Miltä tuntuu olla älykäs?
Kommentit (155)
* Komppaan aika tavalla 125. 🙋
.
Älykkäälle koko maailma näyttäytyy lähinnä sirkuksen irvokkaiden klovninaamojen komppaniana. Täällä tuo korruptoituneen irvokkuuden manifestoituma ilmenee trolleina. Kuinkas muuten.
Valtapelit kaikkialla. Politiikassa, työpaikoilla, yksityisesti.
Olisi huomattavasti helpompaa olla normo sekä ÄO-spektrissä max 120. Huoh. Aamen.
.
Ei lisättävää.
Ihmettelen töissä joka päivä sitä miten alhainen vaatimustaso joillakin on. Tuotetaan puhdasta paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Älykkyys on tehnyt musta ihmisvihaajan. Kuinka monta oikeasti hyvää ihmistä tunnet? Kaikki vaan painelevat menemään omien itsekkäiden motiiviensa voimalla. Ihmiset käyttävät toisiaan vain hyväkseen. Kukaan ei todella ymmärrä toista.
Ah, suosikkiälykkötyyppini.
Puuttuu vain toivomus ihmiskunnan joukkotuhosta, niin olet ihan täydellinen.
Välillä tekee ohimon tienoilla kipeää, mutta menen silloin ryyppäämään lähibaariin.
Vierailija kirjoitti:
* Komppaan aika tavalla 125. 🙋
.
Älykkäälle koko maailma näyttäytyy lähinnä sirkuksen irvokkaiden klovninaamojen komppaniana. Täällä tuo korruptoituneen irvokkuuden manifestoituma ilmenee trolleina. Kuinkas muuten.
Valtapelit kaikkialla. Politiikassa, työpaikoilla, yksityisesti.
Olisi huomattavasti helpompaa olla normo sekä ÄO-spektrissä max 120. Huoh. Aamen.
.
Ei lisättävää.
Kokeehan sen helposti masentavana ja olen itsekin kokenut, mutta toisaalta ihminenkin on vain eläinlaji keskimääräisine ominaisuuksineen. Varmasti pettyy, jos ihmisiltä (siis massana) odottaa enemmän kuin mihin he pystyvät tai olettaa heidän olevan jotain muuta kuin mitä ovat. Kannattaa siis ottaa tosiasiat, vaikka ne kaukana toivotusta ovatkin, oman maailmankuvan ja toiminnan lähtökohdaksi.
Historiallisesti yhteiskunnallinen kehitys on aina ollut melkoista aaltoliikettä niin paikallisesti kuin globaalistikin. Sota/rauha, taantumus/edistys, anti-humanismi (esim. nihilismi)/humanismi jne. vuorottelevat, eikä mikään kehityssuunta jatku loputtomiin. Ne, jotka ymmärtävät tämän, voivat pyrkiä kukin omilla tavoillaan edistämään negatiivisen kehitys jarruttamista ja positiivisen kehityksen tukemista. Ei se isoa kuvaa yleensäkään siinä hetkessä muuta, mutta pienikin vaikutus edes omassa lähipiirissä on enemmän kuin ei mitään.
Ymmärrän hyvin viimeisen kommenttisi. Omassa elämässäni varsinkin nuorempana on ollut myös aikoja, jolloin olen toivonut olevani kaikin puolin keskiverto.
M47(138)
Vierailija kirjoitti:
Ehkä pitäisi kysyä Jussi Hakuliselta. Jos ei 18-vuotiaana joutsenlaulun kirjoittanut ole nero, niin kuka?
Niin. Mitenkäs se Jussin elämä meni? Siitä voi päätellä, miltä tuntuu olla älykäs.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tulee tän ketjun perusteella sellainen kuva, että älykkäät yliarvioisivat omat keskustelutaitonsa. Älykkyys ei takaa hyviä keskusteltaitoja ja koska niin moni teistä kokee haasteita juuri keskustelukumppanien löytämisessä, voisiko vika olla siinä, että tosiasiassa yliarvioitte kykynne?
Mietipä tilanne, jossa yrität keskustella ihmisen kanssa, joka osaa vain heikosti sitä kieltä, jota puhutte. Ei ole väliä, onko kyseessä suomi vai joku muu, mutta sinä puhut sitä hyvin ja tuttavasi korkeintaan keskitasoisesti.
Perusasiointi, smalltalk, kuulumiset jne. sujuvat ongelmitta, mutta jos haluaisit ystävystyä tuon ihmisen kanssa ja haluaisit puhua harrastuksistasi tai filosofiasta tai politiikasta tai mistä nyt vaan, mutta se on mahdotonta, kun tyyppi ei ymmärrä puoliakaan mitä puhut.
Osan asioista voit selittää tai sanoa yksinkertaisemmin, mutta se vaatii aina ponnistelua sinulta, kun joudut miettimään, miten selittäisit asian. Lopulta huomaat, ettet jaksa tätä, vaan juttelette enää vain säästä ja peruskuulumisista.
Nyt kuvittele, että lähes kaikki ympärilläsi ovat tällaisia. Kielitaidon kyseessä ollessa ongelmaan olisi ratkaisu, kun voisi itse opetella sen muiden osaaman kielen. Mutta kun älykkyydestä on kyse, niin joudut vain jarruttamaan ja typistämään itseäsi, ellet löydä kaltaistasi seuraa.
Siltä se tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Raskaalta, harvoin löytyy samankaltaista juttuseuraa. Ihmiset kokevat seurani raskaaksi, koska tiedän paljon ja väittelen sujuvasti. Olis kivempaa olla tyhmä ja kaunis. Pitkästyn helposti, jos keskustelut eivät haasta minua mitenkään.
Et sinä älykäs ole. Kirjafiksu korkeintaan. Älä koskaan viljele tuota typerää tyhmä/kaunis kliseetä. Se on tyhmää... Se ettei joku ole sun jutuista kiinnostunut, ei tee sinusta älykästä. Vaikutat ikävältä tyypiltä.
Meillä on suvussa professoreita, insinöörejä, lääkäreitä ja heitäkin, joita kutsuisit koulutuksen perusteella tyhmäksi. Keskusteluita seuratessa huomaa, että saattavat olla älykkäämpiä, kuin "paremman" tittelin omaavat....
Vierailija kirjoitti:
Ei ihmeemmin miltään. Minä en ole testien mukaan erittäin korkeasta ÄO:stani huolimatta niitä masentuneita pohdiskelijatyyppejä vaan silloin kun ei jotain tarvitse ajatella, elelen aika lailla pää tyhjänä hetken aistimuksissa.
Töissä älykkyys on ehdottomasti etu. TEen työtä jota pidetään hyvin vaativana, ja työkaverit on usein ahdistuneita siitä miten joutuu käyttämään valtavasti vapaa-aikaa työhön liittyvien asioiden opiskeluun pärjätäkseen. Minun ei tarvitse koskaan. Opin ihan hetkessä kaiken uuden tarvittavan. Myös olen poikkeuksellisen nopea ratkaisemaan työhön liittyviä ongelmia, minkä takia minulla on varsin rentoa töissä alalalla, jota yleisesti pidetään stressaavana - projektiaikataulut laaditaan tavanomaisten tekijöiden mukaan, ja minä olen ehkä 3-4 kertaa nopeampi, joten nettisurffausaikaa jää.
Sosiaalisestikaan älykkyys ei ole minulle varsinaisesti haitta. Osaan kyllä keskustella kaikenlaisten ihmisten ka
Toivottavasti tiedostat, miten onnekas olet.
Lapseni vaikuttaa olevan erityisen lahjakas/älykäs. Kaikki sujuu, aivan kaikki. Oppii asiat tosi nopeasti ja muistaa asiat todella hyvin. On kiinnostunut asioista laajasti. On myös sosiaalinen ja menevä tyyppi. Eli periaattessa kaikki hyvin, mutta en tiedä onko tilanne hänen kannaltaan kaikkein paras.
Hän on erilainen kuin muut. Osaa sopeutua joukkoon, ei ole kiusattu ja on kavereita, mutta hän on aina pärjännyt parhaiten/viihtynyt parhaiten 1-2 vuotta vanhempien seurassa. Sanoo itsekin, että ei erotu silloin niin helposti joukosta. Ei tällainen kuvio aina ole kaikkein helpoin, ja tulee kaikkia ikävaihejuttuja. Hän tuntee olonsa joskus yksinäiseksi.
Hän on joskus myös voimakkaan ahdistunut, ja sellaisina hetkinä huomaa kuinka raskasta on olla älykäs lapsi - hän osaa kyseenalaistaa kaiken aikuisen lailla, mutta ei ole vielä niitä aikuisen mielen hyviä puolia käytössä.
M47(138)🙋
nimim.
Sinunlaisiasi ihmisolentoja tänne lisää kaipaamme kommentoimaan.. F R.
Ei minkäänlaista piikittelyä tai halveerausta.
Olet helmi. Pidä toi.
E
🙋149 alaosa: 5/5.
__
🙋151:
'tyhmä ja kaunis
mieluummin' -
ei minulta.
__
En tiedä, millaista on olla tyhmä. Viihdyn kyllä hyvin nahoissani!