Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lapset ei enää nykyään leiki?

Vierailija
27.12.2018 |

Miksi 7-10v lapset eivät enää leiki? Oma 7v kummipoika sai pari legoa jouluna, loput pelejä yms. elektroniikkaa. 10v siskonsa ei saanut ainuttakaan lelua. Mikä on niin muuttunut että leikki ei enää kannata?

Kommentit (257)

Vierailija
121/257 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun ekaluokkalainen on oppinut monia uusia leikkejä koulussa. Näitä ihan perinteisiä, kymmenen tikkua laudalla, kirkkis jne. Leikkiväg välitunnilla, potkivat palloa ja hyppivät hyppynarua.

Kotona leikkii pikkusisarustensa kanssa autoilla ja nalleilla, sekä joitakin roolileikkejä. Toki myös rakastaa legoja ja pelikoneita. Meillä on vain vanha nintendo, eikä ole siihen onneksi koukuttunut. Puhelinta saa käyttää max tunnin päivässä, pelaa pokemonia.

Vanhemmilla ja ympäristöllä iso rooli.

Vierailija
122/257 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä leikitään. Tosin meillä myös puhelin/pad rajoitetussa käytössä. Eli meidän 11-vuotias onneksi vielä leikkii, petshopeilla. Ja ulkona keppihevosilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/257 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska vanhemmat viihdyttää niitä, antaa liikaa virikkeitä ei jätä luovaa leikkiaikaa

Vierailija
124/257 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä leikitään ja vanhempia mukana niin pysyy pienemmätkin mukana. Ehkä voisi kysyä miksei aikuiset enää leiki? Miksi aikuiset vain kännykällä? Se malli jota näytetään...

Ainakin minulla oli paljon hauskempaa kontata lähipuistossa piilossa, kun selata nettiä. Aikuiset ulos leikkimään!

Vierailija
125/257 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

7-vuotiaalle on ihan tavallista, eikä lainkaan huolestuttavaa, että aiemmat rooli ja esineleikit alkavat väistyä ja tilalle tulee rakentelu ja sääntöleikit hallitsevina. Kuuluu normaaliin kehitykseen.

Vierailija
126/257 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne osaa enää leikkiä, ei piirtää eikä askarrella. Ulkonakaan eivät keksi mitään tekemistä. Haluaisivat vaan näppäillä puhelinta sisällä, välillä pelata pleikkaa. Näin meidän 7-,9- ja 11-vuotiaat ainakin. Surullista.

Miten ihmeessä olette antaneet tilanteen mennä tuollaiseksi? Vanhemmilla on vastuu, mitä lapsi puuhaa.

Vierailija
127/257 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä leikitään, askarrellaan ja piirretään. Ja pelataan lautapelejä. 9-v tyttö.

Ruutuaikaa kontrolloidaan; kaksi tuntia päivässä riittää.

Vierailija
128/257 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 8v pelaa pleikkaa, xboxia, puhelinta jne... Mutta hänellä on peliaika max 1,5h päivässä. Ja ruutuaikaa yritän rajoittaa niin että olisi max 2h päivässä, eikä kyllä aina onnistu. Mutta välillä pidetään myös täysin pelittömiä päiviä. Joskus jos näyttää siltä, että ei ole mitään muuta mielessä kun pelaaminen, niin sitten ollaan muutama päivä ilman älylaitteita. Äkkiä sitä lapsi sitten keksii kyllä muuta tekemistä.

Poika leikkii lähinnä pyssyleikkejä, piilosta ja pihalla kirkkistä jne. Nyt kun on ollut lunta, niin on viihtynyt hyvin pihalla ja pulkkamäessä. Sisällä tekevät pikkuveljen kanssa erilaisia esityksiä vanhemmille, hän saattaa harjoitella vitsien kertomista tai vaikkapa taikatemppuja.

Mutta ei tosiaan leiki esim Legoilla ollenkaan, joka omasta mielestäni outoa, koska itse ainakin leikin legoilla tuntitolkulla kun olin saman ikäinen. Ei oikein ole edes kiinnostunut rakentelemaan niitä. Lukee paljon, Aku Ankkoja ja myös ihan kirjoja, josta olen tosi onnellinen. Äidin täytyy vaan muistaa aina huolehtia, että on uutta lukemista tarjolla. Lisäksi harrastaa liikuntaa ja musiikkia, joten tällä hetkellä onneksi on paljon muutakin kehittävää elämässä, vaikkakin varsinainen leikkiminen on aika vähäistä. En sitten tiedä miten käy, kun ikää tulee lisää ja äidin vaikeampi rajoittaa puhelimen käyttöä...

Vierailija
129/257 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska emme kasvata lapsiamme oikein emmekä opeta heille rukoilemisen taidon. Vain rukoilemalla lapset voivat löytää Jeesuksen rakkauden.

Lasten aivopesu ei ole hyväksyttävää ja toivottavasti tulee vielä rangaistavaksi tulevaisuudessa.

Totta, inkkari ja länkkärileikit on jo kielletty, pyssyt on otettu pois ja pikku-ukot.

Autot, lentokoneet ja prinsessat pitää kieltää myös.

Vierailija
130/257 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vanhemmat edellä, sitä lapset perässä.

Vierailija
131/257 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska laiskat vanhemmat pistävät ennemmin lapsen tabletin ääreen aivoja mädättämään koska siinä pysyy jopa tuntikausia hiljaa paikoillaan.

Leikkimässä vaatteet likaantuu, kuuluu meteliä, jne.

Vierailija
132/257 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän taloyhtiön hiekkalaatikolla ja keinuissa on yhä leikkiviä lapsia, onneksi. Osin samoja leikkejä tuntuvat olevan, mitä itsellänikin oli.

Mukavaahan sellaista punaposkista pientä liikkujaa on katsoa.

Vierailija
133/257 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tuntemani 7-10-vuotiaat leikkivät ainakin, jouluksikin toivoivat ja saivat taas kasan uusia leluja.

Vierailija
134/257 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, jos lapsista katoaa luovuus, niin millaisia ihmisiä ne sitten ovat aikuisena?!

Muista kun vuosikymmeniä sitten jos aikaa sitten edesmennyt mummoni päivitteli sitä kun "lapsien ei enää anneta olla lapsia". Joo, kyllä itsekin sellaisen havainnon olen tehnyt elämänkokemuksen kautta, että mitä tieteellisempää ja teoreettisempaa kasvatusta suositaan, niin sitä vähemmän luovia lapsienkaan tarvitsee olla, kaikki omaksutaan, ja oma-aloitteisuus, ja aktiivisuus on vähäisempää kuin ennen.

Onhan siinä pohdittavaa, että miten tämä vaikuttaa jo sukupolven-parin päästä, itse kyllä uskon että vaikuttaa, mutta voihan sitä luovaa ja aktiivista mieltä pyrkiä jotenkin elvyttämään ja saamaan esiin. Yhteiskunta vaan on nykyään sellainen, että suosii laskelmoivaa, ja epäluovaa mieltä, missä ei kyllä juuri minkään näkökulman kannalta ole juurikaan minkäänlaista järjellisesti perusteltavaa tolkkua.

Vierailija
135/257 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi 7-10v lapset eivät enää leiki? Oma 7v kummipoika sai pari legoa jouluna, loput pelejä yms. elektroniikkaa. 10v siskonsa ei saanut ainuttakaan lelua. Mikä on niin muuttunut että leikki ei enää kannata?

Koska niille annetaan vaan niitä pelejä? Vanhemmista se lähtee

Vierailija
136/257 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että vuodenaika vaikuttaa, ulkoilevat vähemmän. Ulkona on ehkä helpompi "unohtaa ikänsä" ja innostua samoista leikeistä, kuin 6-vuotiaana?

Vierailija
137/257 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi annatte pleikka 4.tabletin sun muut hilavitkuttimet. Kirjoja.palapelejä. olkaa läsnä.

Vierailija
138/257 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se tyttö usein puhelin kourassa, mutta yhtäkkä' se myös leikkii leluillaan, hyppii pitkin pihaa keppihevosillaan ja piirtää ja askartelee.

Minä annan tyttäreni, 12v., olla puhelimellaan ihan niin paljon kuin haluaa, koska ei ole huolta siitä, etteikö muutakin tekisi.

Hänellä on aikaa vievä harrastus, joten tehkööt ihan, mitä haluaa ollessaan "irti".

Vierailija
139/257 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi annatte pleikka 4.tabletin sun muut hilavitkuttimet. Kirjoja.palapelejä. olkaa läsnä.

Kaikella ystävyydellä kysyn, oletko itse läsnä?

Ainako jaksat olla lapsillesi läsnä?

Onko sinulla lapsia?

Hiluvitkuttimet ovat nykyaikaa, joten niitä sen vuoksi ostetaan.

Vierailija
140/257 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapset saavat valita pleikkareiden, tablettien ja puhelinten sekä lelujen väliltä, varmaan useampi valitsee tosiaan älypuhelimet ja pleikat. Meillä lapset saa vaan silloin tällöin pelata konsolilla tai puhelimella, sillä ei tosiaankaan saa kokoajan näprätä vaan pitää kysyä lupa ( siis pelaamiseen ja YouTube ideoiden tuijottamiseen).

Meidän 11, 9 ja 4v lapset leikkii kyllä tosi mielellään ihan leluilla, eivät paljon muuta toivoneetkaan jouluna kuin leluja. Toivottavasti leikkivät vielä pitkään..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan