Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi opettajat luulevat, ettei heidän työnsä pitäisi tuntua työltä?

Vierailija
28.12.2018 |

Miksi opettajat olisivat jokin erityisryhmä, jonka jokaisen (työ)päivän pitäisi olla mukavaa ja rasittamatonta. Kauhea valitus, miten on paljon kokeita laadittavana ja korjattavana, opetettavaa sisältöä on niin paljon, oppilaita on liikaa. Jos työpäivä lopetetaan klo 14, jaksetaan silti valittaa kun töitä pitää tehdä kotonakin. No voi kun kauheaa! Joskus pidetään oppilaille tunteja, joista ei ole opettajalle mitään vaivaa, kuten jotain videoiden katselua (jouluna) tai ryhmätöitä. Tunnin kestosta saatetaan noin vain leikata puolet. Opettaja laahustaa kulttuurikaavussaan kiireisenä kahvikupilliselle kun oppilaat on päästetty kotiin puoli tuntia aikaisemmin, sitten kahvit juotuaan opettaja voisikin vaikka lähteä kotiin. Mutta voi kun sielläkin pitää työskennellä. Normaalit työläisetkin tekee palkkansa eteen jotain, koulu ei ole mikään opettajien majatalo.

Kommentit (169)

Vierailija
61/169 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä arvostan suuresti suomalaisten opettajien ammattitaitoa, ja ainakin omien lasteni opettajat tekevät erinomaista työtä.

Mutta te palstalla pyörivät opettajat: tekisittekö palveluksen ja lakkaisitte puhumasta huonosta palkastanne.

Olette ihan keskituloisia, ja lisätunteja tekevät lehtorit ovat suorastaan hyvätuloisia.

T. Akateeminen yksityisellä sektorilla - palkka vähemmän kuin ikäisilläni opettajilla.

Kiinnostaisi tietää, minkä luulet opejen palkan olevan? Jos tarkoitat niitä tilastoja, joita lehdissä pyörii, niin nehän on aina lokakuun palkoista, eikö? Ja koska opettajille ei makseta kuin peruspalkkaa elo- ja syyskuussa, kaikki ylitunnit maksetaan sitten lokakuussa eli nehän on jo tuon takia opettajien palkkojen osalta ihan vääristyneitä. Kyllähän esim. kirjastossa maksetaan vielä huonommin, ja varmaan yksityiselläkin monissa hommissa, mutta eihän se tarkoita, että sen vuoksi open palkka olisi erityisen hyvä, että jonkun muunkin on vastaavalla koulutuksella huonohko. Itse olen kyllä palkkaani ihan tyytyväinen, minusta ihmisen ei pidä olla ahne. Työoloja toivoisin paremmaksi, ryhmäkokoja pienemmäksi, materiaaleihin enemmän rahaa ja oppilaille enemmän aikuisten aikaa, sitten olisin tyytyväinen työhöni.

Oletko jokin salaliittoteoreetikko? Opettajien ansiot lasketaan ihan samoin kuin muidenkin, ja näistä on ihan julkista tilastotietoa. Yleensä laskennan pohjana käytetään vuosiansioita.

Ystäväpiirissäni on opettajia, ja he tienaavat suunnilleen keskimääräisesti, toki osa enemmän ja osa vähemmän.

En ole salaliittoteoreetikko, olen vain ihminen, joka ei ahneena tuijottele palkkataulukkoja miettien, kuka saa kuinka paljon enkä tullut ajatelleeksi, että varmaan vuosiansioita olit katsellut/tuttavilta kysellyt etkä kuukausipalkkoja. Muistan vaan jostain operyhmästä tuollaisen ongelmallisen lokakuun vääristymän, siksi rupesin sitä spekuloimaan. Oonkohan ihan päästäni tuon keksinyt, sori jos näin oli... Vai muistaako joku muu tästä mahdollisesti vääristyneestä tilaston tapauksesta jotain?

Vierailija
62/169 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä arvostan suuresti suomalaisten opettajien ammattitaitoa, ja ainakin omien lasteni opettajat tekevät erinomaista työtä.

Mutta te palstalla pyörivät opettajat: tekisittekö palveluksen ja lakkaisitte puhumasta huonosta palkastanne.

Olette ihan keskituloisia, ja lisätunteja tekevät lehtorit ovat suorastaan hyvätuloisia.

T. Akateeminen yksityisellä sektorilla - palkka vähemmän kuin ikäisilläni opettajilla.

30k€ vuodessa tienaava on keskituloinen? No uskotaan kun sanotaan, en ole palkkojen asiantuntija. Toki voisi mainita onko keskituloinen kaikkien palkansaajien joukossa vai ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneiden

Suomalaisten mediaanitulo on muistaakseni sellaiset 3400 euroa kuussa. Opettajien keskiansio on äkkiä googlaten 3800 kuussa.

Täytyy toki muistaa, että keskiansio on aina vähän korkeampi kuin mediaaniansio, mutta en näe opettajia huonosti palkattuina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/169 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajilla ei ole psykiatrin, poliisin tai järjestyksenvalvojan koulutusta. Kunpa riittäisikin opettaminen.

Maailma muuttuu, ihmiset sen mukana, ja sen myötä vaatimukset eri ammateissa. On naiivia kuvitella, että joku ammattikunta pysyisi muutosten ulkopuolella.

Kyllä omassa työssäni on itsestään selvää, että koko ajan kouluttaudutaan lisää. "Ei kuulu toimenkuvaan" - ajattelu on suoraan jostain 90 -luvulta.

Tuskinpa juuri mikään muu ammattiryhmä kuin opettajat kouluttautuu yhtä paljon. 

🤣 Oletko nyt ihan varma? Päivän parhaimpia mutuja..

Olen itse opettaja. Meillä on pakollisia koulutuspäiviä. Lisäksi suurin osa kouluttautuu jatkuvasti lisää myös vapaaehtoisesti. Uudet ops:t ja etenkin lukiossa sähköisiin kirjoituksiin siirtyminen ja muut uudistukset vaativat jatkuvaa tietojen ja osaamisen päivittämistä.

Tämä on ns. teknistä osaamista, jota lähes joka ammatissa joutuu nykyään opiskelemaan ja oppimaan. Mites työn laadun ja sisällön kehittäminen? Vaikkapa yhä vaikeammin oireilevien oppilaiden kohtaaminen, neurologisiin haasteisiin vastaaminen, psykososiaalisten ongelmien tunnistaminen jne. Aaaivan, "ei kuulu opettajille". Mun mielestä todellakin kuuluu, jos tarkoitus on saada muutkin kuin ne mallioppilaat oppimaan.

Mikäs piiskuri sinä olet (ja millä oikeudella)? :) Työn laadun ja sisällön kehittäminen on juuri uuteen ops:iin liittyvä asia. OPS 2016 löytyy googlaamalla, lue se. Sen jälkeen kun olet lukenut sen, tule tänne kertomaan miten toteutat kaiken vaadittavan. Kiitos siitä. 

Vierailija
64/169 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse entinen opettaja. Ei se tuntien suunnittelu, kokeiden korjaaminen jne. ollut kurjaa vaikka aikaa paljon kuluikin. Pahinta oli se henkinen taakka ja joskus jopa fyysinenkin kun joutui päivät pitkät oleilemaan murrosikäisten kanssa. Osa oppilaista oli todella haastavia tapauksia, jotkut eivät pärjänneet edes erityisopetuksessa, mt-ongelmat oli liian vaikeita.

Miten tämä eroaa monista muista aloista? Esimerkkknä vaikka työ nuorten psykiatrisissa yksiköissä, lastensuojeluyksiköissä, sosiaalitoimen lastensuojelussa jne. Ei näillä aloilla ole 4 h työpäiviä ja 4 - 5 kk:n lomia.

Voi hyvä ihme, opiskele opettajaksi, jos nuo lomat niin kovasti kateutta aiheuttavat. Ja kuten edellä todettu, työpäivät eivät ole neljän tunnin mittaisia.

Vierailija
65/169 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajilla ei ole psykiatrin, poliisin tai järjestyksenvalvojan koulutusta. Kunpa riittäisikin opettaminen.

Maailma muuttuu, ihmiset sen mukana, ja sen myötä vaatimukset eri ammateissa. On naiivia kuvitella, että joku ammattikunta pysyisi muutosten ulkopuolella.

Kyllä omassa työssäni on itsestään selvää, että koko ajan kouluttaudutaan lisää. "Ei kuulu toimenkuvaan" - ajattelu on suoraan jostain 90 -luvulta.

Olen itse opettaja. Meillä on pakollisia koulutuspäiviä. Lisäksi suurin osa kouluttautuu jatkuvasti lisää myös vapaaehtoisesti. Uudet ops:t ja etenkin lukiossa sähköisiin kirjoituksiin siirtyminen ja muut uudistukset vaativat jatkuvaa tietojen ja osaamisen päivittämistä.

Tämä on ns. teknistä osaamista, jota lähes joka ammatissa joutuu nykyään opiskelemaan ja oppimaan. Mites työn laadun ja sisällön kehittäminen? Vaikkapa yhä vaikeammin oireilevien oppilaiden kohtaaminen, neurologisiin haasteisiin vastaaminen, psykososiaalisten ongelmien tunnistaminen jne. Aaaivan, "ei kuulu opettajille". Mun mielestä todellakin kuuluu, jos tarkoitus on saada muutkin kuin ne mallioppilaat oppimaan.

No, siellä luokassahan me opet ollaan, ilman mitään apujoukkoja, joten kuuluu kyllä. Joskus tilanne on se, että lapsi on liian sairas sairaalakouluun, joten hänet palautetaan takaisin - omaan kouluun! Ja toisekseen, eipä niitä sairaalakoulupaikkoja juuri ole, joten aika pahojen tapausten kanssa mennään ja yritetään, palaveerataan ja toivotaan, kirjoitetaan viestejä sinne tänne ja tonne ja yritetään tukea huoltajia. Ja jos oikeasti luulet, että opetus ei ole viime vuosina uudistunut kuin vähän pinnalta, niin tulee mieleen, että ootko esim. sanomalehtiä milloin viimeksi vilkaissut?

Kyllä, olen sanomalehtiä lukenut, mutta ennen kaikkea seurannut opetustoimen "kehittymistä" mm. omien ja ystävien lasten kautta sekä useiden lähipiiriin kuuluvien opettajien kanssa lukemattomia keskusteluja käyden.

Lisäksi omaan työhöni kuuluu ajoittain verkostotyö opettajien ja oppilashuollon henkilöstön kanssa. Valitettavasti yhteistyö on usein äärimmäisen haastavaa, kun kerta toisensa jälkeen törmään samaan ilmiöön: opettajat on opetettu opettamaan mallioppilaita, ei kohtaamaan sitä arjen todellisuutta ja sen monia ilmiöitä, jotka heijastuvat myös lapsiin, ja jonka pitäisi heijastua heidän kanssaan tehtävään työhön.

Viime aikoina esillä ollut keskustelu rikosilmoitusten tekemisestä kiusaamistapauksissa on toki äärimmäinen, mutta hyvä esimerkki osaamisvajeesta: Lastensuojelulainsäädännön velvoittavuus ei tunnu koskevan opettajia, ja pahoinpitelyä ei tunnisteta rikokseksi.

Musta outoa, että opettaja tekisi kiusaamisesta rikosilmoituksen, miksi ei huoltaja? Opettajan pitää kuitenkin ehkä vuosia opettaa myös sitä toista osapuolta, joten jos tilanne ei ole ihan selvä eikä ope esim. itse kiusaamista ole nähnyt, niin minusta on aika radikaalia open ruveta rikosilmoituksiin. Lasuja ymmärrän että open täytyy toki tehdä, mutta niillä on auttava tarkoitus, rikosilmoitus on vähän eri juttu. Onneksi opetan pääasiassa lukiossa, niin ei ole näitä niin tarvinnut miettiä. Ja ehkäpä siihen on syynsä, että niitä sospuolen verkostoja, joihin itsekin kai kuulut, käy kouluilla: opejen ei tarviikaan osata kaikkea, koska sinä ammattitaidollasi hoidat sitten sitä sosiaalipuolta yhteistyössä open kanssa. Miksi haluaisit tulla vain valmiille päältäkatsojaksi?

"Sosiaalipuolen" työ harvemmin tuottaa tulosta, jos opettaja ei pysty huomioimaan kokonaistilannetta opetuksessa. Tulkintasi "päältäkatsojasta" on ihan omasi: Itse koen verkostotyön nimenomaan niin, että jokainen tuo siihen oman osaamisensa ja panoksensa. Jos lähtökohtana keskusteluille on se, mikä EI kuulu kenellekin tai mikä kuuluu jollekin toiselle, on lopputulos usein huono. Tältä osin yhteistyö opettajien kanssa on usein (ihania poikkeuksiakin toki on) hyvin haastavaa; iso osa ajasta menee keskusteluun siitä, mikä ei kuulu opettajalle, sen sijaan että keskustelisimme siitä, miten osaamista yhdistämällä voisimme esim. nuorta auttaa.

Rikosilmoituksen osalta tarkoitan tietenkin tilannetta, jossa tilanteesta on näköhavainto. Hurjalta tuntuu, että yllä olevin perusteluin vastuu siirretään pois itseltä. Parhaimmillaan myös rikosilmoituksella voi olla välillisesti apua ja tukea antava vaikutus, sitä on turha demonisoida.

En ole kyllä eläissäni nähnyt niin selvää tilannetta, että kiusaamismielessä joku tekisi jotain niin näkyvää suoraan silmieni edessä, että voisin siitä tehdä rikosilmoituksen. Jos nyrkki joskus heiluu, sitä heiluttaa usea osapuoli ja mielestäni olisi törkeää ruveta sotkemaan nuorten elämää rikosilmoituksilla, siis todennäköisesti myös kiusatusta joutuisin tekemään, jos hän lyö vastaan! Oikeastiko?

Lisäksi, jos opetan valvontaluokkani oppilasta 0-3 tuntia viikossa (ja samaan aikaan 25 muuta oppilasta), en vain pysty mihinkään ihan ihmeellisiin terapioihin siinä ohessa. Vai mitä oikein tarkoitit auttamisella, jota minun tulisi vielä nykyistä enemmän tehdä? Taitaa olla niin, että sinun on nyt helppo sieltä huudella, kun et taida tavallisessa opetuksessa ainoana aikuisena ole juuri pyörinyt?

Vierailija
66/169 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko itse opettaja?

Minä en ole.

Miten voit arvostella opettajia ja heidän "huikean pitkiä" lomiaan, jos et ole?

Kyllä jokainen opettaja on lomansa ansainnut ja myös sen, että työpäivä päättyy klo 12 tai klo 14, joskus jopa klo 16.

Isäni oli lukion opettaja ja näin lapsena kuinka hän korjasi työpäivän jälkeen kokeita yöhön asti.

Isäni oli lukion opettaja ja näin lapsena, kuinka hän piti tukiopetustunteja meillä kotona, että jengi pääsisi yo-kirjoituksista läpi...

Mieheni on yläkoulun ope ja mitä olen seurannut hänen työaikaa yli 25v ajan, niin kyllä se on paljon lyhyempi kuin itselläni (yksityinen sektori). Lähdemme yleensä aamulla yhtä aikaa ja hän palaa kotiin (omien sanojensa mukaan) iltapäivällä n. klo 14-15. Paperihommat tekee koulussa, välituntien aikana tai heti opetustuntien jälkeen. Illalla tehtäviä töitä on todella harvoin. Enkä edes muista, milloin joku oppilaan vanhempi olisi soittanut illalla tai viikonloppuna.

Ja ne lomat. Minulla on lomaa kesällä 4vk ja viikko talvella, vaikka työura on sama. Toisin kuin miehellä n.2,5kk kesäloma, viikon syys- ja talviloma ja pitkät vapaat pääsiäisenä ja jouluna.

Kyllä opettajan ammattitaidossa on pahasti puutteita, jos 40h työviikko ei riitä tehtävien hoitamiseen.

Ja opettajat ovat niitä harvoja ammatteja, jossa voi tehdä 45min. työjakson, jonka jälkeen onkin jo 15min. tauko, jonka voi itse käyttää miten haluaa.

Toisin kuin esim. lääkärin ammatissa, jossa 15min välein tulee "liukuhihnalta" uusi potilas, 8h ajan. Ja tuossa ajassa on perehdyttävä potilsstietoihin ja tehtävä diagnoosit. Ja peruspalkka on lähes sama kuin opettajilla ja väkivalta ja huonosti käyttäytyvät potilaat ovat arkipäivää.

Jostakin syystä, opettajat ovat ainut ammsttiryhmä, jotka jaksavat jatkuvasti valittaa, toisin kuin lääkärit, sh, poliisit jne. vaikka usein heidän työnsä on paljon haasteellisempaa.

Vierailija
67/169 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki monessa muussakin ammatissa työt seuraavat kotiin ja olet vastuussa tietystä ryhmästä ihmisiä.

Ja kukaan ei niitä töitä hoida, jos olet lomalla tai sairaana,

Tosi huvittavaa kyllä, että vain opettajat pääsääntöisesti tästä valittavat.

Uskon, että opettajien työ on aika-ajoin raskasta, mutta kyllä muissakin töissä joudutaan vastaamaan asiakkaiden sähköposteihin (vrt. Wilma) iltaisin, kun työaika ei riitä kaikkeen ja tekemään töitä illalla kotona (useinkin).

Lomat on pidettävä pätkissä, kun työn luonne niin vaati ja haluat työsi hoitaa hyvin.

Saman olen pistänyt merkille opettajien uhriutumisesta. En työtä väheksy, mutta tuttavistani suuri osa tekee erittäin vastuullista ihmissuhdetyötä ja toki paljon ylitöitä. Opettajat ryhmänä nousevat esiin uhriutujina, työn raskaan raatajina. Miksi näin? Tämä kai se on se, joka saa ärtymään, miksi ollaan niin spesiaaleja? Ilmiötä on jotenkin vaikea olla huomaamatta, työn vaatimukset ovat varmasti koventuneen, mutta näin myös muillakin aloilla.

En ole missään uhriutumista havainnut, vaikka olen viime aikoina monessa opettajanhuoneessa vieraillut.

Vierailija
68/169 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen asiakaspalvelussa töissä ja ei riitä että tunnen oman puljun tuotteet. Minun pitäisi tuntea myös kilpailijan tuotteet, olla lainopillisesti koulutettu sielunhoitaja sekä samalla tuntea tekniikkaa jota ei todellakaan kukaan ole opettanut. Autan asiakasta tuotteen kanssa mutta samalla luon asiakkaalle sähköpostiosoitetta ja neuvon e-laskun tekemisessä. Ei muuten PITÄISI kuulua työnkuvaan mutta kyllä kuuluu. Epäilen että myös asiakkaat on ikävämpiä kuin ennen. Nykyään asiakkaalla on VAIN oikeuksia eikä velvollisuuksia. Ja some. Riski joutua sinne asiakkaan toimesta on suuri.

Että on sitä muillakin ikävää kuin opettajilla.

Vierailija
69/169 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, siellä luokassahan me opet ollaan, ilman mitään apujoukkoja, joten kuuluu kyllä. Joskus tilanne on se, että lapsi on liian sairas sairaalakouluun, joten hänet palautetaan takaisin - omaan kouluun! Ja toisekseen, eipä niitä sairaalakoulupaikkoja juuri ole, joten aika pahojen tapausten kanssa mennään ja yritetään, palaveerataan ja toivotaan, kirjoitetaan viestejä sinne tänne ja tonne ja yritetään tukea huoltajia. Ja jos oikeasti luulet, että opetus ei ole viime vuosina uudistunut kuin vähän pinnalta, niin tulee mieleen, että ootko esim. sanomalehtiä milloin viimeksi vilkaissut?

Kyllä, olen sanomalehtiä lukenut, mutta ennen kaikkea seurannut opetustoimen "kehittymistä" mm. omien ja ystävien lasten kautta sekä useiden lähipiiriin kuuluvien opettajien kanssa lukemattomia keskusteluja käyden.

Lisäksi omaan työhöni kuuluu ajoittain verkostotyö opettajien ja oppilashuollon henkilöstön kanssa. Valitettavasti yhteistyö on usein äärimmäisen haastavaa, kun kerta toisensa jälkeen törmään samaan ilmiöön: opettajat on opetettu opettamaan mallioppilaita, ei kohtaamaan sitä arjen todellisuutta ja sen monia ilmiöitä, jotka heijastuvat myös lapsiin, ja jonka pitäisi heijastua heidän kanssaan tehtävään työhön.

Viime aikoina esillä ollut keskustelu rikosilmoitusten tekemisestä kiusaamistapauksissa on toki äärimmäinen, mutta hyvä esimerkki osaamisvajeesta: Lastensuojelulainsäädännön velvoittavuus ei tunnu koskevan opettajia, ja pahoinpitelyä ei tunnisteta rikokseksi.

Koeta nyt vielä jotain törkeämpää keksiä... :)

Kuten olen edellä kirjoittanut, kun sinulla tuota osaamista on, niin ryhdy toki opettajaksi.

Vierailija
70/169 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

30k€ vuodessa tienaava on keskituloinen? No uskotaan kun sanotaan, en ole palkkojen asiantuntija. Toki voisi mainita onko keskituloinen kaikkien palkansaajien joukossa vai ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneiden

Suomalaisten mediaanitulo on muistaakseni sellaiset 3400 euroa kuussa. Opettajien keskiansio on äkkiä googlaten 3800 kuussa.

Täytyy toki muistaa, että keskiansio on aina vähän korkeampi kuin mediaaniansio, mutta en näe opettajia huonosti palkattuina.

Harmi ettei google maksa mun vuokraa. Lukuvuoden ajalta kolmisen tonnia kuussa, kesän ajalta ansiosidonnaista. Matikkaa ja fysiikkaa opiskeltu yhteensä reilu 200op. Ehkä sillä osaamisella olisi voinut päästä paremmillekin liksoille

Vierailija
71/169 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko itse opettaja?

Minä en ole.

Miten voit arvostella opettajia ja heidän "huikean pitkiä" lomiaan, jos et ole?

Kyllä jokainen opettaja on lomansa ansainnut ja myös sen, että työpäivä päättyy klo 12 tai klo 14, joskus jopa klo 16.

Isäni oli lukion opettaja ja näin lapsena kuinka hän korjasi työpäivän jälkeen kokeita yöhön asti.

Isäni oli lukion opettaja ja näin lapsena, kuinka hän piti tukiopetustunteja meillä kotona, että jengi pääsisi yo-kirjoituksista läpi...

Mieheni on yläkoulun ope ja mitä olen seurannut hänen työaikaa yli 25v ajan, niin kyllä se on paljon lyhyempi kuin itselläni (yksityinen sektori). Lähdemme yleensä aamulla yhtä aikaa ja hän palaa kotiin (omien sanojensa mukaan) iltapäivällä n. klo 14-15. Paperihommat tekee koulussa, välituntien aikana tai heti opetustuntien jälkeen. Illalla tehtäviä töitä on todella harvoin. Enkä edes muista, milloin joku oppilaan vanhempi olisi soittanut illalla tai viikonloppuna.

Ja ne lomat. Minulla on lomaa kesällä 4vk ja viikko talvella, vaikka työura on sama. Toisin kuin miehellä n.2,5kk kesäloma, viikon syys- ja talviloma ja pitkät vapaat pääsiäisenä ja jouluna.

Kyllä opettajan ammattitaidossa on pahasti puutteita, jos 40h työviikko ei riitä tehtävien hoitamiseen.

Ja opettajat ovat niitä harvoja ammatteja, jossa voi tehdä 45min. työjakson, jonka jälkeen onkin jo 15min. tauko, jonka voi itse käyttää miten haluaa.

Toisin kuin esim. lääkärin ammatissa, jossa 15min välein tulee "liukuhihnalta" uusi potilas, 8h ajan. Ja tuossa ajassa on perehdyttävä potilsstietoihin ja tehtävä diagnoosit. Ja peruspalkka on lähes sama kuin opettajilla ja väkivalta ja huonosti käyttäytyvät potilaat ovat arkipäivää.

Jostakin syystä, opettajat ovat ainut ammsttiryhmä, jotka jaksavat jatkuvasti valittaa, toisin kuin lääkärit, sh, poliisit jne. vaikka usein heidän työnsä on paljon haasteellisempaa.

Muksuille joka toinen tunti videota pyörimään, ei anneta arvioitavia esseitä, raportteja tms., fysiikka pelkkää teoriaa eikä demonstraatioita, kokeita harvoin ja silloinkin monivalintaa. Juu helposti menisi alle 40 tunnin ja ammattitaito olisi huipussaan

Vierailija
72/169 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmi ettei google maksa mun vuokraa. Lukuvuoden ajalta kolmisen tonnia kuussa, kesän ajalta ansiosidonnaista. Matikkaa ja fysiikkaa opiskeltu yhteensä reilu 200op. Ehkä sillä osaamisella olisi voinut päästä paremmillekin liksoille

Kyllähän kuka tahansa meistä voisi olla paremmilla liksoilla, mutta harva akateeminen kovin kummoisiin vuosituloihin pääsee, jos on osan vuodesta työttömänä.

Vierailija
73/169 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän kuka tahansa meistä voisi olla paremmilla liksoilla, mutta harva akateeminen kovin kummoisiin vuosituloihin pääsee, jos on osan vuodesta työttömänä.

Koomisinta tuossa on se, että tavallaan teen ne kesällä maksettavat duunit etukäteen, mutta niitä ei koskaan makseta

Vierailija
74/169 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koomisinta tuossa on se, että tavallaan teen ne kesällä maksettavat duunit etukäteen, mutta niitä ei koskaan makseta

Joo, mäkin teen aina etukäteen kaikki kesälomallani tehtävät duunit! Paitsi että ai niin, enhän mä tee kesälomalla duunia. Eikä yleensä opettajakaan.

Vierailija
75/169 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä käsitys että oppitunnin voisi noin vain jättää pitämättä tai päästää puoli tuntia aiemmia pois? Ei voi, ei ainakaan alaikäisten kohdalla. Opettajalla on vastuu oppilaista oppitunnin aikana.

Itselläni on kaksi alakoululaista ja usein pääsevät tunneilta paljon aiemmin pois, jopa puoli tuntia etuajassa. Nämä tunnit ovat aina iltapäivän viimeisiä tunteja. Tunteja jää silloin tällöin myös pitämättä tai jos tunti pidetäänkin, ei siellä tehdä mitään, esim. syystä, että osa luokasta jossain muualla, eikä voida edetä oppikirjassa eteenpäin. Sitten katsellaan vaan leffaa. Ja toisinaan katsellaan leffaa sitten ihan muuten vaan. Että kyllä tätä tapahtuu muuallakin kuin Porvoossa.

Kyllä nyt Porvoosta tuulee. Opettaja on vastuussa oppilaista oppituntien aikana, joten en usko että kovin moni, jos kukaan,  opettaja päästää oppilaita puolta tuntia aikaisemmin. itse päästän korkeintaan 5 minuuttia aikaisemmin, koska piltit tuskin ehtivät siinä ajassa kovin kauas.

Vierailija
76/169 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan työ on maailman raskain ammatti ainakin opettajien itsensä mielestä.

Vierailija
77/169 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mäkin teen aina etukäteen kaikki kesälomallani tehtävät duunit! Paitsi että ai niin, enhän mä tee kesälomalla duunia. Eikä yleensä opettajakaan.

Ajattele niin, että sun vuosipalkka olisi 100 rahaa ja kesäloman takia vuosittainen työaika 10kk. Eli saisit 100/10 = 10 rahaa kuussa ja kahdelta kuukaudelta et mitään. Sitten systeemiä muutetaan niin, että vuosipalkka pysyy samana, mutta se jaetaan tasan koko vuodelle eli sitten saisit 100/12 rahaa kuussa ja myös loma-ajalta. Sitten tehdäänkin niin, että sut potkitaan aina loman ajaksi pois eli saat 100/12 työkuukausilta ja kahdelta kuukaudelta et mitään, koska silloin olet työtön. Kivaa eikö vain

Vierailija
78/169 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan on rankkaa niin kuin monella muullakin, mutta palkasta valittamista en ymmärrä. Opettajat ovat hyvin palkattuja. Ja kun ottaa vielä huomioon, että lomia on paljon enemmän kuin muilla, niin palkka on todella hyvä.

Vierailija
79/169 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattele niin, että sun vuosipalkka olisi 100 rahaa ja kesäloman takia vuosittainen työaika 10kk. Eli saisit 100/10 = 10 rahaa kuussa ja kahdelta kuukaudelta et mitään. Sitten systeemiä muutetaan niin, että vuosipalkka pysyy samana, mutta se jaetaan tasan koko vuodelle eli sitten saisit 100/12 rahaa kuussa ja myös loma-ajalta. Sitten tehdäänkin niin, että sut potkitaan aina loman ajaksi pois eli saat 100/12 työkuukausilta ja kahdelta kuukaudelta et mitään, koska silloin olet työtön. Kivaa eikö vain

Kun sinä ilmeisesti olet kaikki nuo tunteet kokenut, niin olisitko ystävällinen ja kertoisit, minä vuonna kymmenen kuukauden palkkasi jaettiin maksettavaksi 12:na kuukautena.

Olen joskus aiemminkin näissä keskusteluissa asiaa kysynyt, mutten ole saanut vastausta.

Vierailija
80/169 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun tämä ei ole totta, mutta kovasti korostuu opettajien puheessa. Jos teillä on viikkotyöaika sama kuin muilla ja lomailette enemmän, ette tee enemmän työtä lyhyemmässä ajassa kuin muut mikä kompensoituisi loma-aikoina. Vaan vuosityöaikanne on lyhempi. Eli keskipalkkaan verratessa tuntipalkka on keskimääräistä kovempi koska tunteja on vähemmän. Vai siis teettekö tosiaan työssäolokuukaudet jatkuvasti 1/5 pidempää työviikkoa kuin keskimääräinen palkansaaja ilman eri korvausta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän viisi