Miksi olet katkera yksinhuoltajille?
Heräsi taas tällainen kysymys mieleen toisesta keskustelusta. Miksi olet katkera ja kateellinen yksinhuoltajille?
Haluaisitko itse olla tilanteessa, jossa olet 24/7 vastuussa lapsesi hoidosta ja kasvatuksesta? Eli ympäri vuorokauden vain sinä vastaat lapsen tarpeisiin. Yöheräilyt, syötöt, sairastumiset jne. Vauva-aikana lapsi on kiinni sinussa, viis siitä täytyykö sinun päästä vessaan tai suihkuun. Viis siitä, onko sulla vatsatauti tai influenssa. Lapsi on hoidettava. Ei ole isää, kenen syliin vauvan voi jättää edes minuutiksi. Pahimmillaan vauvalla on koliikki ja kuuntelet itkua aina kun lapsi on hereillä. Jos haluat päästä omiin menoihin, edes lenkille yksin, täytyy sinulla olla tukiverkostoa tai palkata maksullinen lastenhoitaja. Myös kuntien tarjoama kotipalvelu maksaa (omassa kunnassani omavastuu n. 10-15e/h) paitsi jos olet oikeasti varaton.
Ja se suurin katkeruuden aiheuttaja eli huimat tuet, mitä yksinhuoltaja saa! Lapsilisän yksinhuoltajakorotus on noin 50€/kk. Riippuen siitä oletko työssäkäyvä vai et, saat tähän päälle ehkä asumistukea ja toimeentulotukea. Minimielarit taitaa olla noin 180€/kk, toki joillakin on hyvä tilanne ja isä maksaa enemmänkin. Lapsi täytyy hyvin todennäköisesti laittaa päiväkotiin jo 9 kuukauden iässä, koska olet ainoa tienaava vanhempi ja ilman säästöjä ei ole varaa jäädä kotiin. Työssäkäyvä yh ei saa hoitovapaalla toimeentulotukea, jolla voisi sitkutella vähän pidempään.
Stereotyyppisesti yh on kai työtön, mielenterveys- ja päihdeongelmainen tapaus. Mutta kun todellisuudessa yksinhuoltajia on laidasta laitaan. Työssäkäyviä, työttömiä, opiskelevia ja toki niitä syrjäytyneitäkin. Yksinhuoltaja voi olla omasta tahdostaan tai tahtomattaan.
Mutta oli tilanne mikä hyvänsä, mikä sitä kateutta aiheuttaa? Jos oma ydinperhearki on aivan perseestä, niin aina voi ottaa eron ja hypätä yh-arkeen jos se houkuttaa. Toki jos toisen vanhemman kanssa saa sovittua että lapsi asuu siellä vaikka vuoroviikoin, niin tilanne on jo aivan eri.
Mutta kyllä moni yh ottaisi sen kumppanin jakamaan arjen vastuuta ja taloutta, mieluummin kuin 50€ rahaa valtiolta.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Oon ollut yh jo kymmenen vuotta ja kokemukseni on, että naiset kadehtivat minua. Ja että monien aviomiehet yrittävät päästä pöksyihini, vaikken koskisi heihin tikullakaan.
En tiedä, mikä tää juttu on, mut mua on alkanut jo vitu... aan tää touhu ja näiden ihmisten käytös. Ennen yksinhuoltajuutta olin ns. yksi joukossa, nyt avoimen halveksunnan tai flirtin kohde.
Julmaa on. Lopettakaa ja pyytäkää aviomiestenne lopettavan myös. En ole avointa riistaa tai kiinnostunut miehistänne.
Eivät hyvät ja rakastavat aviomiehet lähesty muita naisia. Kannattaa ihan itsetuntemuksen ja henkisyyden puolesta rehellisesti arvioida minkälaiset miehet sinua todellisuudessa lähestyvät ja miksi. - Tautiset pettäjäsiat ja ehkä et vaikuta epätoivoisen helpolta kaadolta, mutta niinkin voi olla. Voi olla myös, että osat noista pettäjämiehistä pitää mm. yksinhuoltajuuttasi jo asiana, joka tekee sinusta helpon. Plussana heille, ettei tule ongelmia sinun ukkosi kanssa mikäli pettäminen paljastuu. Joka tapauksessa se ei johdu lumoavasta kauneudestasi, maagisesta viehätysvoimastasi ja hurmaavasta luoteestasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen kuin erosin, kadehdin vähän joitakin tuntemiani yksinhuoltajia, koska heidän elämänsä vaikutti ihanan vapaalta. En ole koskaan pitänyt lapsia kauheana riippana, joten he eivät niinkään rajoita minusta naisen elämää, toisin kuin mies saattaa, ellei sitten ole oikein hyvä suhde. Uskoin kuitenkin varoitteluja ja vanhanaikaisia moralisteja, ja sitkittelin onnettomassa avioliitossa, etteivät lapset joutuisi kärsimään erosta ja ajattelin että kai sitten niillä yh-äideillä on vaikeaa kun joka paikassa niin väitetään. Kun ero sitten tuli, totesin, että nämä aavisteluni vapaasta ja onnellisesta yh-elämästä olivat aivan täyttä totta. Välillä tuntuu, että maailma oikein yrittää tolkuttaa minulle, että olen onneton ja säälittävä, vaikka mitään sellaista onnettomuutta ei tässä nykyisessä elämässäni ole. Lapsetkin voivat paremmin nyt kun eletään rauhallista ja onnellista elämää eikä sitkitellä siinä perhehelvetissä. Koti on sellainen jollaiseksi itse sen sisustin, tunnen ylpeyttä kun saan omalla työllä kaiken maksettua ja meillä on kaikki mitä tarvitsemme, vaikka ei rikkaita ollakaan, voin kutsua kavereita ja lasten kavereita kotiin, kun mies ei ole täällä mököttämässä, ja olen jopa saanut onnellisen rakkaussuhteen erääseen yh-isään. Tottakai arki on arkea ja välillä väsyttää mutta aina kun väsyttää, ajattelen miten mukavaa on, ettei sen päälle ole sitä vihaista exää siinä vieressä raivoamassa, mököttämässä tai arvostelemassa minua tai lapsia. Varmasti vielä leppoisampaa olisi, jos olisi joku ihana mies joka tukisi ja auttaisi joka päivä ja joka toisi myös tänne palkkapussinsa, mutta eipä minulla sellaista ollut eikä varmaan kauhean monilla muillakaan ikävä kyllä ole.
Onneksi uskalsit hypätä!
En ole katkera. Ihan sama kun en juoruile muista.
Tuttu yh matkustelee enemmän kuin minä. Millähän rahalla? Tienaakin vähemmän kuin minä. Mitähän se myy.
Tää on kamala ketju. Onneksi en ole naimisissa enkä eronnut! Ihmiset on kyllä julma eläinlaji.
Vierailija kirjoitti:
Tuttu yh matkustelee enemmän kuin minä. Millähän rahalla? Tienaakin vähemmän kuin minä. Mitähän se myy.
Varmaan huumeita. Kaikki huumeidenkäyttäjiä XD
Vierailija kirjoitti:
Miten tuttusi raha-asiat kiinnostavat? Hän on voinut saada perintöä tai konmarittanut nettikirppiksillä.
Vierailija kirjoitti:
Rahaa (mitä rahaa?) ja vapaa-aikaa (mitä vapaa-aikaa?) kadehditaan avoimesti. Tai ilkeillään, juoruillaan...
Olen huomannut, että pahiten minua kohtelee nainen, joka ei ole onnellinen parisuhteessaan tai äitinä. Ehkä pelätään samaa kamalaa:D kohtaloa tai halutaan tuntea ylemmyyttä kun on muuten paha olo.
Yritän olla välittämättä, mutta halveksunta sattuu.
Halveksuuko hän sinua todellakin rahan ja vapaa-ajan takia (joita sinulla ei kumpaakaan ole), vai olisikohan halveksuntaan joku muu syy?
Vierailija kirjoitti:
Valtava rahamäärä:lapsilisä 95e,yh korotus 53e ja elatustuki 156e.Tarhamaksu 289...Kadehtikaa vapaasti:)
Älä pelkää, ei kukaan kadehdi.
Mua niin naurattaa nämä yh-tuet 😂. Ihan samat tuet saa pienituloinen pariskuntakin.
Itse tienaan alle 30 000€/vuosi, saan asumistukea 250€, elatusmaksua Kelasta 156 €/kk/lapsi. Lapsilisät loppuivat, koska lapset ovat 17 v. Kumpikin lapsi saa 79 € opintotukea/kk.
Otin nyt kakkostyön, jotta pysymme hengissä. Mutta lisätyöstä en voi tienata kuin max 400€/kk, koska sen yli menevä pudottaa asumistukea,
Kun lapset täyttävät ensi syyskuussa 18 v otetaan heidän opintotukensa tulona huomioon myös asumistuessa. Ehkäpä he sitten joutuvat itsekin jo vähän tekemään töitä opintojensa ohessa... en kyllä oman työni lisäksi jaksa tehdä kuin jokatoinen vkl lisäduunia.
Että kyllä tällaisen väliinputoajan elämä on ihan saatanasta. Ja miehiä en ehdi tapailemaan saati baareissa pyörimään 😅, kun mun pitää pitää itseni kunnossa jotta jaksan hoitaa nää duunit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahaa (mitä rahaa?) ja vapaa-aikaa (mitä vapaa-aikaa?) kadehditaan avoimesti. Tai ilkeillään, juoruillaan...
Olen huomannut, että pahiten minua k
Minulla ohtelee nainen, joka ei ole onnellinen parisuhteessaan tai äitinä. Ehkä pelätään samaa kamalaa:D kohtaloa tai halutaan tuntea ylemmyyttä kun on muuten paha olo.Yritän olla välittämättä, mutta halveksunta sattuu.
Halveksuuko hän sinua todellakin rahan ja vapaa-ajan takia (joita sinulla ei kumpaakaan ole), vai olisikohan halveksuntaan joku muu syy?
Minulla on hänen mielestään liikaa rahaa ja vapaa-aikaa. Minulla ei saisi olla mitään - ilmeisesti. Koska olen yh-äiti, joka saa asumistukea ja lapsilisäkorotukset.
Vierailija kirjoitti:
Mua niin naurattaa nämä yh-tuet 😂. Ihan samat tuet saa pienituloinen pariskuntakin.
Itse tienaan alle 30 000€/vuosi, saan asumistukea 250€, elatusmaksua Kelasta 156 €/kk/lapsi. Lapsilisät loppuivat, koska lapset ovat 17 v. Kumpikin lapsi saa 79 € opintotukea/kk.
Otin nyt kakkostyön, jotta pysymme hengissä. Mutta lisätyöstä en voi tienata kuin max 400€/kk, koska sen yli menevä pudottaa asumistukea,
Kun lapset täyttävät ensi syyskuussa 18 v otetaan heidän opintotukensa tulona huomioon myös asumistuessa. Ehkäpä he sitten joutuvat itsekin jo vähän tekemään töitä opintojensa ohessa... en kyllä oman työni lisäksi jaksa tehdä kuin jokatoinen vkl lisäduunia.
Että kyllä tällaisen väliinputoajan elämä on ihan saatanasta. Ja miehiä en ehdi tapailemaan saati baareissa pyörimään 😅, kun mun pitää pitää itseni kunnossa jotta jaksan hoitaa nää duunit.
Kakkostyöllä voisit maksaa vuokrasi itse, vaan ei ei, sekin pitää saada valtiolta se apu :)
Ei helvetti. Näille yksinhuoltajille ollaan katkeria rahasta.
Kakkostyöllä voisit maksaa vuokrasi itse, vaan ei ei, sekin pitää saada valtiolta se apu :) [/quote]
Joo, voisin toki 🙃. Se tarkottaisi sitten sitä, että olisin joka ikinen päivä kuukaudessa töissä. Ei sellaista jaksa edes sitkeinkään yh 😂??
Kyse on pohjimmiltaan asunnosta.
Asumisen kustannuksista.
Ex-aviopari tarvitsee aiemman yhden asunnon sijaan kaksi asuntoa, johon perheen lapset pitää majoittaa.
Miksei ex-miestä velvotettaisiin maksamaan ex-vaimon asunto, samalla saisi palkankorotuksen, niin ettei asumistukea tarvitsisi maksaa pienipalkkaiselle yh-äidille. Isopalkkaiset yh-äidit ovat omillaan.
Katkeruus kohtaa sekä isopalkkaisen, että pienipalkkaisen yyhoon :(
Vierailija kirjoitti:
Kakkostyöllä voisit maksaa vuokrasi itse, vaan ei ei, sekin pitää saada valtiolta se apu :)
Joo, voisin toki 🙃. Se tarkottaisi sitten sitä, että olisin joka ikinen päivä kuukaudessa töissä. Ei sellaista jaksa edes sitkeinkään yh 😂??
Joo, tääkään ei riitä: sun pitää saada palkkaa kahden ihmisen verran
JA siinä samalla sun pitäisi jaksaa olla vielä äiti JA isä sun lapsillesi 😂 sekä hoitaa vaativa kasvatustyö yksin. Sitten vielä kuunnella tätä halveksivaa paskapuhetta ympärilläsi 😂
Vierailija kirjoitti:
Kyse on pohjimmiltaan asunnosta.
Asumisen kustannuksista.
Ex-aviopari tarvitsee aiemman yhden asunnon sijaan kaksi asuntoa, johon perheen lapset pitää majoittaa.
Miksei ex-miestä velvotettaisiin maksamaan ex-vaimon asunto, samalla saisi palkankorotuksen, niin ettei asumistukea tarvitsisi maksaa pienipalkkaiselle yh-äidille. Isopalkkaiset yh-äidit ovat omillaan.
Katkeruus kohtaa sekä isopalkkaisen, että pienipalkkaisen yyhoon :(
tai kaikki yh-äidit lapsineen asumaan yksiöihin! Ongelma ratkaistu.
Onko kiva kiusata?