Määräaikainen työsuhde ja raskaus
Olen tehnyt nyt vuoden saman henkilön äitiys- , vanhempain- ja hoitovapaan sijaisuutta. Jään itse maaliskuussa äitiyslomalle, ja sijaisuuteni on tällä hetkellä elokuun alkuun. Jos tämä henkilö jatkaa hoitovapaataan, onko sitä tarjottava minulle? Hänhän voisi periaatteessa olla vapailla kunnes lapsi täyttää 3v, eli joulukuuhun 2020. Minä olen ajatellu palata töihin kun vanhempainvapaa päättyy (mieheni jää kotiin), eli tammi-helmikuussa 2020. Olen ollut samalla työnantajalla sijaisuuksia tekemässä kohta 2v putkeen, joten minusta olisi väärin jos yhtäkkiä eivät tarjoakaan sijaisuuden jatkoa minulle, vaikka olenkin äitiyslomalla.
Kokemuksia? Luottamusmiehen näkemystä?
Kommentit (65)
Mitä ihmettä he tekevät sijaisella, joka ei tule töihin? Määräaikaiselle sopimukselle on tuossa ollut perusteet ja he eivät ole sitä velvollisia jatkamaan varsinkaan, jos et ole käytettävissä.
Koskahan työnantajat tajuavat, että viisikymppiset tulevat töihin? Ei ole enää pikkulapsia jotka sairastelevat eikä lisää ole tulossa. Työkokemusta on muille jakaa eikä biletyskään enää hirveästi huvita.
Mutta hakemukset menevät ö-mappiin koska vissiin on kivaa, helppoa ja halpaa pyörittää tätä sijaisen sijaisen sijainen-rinkiä.
No mitä luulet?? Otavat sijaisen joka jää lisääntymään, eli ei voi olla töissä??
Vastaan itse itselleni: Tasa-arvovaltuutetun sivuilta löytyi mm. tällainen lausunto: https://www.tasa-arvo.fi/-/maaraaikaisen-tyosuhteen-jatkamatta-jattamin…-
"Määräaikaista palvelussuhdetta ei myöskään voi rajoittaa kestämään vain äitiys-, isyys- tai vanhempainvapaan alkuun eikä määräaikaista palvelussuhdetta saa jättää raskauden tai perhevapaan takia jatkamatta, jos kyseinen työ jatkuu.".
Mielenkiintoista. Sijaistamani henkilö on jo sanonut olevansa todennäköisesti kotona kunnes lapsi täyttää 3v, joten kun hän hakee jatkoa hoitovapaalle, sijaisuutta pitäisi ainakin em. lausunnon perusteella tarjota minulle.
Siis miksi tarjoaisivat sitä sinulle? Ethän ole edes töissä silloin. Onko raskaus pehmentänyt pääsi?
Onhan se julmaa työnantajaa kohtaan, että työntekijät lisääntyvät. Minä olen jo monta vuotta lykännyt lastenhankintaa koska ei ole vakituista työtä, ja nyt päätimme ettei enää odoteta (ikää 33v). Nytkö pitäisi tuntea itsensä ikäväksi ihmiseksi ja lainsuojattomaksi, kun kehtaan lisääntyä? Ja samaan aikaan ihmetellään syntyvyyden laskua? En ajatellut vain nöyränä odotella mitä tulevaisuus tuo työmarkkinoilla tullessaan, vaan haluan pitää kiinni oikeuksistani.
Ap
Tähän pompahti minulle myös MeNaisten artikkeli asiasta:
https://www.menaiset.fi/artikkeli/ihmiset-ja-ilmiot/miran-tyosuhde-katk…
Itselleni tarjottiin eräässä kunnassa puolen vuoden sijaisuus tarkistamatta lomakertymääni.
No.
Olin sen puolen vuoden aikana 42pv lomalla, kun oli säästövapaa siirtokieltä päällä.
Ei saanu tämä rekryaja kovin paljon kiitosta kun sijaiselle otettiin lomasijaista...
Vierailija kirjoitti:
Vastaan itse itselleni: Tasa-arvovaltuutetun sivuilta löytyi mm. tällainen lausunto: https://www.tasa-arvo.fi/-/maaraaikaisen-tyosuhteen-jatkamatta-jattamin…-
"Määräaikaista palvelussuhdetta ei myöskään voi rajoittaa kestämään vain äitiys-, isyys- tai vanhempainvapaan alkuun eikä määräaikaista palvelussuhdetta saa jättää raskauden tai perhevapaan takia jatkamatta, jos kyseinen työ jatkuu.".
Mielenkiintoista. Sijaistamani henkilö on jo sanonut olevansa todennäköisesti kotona kunnes lapsi täyttää 3v, joten kun hän hakee jatkoa hoitovapaalle, sijaisuutta pitäisi ainakin em. lausunnon perusteella tarjota minulle.
Tuollaista sijaisuutta ei kuitenkaan tehdä sinne 3 vuoteen saakka, vaan tehdään lyhyempinä pätkinä, koska sillä sijaistettavalla työntekijällä on oikeus palata töihin aiemmin. Näin ollen sinulle ei tietenkään nyt voida tarjota sijaisuutta vuodelle 2020. Ja sitten kun se on ajankohtaista, työnantajalla ei ole mitään velvollisuutta sinua kohtaan, kun siellä on toinen jo tekemässä sitä samaa paikkaa.
Minä olen tullut jo kahdesti sivuutetuksi työpaikan valinnassa raskaana olevan hakijan toimesta. Ensimmäisessä tapauksessa kyseessä oli virka, toisessa määräaikainen virka (12kk). Kummassakin tilanteessa työnantaja tiesi raskaudesta ja tiesi, ettei kumpikaan valittu tule aloittamaan tehtävässä. Valitsematta ei kuitenkaan uskaltanut kumpaakaan jättää, sillä siitä olisi saattanut seurata syrjintäsyytös.
Erityisesti kummastuttaa sen määräaikaisen viran täyttö, henkilö kun ei siis tosiaan tule sitä paikkaa missään vaiheessa tekemään, vaan on kotona lapsen kanssa koko määräaikaisuuden. Tilalle otettiin siis sijainen.
Kummassakin tapauksessa olisin ollut pätevämpi hakija. Osakseni jäi viran saaneen henkilön sijaisuus, sillä siinä oli todennäköisesti tiedossa pidempi työpätkä vanhempainvapaineen. En ole ollut työstäni päivääkään pois oman sairauden takia, lapseni ovat jo niin isoja, etten jää heitäkään kotiin hoitamaan. Näitä asioita ei kai työelämässä enää arvosteta. Täytyy kuitenkin tunnustaa, etten anna työlleni enää ihan 100% panosta, koska koen tulleeni väärin kohdelluksi. Teen sen mitä pitää, mutta ylimääräistä vain silloin, jos oikeasti huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Tähän pompahti minulle myös MeNaisten artikkeli asiasta:
https://www.menaiset.fi/artikkeli/ihmiset-ja-ilmiot/miran-tyosuhde-katk…
Näissä minua kyllä ihmetyttää, miten jollain on tiedossa, että yli vuoden päästä on varmasti määräaikainen sopimus jatkumassa. Hoitovapaalaisethan voivat palata töihin ihan koska tahansa. Mitä muita tällaisia pitkiä sijaisuuksia on, joita ei kuitenkaan voida muuttaa vakituisiksi työsuhteiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaista sijaisuutta ei kuitenkaan tehdä sinne 3 vuoteen saakka, vaan tehdään lyhyempinä pätkinä, koska sillä sijaistettavalla työntekijällä on oikeus palata töihin aiemmin. Näin ollen sinulle ei tietenkään nyt voida tarjota sijaisuutta vuodelle 2020. Ja sitten kun se on ajankohtaista, työnantajalla ei ole mitään velvollisuutta sinua kohtaan, kun siellä on toinen jo tekemässä sitä samaa paikkaa.
Jaa. Olen aiemmassa työpaikassa tehnyt kahden vuoden hoitovapaan sijaisuuden. Itse asiassa se pätkiminen on laitonta, koska sijaisuuden peruste jatkuu siihen päivään saakka kuin vapaata on haettu. Työnantajalle se on toki riski, mutta millaisissa pätkissä sijaisuuden sitten pitäisi mielestäsi olla? Kuukauden? Kahden? Työntekijähän voi palata koska vain.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Olen aiemmassa työpaikassa tehnyt kahden vuoden hoitovapaan sijaisuuden. Itse asiassa se pätkiminen on laitonta, koska sijaisuuden peruste jatkuu siihen päivään saakka kuin vapaata on haettu. Työnantajalle se on toki riski, mutta millaisissa pätkissä sijaisuuden sitten pitäisi mielestäsi olla? Kuukauden? Kahden? Työntekijähän voi palata koska vain.
Ap.
No itse ajattelisin, että puolen vuoden pätkät olisivat kohtuullisia. Ei kuitenkaan kahden vuoden päähän. Muutenkin noin pitkät määräaikaiset sopimukset ovat riskipeliä, koska se sitoo myös työntekijää.
Vierailija kirjoitti:
Itselleni tarjottiin eräässä kunnassa puolen vuoden sijaisuus tarkistamatta lomakertymääni.
No.
Olin sen puolen vuoden aikana 42pv lomalla, kun oli säästövapaa siirtokieltä päällä.
Ei saanu tämä rekryaja kovin paljon kiitosta kun sijaiselle otettiin lomasijaista...
Siis olit siinä kunnassa jo töissä? Muutenhan lomat eivät siirry kunnasta toiseen tai työpaikasta toiseen mentäessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Mikä pätkittäminen on laitonta? Sijaisuden peruste jatkuu siihen päivään asti kuin vapaata on haettu, mutta tuossa on jo nyt 3 eri perustetta eli äitiysloma, vanhempainvapaa ja hoitovapaa. Ne ovat kaikki 3 eri vapaita ja niihin sijaisudenkin pitää olla oma "pätkänsä". Kaiken lisäksi hoitovapaata haetaan 2 jaksossa, joten ei työntekijä voi vaatia, että hän saa myös sen toisen hoitovapaa-ajan sijaisuuden.
Onneksi työnantajat ovat alkaneet oppia, että samaan sijaista ei oteta eri perustein annetun vapaan sijaisiksi. Poikkeuksena on se 50v täyttänyt sijainen, joka ei äitiyslomille karkaa.
Vierailija kirjoitti:
No.
Miten sinulla voi olla työttömänä lomakrrtymä? Kuulostaa kovin omituiselta.
Järkytyin miten empatiakyvyttömiä vastauksia olet saanut ap. Ymmärrän sinua, olin määräaikaisessa työsuhteessa ensimmäistä lasta odottaessani. Sain kuitenkin vakipaikan samasta työpaikasta perhevapaiden jälkeen. Nyt odotan toista lasta, jännittää kertoa siitä työnantajalle.
En ole tästä ollenkaan varma, mutta jos sama työ jatkuu (kun hoitovapaan sijaisuus jatkuu), niin silloinhan työssä olevalle sijaiselle on sitä ensisijaisesti tarjottava, perhevapaa ei ole peruste jättää näin tekemättä. En tiedä miten sitten siinä tapauksessa, jos peliin on astunut jo sijaisen sijainen eli sinun sijaisesi. Mutta sinä olet kuitenkin se alkuperäinen sijainen, joten tässä mielessä olisit etusijalla? Voitko saada neuvoja esim. ammattiliittosi lakimieheltä?
Onnea loppuodotukseen!
Juu, minäkään en nyt oikein ymmärrä, miksi pätkittäminen olisi laitonta, kun eihän se hoitovapaalainen välttämättä itsekään täysin varmasti aina tiedä, miten pitkäksi aikaa jää kotiin, niin miten se sijainen tämän voi tietää ja sen perusteella vaatia yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Järkytyin miten empatiakyvyttömiä vastauksia olet saanut ap. Ymmärrän sinua, olin määräaikaisessa työsuhteessa ensimmäistä lasta odottaessani. Sain kuitenkin vakipaikan samasta työpaikasta perhevapaiden jälkeen. Nyt odotan toista lasta, jännittää kertoa siitä työnantajalle.
En ole tästä ollenkaan varma, mutta jos sama työ jatkuu (kun hoitovapaan sijaisuus jatkuu), niin silloinhan työssä olevalle sijaiselle on sitä ensisijaisesti tarjottava, perhevapaa ei ole peruste jättää näin tekemättä. En tiedä miten sitten siinä tapauksessa, jos peliin on astunut jo sijaisen sijainen eli sinun sijaisesi. Mutta sinä olet kuitenkin se alkuperäinen sijainen, joten tässä mielessä olisit etusijalla? Voitko saada neuvoja esim. ammattiliittosi lakimieheltä?
Onnea loppuodotukseen!
Mitä empatiakyvyttömiä? Eihän tuolla ollut kuin yksi kommentti pehmenneestä päästä ja muuten on puhuttu pelkkää asiaa. Ei empatia lakia tässä nyt muuta.
Eivät tietenkään tarjoa sinulle jatkoa. Tarjoavat jollekin, joka tulee töihin.