliso ei käy töissä ja esim. ryyppää/pelaa kaikki rahat. Sitten yh:n elämä voikin näyttää auvoiselta, kun ei ole mies/naisvauvaa elätettävänä ja hoidettavana lasten lisäksi. Mutta usein unohtuu, että jos molemmat vanhemmat käyvät töissä niin taloustilanteessa ei pitäisi olla mitään kahdehdittavaa. Ja tosiaan sekin ajatus, että "saa vaan olla kotona ja valtio maksaa". 

Itse tulevana yh:na valitsisin kuitenkin mielummin tähän arkea kanssani jakavan puolison, kuin yksinhuoltajakorotuksen ja elatusmaksut. Rahalla ei saa valitettavasti jaksamista ja onnellisuutta, sille lapsellekaan. 

Taitaa vain ärsyttää maksaa korkeita veroja, jos rahat menee jonkun laiskaperseen elättämiseen.

Vierailija
24/85 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole katkera eikä kiinnosta muutenkaan onko joku yh tai suhteessa. Ei ole omia lapsia enkä enkä muiden ongelmia pohtien.

Itsekään en välitä mistään yhdeiskunnallisista ilmiöistä tai ongelmista, koska eivät vaikuta minuun millään tavalla.

Vierailija
25/85 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kateutta se varmasti on. Tai ainakin jotain käsittelemättömiä omia pelkoja vrt. homofoobikot.

Kerrohan nyt ensin, mikä asia yh:lla on paremmin kuin sinkuilla tai parisuhteessa elävillä? Tai lähihuoltajilla, joilla myös toinen vanhempi osallistuu? Sitten voidaan miettiä, olisko sen kadehtimisen väärti.

Sepä se, kun ei ole mikään. Mutta ihmiset kuvittelevat, että on. Kuten taas yksi kommentoija tuolla aiemmin osoittaa, että luullaan valtion tukevan kovastikin yksinhuoltajuutta.

Kateus puskee läpi viesteistäsi.

Vierailija
26/85 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niiden omat liitot tulee hajoamaan ja pääsevät parjattujen yh:iden joukkoon. Kilpailu taitaa pelottaa.

Eronnut ei ole sama kuin yh.

Vierailija
27/85 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole yh:ille kateellinen, olen itse ollut sellainen. Sen vaan haluan noista tuista sanoa että paikkaansa pitää. Rahaa tuli ovista ja ikkunoista, korotetut lapsilisät, hyvä asumistuki ja vielä exän ruhtinaalliset elatusmaksut päälle. Melkeinpä kauhistelin asiaa sillä olisin hyvin pärjännyt ilman noita kaikkia tukia, kävinhän töissä ja olisimme eläneet ihan täysin palkallani, kituuttamatta.

Vierailija
28/85 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kateus puskee läpi viesteistäsi.

Juu. Tässä pohdin kovasti, miten itse voisin ruveta yksinhuoltajaksi. En vain millään keksi, miten se onnistuisi. Kyllä ne vaan on fiksuja, jotka on onnistuneet. Kateus korventaa sieluani.

Vierailija
29/85 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki tukien varaan heittäytyminen voi ärsyttää, mutta eikös kateellisuus tarkoita sitä, että itse haluaisi jotain, mitä toisella on? Ajattelitko, että joku meistä omillaan toimeentulevista kadehtii sossuelättinä olemista? Outo ajatusmaailma sulla. Jos joku kadehtisi, niin sehän olisi helppo kenen tahansa saavuttaa. Ei taida olla niin haluttua ja kadehdittavaa, että heittäytyisi itse moiseen.

Voi kuule, ihan suoraan on sanottu että "saispa itsekkin noin paljon tukia" tai "saispa itsekin olla vaan kotona". Eli kyllä, halutaan jotain mitä yh:lla on. Käyhän lukemassa keskusteluita lisää ja avaa silmäsi. Sinulle on ilmeisen vaikea tätä ymmärtää, koska et itse kateutta koe - mikä on vain tervettä. Ja ei, yh ei ole edelleenkään sossuelätti :D Tarkista oma ajatusmaailmasi. 

Vierailija
30/85 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä palstamammat pelkää, että kun se moraaliton yh pääsee ehkä kerran vuodessa ilman lapsia viihteelle, se viettelee palstamamman kunnollisen miehen ja pahimmassa tapauksessa palstamamma päätyy halveksumaansa moraalittoman yh:n osaan, kun mies päättää jatkaa elämäänsä sen yh:n kanssa.

Vaikka näin tapahtuisi, minusta ei koskaan tule yh:aa. Lapseni ovat aikuisia. Se siitä pelosta ja kateudesta.

Vierailija
31/85 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain kadehtivia kommentteja, kun sain tilapäisen kotiavun 3h/viikko. "Vau, siis noin paljon omaa aikaa viikossa - nauti siitä!"

Onhan se 3h viikossa huimasti, kun loput ajasta olet täysin yksin lapsen kanssa. Ei minuuttiakaan omaa aikaa päivässä. Huoh. Joidenkin on vaikea käsittää tätä. Vaikka sulla ei siinä ydinperhearjessa ole 3h omaa aikaa säännöllisesti, niin sulla on kuitenkin joku jakamassa arkea. Kolme tuntia kertyy aika nopsaan edes niistä minuuteista, joina puoliso katsoo lapsia. 

Kotipalvelun vieraillessa on luksusta päästä yksin vaikka kauppaan hoitamaan ruoka-ostokset tai siivota. Ja se palvelukin maksaa sen verran, että ei ole varaa äitiysloman aikana harrastaa.

Vierailija
32/85 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule, ihan suoraan on sanottu että "saispa itsekkin noin paljon tukia" tai "saispa itsekin olla vaan kotona". Eli kyllä, halutaan jotain mitä yh:lla on. Käyhän lukemassa keskusteluita lisää ja avaa silmäsi. Sinulle on ilmeisen vaikea tätä ymmärtää, koska et itse kateutta koe - mikä on vain tervettä. Ja ei, yh ei ole edelleenkään sossuelätti :D Tarkista oma ajatusmaailmasi. 

Valitettavan moni yh on.

Vierailija
33/85 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on varmaan se " järisyttävän" iso rahamäärä, joka yksinhuoltajille syydetään, joka aiheuttaa sitä kateutta. Näin olen ainakin itse kokenut yh:n lapsena. Ja äitini yksinhuoltajuus johtui siis siitä, että isäni kuoli 80- luvun alussa syöpään. Muistan, miten luokkakaverit huutelivat, miten yksinhuoltajien kelpaa, kun saavat yhteiskunnalta niin paljon tukia. Eihän ne luokkakaverit siitä vielä mitään ymmärtäneet, kun oltiin niin pieniä, mutta vanhempansa olivat kertoneet.

Vierailija
34/85 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole yh:ille kateellinen, olen itse ollut sellainen. Sen vaan haluan noista tuista sanoa että paikkaansa pitää. Rahaa tuli ovista ja ikkunoista, korotetut lapsilisät, hyvä asumistuki ja vielä exän ruhtinaalliset elatusmaksut päälle. Melkeinpä kauhistelin asiaa sillä olisin hyvin pärjännyt ilman noita kaikkia tukia, kävinhän töissä ja olisimme eläneet ihan täysin palkallani, kituuttamatta.

Mitenköhän sitä asumistukea sait, jos et ole pienituloinen? Itse en 5000 €:n tuloilla ole oikeutettu asumistukeen. Koska ero on tuore ja ex hankala, en saa myöskään mitään elatustukia.

Elätän lapset kyllä ihan hyvin palkallani. Nää yh-tuet on vaan mysteeri.

Vierailija
35/85 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No pikkuisen saa kuvan, että yh:n pienen palkan verran saamat tukirahat kelpaisi toisillekin.

Ja yhdestä viestistä tulkitsi , että yh:tä säälitään ja siksi isovanhemmat yms.hoitaa paljon laosia ja yh saa paljon omaa vapaa-aikaa.

Molemmissa noissa on kateus takana. Joku saa jotain mitä itsekin kaipaisi.

Vierailija
36/85 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on varmaan se " järisyttävän" iso rahamäärä, joka yksinhuoltajille syydetään, joka aiheuttaa sitä kateutta. Näin olen ainakin itse kokenut yh:n lapsena. Ja äitini yksinhuoltajuus johtui siis siitä, että isäni kuoli 80- luvun alussa syöpään. Muistan, miten luokkakaverit huutelivat, miten yksinhuoltajien kelpaa, kun saavat yhteiskunnalta niin paljon tukia. Eihän ne luokkakaverit siitä vielä mitään ymmärtäneet, kun oltiin niin pieniä, mutta vanhempansa olivat kertoneet.

Leskeneläke ja perhe-eläke ovat myös yhteiskunnan tukia.

Vierailija
37/85 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä palstamammat pelkää, että kun se moraaliton yh pääsee ehkä kerran vuodessa ilman lapsia viihteelle, se viettelee palstamamman kunnollisen miehen ja pahimmassa tapauksessa palstamamma päätyy halveksumaansa moraalittoman yh:n osaan, kun mies päättää jatkaa elämäänsä sen yh:n kanssa.

Vaikka näin tapahtuisi, minusta ei koskaan tule yh:aa. Lapseni ovat aikuisia. Se siitä pelosta ja kateudesta.

No sun vanhuushan vasta kateuden aihe onkin.

Vierailija
38/85 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavan moni yh on.

Eikö ole aika loogista, että yksi tienaavat on usein köyhempi kuin kaksi tienaava? Silloin tulee tuet vastaan. Onko sosiaalituet huono asia? Vai onko siinä huonoa se, että joku muu kuin itse saa niitä?

Entä jos tuki tulisi kolmannelta sektorilta? Ai niin joulupuut ja muut hyväntekeväisyysjärjestöt on haukuttu myös.

Miksei joku saisi saada sosiaalitukea tai muuta apua?

Vierailija
39/85 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi mennä aloitus vähän metsään kun kukaan ei ymmärrettävästikään ole kateellinen yh:oille mistään, edes tuista. Ennemminkin olisi pitänyt tehdä aloitus, että "miksi yksinhuoltajien pikkaisen isommat tuet ärsyttävät joitain?" mutta jollain on tosiaan tuon kateuskäsitteen kanssa vaikeuksia. Kukaan ei ole yksinhuoltajuudesta kateellinen, mutta voit toki puhua kateellisuudesta jos siitä saa pientä puhtia omaan jaksamiseen.

Tuolle joka mietti, että lapsilisät pois rikkailta. Ei varmasti päästä ikinä sellaiseen jakopolitiikkaan, että kaikkia miellyttäisi, mutta ei se nyt ihan niinkään toimisi, että yhdet maksavat työllään toisten koko elämän vaikka joku sosiaaliturva tietenkin pitää olla. Vielä kun sitäkään ei yhtään valvota miten vastuullisesti ihmiset elävät ja tukirahansa käyttävät, että on siinä sekin puoli mikä oikeuttaa jotkin tuloerotkin.

t. itsekin köyhästä perheestä, mutten kommari

Vierailija
40/85 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leskeneläke ja perhe-eläke ovat myös yhteiskunnan tukia.

Juuri niin, mutta raha ei korvannut isääni. Tyhmää tuollainen huutelu on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi