Miten päästä yli pakkomielteisestä ihastumisesta?
Tämä on jo todella uuvuttavaa. Olen ollut useamman vuoden ihastunut samaan ihmiseen. Kyseinen ihminen on tehnyt minulle useamman kerran erittäin selväksi ettei ole kiinnostunut. Silti vain ajattelen häntä. En pysty keskittymään mihinkään muuhun. Olen yrittänyt luoda uusia suhteita, mutta aina mietin vain tätä yhtä.
Auttakaa minua, ennen kuin sekoa ihan kokonaan.
Kommentit (110)
Yhteydenottoja ei katsota enää läpi sormien sen jälkeen, kun toinen osapuoli on selkeästi ja todistettavasti ilmoittanut ettei halua niitä.
Vierailija kirjoitti:
Jätä rauhaan ihminen joka ei ole sinusta kiinnostunut?
Mutta kun tunteet eivät kuole. Vaikea ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kuulostaa varmasti ihan sairaalta. Mitään pahaa en hänelle ikinä tahdo. Enkä minä itsellenikään tee, välillä vain epätoivo valtaa mielen. En ole ikinä ollut näin pakkomielteisestä rakastunut tai tehnyt mitään yhtä typeriä asioita. Järki tietää, mitä tehdä. En vaan toimi sen mukaan. Kukaan tuntemani ihminen ei varmasti uskoisi, miten sekaisin olen mennyt tästä ihmisestä. Hävettää ihan hirveästi. Välillä mietin, onko minusta tulossa joku psykopaatti. Tai olenko ihan oikesti sekoamassa.
Toisaalta ajattelen pienen ahdistuksen olevan oikein hänelle. Hän käyttäytyi todella julmasti minua kohtaan. Uskotteli hänellä olevan tunteita minua kohtaan ja hakeutui fyysisesti lähelle. Selvinpäin nauroi päin naamaa. Minkäänlaista katumusta en hänessä ole nähnyt.
Ap
Mitäs sen miehen pitäisi katua? Ehkä mies oli ensin ihastunut, mutta huomasi, että oletkin ihan muuta kuin ensin luuli. Ei sulla ole oikeutta vainota ketään sen perusteella, että sulle on flirtattu ja sitten pakitettu pois. Ajatusmaailmasi on ihan vinksallaan. Yleensä miehet on taipuvaisempia stalkkaamaan kuin naiset ja yrittävät pakottaa seurusteluun, kun kerran olet lähtenyt treffeille. Se on hyvä jos tajuat, että tuo on sairasta, ei normaalia. Hanki itselles apua ennen kun tulee lähestymiskielto.
Ei kai nyt mistään katsekontaktista tule lähestymiskieltoa? Tai siitä, että omassa kotonaan salaa haaveilee toisesta? Kovin dramaattisia syytöksiä täällä.
Kertoi lähettävänsä jatkuvasti viestejä joihin ihastus ei vastaa ja pyrkivänsä samoille paikoille, jolloin menee juttelemaan. Kestänyt vuosia. Se on stalkkausta. Ei se vain miehiä se laki koske.
Vainoaminen on tosiaan rikos, ja lähestymiskielto voidaan määrätä vaikkei minkään rikoksen kriteerit täyttyisi. Mutta miksi kukaan hakisi tällaisen takia lähestymiskieltoa, jos ei ensin selvästi käske lopettamaan yhteydenottoja ja muuta häiritsevää käytöstä? Ja miksi lähestymiskielto myönnettäisiin, jos sen hakija ei ole selvästi yrittänyt saada häiritsevää käytöstä loppumaan?
Ei vainoamisen kohteeksi joutuvan tarvitse yrittää saada vainoamista loppumaan, eihän lyöjääkään tarvitse pyytää lopettamaan lyömistä. Riittää, että säästää viestit, pitää kirjaa yhteydenpidosta ja vie ne poliisille. Lähärin saa jo huomattavasti pienemmistä yhteydenpidoista mitä tässä.
No kuinka vähästä sen lähestymiskiellon voi sitten saada? Minun käsittääkseni sitä ei ihan pienestä anneta. Varsinkaan, jos on ollut tällaista epämääräistä säätöä. Eiköhän polkisitkin vain kehota selvittämään tilanne keskenään. Vai oli tuo sinun teksti jotain tarkempaakin asiantuntijuutta?
Olen saanut laajennetun lähestymiskiellon kahdesti. Viestejä oli noin 20-30 parin kuukauden aikana, puhelinsoittoja ja työpaikalle seurailua muutaman kerran. Meillä ei ollut mitään säätöä ja suhdetta, mutta ei se säätäminen vaikuta asiaan, ellei olla naimisissa niin että joitakin yhteydenottoja voi sillä perustella, kun arvioidaan näyttöä. Ensimmäisessä oikeudenkäynnissä olin, toisessa en ollut, meni suullisena edellisen jatkoksi.
Miksi tämä ihminen alkoi käyttäytymään noin? Miten te tunsitte ennestään?
Sairauden takia. En tuntenut häntä ollenkaan.
Kai teillä nyt jokin kontakti oli toisiinne ollut. Vai kadullako hän vain lähti seuraamaan sinua?
Monissa asiakaspalvelun ammateissa tapaa näitä ihastujia. Ei huvita pienellä palkalla eikä varmaan suuremmallakaan saada peräänsä stalkkeri. Ei siinä mitään sen kummempaa tarvita kuin että ystävällisesti kohtelee ja vainoaminen alkaa. Voi olla vaikka naapurikin tai joku bussipysäkillä bussia odottanut, jos on tarpeeksi häiriintynyt. Ennen lähestymiskiellon olemassaoloa yksi vanha mies samasta rapusta seuraili, kun menin kouluun. Helvetin pelottavaa tuollainen.
Neuvoni on tämä: etsi paikkakuntasi mielenterveystoimiston numero ja soita sinne. Tarvitset ammattiapua ja nuppitohtoria. Tämä ei riitä, vaan lääkitys on saatava kuntoon ja sinun tapauksessasi paikallaan lienee aika vahvat mömmöt. Muista, että vain otettu lääke auttaa!!
Ystävällisin terveisin: psykiatri
Vierailija kirjoitti:
Neuvoni on tämä: etsi paikkakuntasi mielenterveystoimiston numero ja soita sinne. Tarvitset ammattiapua ja nuppitohtoria. Tämä ei riitä, vaan lääkitys on saatava kuntoon ja sinun tapauksessasi paikallaan lienee aika vahvat mömmöt. Muista, että vain otettu lääke auttaa!!
Ystävällisin terveisin: psykiatri
Joopa joo
Jos toinen on selvästi sanonut ettei ole kiinnostunut enää sinusta,niin jätä hänet rauhaan.
Ymmärrän toki ettei se ihan niin helppoa ole. Itsekkin olen ollut nyt parin vuoden ajan hiemanihastunut työkaveriini. Ollaan molemmat varattuja ja myös hän on ihastunut minuun. Ollaan monessa yhteisessä projektissa mukana,hän kehuu ja koskettelee minua vaivihkaa.Kumpikin kuitenkin tietää että ei tämän pidemmälle mennä. Molemmin puoleinen flirttailu on vaan kivaa ja piristää työpäivää :D
Syö riittävästi pizzaa ja kebabia, hyvä ruoka parempi mieli.
Jos et pääse tuosta eroon omin voimin paikkasi on joko terapiassa tai vankilassa.
Sori, mutta jos selkeät pakit eivät riitä sinulle niin seuraava vaihe on joko omatoiminen avun hakeminen tai syyllistyt rikokseen eli kohde toivottavasti kääntyy virkavallan puoleen (tai pomon jos olette kollegoita).
Vierailija kirjoitti:
Jos et pääse tuosta eroon omin voimin paikkasi on joko terapiassa tai vankilassa.
Sori, mutta jos selkeät pakit eivät riitä sinulle niin seuraava vaihe on joko omatoiminen avun hakeminen tai syyllistyt rikokseen eli kohde toivottavasti kääntyy virkavallan puoleen (tai pomon jos olette kollegoita).
Köyden jatkoksi tässä kai on mentävä. Loppuu tämä piina.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori, mutta jos selkeät pakit eivät riitä sinulle niin seuraava vaihe on joko omatoiminen avun hakeminen tai syyllistyt rikokseen eli kohde toivottavasti kääntyy virkavallan puoleen (tai pomon jos olette kollegoita).Köyden jatkoksi tässä kai on mentävä. Loppuu tämä piina.
Ap
Sekin on aina vaihtoehto
Jos ihastus on noin pakkomielteistä ja todella koet ettet pysty kontrolloimaan itseäsi niin minä lopettaisin sinuna kaiken yhteydenpidon. Ratkaisu on aika radikaali, mutta vaihda työpaikkaa, muuta pois paikkakunnalta, vaihda puhelinnumero ja estä facebookissa. Tarvitset tilaa ja etäisyyttä toipumiseen.
Sä pilaat elämäsi tolla. Poista sen ihmisen yhteystiedot kokonaan, poista se myös somesta (kaikista kanavista) ja lisäksi lopeta hakeutumasta samoihin paikkoihin missä hän on (mistä ees tiedät niistä?).
Se ihminen ei sua halua, vaikka selkeästi elättelet toiveita. Jos näät Hänet, kävelet vaan ohi kuin et tuntiskaan. Et ajattele häntä enää aktiivisesti, työnnät sen ajatuksen pois.
Jos se ihminen on vieläpä mennyt sänkyyn useita kertoja sun kanssa (oliko näin?) ja siten saanut sut kuvittelemaan jotain, sun täytyy muistaa, että ne on ollut hänelle kevyttä viihdettä. Se ei halua sua vaan jonku muun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori, mutta jos selkeät pakit eivät riitä sinulle niin seuraava vaihe on joko omatoiminen avun hakeminen tai syyllistyt rikokseen eli kohde toivottavasti kääntyy virkavallan puoleen (tai pomon jos olette kollegoita).Köyden jatkoksi tässä kai on mentävä. Loppuu tämä piina.
Ap
Sekin on aina vaihtoehto
Huono sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Yhteydenottoja ei katsota enää läpi sormien sen jälkeen, kun toinen osapuoli on selkeästi ja todistettavasti ilmoittanut ettei halua niitä.
Mistäs lain kohdasta tuo löytyy? Ei vaadittu minulta tuollaista oikeudenkäynnissä, ei poliisikuulusteluissa. Enhän edes tiennyt ahdistelijan nimeä ennen kuin poliisi sen selvitti. Aika paljon vaadittu, että jollekin häiriintyneille seurailijalle pitäisi itse mennä lukemaan lakia. Kyllä se riitti, että yhteydenpito on yksipuolista ja että vainoaminen jatkui vielä lähärin määräämisen jälkeenkin muutamia kertoja, jolloin perään määrättiin vielä toinen laajennettu lähäri.
Poista sen kaikki yhteystiedot nyt! Ite oon jopa vaihtanut työpaikkaa kun meni niin pakkomielteiseksi työkaverin ajattelu ettei mistään tullut mitään (molemmat silloin varattuja) ja olin tosi ahdistunut. Muutin myös toiseen kaupunkiin.
Viimeksi kun tuli yksipuolinen ihastus, poistin tyypin yhteystiedot heti kun asia tuli ilmi ja lopetin somessa kuviensa/videoidensa katselun, en halua ruokkia yksipuolisia tunteita.
Ei se helppoa ole, mutta ajattelen aina silleen, et ei se ihminen halua mua, mä en kelpaa hänelle. Se toimii hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kuulostaa varmasti ihan sairaalta. Mitään pahaa en hänelle ikinä tahdo. Enkä minä itsellenikään tee, välillä vain epätoivo valtaa mielen. En ole ikinä ollut näin pakkomielteisestä rakastunut tai tehnyt mitään yhtä typeriä asioita. Järki tietää, mitä tehdä. En vaan toimi sen mukaan. Kukaan tuntemani ihminen ei varmasti uskoisi, miten sekaisin olen mennyt tästä ihmisestä. Hävettää ihan hirveästi. Välillä mietin, onko minusta tulossa joku psykopaatti. Tai olenko ihan oikesti sekoamassa.
Toisaalta ajattelen pienen ahdistuksen olevan oikein hänelle. Hän käyttäytyi todella julmasti minua kohtaan. Uskotteli hänellä olevan tunteita minua kohtaan ja hakeutui fyysisesti lähelle. Selvinpäin nauroi päin naamaa. Minkäänlaista katumusta en hänessä ole nähnyt.
Ap
Mitäs sen miehen pitäisi katua? Ehkä mies oli ensin ihastunut, mutta huomasi, että oletkin ihan muuta kuin ensin luuli. Ei sulla ole oikeutta vainota ketään sen perusteella, että sulle on flirtattu ja sitten pakitettu pois. Ajatusmaailmasi on ihan vinksallaan. Yleensä miehet on taipuvaisempia stalkkaamaan kuin naiset ja yrittävät pakottaa seurusteluun, kun kerran olet lähtenyt treffeille. Se on hyvä jos tajuat, että tuo on sairasta, ei normaalia. Hanki itselles apua ennen kun tulee lähestymiskielto.
Ei kai nyt mistään katsekontaktista tule lähestymiskieltoa? Tai siitä, että omassa kotonaan salaa haaveilee toisesta? Kovin dramaattisia syytöksiä täällä.
Kertoi lähettävänsä jatkuvasti viestejä joihin ihastus ei vastaa ja pyrkivänsä samoille paikoille, jolloin menee juttelemaan. Kestänyt vuosia. Se on stalkkausta. Ei se vain miehiä se laki koske.
Vainoaminen on tosiaan rikos, ja lähestymiskielto voidaan määrätä vaikkei minkään rikoksen kriteerit täyttyisi. Mutta miksi kukaan hakisi tällaisen takia lähestymiskieltoa, jos ei ensin selvästi käske lopettamaan yhteydenottoja ja muuta häiritsevää käytöstä? Ja miksi lähestymiskielto myönnettäisiin, jos sen hakija ei ole selvästi yrittänyt saada häiritsevää käytöstä loppumaan?
Ei vainoamisen kohteeksi joutuvan tarvitse yrittää saada vainoamista loppumaan, eihän lyöjääkään tarvitse pyytää lopettamaan lyömistä. Riittää, että säästää viestit, pitää kirjaa yhteydenpidosta ja vie ne poliisille. Lähärin saa jo huomattavasti pienemmistä yhteydenpidoista mitä tässä.
No kuinka vähästä sen lähestymiskiellon voi sitten saada? Minun käsittääkseni sitä ei ihan pienestä anneta. Varsinkaan, jos on ollut tällaista epämääräistä säätöä. Eiköhän polkisitkin vain kehota selvittämään tilanne keskenään. Vai oli tuo sinun teksti jotain tarkempaakin asiantuntijuutta?
Olen saanut laajennetun lähestymiskiellon kahdesti. Viestejä oli noin 20-30 parin kuukauden aikana, puhelinsoittoja ja työpaikalle seurailua muutaman kerran. Meillä ei ollut mitään säätöä ja suhdetta, mutta ei se säätäminen vaikuta asiaan, ellei olla naimisissa niin että joitakin yhteydenottoja voi sillä perustella, kun arvioidaan näyttöä. Ensimmäisessä oikeudenkäynnissä olin, toisessa en ollut, meni suullisena edellisen jatkoksi.
Höpö höpö. Kyllä taustalla oleva säätäminen ja muu vaikuttaa asiaan, kun arvioidaan yhteydenottojen aiheellisuutta, häiritsevyyttä ja todennäköisyyttä sille että häirintä jatkuisi vakavana, jos lähestymiskieltoa ei määrätä. Yleensä on täysin kohtuutonta vaatia, että sellainen ihminen, jonka kanssa on aiemmin ollut hyvissä väleissä, lopettaisi kaiken yhteydenpidon seinään kun sitä kerran pyytää tai käskee tekemään niin. On ihan ymmärrettävää, että tällaisen vaatimuksen kohteeksi joutunut ihminen haluaa yrittää puhua asiat selviksi, katsoa olisiko toinen leppynyt ajan kanssa tai saisiko välejä jotenkin palautumaan.
Mitä läheisemmät välit ja pidempi yhteinen historia taustalla on, sitä sinnikkäämpää yhteydenpitoa katsotaan "läpi sormien".
Varmasti tuttujen ollessa kyseessä vaikuttaa myös se, minkä sävyisiä yhteydenotot ovat: onko kohteliasta viestintää vai negatiivista ja painostavaa tai muuten vain liian usein.
Vaikuttaa toki, mutta riitely ja muut negatiiviset asiat kuuluu ihmissuhteisiin eikä kenelläkään ole oikeutta vaatia, että kaikki yhteydenotot olisi mukavia ja mieluisia. Siksi nyrkkisääntönä voi pitää, että mitä läheisempi ihmissuhde on ollut ja mitä kauemmin se on jatkunut, sitä häiritsevämpää yhteydenpitoa katsotaan "läpi sormien".
Mistäs sinä näitä tietojasi olet ottanut? Ei häiritsevää ja yksipuolista yhteydenottoa katsota läpi sormien, sitä vartenhan lähestymiskielto on tehty, että eron jälkeen tulee häirintää. Vähemmistönä ovat ne tapaukset, että tuntematonta aletaan häiritä.
Vierailija kirjoitti:
Sä pilaat elämäsi tolla. Poista sen ihmisen yhteystiedot kokonaan, poista se myös somesta (kaikista kanavista) ja lisäksi lopeta hakeutumasta samoihin paikkoihin missä hän on (mistä ees tiedät niistä?).
Se ihminen ei sua halua, vaikka selkeästi elättelet toiveita. Jos näät Hänet, kävelet vaan ohi kuin et tuntiskaan. Et ajattele häntä enää aktiivisesti, työnnät sen ajatuksen pois.
Jos se ihminen on vieläpä mennyt sänkyyn useita kertoja sun kanssa (oliko näin?) ja siten saanut sut kuvittelemaan jotain, sun täytyy muistaa, että ne on ollut hänelle kevyttä viihdettä. Se ei halua sua vaan jonku muun.
Tiedän, että pitäisi poistaa kaikki yhteystiedot. En vaan raski poistaa kaikkia ihania viestejä, mitä häneltä joskus sain. Samoin kuvat. Yksi erityisesti. Oltiin vasta herätty ja räpsäsin meistä yhteisen kuvan sängystä. Hän on niin lumoavan kaunis siinä. En vain raski poistaa niitä.
En ymmärrä, miksi en vain suostu tajuamaan sitä tosi asiaa ettei hän minua halua. Hän kääntää jo nyt kävellessään pään pois minusta. Ei halua minun kanssa minkäänlaista katsekontaktia.
Hetken hupia hän kai minusta vain halusi. En ymmärrä, miksi hän tuhosi oman avioliittonsa minun vuoksi, jos näin merkityksetön olen hänelle ollut.
Ap
Enpä tiedä niistä muista tapauksista, että millaisia olleet. Lehdissä olleista lähestymiskieltojutuista päätellen suurin osa lähäreistä määrätään suhteessa olleille, kun suhde on päättynyt ja toinen ei usko sitä.Täysin tuntemattoman stalkkaaminen on ehkä kuitenkin vaikuttanut, että tuomio tulee helpommin, vaikka mukana ei ollut laittomia uhkauksia, kunnianloukkauksia tai muita rikoksia, joista olisi tullut vielä erikseen tuomiot.