Uskaltaisitko käydä susialueella iltalenkillä pimeällä
koko ajan saa olkansa yli pälyillä.
Kommentit (97)
Lapsena pelotti, kun aikuisten suusta kuuli miten ne sudet on pahoja ja joutais tappaa. Sittemmin olen tajunnut, että enemmän on pelättävää vihaisissa koirissa. Sudet kuuluu suomen luontoon ja ihan kaiken kontrolloiminen omaksi eduksi ei ole luonnon tasapainon hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko siitä nyt sata vuotta kun susi on viimeksi ihmisen kimppuun hyökännyt.
Niinkin äskettäin kuin 2009 tappoi 10-vuotiaan pojan.
Ruotsissa 2012 sudet tappoivat 30 vuotiaan naisen.
En kyllä vieläkään oikein osaa pelätä susia, vaikka tämä tapaus sattuikin n. 200 m talostamme:
https://yle.fi/uutiset/3-10437722
Kyseessä on pieni metsäalue asutuksen ja sitä ympäröivän ison peltoalueen keskellä. Tämänkin jälkeen alueella on tehty muutama susihavainto.
Liikun paljon niin tässä pikkumetsikössä kuin luonnossa laajemminkin enkä ole koskaan osannut pelätä susia, karhuja tai ilveksiä. Jälkiä olen viime vuosina useinkin nähnyt metsissä.
Tosiasia kuitenkin on että susi voi olla vaarallinen ja voi hyökätä ihmisenkin kimppuun vaikka se toistaiseksi hyvin epätodennäköistä onkin. Mutta jos ihminen ei ahdistele sutta ja pidä sitä pelokkaana, tulee siitä pian turhankin rohkea ja häikäilemätön.
Tottakai. Käynkin. Vapaina olevia koiria pelkään, en susia.
Kummaa tuo suomalaisten susiviha.
Käyn kyllä lenkillä metsässä päiväsaikaan,mutta jos suden jäljet näen käännyn pois.Pimeällä kuljen vain tietä pitkin.En pelkää että susi kävisi kimppuuni,arkana eläimenä se väistää ihmistä,mutta koska lenkkeilen koiran kanssa niin koiran puolesta olen tullut varovaiseksi.Ennen kun ei ollut susia kävin usein koiran kanssa kuutamolla hiihtämässä,mutta siitä olen luopunut.Kuitenkin susi kuuluu Suomen luontoon ja toivoisin sillekin riittävän asuintilaa ja ravintoa metsissä.Mielestäni on ok kun nykyisin jonkun verran metsästetään susia,mutta mielestäni pitäisi valikoida niin että laumasta yksi pentu kaadettaisiin jotta muut oppisivat että ihminen on vaarallinen ja susilla säilyisi ihmisarkuus.
tämä taisi olla eläintarhassa ja hoitaja oli kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko siitä nyt sata vuotta kun susi on viimeksi ihmisen kimppuun hyökännyt.
Niinkin äskettäin kuin 2009 tappoi 10-vuotiaan pojan.
Ruotsissa 2012 sudet tappoivat 30 vuotiaan naisen.
Asumme susialueella,ja kun laumoja lähellä koulutaksi hakee ja tuo pihaan asti ettei tarvi huolia koululaisista altavastaajina.Luultavasti mtn ei kävisi,mutta ennemmin pelataan varman päälle.
Ei mua metsät pelota, päinvastoin, niissähän on turvallista. Ihmisten takapihoillahan nuo pedot nykyään liikuskelee. Terv. Laihialainen
Vierailija kirjoitti:
Kemiläiset maistuu pahalle, ei hätää.
Mä en nyt varsinaisesti ole kemiläinen, asun siellä vuoden, joten pilkkasi meni harakoille.
Sudet vievät koiria kotipihasta, on vain ajan kysymys milloin koiran tilalla on taapero :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On vain ajan kysymys, milloin tulee taas suden uhri suomeen. Suurpeto on suurpeto.
Susi on viimeksi tappanut Suomessa ihmisen 1880-luvulla, eli on jo sellaiset 130 vuotta menty ilman suden aiheuttamia ihmisen kuolemia. Ja siitä asti susihysteerikot ovat huutaneet sitä "ajan kysymystään, milloin seuraava".
Nyt täytyy tietysti muistaa, että tuon jälkeen on ollut sellaiset 100 vuotta niin, että Suomessa ei ole käytännössä susia ollut ja suurimman osan lopusta 30 vuodesta niitä on ollut hyvin vähän.
Susialueen laajentuminen lähes koko maahan ja kannan kasvu johtavat väkisinkin konflikteihin, mutta eivät sudet minua pelota, vaikka niitä näilläkin nurkilla on.
Suden hyökkäyksen kohteeksi joutumisen riski on lähinnä hypoteettinen, mutta esimerkiksi liikenneonnettomuuteen joutumisen riski on jo ihan konkreettinen, joten mikäli ei uskalla susien tähden liikkua ulkona, miten voi esimerkiksi kuitenkin uskaltautua auton rattiin, tai kävelemään tielle?
Tottakai uskaltaa liikkua susialueella. Susi on paljon paljon vaarattomampi kuin esimerkiksi koira. Koiria pelkään enemmän kun ei tiedä kuinka hyvin tai huonosti ovat omistajat kouluttaneet.
Tottakai uskaltaisin. Sudet eivät käy ihmisen päälle. Paljon mieluummin kuin lähtisin pimeäle metsälenkille pk-seudulla, siellä on paljon vaarallisempia petoja if you know what I mean....
Vierailija kirjoitti:
Sudet vievät koiria kotipihasta, on vain ajan kysymys milloin koiran tilalla on taapero :(
Laita idioottikakarasi häkkiin niin ei susi vie.
Asun Suomussalmella. Maksan veroja yrittäjätuloista. En juuri pelkää susia. Ensisijaisesti ne syövät poroja.
Uskallan. Enemmän pelkään koiria, jotka ovat tappaneet kymmeniä ihmisiä.
Yllättävän paljon hyökkäyksiä tuossa listassa ja ihan viime vuosina