Miksi lapset ei enää nykyään leiki?
Miksi 7-10v lapset eivät enää leiki? Oma 7v kummipoika sai pari legoa jouluna, loput pelejä yms. elektroniikkaa. 10v siskonsa ei saanut ainuttakaan lelua. Mikä on niin muuttunut että leikki ei enää kannata?
Kommentit (257)
Totta. Näkisittepä vaan mitä meno on päiväkodeissa. Minulla ollut viime vuosina isoja ryhmiä missä lapset ei osaa ollenkaan - siis ollenkaan leikkiä keskenään. Aikuisen pitää aivan jatkuvasti olla vieressä ohjaamassa leikkiä ja asettamassa sille rajoja. Tätä ei esiintynyt vielä 10 vuotta sitten. Silloin ryhmässä saattoi olla yksi lapsi jolla oli vaikeuksia keskittyä ja säädellä käytöstään, nyt niitä lapsia voi olla 10 päätä / ryhmä.
Tiedän esim. eskariryhmän jossa ei pärjätä enää ilman että tilannetta rauhoitetaan pädeillä. Ne lapset hyppii kirjaimellisesti pitkin seiniä; aivan järkyttävää. Jokatoisella lapsella pitäisi olla oma aikuinen vieressä ohjaamassa ja ainoa mihin lapsi rauhoittuu on pädi.
Nykyiset lastenohjelmat on täyttä p*skaa ja jo 3-vuotiaat epelit katselee Ninjagoa joka on suunnattu kouluikäisille. Oma 6v katselee edelleen muumeja ja ero on merkittävä, kun töissä vertaan toisiin 6-vuotiaisiin jotka pelaa ja katselee jo koululaisten ohjelmia ja pelejä. Ne ikärajat on ihan syystä olemassa. Pienen lapsen aivot ei vielä kykene käsittelemään niitä asioita ja ärsykkeitä mitä he näissä ohjelmissa ja peleissä näkee, kun oikeasti 6v aivoineen on vielä ihan Pipsa Possu-vaiheessa.
Päälle vielä vanhempien kyvyttömyys asettaa rajoja niin lopputulos on kamala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivilisaatiomme romahdus on käynnissä, valitettavasti. Omalle lapselle en aio hankkia älypuhelinta. Hoidan koulun whatsappailut yms omalla puhelimella. Mun puhelimesta saa välillä laittaa kavereille viestiä. Ostan sit ku on 12.
Samaa mieltä. Hirvittää oikeasti tämä kehitys. Ostin itse pienelle lapselle oman tabletin, mutta olen myöhemmin katunut sitä.
Tyttö nyt 7v ja vinkunut syksyn älypuhelinta, kuitenkin aiemmasta viisastuneena, en osta vielä. Jossain vaiheessa sen tabletin kanssa meni överiksi ja jouduin ottamaan pois. Ei ole enää kaivannut sitä, mutta joskus annan pelata. Toivoi joululahjaksi enchantimals ja shopkins leluja ja tyytyväinen on leluihinsa. Leikkii vielä monia leikkejä leluilla.
Sen olen huomannut ainakin omasta lapsesta. että kun aloitti päivähoidon, luovuus laski sitä myöten. Miksi nykyään kaikki on valmiiksi lapsille pureskeltu? Leikit keksii ja ohjaa aikuinen, koko ajan pitää olla jotain ohjattua? Ihan kuin nyky lapsessa olisi jotain vikaa ettei se saa itse leikkiä leikkejään. Eräs viisas vanha opettaja sanoi kerran, että koulu tappaa viimeistään luovuuden, nykyään se tapahtuu jo siellä tarhassa. Lapset ei osaa enää leikkiä itsekseen.
Se on kun nykyään pv kodeissa saa varhaiskasvatusta, ei hoitoa. Itse olen aina halunnut kaikki lapseni ryhmiin, joita vetää lastenhoitaja, koska heillä selvästi on hoidollinen ja kärsivällisempi ote lapsiin, kuin lastentarhaopettajilla jotka juurikin tykkäävät ohjata ja sekoittaa lasten leikkejä. Olen halunnut lapsilleni päiväkodissa hoitoa, en opetusta, hoitoa on vain ollut vaikeampi saada.
Musta tuntuu jotenkin irvokkaalta, että tätä nettikeskeistä maailmaa arvostellaan kirjoitellen täällä. Netissä.
Vierailija kirjoitti:
Musta tuntuu jotenkin irvokkaalta, että tätä nettikeskeistä maailmaa arvostellaan kirjoitellen täällä. Netissä.
Minusta ei ole irvokasta. Nettiähän voi käyttää ilman että on nettiriippuvainen. Ja on hyvä että näistä asioista puhutaan juurikin NETISSÄ, koska silloin se todennäköisemmin saavuttaa asianomaiset ja saa ehkä ajattelemaan asioita.
Meillä just 7v toivoi ja sai joululahjaksi ensimmäiset petsinsä. Serkukset 4-10v ovat leikkineet hangessa konttaillen koiraa koko viikon, laskeneet mäkeä, piirtäneet jne. Ainoastaan 12v hengailee mukana vähän tylsistyneen oloisena ja yrittää karata puhelimelle, mutta hänet saa sitten aikuisten seuraan laittamaan ruokaa ja pelaamaan Aliasta jos pyytää.
Sama kuin menisi itsekin huppelissa ollessaan arvostelemaan rapajuoppoa, että mikset lopeta ryyppäämistä. Kaksinaismoralisteja te olette. Ette tekään tiedä mitä ne nettiriippuvaiset tekevät siellä netissä, kun istuvat bussissa luuri kourassa. Itse olette tälläkin hetkellä kirjoittelemassa vauvapalstalla.. Mikään ei tee meistä yhtään parempia kuin niistä muista.
Vierailija kirjoitti:
Sama kuin menisi itsekin huppelissa ollessaan arvostelemaan rapajuoppoa, että mikset lopeta ryyppäämistä. Kaksinaismoralisteja te olette. Ette tekään tiedä mitä ne nettiriippuvaiset tekevät siellä netissä, kun istuvat bussissa luuri kourassa. Itse olette tälläkin hetkellä kirjoittelemassa vauvapalstalla.. Mikään ei tee meistä yhtään parempia kuin niistä muista.
Vaikka minä olisin nettiriippuvainen, se ei tarkoita että lapseni olisivat.
Kolahtaako aihe sinuun vai miksi ärsyynnyt?
Jokaisella vanhemmalla on velvollisuus vahtia ja rajoittaa oman lapsen netinkäyttöä.
Ei nyt varsinaisesti kolahda. En vain itse kehtaisi väittää - naama kiinni kännyssä - että kaikki ne muut, joilla on vastaavasti naama kiinni kännyssä, on väärässä ja itse oikeassa. Ehkä ne muutkin kirjoittelee jotain tärkeää vauvapalstalla.
Itseäni ahdistaa myös isänä poikani 10 v kännykkäaddiktio. Toisaalta hän on puhelimen välityksellä yhteydessä kavereihinsa ja pelaavat virtuaalimaailmoissa yhdessä. Todennäköisesti oppii jonkinlaisia taitojakin tuossa samalla. Tunnen toki suurta mielihyvää kun näen hänen ulkona kiipeävän esi-isiensä lailla puissa. Mutta miksi ihmeessä tuo olisi fiksumpaa tekemistä. Molempia varmasti tarvitaan. Toista fyysisten taitojen kehittämiseen ja pelaamista tulevaisuuden taitojen kehittämiseen. Virtuaalimaailma tulee vauhdilla ja erilaiset etäohjattavat laitteet myös. Puolustusvoimat hakee jo reserviläisiä lennokkilentäjiksi.
Meillä 10v tyttö tekee YouTubeen petsivideoita, samoin kaverinsa. En ymmärrä mutta harmitontahan tuo tuntuu olevan ja ainakin samalla tavallaan leikkii, eikä vain tuijota zombina jotain Roni Backia.
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt varsinaisesti kolahda. En vain itse kehtaisi väittää - naama kiinni kännyssä - että kaikki ne muut, joilla on vastaavasti naama kiinni kännyssä, on väärässä ja itse oikeassa. Ehkä ne muutkin kirjoittelee jotain tärkeää vauvapalstalla.
Niin että jos syö eikä elä pyhällä hengellä niin ei saa pohtia lihavuutta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokakaupassa melkein kaikki lapset istuvat autokärryissä kännykkä tai tablette kädessä. Eli ihan on kuule vanhempien vika.
Missäpäin? Mä en oo kyllä monesti tuollaista nähnyt. Mutta oot ehkä joskus kuullut, miten monet häiriintyvät ihan hirveästi siitä, että lapset ovat ruokakaupassa? Ehkä tuo johtuu siitä.
Häiriintyjät taitavat olla juurikin ne lasten vanhemmat. Käyppä ihan missä tahansa prismassa tai k-marketissa ja katsele ympärillesi.
No kuten tuossa viestissäni sanoin, en ole montaa kertaa nähnyt sitä, että lapsella olisi kaupassa puhelin siellä autokärryssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin että jos syö eikä elä pyhällä hengellä niin ei saa pohtia lihavuutta?
Ei oikein ole verrattavissa, koska syödä täytyy pysyäkseen ylipäätään hengissä. Netissä surffaaminen on pelkkää ylellisyyttä.
Kyllä 10-vuotiaani leikkii.
Enkä ole rajoittanut ruutuaikaa mitenkään.
Leluja en ostanut joululahjaksi - vaate korvis -linjalla meni.
Palapeliä rakennetaan parhaillaan, leikkii ulkona kaikkea hauskaa, sisällä kirjakauppaa tai voimisteluopea kaverinsa kanssa jne.
Eli kyllä leikkii vielä ja paljon.
Pakko vastata tähän.
Minulla on 12 v tytär joka edelleen leikkii esim. Petseill. Muut lelut ovat nyt jo jääneet epäkiinnostaviksi ja esim barbit ja my little ponyt jaettu muille ystäville. Lapsimyös askartelee ja piirtää, värittää todella paljon. Välillä toki uppoutuu netflixiin tai watsappaa kavereiden kanssa. Tällä hetkellä ei juurikaan pelaa. Joskus on pelannut jotain mobiilipelejä mutta enemmän sitäkin kavereiden kanssa. Välillä pelaa pleikalla, aika harvoin.
Lapsen ensikosketus kännykkään taisi olla ekalla. Ekan älypuhelimen sai ehkä 9- 10 vuotiaana. Rikkoi sen, ei saanut uutta vuoteen. Minä hankin ekan älypuhelimen 2 kk:tta sitten. Isällään ei vieläkään ole. Kumpikaan meistä ei varsinaisesti halua moisia. Isällään on kyllä paha ps4 addiktio ja minä olen ulkoiluaddikti. Ja televisio. Lapsi ei ulkoliikunnasta juuri perusta mutta pelaa koripalloa.
Koulupsykologin mielestä tyttö on lapsellinen. Ja oli kiva että olomme yhdesdä ostaneet meikkejä. Niin siis halloweenia varten.
Että missähän on vika? Nyky yhteiskunta ei salli lasten olla lapsia.
Oma lapseni on 6v eli eskarissa ja tuntuu tosiaan, ettei hänkään juuri leiki ainakaan kotona ollessaan. Hän on ainoa lapsi, mikä tietysti vaikuttaa asiaan. Kavereiden kanssa leikkii kyllä, mutta yksinään lähinnä piirtää, askartelee, lukee tai haluaa pelata lautapelejä. Ruutuaikaa meillä on ihan liikaa ja tunnen siitä syyllisyyttä.
Tuntuu, ettei lapseni osaa heittäytyä mielikuvituksensa varaan yksinään juuri laisinkaan. Itse lapsena viihdyin paljon yksin ja kuvittelin kaikenlaisia juttuja ja haaveilin. Vaeltelin kotipihassa ja ajattelin asioita. Jos minä vien lapseni ulos, niin hän haluaa päiväkodin pihalle tai puistoon. Hän ei ole koskaan saanut mitään iloa metsäretkistä tai ihastellut luontoa, vaikka olen sitä yrittänyt hänelle tyrkyttää.
Pitäisi kai ottaa tv ja pelit kokonaan pois. Lapsi vaan on koko ikänsä herännyt klo 6 ja telkkarin avulla olen saanut itselleni ostettua lisää nukkuma-aikaa. Olen myös yksinhuoltaja ja on niin kovin helppoa iskeä tabletti käteen ja saada olla hetki rauhassa. Valitettavasti se "hetki" on aina vaan aika pitkä eikä mikään puoli tuntia.
Lapsen normaalikehitys vaatisi leikkiä, juoksemista, hyppimistä, keinumista jne. Nykyään tabletit, kännykät ja tv ovat korvanneet suurilta osin lasten vapaan leikin, jolloin lasten aivot eivät kehity kouluikään mennessä niin pitkälle että lapset olisivat valmiita opiskelemaan.
Tätä selitetään usein sillä, että nykylapset ovat digisukupolvea, mutta biologisesti lasten aivot ovat aivan samanlaiset kuin 30vuotta sitten. Lapsi tarvitsee aisitimuksia, liikekokemuksia ja vapaata mielikuvitusleikkiä, jotta aisti-ja liikejärjestelmät sekä kognitio aivoissa kehittyvät, jos nämä eivät pääse kehittymään ei koulussa paikallaan istuminen ja akateeminen oppiminenkaan onnistu ikätason mukaan. Tämä perustuu ihmisen biologiaan ja aivojen kehitykseen.
Nykyään lapset liikkuvat ja leikkivät vähemmän kuin 30-20v sitten, ei siis ihme että keskittymisvaikeudet, käyttäytymisongelmat ja mt-ongelmat ovat hälyttävästi lisääntyneet!
Kyllä ainakin omat alle 10-vuotiaat sukulaislapset vielä leikkivät. Toisaalta omassakin lapsuudessani 90-luvulla leikit loppuivat osapuilleen 9-10-vuotiaana, en tiedä mitä vuosikertaa nämä ihmiset ovat joiden mukaan vielä 14-vuotiaanakin muka leikittiin kotileikkejä barbeilla.
Nykyään myös vapaa leikki on melkein kiellettyä alle kouluikäisille, ainakin pihaleikit. Omani tai kukaan kaverinsa (6-vuotiaita) ei saa ulkoilla yksin. Aina pitää olla vanhempi vieressä, ja tottakai se rajoittaa ulkoiluaikaa, mielikuvitusta ja vapautta. En siis anna omanikaan ulkoilla yksin, asumme kaupunkialueella, mutta on se silti vähän surkeaa. Kyllä minä 90-luvulla ulkoilin 6-vuotiaana ilman äitiä ja hauskaa oli.
Nyt kaverin kanssa ulkoilu vapaa-ajalla on sitä, että äidin kanssa mennään pihalle tai leikkipuistoon ja siellä sitten leikitään valvovan silmän alla.
Sitten koululaisena, kun on jo vapaus olla vähän yksinkin, on kaikilla jo puhelimet eikä varsinainen leikki enää ehkä huvita.
Puhelimet ja tietokoneet. Me ihmiset menemme pilalle kun olemme niiden orjia. Tämä on järkyttävää.