Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lapset ei enää nykyään leiki?

Vierailija
27.12.2018 |

Miksi 7-10v lapset eivät enää leiki? Oma 7v kummipoika sai pari legoa jouluna, loput pelejä yms. elektroniikkaa. 10v siskonsa ei saanut ainuttakaan lelua. Mikä on niin muuttunut että leikki ei enää kannata?

Kommentit (257)

Vierailija
61/257 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakialoite, joka kieltäisi alle 8-vuotiaiden lasten älypuhelimien ja tablettien käytön, olisi hyvä ja tulisi tarpeeseen. Kyllä sitä vanhempana ehtii sitten pelata.

Onko kukaan tullut ajatelleeksi, että miten nuo älypuhelimet vaikuttaa lasten silmiin terveydelliseltä kannalta katsottuna? Ei ne varmasti ainakaan näköä paranna, se on varma.

Vierailija
62/257 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intiaanipäähineet, pyssyt, ritarin vehkeet ja pikku-ukot on piilotettu. Autot (saastuttaa) laitetaan kohta piiloon, ja farmin lehmät ja possut (niitä ei tarvita) voi heittää pois.

Disney -elokuvat on pannassa, niissä on niitä juttuja mitkä ei oo enää korrekteja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/257 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Intiaanipäähineet, pyssyt, ritarin vehkeet ja pikku-ukot on piilotettu. Autot (saastuttaa) laitetaan kohta piiloon, ja farmin lehmät ja possut (niitä ei tarvita) voi heittää pois.

Disney -elokuvat on pannassa, niissä on niitä juttuja mitkä ei oo enää korrekteja.

Monissa lastenkirjoissa on vain kaksi sukupuolta.

Vierailija
64/257 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monissa lastenkirjoissa on vain kaksi sukupuolta.

Vanhoissa lastenkirjoissa pojat on poikien rooleissa ja tytöt tyttöjen rooleissa. Nämä täytyisi kieltää.

Vierailija
65/257 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi omat on jo 14 ja 16, ehtivät saada kunnon lapsuuden ritarien, legojen, nukkejen ja kaikenmaailman lelujen kanssa. Vielä 5 vuotta sitten ei pelaaminen ollut 10 vuotiailla lähtenyt lapasesta vaan olivat tyytyväisiä johonkin köyhään wiihin, joka oli olohuoneessa.

Vierailija
66/257 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin näin. Tabletteihin koukutetaan jo päiväkodissa esim. eskareilla paljon niillä pelaamista kuuluu eskariopetusohjelmaan. Surullista kun se jatkuu myös kotona. Vanhemmat eivät jaksa / viitsi valvoa tabletin käyttöä. Rajat ja rakkaus! Poikkeuksiakin tietysti löytyy. Riippuvuus alkaa jo varhain!

Vierailija
67/257 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olin jo aikuinen kun kännykät tulivat. 

Sanoisin kuitenkin että kännykät ovat vain yksi syy, olihan ennenkin Commandoret ja muut.

Nykyään kaikki on kiellettyä. Ennen mentiin pihalle, johonkin kauas isojen poikien perässä pelaamaan futista, Itä-helsingistä painuttiin uimastadikalle uimaan. Eikä mutsilla ollut hajuakaan missä mentiin. Sanomista tuli jos ei oltu sovittuun aikaan kotona.

Nykyään ei voi mennä luistelemaan koska kenttää ei jäädytetä tai aurata koska joku voi loukkaantua, ja jos äippäm ei saisi puhelimella kiinni niin selvitettäisiin paikannustiedot ja karhukopla olisi paikalla vartissa.

Vierailija
68/257 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska emme kasvata lapsiamme oikein emmekä opeta heille rukoilemisen taidon. Vain rukoilemalla lapset voivat löytää Jeesuksen rakkauden.

Vierailija
69/257 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma on muuttunut turvattomammaksi ja jokapaikkaan ei uskalla lapsia enää päästääkkään. 60,70,80,90 luvun lapset ovat saaneet elää lapsuuden unelmaa. Pihapelejä, naapuruston lapsien kanssa yhteiset leikit ja seikkailut, rikasta ja kehittävää toimintaa liikunnan määrästä puhumattakaan.

Joku jo mainitsikin Disney leffat. Ehkä ne ovat jo älyllisesti liian vaikeita nykylapsien ymmärtää tai sitten lapsista halutaan tyhmiä hallituksen toimesta kun pitää saada ilmaista orjatyövoimaa.

Vierailija
70/257 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne leikit pitäisi ensin opettaa lapsille. Aikuiset eivät viitsi vaivautua. Kaikilla on kiire räpläämään kännyköitä ja muita vekottimia.

Opettaa? Ei lapsia tarvitse opettaa leikkimään. Kyllä ne normaalioloissa alkaa leikkiä ihan luonnostaan kun laitteet otetaan pois

Samaa mieltä, leikki tulee ihan luonnostaan jos se mahdollistetaan. Mun lapset osaavat leikkiä, enkä sitä ole opettanut heille. En myöskään leiki lasten kanssa, leikkivät keskenään ja leikit ovat mielikuvitusrikkaita ja monipuolisia, kun aikuinen ei ole liikaa leikkejä järkeilemässä ja määräilemässä. Toki olen usein katsomassa leikkejä ja myös lasten toivomalla tavalla mukana, esim. jossain roolihahmossa.

Mulla on neljä lasta. Kaksi leikkii hyvinkin mielikuvitteisia leikkejä. Kaksi taas ovat enemmän toiminnanlapsia. Eli pitävät ulkoleikeistä ja vanhin mm. keppihevosista. Kukaan ei saa pelata pitkiä aikoja ja ennen peliaikaa täytyy olla ulkoillut pari tuntia. Kaikki eivät vain leiki samalla tavalla, ja sekin on ok. Pääasia, että tekevät muutakin kuin ovat puhelimella tai pelikoneella. Ja askartelu sekä piirtäminen ovat suosittuja vaikka leikki ei niinkään.

Vierailija
71/257 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska emme kasvata lapsiamme oikein emmekä opeta heille rukoilemisen taidon. Vain rukoilemalla lapset voivat löytää Jeesuksen rakkauden.

Lasten aivopesu ei ole hyväksyttävää ja toivottavasti tulee vielä rangaistavaksi tulevaisuudessa.

Vierailija
72/257 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekisi kyllä hyvää nykylapsille hiljentyä vaikka rukouksen ääreen. Monipuolisesti pitäisi lapsia opettaa, myös raamatun asioista, kuitenkaan tuputtamatta.

Vierailija
73/257 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikitkö itse? Pyydätkö askartelemaan? Vai tuijotatko aamusta iltaan telkkaria ja kännykkää itse? Mieti minkälaisen esikuvan annat! Kannattaa olla lapselle läsnä. Milloin olet lukenut viimeksi kirjaa lapselle? Mieti sitä.

Vierailija
74/257 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon 7v pojan mukaan ”ei kukaan muukaan leiki leluilla, muuta kuin tarhalaiset”. Kysyin mitä tekevät kavereiden kanssa ”pelataan tai ollaan puhelimilla”. Todella surullista.

Ap

Ihan sama homma meillä. Kavereiden kanssa kuulemma ollaan puhelimilla, siis mitä hittoa? Käydään kaupasta ostomassa herkkuja ja ollaan puhelimilla.

Mä menin tuon ikäisenä, eli 20 vuotta sitten, tervapataa ulkona. Ja näin talvella kaivettiin lapiolla jotain pesiä lumeen ja liuskasteltiin jäätiköillä, kun se oli hauskaa.

Vierailija
75/257 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruudun tuijotus on aivoja stimuloivaa ja koukuttavaa, monet aikuisetkin ovat ihan riippuvaisia kännykästä, netistä, telkkarista, videopeleistä jne joten miksi lapset eivät olisi? Jos heille siis antaa siihen mahdollisuuden, lykkää tabletin/pleikkaohjaimen kätöseen tai kännykällä näyttää youtubesta videoita ettei taapero huuda bussissa/kaupassa/odottaessa. Kyllähän se lapsi usein siihen hiljenee, käytän tätä itsekin välillä. Vaikka tiedän ettei pitäisi. Mitä enemmän lapsella on ruutuaikaa, sitä vähemmän hän osaa odottaa kärsivällisesti ja sitä vähemmän keksiä luovasti ja tehdä itse mitään, kuten nyt vaikka leikkiä ja askarrella, lukea, ulkoilla.

Eipä silti, kyllä pelitkin voivat ovat opettavaisia. Eivät ne suoraan huonoja ole mutta ruutuajan pitäisi olla kohtuullista ja lapsen tehdä paljon muutakin kuin vain istua pää kumarassa peukaloitaan liikutellen.

Tämä on totta. Nettipelit ja viihdesovellukset on suunniteltu siten, että ne koukuttavat. Se on niiden tarkoitus, ja sellaiset algoritmit niiden taustalla pyörivät. Myös hyötypalvelut, kuten Googlen hakukone, osaavat tarjota yksilöityä sisältöä ja näyttää kullekin käyttäjälle sellaista, mistä juuri hän on kiinnostunut.

Lisäksi pitää paikkansa, että älylaitteiden valo stimuloi aivoja ja vaikuttaa mm. unenlaatuun. Multimediasisällöt, myös esimerkiksi uutiset, ovat helposti selattavia, ja älylaitteella on helppo hyppiä ja siirtyä seuraavaan - tällainen formaatti ja media ei edellytä eikä tuota pitkäjänteistä keskittymistä.

Jos siis nämä laitteet sisältöineen on suunniteltu koukuttamaan ja jos monet aikuiset (minä itse mukaan lukien) kokevat vaikeaksi säädellä älylaitteidensa käyttöä, miten voidaan olettaa, että kasvava lapsi tai nuori, jonka aivot eivät ole kunnolla edes kehittyneet, pystyisi vastustamaan niiden houkutuksia ja rajoittamaan niiden käyttöä? Tämä on oikeasti aivan liian suuri vastuu lapselle itselleen annettavaksi.

Olen opettaja, ja olen ollut töissä koulussa, jossa alakoululaiset eivät saaneet käyttää puhelimiaan koulupäivän aikana lainkaan, eivät edes välitunnilla. Pienemmät todellakin leikkivät ykkösistä nelosiin. Isommat sitten pelasivat esim. korista, fudista jne. Hyvin toimi. Mielestäni äärimmäisen hyvä systeemi. Koululla oli sitten hyvä reservi tabletteja opetuskäyttöön kyllä, eli mistään teknologiakielteisyydestä tai vanhanaikaisuudesta ei ollut kyse. Jokainen voi omassa kodissaan säätää lapsilleen vastaavia rajoituksia, mikä estää?

Nyt olen töissä koulussa, jossa on vain yläkoulu ja lukio. Moni yläkoululainen on puhelinriippuvainen. Tämä ei ole kuivakan tantan liioittelua, vaan havaintoon perustuva fakta. Omilla tunneilla ryhmästä riippuen kerään puhelimet pois. Olen alkanut harkita, että keräisin kaikilta ryhmiltä, sillä joka ryhmässä on AINA vähintään kaksi tai kolme oppilasta, jotka käyttävät puhelinta tarpeettomasti. Ja älypuhelin on sellainen, ettei sitä kyllä voi käyttää ja keskittyä samalla. Opetuksessani käytön toki teknologiaa ja digitaalista materiaalia - siihen en suhtaudu kielteisesti, mutta älypuhelimen viihdekäyttö tunneilla on ongelma.

Olen myös itse jonkinasteisesti riippuvainen puhelimestani. Saan ruutuajan pysymään noin tunnissa/päivä, jos käytännössä kiellän itseltäni viihdekäytön (Facebook ja AV) kokonaan, ja rajoitan myös muiden nettisisältöjen selaamista voimakkaasti. Jos taas sallin itselleni somen ja erilaisten artikkeleiden selailun, kertyy ruutuaikaa helposti jopa 3 - 4 tuntia. Tuo määrä ei tule täyteen pelkästä sähköpostin lukemisesta, nettipankin käytöstä ja bussiaikataulujen tarkistamisesta, vaan suurilta osin kyse on viihteestä. Harkitsen vakavasti paluuta näppäinpuhelimeen.

Vierailija
76/257 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 11v. ja 8v. leikkii päivittäin keskenään puhumattakaan jos 6v. on mukana mutta siis myös kahdestaan jos 6v. esim. oma kaveri kylässä. Leikkivät legoilla, eläimillä, autoilla. Barbit ja tavisnuket ei suju yhteisleikissä kun lapsista vain yksi on tyttö, häneltä sujuu kyllä autot ja valomiekat.

Leikkivät erittäin paljon myös yksin tai kavereiden kanssa, 11-v. kavereista harvempi tosin leikkii mutta heitäkin on. Ja pelaavat myös pleikkaa mutta päivittäinen peli- ja kännykkäaika on rajattu.

Vierailija
77/257 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyllä leikkivät, niin ulkona kuin sisällä. Ruutuaikaa rajoitetaan. Lapset; 12 v, 9 v ja 1 v 11 kk.

Vierailija
78/257 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokakaupassa melkein kaikki lapset istuvat autokärryissä kännykkä tai tablette kädessä. Eli ihan on kuule vanhempien vika.

Missäpäin? Mä en oo kyllä monesti tuollaista nähnyt. Mutta oot ehkä joskus kuullut, miten monet häiriintyvät ihan hirveästi siitä, että lapset ovat ruokakaupassa? Ehkä tuo johtuu siitä.

Häiriintyjät taitavat olla juurikin ne lasten vanhemmat. Käyppä ihan missä tahansa prismassa tai k-marketissa ja katsele ympärillesi.

Vierailija
79/257 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat pelkäävät laittaa rajoja, tai sitten ei vaan koeta tärkeäksi kasvattaa omaa lasta. Ostetaan konsolit ja puhelimet kasvattamisen sijaan ja syytetään koulua kun lapsi kasvaa kieroon. Huomaan omissani, että 3h kun tuijottaa ruutua niin jo alkaa olla kärttyistä ja väsynyttä, eikä mikään kiinnosta. Kun laitteet poistuu kuvioista ja saavat leikkiseuraa, osaavat leikkiä. Vaatii silti vanhemmalta sen ponnistuksen, että laittaa ruuturajat.

Vierailija
80/257 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sivilisaatiomme romahdus on käynnissä, valitettavasti. Omalle lapselle en aio hankkia älypuhelinta. Hoidan koulun whatsappailut yms omalla puhelimella. Mun puhelimesta saa välillä laittaa kavereille viestiä. Ostan sit ku on 12.

Samaa mieltä. Hirvittää oikeasti tämä kehitys. Ostin itse pienelle lapselle oman tabletin, mutta olen myöhemmin katunut sitä.

Tyttö nyt 7v ja vinkunut syksyn älypuhelinta, kuitenkin aiemmasta viisastuneena, en osta vielä. Jossain vaiheessa sen tabletin kanssa meni överiksi ja jouduin ottamaan pois. Ei ole enää kaivannut sitä, mutta joskus annan pelata. Toivoi joululahjaksi enchantimals ja shopkins leluja ja tyytyväinen on leluihinsa. Leikkii vielä monia leikkejä leluilla.

Sen olen huomannut ainakin omasta lapsesta. että kun aloitti päivähoidon, luovuus laski sitä myöten. Miksi nykyään kaikki on valmiiksi lapsille pureskeltu? Leikit keksii ja ohjaa aikuinen, koko ajan pitää olla jotain ohjattua? Ihan kuin nyky lapsessa olisi jotain vikaa ettei se saa itse leikkiä leikkejään. Eräs viisas vanha opettaja sanoi kerran, että koulu tappaa viimeistään luovuuden, nykyään se tapahtuu jo siellä tarhassa. Lapset ei osaa enää leikkiä itsekseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän