Äiti antoi minulle ja siskolle joululahjaksi 250 euroa molemmille
Minut hän ohjeisti jakamaan rahan tasan koko perheen kesken (minä, mies, kolme lasta). Sisko sai rahan yksin, koska on itsellinen ihminen.
Kommentit (313)
Meillä molempien vanhemmat toimi juuri noin. Minun vanhemmat antoivat jokaiselle lapselleen 300e ja lastenlapsille jokaiselle pienet ei kalliit paketit. Yhdellä sisaruksistani ei ole lapsia, toisella on yksi lapsi ja minulla 3. Olemme siskoni kanssa toivoneet, että vanhemmat ei osta lapsille paljoa jouluna, kun tarpeeksi paketteja muutenkin.
Appivanhemmat antoivat jokaiselle lapselleen 400e, ja pienet paketit lastenlapsille. Yhdellä sisaruksista 2 lasta ja on yksinhuoltaja, toisella 1 ja meillä siis 3.
Minusta olisi kummallista, jos saisimme enemmän siksi, että meillä on eniten lapsia,
Vierailija kirjoitti:
Minullakin isoäiti jakoi kerran etukäteen omaisuuttaan. Olen toki kiitollinen siitä vähästäkin, mutta jakoi siten, että jokaisen lapsen perheelle saman verran (10000 mk) annettavaksi lapsen lapsille. Eräällä tädillä oli yksi lapsi ja meitä oli perheessä viisi lasta. Omillaan saa tehdä, mitä haluaa.
No yleensä jokainen lapsi perii yhtä paljon, riippumatta jälkeläisten määrästä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ap olisi saanut 50, hänen miehensä 50 ja kaikki lapset 50 ja sisko 250, olisiko hän ollut tyytyväinen? Vai olisiko hänen pitänyt saada 250 kuten siskonsakin ja lisäksi kaikille muille 50? Vai jokaiselle vain 50? Vaiko jokaiselle 250 e?
Meillä jokainen sai mummilta pienen suunnileen saman arvoisen paketin niin omat lapset kuin minä/vävyt samoin lastenlapset. Lastenlapset sai lisäksi isompia lahjoja, teini-ikäiset ja nuoret aikuiset rahaa kun mummi ei kuulemma heille enää osaa lahjoja ostaa, nuoremmat leluja ja vaatteita. "Perintöä" mummi jakoi jo vähän ennen joulua kaikille omille lapsilleen samanarvoisesti, tuossa jaossa ei huomioitu puolisoita tai lastenlapsia mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullakin isoäiti jakoi kerran etukäteen omaisuuttaan. Olen toki kiitollinen siitä vähästäkin, mutta jakoi siten, että jokaisen lapsen perheelle saman verran (10000 mk) annettavaksi lapsen lapsille. Eräällä tädillä oli yksi lapsi ja meitä oli perheessä viisi lasta. Omillaan saa tehdä, mitä haluaa.
No yleensä jokainen lapsi perii yhtä paljon, riippumatta jälkeläisten määrästä.
Yleensä joo. Kuitenkin siten, että suoraan lapsenlapsille menevä testamentattu osuus on pois myös lapsettomilta sisaruksilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta tää on täysin verrattavissa siihen että jos mä ostan vaikka konvehtirasian lahjaksi kaverille, niin en osta neljää konvehtirasiaa nelihenkiselle perheelle. Lahja on lahja, ei sitä anneta pääluvun mukaan ja on aika itsekästä ajatella että jos on itse mennyt tekemään lapsia, muiden kuuluu kompensoida tätä omaa valintaa. Ehkä tässä sekoittaa se, että yhteiskunta kyllä kompensoi perheellisille asioita, mutta ei se vaade yksityishenkilöitä koske.
Vain palstalla: lapsenlapsia verrataan 3,90 konvehtirasian saavan kaverin perheeseen, joille jätetään anastäytteiset konvehdit...
Meillä isovanhemmat noudattaa sellaista systeemiä, että lapset (siis me) saavat omat (keskenään samantasoiset) joululahjat (yleensä rahaa) ja perheiden muut jäsenet (3/4 lapsista perheellisiä) sitten omat (keskenään samantasoiset) lahjat. Mielestäni reilu systeemi. Viisikymppinen vanhapiikasisko rahoittaa sillä jälleen yhden oopperareissunsa la Scalaan ja muut rahoittavat perhe-elämäänsä tai ostavat viinaa tai mitä nyt sitten keksivätkään saman kokoisella summalla.
Vähän sama systeemi meidän äidillä.
Lapsenlapsia on 5 kpl (meillä 3 kpl ja siskolla 2 kpl), jokainen lapsenlapsi saa tasaauolisesti sekä jouluna että synttärinä 100 €/lapsi. Meille vanhemmille hän antaa yleensä 100 € yhteiseksi jouluna, synttäreinä ei aikuisia muisteta lahjoin. Suurinpiirtein näin systeemi meni silloinkin kun vain meillä oli lapsia. Silloin sisko taisi kylläkin olla sinkku ja sai sen 100 € itselleen. Kun löysi kumppanin menivät mopeasti naimisiin ja saivat nopsaan kaksi lasta, eli tilanne tasoittui nopeahkosti.
Lahjan antaja tietenkin päättää miten lahjan antaa.
Ap:n tapauksessa sijoittaisin tuon 250 € ehkä mielummin koko perheen yhteiseen hyvään, vaikka kylpyläreissuun, matkakassaan tms. kuin ostaisin jokaiselle jonkun henkilökohtaisen lahjan sillä.
Olisihan tuo mummo voinut laittaa kaikki summat jokaisen tilille jo valmiiksi, pääsi tietysti helpommalla, kun laittoi vain kahdelle tai antoi käteisenä. Olisiko se edelleen ollut kaikkien mielestä ihan oikein, kun toisen sisaruksen tilille olisi napsahtanut viisinkertainen summa toiseen nähden? Eihän perheellinen itse niistä muiden saamista summista mitään itselleen voi hankkia, lasten lahjat ovat lapsille.
Oma äitini toimii yleensä jouluna juuri noin, että laittaa koko lahjasumman minun tililleni ja ilmoittaa sitten vaan, miten paljon siitä jaetaan ja kenelle. Kyllä hän olettaa, että lapseni soittavat hänelle joulun aikaan ja kiittävät lahjoistaan. Jos soittoa ei kuuluisi, hän soittaisi kyllä ja kysyisi, saitko niitä rahoja, mitkä lähetin. En voisi mitenkään ajatella, että käytän tuon summan koko perheen hyväksi tai vielä kamalampaa, itseeni, kun sen olen tililleni saanut.
Hulvaton ketju!
Sisarkateus kukkii eikä kukaan ajattele lapsia!! Joulumieli hukassa, ja miten mökkikulut jaetaan oikein? Olivatko lapaset tekokuitulankaa ja minkä väriset olisivat sopivat?
Lakikirjaa tarvitaan avuksi ja jos se ei tehoa, Finrexin avuksi!
Vierailija kirjoitti:
Helpommalla olisi päässyt, kun ei olisi antanut kenellekkään mitään. Ei tarvitsisi lahjoista riidellä nettipalstoilla.
Ei näistä tosielämässä varmasti ole riidelty. On nätisti kiitetty ja sisäisesti vain pihisty, kun toinen sisko on toista viisinkertaisesti arvostetumpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpommalla olisi päässyt, kun ei olisi antanut kenellekkään mitään. Ei tarvitsisi lahjoista riidellä nettipalstoilla.
Ei näistä tosielämässä varmasti ole riidelty. On nätisti kiitetty ja sisäisesti vain pihisty, kun toinen sisko on toista viisinkertaisesti arvostetumpi.
Näistä riidellään loppu elämä erittäin verisesti. Tätä on todellisuus varovaisesti arvioiden puolessa suomalaisia perheitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, tytöt ovat täsmälleen yhtä arvokkaita. Toinen on halunnut perheen, toinen ei. Perhe on oma valinta.
Mikä olisi muka reilumpi jako kuin puolet ja puolet? Siskolle 50e ja ap:n perheelle 250e? Siskolle 250e ja ap:n perheelle 1250e? Siskoille ei mitään ja kaikki lapsille?
Tuli mieleen kun täällä on mutistu sitä kuinka 1-lapsisen perheen lapsi saa isovanhemmilta vaikka 50 e ja 2-lapsisen perheen lapset 25 e per pää, että eikö lahjarahan suuruudelle tosiaan ole muuta perustetta kuin lasten määrä? Olisi siis minustakin reilu meininki, että kaikki lapsenlapset saisivat saman verran riippumatta sisarusten määrästä, mutta kai siihen joka tapauksessa muutkin tekijät vaikuttaa. Että eikai kovin moni tosissaan noin laskekaan...
Esim. lapsen ikä? Tai jos yksi lapsenlapsi ei saa koskaan mitään ja vanhempi on ihan p.a. niin kuvittelisin isovanhempana lahjovani tätä lasta enemmän kuin niitä lapsenlapsia, joiden vanhemmat tulevat mukavasti toimeen.
Tosin itselläni on mummouteen vielä varmaankin se 20+ v matkaa, että ei ole ihan ajankohtaista vielä näitä miettiä. Todennäköisesti kyselen sitten toiveita tai läjäytän perhekohtaisia summia. Toivottavasti kaikilla menee niin hyvin, ettei tarvitse avautua vauva-palstoilla kuinka väärin meni.
Vierailija kirjoitti:
Mikä olisi muka reilumpi jako kuin puolet ja puolet? Siskolle 50e ja ap:n perheelle 250e? Siskolle 250e ja ap:n perheelle 1250e? Siskoille ei mitään ja kaikki lapsille?
Olisin laittanut 50€ lapsille, vävylle satkun ja tytöille 150€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin laittanut 50€ lapsille, vävylle satkun ja tytöille 150€.
En ole anoppi, mutta sellaisena en todennäköisesti suhteessa noin isosti muistaisi vävyä erikseen. Minun mieheni ei ainakaan osta äidilleni mitään vaan annetaan aina yhdessä joululahja vanhuksille, joten ihan reilua, että mekin saamme sitten yhteisen lahjan.
Minusta oli ihan reilu jako, että äiti antoi 250 kummallekin lapselleen. Tosin lapsenlapsia luulisi haluavan erikseen muistaa, joten sitten se ei olekaan tasan jos se pitää ottaa tuosta toisen lahjansaajan osuudesta. Epäreilua! D': Ja jos ei raaski enempää antaa (onhan tuossa jo ihan tarpeeksi) niin sitten vaikka lapsenlapsille 100 e edestä ja loput siskoille tasan. Harmi, ettei ap ole täällä kertomassa miten itse muisti äitiään.
Vierailija kirjoitti:
Aikanaan isoisäni toimi vastaavasti, äitini sai joka joulu 100 mk, me kolme lasta kukin 50 mk ja lapseton eno 250 mk. Kyllä se vähän oudolta tuntui. Olihan lapsiperheessä paljon enemmän menoja ja eno hassasi rahat lähinnää ryyppäämiseen.
Siinä sen taas näet: alkkis tarvitsee aina jonkun joka mahdollistaa ryypiskelyn.
Oletko kade?