Miten paljon te keräätte muovijätettä ja kartonkia yms ennekuin viette ne jäteastiaan ulos?
Mietin kun ihmiset on tässä aika erilaisia. Esim äitini kantaa pienessä nyssäkässä heti muoveja ulos, itse kerään niin paljon kun mahtuu muovipussiin ja sitten vien ulos
Kommentit (21)
Muovit kerään 30 litran jätepussiin. Pienemmät pahvit ja kartongit 50 litran kestokassiin. Isommat pahvit vien erikseen.
Sen verran kuin niitä viikossa kertyy
Yksi roska-astia keittiössä. Kun se on täynnä,vien sen ulos.
kortongit mä tiputan tuuletusikkunasta (3kerros) jalkakäytävälle on siinä ihmettelemistä ohikulkijoilla
Molemmille 25L pussi, Vien ne kun jompikumpi on täynnä.
Mulla on isot muovilootat molemmille ja vien ne kun ne ovat ihan täpötäynnä.
Mulla on omat muovipussit paperille ja kartongille ja paperipussi muovipakkausjätteelle, kun ne on täynnä, vien ne roskiin.
Pahvilaatikot (kuljetuslaatikot) vien lajitteluun samantien ja muut pahvit silloin kun keräysastia on täynnä. Myös muoville oma roska-astia jonka tyhjennän kun täynnä. Kodin jätteistä suurin osa on itsellä juurikin pahvia ja muovia, vähiten sekajätettä.
Meillä ei ole kierrätysastioita omassa pihassa, vaan ne ovat n. 10 km päässä kaupan pihassa. Eli ei viedä pieniä nyssäköitä
Muovit: muovipussi.
Kartongit: sitä mukaa, esim. yksi kartonkia täynnä oleva muropaketti kerrallaan. Joskus pienempikin täysi paketti.
Vierailija kirjoitti:
Pahvilaatikot (kuljetuslaatikot) vien lajitteluun samantien ja muut pahvit silloin kun keräysastia on täynnä. Myös muoville oma roska-astia jonka tyhjennän kun täynnä. Kodin jätteistä suurin osa on itsellä juurikin pahvia ja muovia, vähiten sekajätettä.
Sekajätettä tulee 3-4 hedelmäpussillista vuodessa
hedelmäpussiin kerään ja kaupan keräyspisteeseen kauppareissulla vien
Muovit vien pois muovikassillinen kerrallaan ja pahvit sekä kartongit litistettyinä eloveenalaatikollisittain 2-3 viikon välein. Poikamiestaloudessani on kaksi jätevaunua, joihin sopii 6-7 erilaista kierrätysjaeosastoa.
Sen verran kuin mahtuu kaapissa olevaan keräysastiaan. Jos ei mahdu kokonsa puolesta keräysastiaan, vien lähtiessäni seuraavan kerran ulos.
Plastiikkaan on 2x20 l ja kortonkiin 20 l, Tyhjään kun joku alkaa haista tai täyttyy.
Kaupan muovipussin kokoinen pussi muovia. Iso kestokassi pahvia. Olisi hirveää jos tunkisi kaikki samaan astiaan. Muistan vieläkin kun niitä piti koko ajan olla viemässä ja haisivat herkästi.
Meillä myös tulee pieniä kartonkipakkauksia esim. jukurttipurkkien, valmisruokien ja kissanruokapakkausten ympäriltä ja keräämme ne juuri näin, isompaan pahvirasiaan.
Kaikki ulos heti, kartongeista tulee paperitoukkia tupaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole kierrätysastioita omassa pihassa, vaan ne ovat n. 10 km päässä kaupan pihassa. Eli ei viedä pieniä nyssäköitä
Meillä sama, siksi kaikki jäte on sekajätettä. Loppupelissä tulee halvemmaksi kuin lajittelu ja kuljetus.
Mulla on molemmille omat pyykkikorit. Kun ne on täynnä, viimeistään.