Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mites se isäsuhde

Vierailija
27.12.2018 |

Olen vasta viime vuosina aikuistuttuani ja alettuani hetki sitten odottaa omaa lastani sisäistänyt, kuinka vääristynyt perhekäsitys meillä on kotona ollut. Nyt kun oma avomies hoitaa kotitöitä ja kyselee haluanko kaupasta jotain, olen vasta sisäistänyt että ai tän voi oikeesti hoitaa näinkin.

Vanhemmilla asuessani isä ja äiti teki molemmat aika paljon töitä, mutta töiden lisäksi isäni ei kirjaimellisesti tehnyt mitään. Makasi sohvalla ja katsoi telkkaria, ehkä pakotettuna vaihtoi autoon renkaat tai auttoi esim. tavaroiden kannossa. Sen sijaan äiti siivosi, kokkasi, auttoi läksyissä, kävi kaupassa, järkkäsi perhejuhlat, kuskasi harrastuksiin, osti joululahjat lapsille sekä omalle että isän suvulle, hoiti talon, pihan ja 3 lasta.

Isä ei ikinä hirveämmin ole meihin kohdistanut mielenkiintoa. Ala-asteella kuulin kun isä valitti että onko hänen pakko kuljettaa minut jalkapallotreeneissä, äitihän sen tekee yleensäkin. Myöskään koulumenestyksestä, kavereista tai muista kiinnostuksen kohteista ei ollut mitään hajua. Muutettuaan opiskelemaan isäni ei edes muistanut mitä opiskelin ja missä koulussa. Äiti on kertonut, kuinka ei meistä ketään vauvana tai taaperona uskaltanut oikein edes jättää isän hoitoon. Tai jos jätti, se olin vanhimpana minä joka katsoi ettei 1-vuotias tipu mistään ja että kolmen vanha syö muutakin kuin koiranruokaa. Tämä kaikki isämme maatessa sohvalla tietenkin. Periaatteessa kuvaisin äitiäni siis 3 lapsen ja yhden miehen yksinhuoltajaksi. Vielä kun en lapsuuttani elänyt missään 60-luvulla, vaan 90- ja 2000-luvulla.

Eipä tässä mitään varsinaista pointtia ollut, mutta halusin vaan purkaa tän katkeroitumisen ja miettiä että miten helvetissä saatoin kuvitella että toi on ihan normaalia. Kertokaa nyt vaikka, että miten teillä jakautuu roolit ja ”työnjako” kotona?

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

balanssi kirjoitti:

No moni nainen  opettaa miehensä lapseksi ihan jo seurusteluajoista lähtien.  Siinä suhteen alussa on tärkeää näyttää kuinka pystyy luomaan kodin hengen. Eikä alussa työtä olekaan liikaa, kun taloudessa on kaksi aikuista.

Sitten kun mukaan tulee pari lasta, alkaatyö jo vyöryä päälle.

Sopivasti kun miestä pidetään isona tyhmänä lapsena, kun yksi koneellinen pyykkejä  menee pilalle tai torttupelti kärähtää, alkavat roolit muodostua.

On myös kovin tuttua se, että on yhteisiä töitä ja miesten töitä, Miesten työt jotenkin unohtuvat. Omassa taloiudessakin huolehdin mm ilmanvaihtolaitteiston ylläpidosta, kaivopumpun ylläpidosta, jätevesijärjestelmien ylläpidosta, kattojen lumikuormasta, maalauksista, autojen määräaikaishuollot yms, veneen huollot ja kausityöt, pihakoneiden huollot, laskujen maksut jne jne.

Näin leskenä voin kertoa, että laskujen maksua lukuunottamatta nuo kaikki luettelemasi hommat ovat paitsi harvinaisia, myös hauskoja jollain tavalla. Arki kuluttaa ja väsyttää ja on läsnä loputtomana joka päivä - pyykki, tiski, ruoka, kauppa, pöly, rojut, mätä hedelmä korinpohjalla, huoneeseen jääneet astiat (ja ne laskut).

Jep, nuo on parhaita töitä. Vain polttopuiden teko on hauskempaa.

T. Yksin vanhaa omakotitaloa asuva nainen

Vierailija
62/81 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitisi valitsi paskanmiehen , kenen syy? 

Ap:n äiti vastuussa omasta valinnastaan, ap:n isä siitä millainen isä oli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästähän aloituksessa olikin kysymys

Vierailija
64/81 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

balanssi kirjoitti:

No moni nainen  opettaa miehensä lapseksi ihan jo seurusteluajoista lähtien.  Siinä suhteen alussa on tärkeää näyttää kuinka pystyy luomaan kodin hengen. Eikä alussa työtä olekaan liikaa, kun taloudessa on kaksi aikuista.

Sitten kun mukaan tulee pari lasta, alkaatyö jo vyöryä päälle.

Sopivasti kun miestä pidetään isona tyhmänä lapsena, kun yksi koneellinen pyykkejä  menee pilalle tai torttupelti kärähtää, alkavat roolit muodostua.

On myös kovin tuttua se, että on yhteisiä töitä ja miesten töitä, Miesten työt jotenkin unohtuvat. Omassa taloiudessakin huolehdin mm ilmanvaihtolaitteiston ylläpidosta, kaivopumpun ylläpidosta, jätevesijärjestelmien ylläpidosta, kattojen lumikuormasta, maalauksista, autojen määräaikaishuollot yms, veneen huollot ja kausityöt, pihakoneiden huollot, laskujen maksut jne jne.

Voi hyvä tavaton. Me asutaan kerrostalossa, venettä ei ole ja auton huoltaa ja renkaat vaihtaa ammattilainen. Näin aika suurella osalla suomalaisista.

Vierailija
65/81 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli samanlaista 90-luvulla. Isä joskus laittoi ruokaa kun äiti oli iltavuorossa, jos äiti oli näyttänyt mitä pitää laittaa. Tavallaan vähän säälinkin meidän isää. Mutta on harmillista, että en osaa vieläkään elävästi kuvitella millaista olisi ollut kasvaa perheessä, missä olisi ollut molemmat vanhemmat vastuullisia ja välittäviä.

Minä en tiedä, millaista olisi kasvaa perheessä, missä olisi ollut edes yksi välittävä aikuinen.

Vierailija
66/81 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummasti taas ketjusta tuli kuitenkin miesvihayleistysketju. 

Vierailija
67/81 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskoja satuja yli-osallistuvista miehistä täällä. Onhan yksisarvisiakin olemassa.

Vierailija
68/81 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies asiamiehet hoi! Äitini oli väkivaltainen, koska hermot eivät kestäneet kaiken vastuun kantamista yksin isän hilluessa omilla ressuillaan. Oliko äitini väkivaltaisuus siis isäni syytä? Itsepä valitsi lapsilleen tuollaisen äidin...

Vierailija
69/81 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas vaikuttaa siltä että joku/jotkut haluaa tehdä tästä naisvihaketjun, jossa nainen laitetaan vastuuseen myös miehen paksuudesta ("mitäs valitsit").

Vierailija
70/81 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas vaikuttaa siltä että joku/jotkut haluaa tehdä tästä naisvihaketjun, jossa nainen laitetaan vastuuseen myös miehen paksuudesta ("mitäs valitsit").

Siis paskuudesta :D

Vierailija
71/81 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni oli ja on edelleen avuton, jatkuvaa palvelua tarvitseva ”isäntä”. Tokaisten maskuliinisuuden ilmentymä. Komentaa ja läksyttää äitiä kuin kyökkipiikaa. Puhuu todella törkeästi tälle kodinkoneelleen. Äiti saa ilmeisesti voimansa uhriutumisesta vaikka valittaakin lapsille isästä koko ajan. Tässä sairaassa kuviossa kasvaneena olen nyt aikuisena mielenterveyspotilas ja harkitsen monta kertaa viikossa itsemurhaa. Mut hienoa että heidän suhde toimii.

Vierailija
72/81 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa kuulla että miehesi on mukana arjessa!

Meillä tämä on mennyt vähän nurinkurisesti, nimittäin vaimo HALUAA hoitaa nämä arkiset kuskailut ja ruoat ja siivoilut yms. :) Aina apua tarjoan, mutta ei kelpaa. Vietän sitten aikaa kuntosalilla enemmän. Varmistan tasaisin väliajoin onko ok kun hän ahkeroi niin paljon, ja kertoo nauttivansa siitä kun on "puuhailtavaa". Ihan kiva mut vois joskus antaa munkin vaikka pestä omat pyykkini.

Vierailija
73/81 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tämä on mennyt vähän nurinkurisesti, nimittäin vaimo HALUAA hoitaa nämä arkiset kuskailut ja ruoat ja siivoilut yms. :) Aina apua tarjoan, mutta ei kelpaa. Vietän sitten aikaa kuntosalilla enemmän. Varmistan tasaisin väliajoin onko ok kun hän ahkeroi niin paljon, ja kertoo nauttivansa siitä kun on "puuhailtavaa". Ihan kiva mut vois joskus antaa munkin vaikka pestä omat pyykkini.

Alat vaan pestä pyykkiä. Meilläkin mies halusi omia itselleen lumityöt ja polttopuiden teon, mutta en luopunut niistä, koska niiden tekeminen on mukavaa.

Vierailija
74/81 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jakautuu niin että vaimo vaatii että teen puolet kotitöistä vaikka hän on kotona työttömänä. Todellisuudessa mi teen kotitöistä noin 70% ja vaimo loput, joskus ei tee juuri mitään. Olen harkinnut eroa, en kotitöiden takia vaan epätasarvoisen suhteen vuoksi. Aina ollaan vaatimassa jotakin, mutta mitään ei tehdä itse. Ei edes ikean huonekaluja osaa kasata.

Vierailija
75/81 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin iskälle ja kyselin vähän tietoja isä-tytärsuhteestamme. Suhteemme on kuulemma kunnossa, hän tietää että vuoden 2005 olutvaras olin minä. Hän on kuitenkin jo antanut sen anteeksi. Olut oli muuten pahaa, en viitsinyt jatkaa rikoksen polulla. Iskä on kuulemma ylpeä!

Vierailija
76/81 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alat vaan pestä pyykkiä. Meilläkin mies halusi omia itselleen lumityöt ja polttopuiden teon, mutta en luopunut niistä, koska niiden tekeminen on mukavaa.

Paha pestä kun päivittäisellä tasolla likapyykkiä on juuri ne vaatteet mitä mulla on päällä kun hommat on hoidettuna illalla kun kotiin pääsee :D

Vierailija
77/81 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä jakautuu niin että vaimo vaatii että teen puolet kotitöistä vaikka hän on kotona työttömänä. Todellisuudessa mi teen kotitöistä noin 70% ja vaimo loput, joskus ei tee juuri mitään. Olen harkinnut eroa, en kotitöiden takia vaan epätasarvoisen suhteen vuoksi. Aina ollaan vaatimassa jotakin, mutta mitään ei tehdä itse. Ei edes ikean huonekaluja osaa kasata.

Apua siis näin kävi mullekin viitisen vuotta sitten! Vaimo himassa tai osarina 4h päivässä. Kaikki "miesten työt" (pahoittelut stereotypiasta) kuten autohommat, asennukset, huonekalut yms. oli tietenkin mun homma jo valmiiksi ja sitten piti "jakaa" muut työt 50/50. Aloin jossain vaiheessa tajuamaan että helvetti mähän teen tässä taloudessa kaiken. 90% fyrkasta, 100% "miesten kotitöistä", ja vielä ainakin just ton 70% pyykeistä, tiskeistä, ruoista yms. Ja sitten vielä nalkutettiin päälle kuinka "mä voisin jotain tehä". No, mä sit listasin jokasen asian vihkoon mitä tein ns. kodin töistä, ja kun taas tuli sohvalta "mä oon tiskannu kaks päivää putkeen, nyt on sun vuoro, tee jotain" nii läväytin vihon naamalle ja sanoin että "sä alat käyttäytyyn ja hoitaan sun osuuden tai lähet ovesta ulos".

Ei kestänyt daamin itsetunto auktoriteettia ja lähti meneen. Onneksi nykyään hyvä nainen joka kans ottaa osaan hommiin ja korjaa vaikka auton tarvittaessa :)

Vierailija
78/81 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apua siis näin kävi mullekin viitisen vuotta sitten! Vaimo himassa tai osarina 4h päivässä. Kaikki "miesten työt" (pahoittelut stereotypiasta) kuten autohommat, asennukset, huonekalut yms. oli tietenkin mun homma jo valmiiksi ja sitten piti "jakaa" muut työt 50/50. Aloin jossain vaiheessa tajuamaan että helvetti mähän teen tässä taloudessa kaiken. 90% fyrkasta, 100% "miesten kotitöistä", ja vielä ainakin just ton 70% pyykeistä, tiskeistä, ruoista yms. Ja sitten vielä nalkutettiin päälle kuinka "mä voisin jotain tehä". No, mä sit listasin jokasen asian vihkoon mitä tein ns. kodin töistä, ja kun taas tuli sohvalta "mä oon tiskannu kaks päivää putkeen, nyt on sun vuoro, tee jotain" nii läväytin vihon naamalle ja sanoin että "sä alat käyttäytyyn ja hoitaan sun osuuden tai lähet ovesta ulos".

Ei kestänyt daamin itsetunto auktoriteettia ja lähti meneen. Onneksi nykyään hyvä nainen joka kans ottaa osaan hommiin ja korjaa vaikka auton tarvittaessa :)

Isäsuhteesi? Se oli aloituksen aiheena.

Vierailija
79/81 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No meillä mies teki pitkää päivää töissä ja mä osa-aikaista. Alkoi sitten valittaa siitä että joutui kuitenkin tekemään puolet kotitöistä. Totesin että mä maksan puolet meidän kuluista joten pidän myös vapaani. On hänen asiansa jos haluaa käyttää oman aikansa palkkatyöhön

Vierailija
80/81 |
27.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuotahan tämä elämä on. Tykkään tehdä, mutta valitusta en sitten jaksa kuunnella joten tämä suhde alkaa olemaan tiensä päässä. Se on ihmeellistä myös kuinka vihaiseksi vaimo äityy kun huomautan että aikani ei tahdo riittää ja hän makaa päivät pitkät. Onko se niin vaikeaa kohdata itsensä ja toimia niin kuin muilta vaatii. Jotenkin tuntuu että täällä palstalla ovat nämä tapaukset vielä yliedustettuina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yhdeksän