Vagisan kirvelee, onko normaalia?
Sain täältä vinkin, että kokeile kosteuttavaa voidetta emättimen kuivuuteen. En siis tajunnut että limakalvot on kuivat, kun ei ne kuivilta ole tuntunut. Nyt sitten toi voide kirvelee, kuuluuko asiaan? Vai oonko mä niin kuiva, että kirvelee siksi? Voikohan estrogeenivoiteesta olla haittaa jos ei ole vaihdevuodet, olisiko se tehokkaampaa?
Kommentit (38)
Sama täällä. En voinut käyttää. Käytin Pausanolia, mutta sitä ei ole tuotu enää Suomeen syksyn 2022 jälkeen. Nyt Apteekissa sanoivat, että elokuussa tulee.
Mulle ei yhtään sopinut tämä voide, kirveli ja tuntui tahmelalta, ostin cedridal öljyä apteekista, farmaseutti neuvoi eikä yhtään kirvellyt, käytän sitä kun ajan pitkiä lenkkejä pyörälle, Vagisan voide oli huonoin kokemani ja kallis.
Mulla se kirvely loppui. Johtui siis ilmeisesti kuivista limakalvoista.
Kannattaa käyttää muutaman päivän perusvoidetta, ennen kun rupeaa miettimään muita vaihtoehtoja. Limakalvo on kuiva, joten se on ärtynyt. Päivittäisessä pesussa kannattaa käyttää vain haaleaa vettä, ei mitään pesuaineita. Ja pesun jälkeen uusi rasvaus.
Jos kirvely jatkuu, voi olla hiivaa.
Luitko voiteen käyttöselosteen. Sehän sisältää mm. maitohappoa, natriumia ym.
On luonnolista että se vähän kirvelee. Mutta kirvely kestää vaikkapa jopa kymmenkin minuuttia, tuote ei sovi sinulle. Jostain syystä.
Kehotan lukemaan käyttöohje selostuksen tarkkaan.
Jos mitään sivuoireita ei ole, sitä voi käyttää jopa useita kertoja vuorokaudessa.
Yleensä johtuu ihan vaan siitä pahasta kuivuudesta. Sama kuin äärikuivalle ihollekin voi voiteen laittaminen sattua, niin sama myös limakalvoille. Kannattaa vaan jatkaa käyttöä.
Se on ikävää kun tavaraa kirvelee.
T.Skäbä
Onko noita hormonivoiteita käsikauppalääkkeenä? Itsekin tarvitsisin ehkä jotain.
Vierailija kirjoitti:
Se on ikävää kun tavaraa kirvelee.
T.Skäbä
On se. Mee sinä pois.
Käykää lääkärissä ja älkää ostelko ihan mitä sattuu, oletteko mainosten uhreja vai miksiköhän kirvelee. Lääkäri/gyne on oikea paikka asioida.
Käsikauppavalmisteena myydään ainakin vastaavia, kuten Ovestinia jota käytän puikkona pari kertaa viikossa.
Toisinaan voi tuntua pientä kirvelyä mutta isompi haitta on kutina kun voide valuu ulos. Sen takia lakkaisin käyttämästä sitä yöllä kun se häiritsee nukkumista ja käytän nykyään päivän ajan. Aamulla kapseli sisuksiin vaikuttamaan koko päiväksi.579
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa käyttää muutaman päivän perusvoidetta, ennen kun rupeaa miettimään muita vaihtoehtoja. Limakalvo on kuiva, joten se on ärtynyt. Päivittäisessä pesussa kannattaa käyttää vain haaleaa vettä, ei mitään pesuaineita. Ja pesun jälkeen uusi rasvaus.
Jos kirvely jatkuu, voi olla hiivaa.
Mulla kyllä e-pilleri kuivatti niin pahasti ettei siihen auttanut kunnolla mikään. Kutisi enemmän tai vähemmän ahkerasta rasvailusta ja paikallisestrogeenitableteista huolimatta, tulehduksia ei ollut mistä olin tosi ihmeissäni gynellä, siis että pelkkä kuivuus voi tehdä niin pahat oireet.
Vierailija kirjoitti:
Käykää lääkärissä ja älkää ostelko ihan mitä sattuu, oletteko mainosten uhreja vai miksiköhän kirvelee. Lääkäri/gyne on oikea paikka asioida.
Mulle gynen eka ohje oli "voidepesu" eli ihan aqualan L -voidetta kun käy suihkussa. Sitä alakertaan. Myöhemmin neuvoi Ovestinin. Siltikin auttaa myös tuo aqualan L pieni voidemäärä tuohon lähemmäs eikä niinkään voitelemaan sisällä olevia paikkoja. Noissa nyt sattuu olemaan aineita, jotka voivat aiheuttaa kirvelemisen tunnetta, mutta kyllä ne on tarkoitettu naisen kuiville limakalvoille eikä sinänsä ole mitään myrkkyä. Allergia tai yliherkkyys sitten asia erikseen.
Tule käymään niin tutkitaan asia...
Antti 54v
Vierailija kirjoitti:
Käsikauppavalmisteena myydään ainakin vastaavia, kuten Ovestinia jota käytän puikkona pari kertaa viikossa.
Toisinaan voi tuntua pientä kirvelyä mutta isompi haitta on kutina kun voide valuu ulos. Sen takia lakkaisin käyttämästä sitä yöllä kun se häiritsee nukkumista ja käytän nykyään päivän ajan. Aamulla kapseli sisuksiin vaikuttamaan koko päiväksi.579
Ovestinissa on estrogeeniä, Vagisan on hormoniton.
Ap:lle: Mulle gyne sanoi että olen todennäköisesti yliherkkä jollekin kyseisen tuotteen ainesosalle ja kuiva limakalvohan ärtyy sitten sellaisesta ihan hulluna. Kirveli siis aivan kauheasti, tuntuu olevan yleinen reaktio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle gynen eka ohje oli "voidepesu" eli ihan aqualan L -voidetta kun käy suihkussa. Sitä alakertaan. Myöhemmin neuvoi Ovestinin. Siltikin auttaa myös tuo aqualan L pieni voidemäärä tuohon lähemmäs eikä niinkään voitelemaan sisällä olevia paikkoja. Noissa nyt sattuu olemaan aineita, jotka voivat aiheuttaa kirvelemisen tunnetta, mutta kyllä ne on tarkoitettu naisen kuiville limakalvoille eikä sinänsä ole mitään myrkkyä. Allergia tai yliherkkyys sitten asia erikseen.
Erikoinen neuvo, minulle ei yksikään gyne ole tuollaista neuvoa antanut. Alakertaan riittää pelkkä vesipesu, kaikki aineet ovat turhia tai sitten kannattaa funtsia, miksi alapää tuoksuu pahalle, että joutuu käyttämään aineita, onko tulehdusta tai jotain!
Vierailija kirjoitti:
No ei nyt pelkän kuivuuden takia tarvi missään lääkärissä käydä, ainakaan jos syy on tiedossa eli esim. e-pillerit tai esivaihdevuodet/vaihdevuodet. Kyllä voi yrittää etsiä toimivan avun kuivuuteen ihan käsikauppavalmisteista. Ei tämä ole sen kummempi kuin jos iho on kuiva, harva sitä lääkäriin säntää vaan alkaa kokeilla voiteita, mikä auttaisi.
Gyne suositteli Vagisania. Aluksi kirveli, johtui vaan ihon kuivuudesta. On normi, jos limakalvo on vaurioitunut. Viikossa pitäisi helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko noita hormonivoiteita käsikauppalääkkeenä? Itsekin tarvitsisin ehkä jotain.
On kyllä, moniakin. Itse olen esivaihdevuosiin Vagifem-merkkisiä käyttänyt jo vuosia https://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/Intiimituotteet/Naisten-intiimi…
Niin, mikä kenellekin on normaalia, se pitäisi selvittää ensin.