Miksi opettajat luulevat, ettei heidän työnsä pitäisi tuntua työltä?
Miksi opettajat olisivat jokin erityisryhmä, jonka jokaisen (työ)päivän pitäisi olla mukavaa ja rasittamatonta. Kauhea valitus, miten on paljon kokeita laadittavana ja korjattavana, opetettavaa sisältöä on niin paljon, oppilaita on liikaa. Jos työpäivä lopetetaan klo 14, jaksetaan silti valittaa kun töitä pitää tehdä kotonakin. No voi kun kauheaa! Joskus pidetään oppilaille tunteja, joista ei ole opettajalle mitään vaivaa, kuten jotain videoiden katselua (jouluna) tai ryhmätöitä. Tunnin kestosta saatetaan noin vain leikata puolet. Opettaja laahustaa kulttuurikaavussaan kiireisenä kahvikupilliselle kun oppilaat on päästetty kotiin puoli tuntia aikaisemmin, sitten kahvit juotuaan opettaja voisikin vaikka lähteä kotiin. Mutta voi kun sielläkin pitää työskennellä. Normaalit työläisetkin tekee palkkansa eteen jotain, koulu ei ole mikään opettajien majatalo.
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
No minä olen opettaja ja voin sanoa, että aloittajalla ei tunnu olevan käsitystä opettajan työstä. Opettajat puhuvat kotitöistään lähinnä silloin, kun heitä kadehditaan ”lyhyistä” työpäivistä. toinen työpäivä odottaa kotona, sillä tunnit pitää etukäteen suunnitella ja materiaalit valmistaa. Tätä ei aina oteta huomioon, kun puhutaan opettajan kivoista työajoista. Itselläni esimerkiksi sunnuntait ovat harvoin vapaita perheelle.
Opettajille on suunniteltu kokonaistyöaikaa iät ja ajat, mutta kun ei sitten millään kelpaa. Ymmärrän, miksi ei. Sitähän joutuisi olemaan työpaikalla jopa neljään, viiteen, kuten muutkin kuolevaiset. Silloin työt tehtäisiin työpaikalla, eikä vietäisi kotiin.
Tosin normityössä työt myös seuraavat kotiin usein, eikä rutiinillavetoa voi soveltaa muissa hommissa.
Opettajilta unohtuu aina myös mainita, että jokaiseen oppituntiin kuuluu lisäksi puoli tuntia muuta työtä. Tottakai niin pitääkin olla, ei kai nyt kukaan luule, että neljä tuntia opetusta riittää päivän työajaksi?
Vierailija kirjoitti: