Miksi opettajat luulevat, ettei heidän työnsä pitäisi tuntua työltä?
Miksi opettajat olisivat jokin erityisryhmä, jonka jokaisen (työ)päivän pitäisi olla mukavaa ja rasittamatonta. Kauhea valitus, miten on paljon kokeita laadittavana ja korjattavana, opetettavaa sisältöä on niin paljon, oppilaita on liikaa. Jos työpäivä lopetetaan klo 14, jaksetaan silti valittaa kun töitä pitää tehdä kotonakin. No voi kun kauheaa! Joskus pidetään oppilaille tunteja, joista ei ole opettajalle mitään vaivaa, kuten jotain videoiden katselua (jouluna) tai ryhmätöitä. Tunnin kestosta saatetaan noin vain leikata puolet. Opettaja laahustaa kulttuurikaavussaan kiireisenä kahvikupilliselle kun oppilaat on päästetty kotiin puoli tuntia aikaisemmin, sitten kahvit juotuaan opettaja voisikin vaikka lähteä kotiin. Mutta voi kun sielläkin pitää työskennellä. Normaalit työläisetkin tekee palkkansa eteen jotain, koulu ei ole mikään opettajien majatalo.
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
No minä olen opettaja ja voin sanoa, että aloittajalla ei tunnu olevan käsitystä opettajan työstä. Opettajat puhuvat kotitöistään lähinnä silloin, kun heitä kadehditaan ”lyhyistä” työpäivistä. toinen työpäivä odottaa kotona, sillä tunnit pitää etukäteen suunnitella ja materiaalit valmistaa. Tätä ei aina oteta huomioon, kun puhutaan opettajan kivoista työajoista. Itselläni esimerkiksi sunnuntait ovat harvoin vapaita perheelle.
Opettajille on suunniteltu kokonaistyöaikaa iät ja ajat, mutta kun ei sitten millään kelpaa. Ymmärrän, miksi ei. Sitähän joutuisi olemaan työpaikalla jopa neljään, viiteen, kuten muutkin kuolevaiset. Silloin työt tehtäisiin työpaikalla, eikä vietäisi kotiin.
Tosin normityössä työt myös seuraavat kotiin usein, eikä rutiinillavetoa voi soveltaa muissa hommissa.
Opettajilta unohtuu aina myös mainita, että jokaiseen oppituntiin kuuluu lisäksi puoli tuntia muuta työtä. Tottakai niin pitääkin olla, ei kai nyt kukaan luule, että neljä tuntia opetusta riittää päivän työajaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajilla ei ole psykiatrin, poliisin tai järjestyksenvalvojan koulutusta. Kunpa riittäisikin opettaminen.
Maailma muuttuu, ihmiset sen mukana, ja sen myötä vaatimukset eri ammateissa. On naiivia kuvitella, että joku ammattikunta pysyisi muutosten ulkopuolella.
Kyllä omassa työssäni on itsestään selvää, että koko ajan kouluttaudutaan lisää. "Ei kuulu toimenkuvaan" - ajattelu on suoraan jostain 90 -luvulta.Tuskinpa juuri mikään muu ammattiryhmä kuin opettajat kouluttautuu yhtä paljon.
Kaipaisin faktoja tämän väitteen perusteeksi. Lähipiirissäni on useita opettajia, eikä heidän täydennyskoulutusvelvoitteensa ole lähelläkään sitä, mitä useiden muiden läheltä seuraamieni alojen. Puhumattakaan siitä, että omaehtoisesti hankkisivat lisäkoulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajilla ei ole psykiatrin, poliisin tai järjestyksenvalvojan koulutusta. Kunpa riittäisikin opettaminen.
Maailma muuttuu, ihmiset sen mukana, ja sen myötä vaatimukset eri ammateissa. On naiivia kuvitella, että joku ammattikunta pysyisi muutosten ulkopuolella.
Kyllä omassa työssäni on itsestään selvää, että koko ajan kouluttaudutaan lisää. "Ei kuulu toimenkuvaan" - ajattelu on suoraan jostain 90 -luvulta.Tuskinpa juuri mikään muu ammattiryhmä kuin opettajat kouluttautuu yhtä paljon.
🤣 Oletko nyt ihan varma? Päivän parhaimpia mutuja..
Olen itse opettaja. Meillä on pakollisia koulutuspäiviä. Lisäksi suurin osa kouluttautuu jatkuvasti lisää myös vapaaehtoisesti. Uudet ops:t ja etenkin lukiossa sähköisiin kirjoituksiin siirtyminen ja muut uudistukset vaativat jatkuvaa tietojen ja osaamisen päivittämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä olen opettaja ja voin sanoa, että aloittajalla ei tunnu olevan käsitystä opettajan työstä. Opettajat puhuvat kotitöistään lähinnä silloin, kun heitä kadehditaan ”lyhyistä” työpäivistä. toinen työpäivä odottaa kotona, sillä tunnit pitää etukäteen suunnitella ja materiaalit valmistaa. Tätä ei aina oteta huomioon, kun puhutaan opettajan kivoista työajoista. Itselläni esimerkiksi sunnuntait ovat harvoin vapaita perheelle.
Opettajille on suunniteltu kokonaistyöaikaa iät ja ajat, mutta kun ei sitten millään kelpaa. Ymmärrän, miksi ei. Sitähän joutuisi olemaan työpaikalla jopa neljään, viiteen, kuten muutkin kuolevaiset. Silloin työt tehtäisiin työpaikalla, eikä vietäisi kotiin.
Tosin normityössä työt myös seuraavat kotiin usein, eikä rutiinillavetoa voi soveltaa muissa hommissa.
Opettajilta unohtuu aina myös mainita, että jokaiseen oppituntiin kuuluu lisäksi puoli tuntia muuta työtä. Tottakai niin pitääkin olla, ei kai nyt kukaan luule, että neljä tuntia opetusta riittää päivän työajaksi?
Porvoostahan nämä viestit tulevat.... Suurin ero muihin töihin opettajilla on, että olet luokan edessä sen neljä, yleensä viisi, tuntia päivässä. Omat ongelmat unohtuu tehokkaasti, sillä opettaminen vaatii täydellisen läsnäolon, ja se tuo oman rankkuutensa opettajan työhön. Ja SITÄ toivon sinun kokeilevan joskus. Tervetuloa alalle, jos noin helpolta vaikuttaa. <3
Olen itse entinen opettaja. Ei se tuntien suunnittelu, kokeiden korjaaminen jne. ollut kurjaa vaikka aikaa paljon kuluikin. Pahinta oli se henkinen taakka ja joskus jopa fyysinenkin kun joutui päivät pitkät oleilemaan murrosikäisten kanssa. Osa oppilaista oli todella haastavia tapauksia, jotkut eivät pärjänneet edes erityisopetuksessa, mt-ongelmat oli liian vaikeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse opettaja. Meillä on pakollisia koulutuspäiviä. Lisäksi suurin osa kouluttautuu jatkuvasti lisää myös vapaaehtoisesti. Uudet ops:t ja etenkin lukiossa sähköisiin kirjoituksiin siirtyminen ja muut uudistukset vaativat jatkuvaa tietojen ja osaamisen päivittämistä.
Tämä on ns. teknistä osaamista, jota lähes joka ammatissa joutuu nykyään opiskelemaan ja oppimaan. Mites työn laadun ja sisällön kehittäminen? Vaikkapa yhä vaikeammin oireilevien oppilaiden kohtaaminen, neurologisiin haasteisiin vastaaminen, psykososiaalisten ongelmien tunnistaminen jne. Aaaivan, "ei kuulu opettajille". Mun mielestä todellakin kuuluu, jos tarkoitus on saada muutkin kuin ne mallioppilaat oppimaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse entinen opettaja. Ei se tuntien suunnittelu, kokeiden korjaaminen jne. ollut kurjaa vaikka aikaa paljon kuluikin. Pahinta oli se henkinen taakka ja joskus jopa fyysinenkin kun joutui päivät pitkät oleilemaan murrosikäisten kanssa. Osa oppilaista oli todella haastavia tapauksia, jotkut eivät pärjänneet edes erityisopetuksessa, mt-ongelmat oli liian vaikeita.
Miten tämä eroaa monista muista aloista? Esimerkkknä vaikka työ nuorten psykiatrisissa yksiköissä, lastensuojeluyksiköissä, sosiaalitoimen lastensuojelussa jne. Ei näillä aloilla ole 4 h työpäiviä ja 4 - 5 kk:n lomia.
Opettajillahan opetusvelvollisuus vaihtelee.
Mitä enemmän opettajalla on ns. tuntien jälkeisiä töitä (esim. äidinkielenopettajat) , sitä pienempi on opetusvelvollisuus. Siksi toisekseen tunnit voi valmistella koulullakin, ei töitä ole mikään pakko viedä kotiinsa. Mitä kokeneempi opettaja, sitä vähemmällä ja helpommalla valmistelutöistä selviää.
Ja opettajilla ON lomat aina parhaaseen loma-aikaan, ei tarvitse kinata työpaikalla, kuka kulloinkin lomansa pitää. Ja lomia riittää....
Opettajien palkkaus on pikkuhiljaa muuttunut niin, että kk-palkat on käytännössä samat kuin muillakin akateemisilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ns. teknistä osaamista, jota lähes joka ammatissa joutuu nykyään opiskelemaan ja oppimaan. Mites työn laadun ja sisällön kehittäminen? Vaikkapa yhä vaikeammin oireilevien oppilaiden kohtaaminen, neurologisiin haasteisiin vastaaminen, psykososiaalisten ongelmien tunnistaminen jne. Aaaivan, "ei kuulu opettajille". Mun mielestä todellakin kuuluu, jos tarkoitus on saada muutkin kuin ne mallioppilaat oppimaan.
No, siellä luokassahan me opet ollaan, ilman mitään apujoukkoja, joten kuuluu kyllä. Joskus tilanne on se, että lapsi on liian sairas sairaalakouluun, joten hänet palautetaan takaisin - omaan kouluun! Ja toisekseen, eipä niitä sairaalakoulupaikkoja juuri ole, joten aika pahojen tapausten kanssa mennään ja yritetään, palaveerataan ja toivotaan, kirjoitetaan viestejä sinne tänne ja tonne ja yritetään tukea huoltajia. Ja jos oikeasti luulet, että opetus ei ole viime vuosina uudistunut kuin vähän pinnalta, niin tulee mieleen, että ootko esim. sanomalehtiä milloin viimeksi vilkaissut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä eroaa monista muista aloista? Esimerkkknä vaikka työ nuorten psykiatrisissa yksiköissä, lastensuojeluyksiköissä, sosiaalitoimen lastensuojelussa jne. Ei näillä aloilla ole 4 h työpäiviä ja 4 - 5 kk:n lomia.
Siis onko lastensuojelun työntekijällä 8 h putkeen asiakas nenän edessä? Ja psykiatrisella sh:lla samoin? Ettei vaan olis niin, että osa päivästä on niitä asiakkaita, osa sitten paperitöitä, palavereja, puheluja? Ja silti kukaan ei luule, että työpäiväsi olisi vaan se aika, kun nokkasi edessä on asiakas niin kuin tunnut nyt itse luulevan ja laskutaitokin puuttuu noiden lomien suhteen aika hienosti...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi luulet että koulutuksissa ei olisi esim. erityispedagogiikkaa lainkaan?
Ap:n käsitys opettajasta on aika kapea. Me kaikki emme työskentele peruskoulussa. Terv. opettaja, jonka opetusaika klo 12-21. plus ajomatkat 20min-1h/suunta. Koska opiskelu vapaa-ehtoista ja maksullista, on tunnit ja open oltava oikeasti hyviä. Meillä opiskelijat äänestävät jaloillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei noissa töissä olla yksin jopa 30 murrosikäisen (lukioissa voi olla 45 oppilaan ryhmiäkin) kanssa.
Ap on hyvä ja kouluttautuu opettajaksi os se on niin helppoa ja kevyttä työtä.
Ex-ope, joka vaihtoi mukavampaan ammattiin
Vierailija kirjoitti:
Toki monessa muussakin ammatissa työt seuraavat kotiin ja olet vastuussa tietystä ryhmästä ihmisiä.
Ja kukaan ei niitä töitä hoida, jos olet lomalla tai sairaana,
Tosi huvittavaa kyllä, että vain opettajat pääsääntöisesti tästä valittavat.
Uskon, että opettajien työ on aika-ajoin raskasta, mutta kyllä muissakin töissä joudutaan vastaamaan asiakkaiden sähköposteihin (vrt. Wilma) iltaisin, kun työaika ei riitä kaikkeen ja tekemään töitä illalla kotona (useinkin).
Lomat on pidettävä pätkissä, kun työn luonne niin vaati ja haluat työsi hoitaa hyvin.
Saman olen pistänyt merkille opettajien uhriutumisesta. En työtä väheksy, mutta tuttavistani suuri osa tekee erittäin vastuullista ihmissuhdetyötä ja toki paljon ylitöitä. Opettajat ryhmänä nousevat esiin uhriutujina, työn raskaan raatajina. Miksi näin? Tämä kai se on se, joka saa ärtymään, miksi ollaan niin spesiaaleja? Ilmiötä on jotenkin vaikea olla huomaamatta, työn vaatimukset ovat varmasti koventuneen, mutta näin myös muillakin aloilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki monessa muussakin ammatissa työt seuraavat kotiin ja olet vastuussa tietystä ryhmästä ihmisiä.
Uskon, että opettajien työ on aika-ajoin raskasta, mutta kyllä muissakin töissä joudutaan vastaamaan asiakkaiden sähköposteihin (vrt. Wilma) iltaisin, kun työaika ei riitä kaikkeen ja tekemään töitä illalla kotona (useinkin).
Lomat on pidettävä pätkissä, kun työn luonne niin vaati ja haluat työsi hoitaa hyvin.Saman olen pistänyt merkille opettajien uhriutumisesta. En työtä väheksy, mutta tuttavistani suuri osa tekee erittäin vastuullista ihmissuhdetyötä ja toki paljon ylitöitä. Opettajat ryhmänä nousevat esiin uhriutujina, työn raskaan raatajina. Miksi näin? Tämä kai se on se, joka saa ärtymään, miksi ollaan niin spesiaaleja? Ilmiötä on jotenkin vaikea olla huomaamatta, työn vaatimukset ovat varmasti koventuneen, mutta näin myös muillakin aloilla.
Mä en näkisi "uhriutumisena" sitä, että joku kirjoittaa puutaheinää ammatistani ja sitä sitten oikaisen/kollegat oikaisevat. Huomaathan, mistä keskustelu nytkin lähti liikkeelle...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lomat on pidettävä pätkissä, kun työn luonne niin vaati ja haluat työsi hoitaa hyvin.Saman olen pistänyt merkille opettajien uhriutumisesta. En työtä väheksy, mutta tuttavistani suuri osa tekee erittäin vastuullista ihmissuhdetyötä ja toki paljon ylitöitä. Opettajat ryhmänä nousevat esiin uhriutujina, työn raskaan raatajina. Miksi näin? Tämä kai se on se, joka saa ärtymään, miksi ollaan niin spesiaaleja? Ilmiötä on jotenkin vaikea olla huomaamatta, työn vaatimukset ovat varmasti koventuneen, mutta näin myös muillakin aloilla.
Kokeillaanko, että kerrot oman ammattisi ja sitten perustetaan ketju sen työn parjaamiseksi ja heitellään kaikenlaisia vääristelyjä joukkoon? Voit sitten arvioida itse, haluatko tulla sanomaan väliin, että ei muuten ole noin, vai luetko vaan tyynesti etkä siis "uhriudu"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, siellä luokassahan me opet ollaan, ilman mitään apujoukkoja, joten kuuluu kyllä. Joskus tilanne on se, että lapsi on liian sairas sairaalakouluun, joten hänet palautetaan takaisin - omaan kouluun! Ja toisekseen, eipä niitä sairaalakoulupaikkoja juuri ole, joten aika pahojen tapausten kanssa mennään ja yritetään, palaveerataan ja toivotaan, kirjoitetaan viestejä sinne tänne ja tonne ja yritetään tukea huoltajia. Ja jos oikeasti luulet, että opetus ei ole viime vuosina uudistunut kuin vähän pinnalta, niin tulee mieleen, että ootko esim. sanomalehtiä milloin viimeksi vilkaissut?
Kyllä, olen sanomalehtiä lukenut, mutta ennen kaikkea seurannut opetustoimen "kehittymistä" mm. omien ja ystävien lasten kautta sekä useiden lähipiiriin kuuluvien opettajien kanssa lukemattomia keskusteluja käyden.
Lisäksi omaan työhöni kuuluu ajoittain verkostotyö opettajien ja oppilashuollon henkilöstön kanssa. Valitettavasti yhteistyö on usein äärimmäisen haastavaa, kun kerta toisensa jälkeen törmään samaan ilmiöön: opettajat on opetettu opettamaan mallioppilaita, ei kohtaamaan sitä arjen todellisuutta ja sen monia ilmiöitä, jotka heijastuvat myös lapsiin, ja jonka pitäisi heijastua heidän kanssaan tehtävään työhön.
Viime aikoina esillä ollut keskustelu rikosilmoitusten tekemisestä kiusaamistapauksissa on toki äärimmäinen, mutta hyvä esimerkki osaamisvajeesta: Lastensuojelulainsäädännön velvoittavuus ei tunnu koskevan opettajia, ja pahoinpitelyä ei tunnisteta rikokseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n käsitys opettajasta on aika kapea. Me kaikki emme työskentele peruskoulussa. Terv. opettaja, jonka opetusaika klo 12-21. plus ajomatkat 20min-1h/suunta. Koska opiskelu vapaa-ehtoista ja maksullista, on tunnit ja open oltava oikeasti hyviä. Meillä opiskelijat äänestävät jaloillaan.
Äitini opetti pitkään ennen eläkkeelle jäämistään päivisin lukiossa ja iltaisin kansalaisopistossa. Työpäivät olivat usein aamusta iltaan, tosin välissä oli hieman taukoa. Mutta tietysti tunnit piti myös valmistella, kokeet korjata, tehtävät arvioida jne.
Lomat on pidettävä pätkissä, kun työn luonne niin vaati ja haluat työsi hoitaa hyvin.