Miksi ihmeessä opettajalle pitäisi joku lahja antaa
Hehän saavat palkan työstään.
Annatteko te lahjoja lääkäreille ja hoitajillekin?
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Ei me olla ikinä opettajia lahjottu jouluna, miksi pitäisi? Ala-asteen loppumisen kunniaksi opelle kerättiin rahaa lahjakorttiin mutta luulis niiden palkoilla olevan varaa ostaa melkein mitä haluaa. Vaikka olikin vain 5 euroa per nuppi niin silti ei kehdannut olla osallistumatta kun wilman mukaan kaikki muut oli jo osallistunut, osa isommallakin summalla.
Mun työkaveri sanoi että veetuttaa kaivaa kuvetta pienestä palkasta mutta pakko antaa lahja ettei lastansa syrjitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei minkään takia.
Opettaja tekee työtään.
Niin kuin muutkin ihmiset. Osa saa myös muilla aloilla lahjoja.
Ei tarvitse, eikä se ope edes muista kuka lahjoja antaa ja kuka ei.
Aion silti antaa lasteni jatkossakin viedä kiitokseksi jotain "helposti tuhottava". Opetan lapsia myös kiittämään päivästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei me olla ikinä opettajia lahjottu jouluna, miksi pitäisi? Ala-asteen loppumisen kunniaksi opelle kerättiin rahaa lahjakorttiin mutta luulis niiden palkoilla olevan varaa ostaa melkein mitä haluaa. Vaikka olikin vain 5 euroa per nuppi niin silti ei kehdannut olla osallistumatta kun wilman mukaan kaikki muut oli jo osallistunut, osa isommallakin summalla.
Mun työkaveri sanoi että veetuttaa kaivaa kuvetta pienestä palkasta mutta pakko antaa lahja ettei lastansa syrjitä.
Enpä usko, että suurin osa opettajista syrjii tuon takia. Hän itse tietää, että ihmisillä ei ole paljon rahaa, koska monella opettajalla itselläänkään ei sitä ole kauheasti. Eihän hän voi lisäksi syrjiä lastanne enää, jos tämä siirtyy toiseen kouluun. Hän saa siellä uudet opettajat.
Tuntuu, että täällä syyllistetään opettajia sen takia, että he opettavat. Heidän syytään on se jopa, kun ovat olemassa. Heille on jostain syystä muka pakko viedä lahjoja. Kaikki eivät edes välttämättä halua niitä, mutta kohteliaisuussyistä ottavat ne vastaan.
Se on lahjusten vastaanottamista.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin kunnalla työskentelevänä ihmettelen tätä opettajien lahjomista. Ja varsinkin sitä, kun Espoossa opet ovat nostaneet äläkän kalliiden lahjojen vastaanottamiskiellosta. En minäkään voi mitään lahjakortteja omassa työssäni vastaanottaa. Virkavirhehän se olisi. Meillä on selkeä ohje mikä on ok ja mikä ei ja lahjakortti ei tosiaankaan ole ok. Miksi opettajilla olisi toisin?
Puolisoni on kaupungin virassa ja saa lahjoja enemmän kuin minä koskaan sain opettajana. Saa niitä vastaanottaa kohtuullisissa rajoissa, jotka on kyllä määritelty. Etkö tiennyt sitä?
Lahjat tulee yhteistyökumppaneilta pääasiassa.
Tämähän on aivan normaali tapa, hyvää käytöstä ja yhteyksien ylläpitoa.
Mielestäni ei ole liikaa osoittaa opettajalle, joka opettanut lastani koko lukuvuoden (tai jo useita), arvostusta siitä työstä vaikka kukkasella. Mikään pakkohan se ei ole!
Ja muuten ne lääkärit ja hoitajatkin saavat kukkia, suklaata, kakkuja, ja vaikka sun mitä pikku lahjoja "asiakkailtaan" varsinkin pidemmissä hoitosuhteissa. Tyttäreni on fyssarina sairaalassa ja hänkin saa isot kasat suklaarasioita varsinkin joulun lähestyessä..
Vierailija kirjoitti:
Se on lahjusten vastaanottamista.
Kukkanen tai pieni lahja ei ole lahjus.
Vierailija kirjoitti:
Koska noilla raukoilla on niin huonot palkat, suunnaton työn määrä ja lyhyet lomat.
Jos lahjat edes hieman helpottaisivat heidän rankkaa ja kurjaa elämäänsä.
Aah, kateushan se siellä puhuu katkerasti.
Vaihda toki opetusalalle, kun lomat ja palkka on niin mahtavat, ja työn määrä ei stressaa lainkaan!
Näin sairaanhoitajana voin kyllä kertoa, että monet potilaat tai heidän omaiset tuovat kyllä kiitoksena lahjoja hyvästä hoidosta. Jotkut ostaa jopa kakkuja konditorioista 2-3 kpl jotta varmasti koko henkilökunnalle riittää. Olen vaativalla erikoissairaanhoidon vuodeosastolla töissä joissa valtaosa potilaista ei jäisi henkiin tai saisi haluamaansa lisäaikaa elämään ja siitä ollaan kiitollisia. Ei tarvitse toki tuoda mitään, mutta kyllä se mieltä lämmittää kun joku muistaa meitä ja tiedostaa ja arvostaa sitä mitä työtä sairaalassa kaikki tekee joka päivä ihmisten eteen ja ennen kaikkea luo toivoa tähän yhteiskuntaan ettei kaikki ihmiset ole kiittämättömiä inisijöitä joille ei riitä mikään ja ovat vaan minä minä minä -asenteella. Tässä ammatissa on välillä se toivo aika hukassa kun törmää jos jonkinlaiseen tallaajaan ja heidän omaisiinsa.
Sama juttu monella vanhemmalla jotka haluavat muistaa opettajaa kuinka tärkeää ja vaativaa työtä he tekevät heidän lastensa eteen. Joo, se on työtä ja siitä maksetaan, mutta jos sen työn tekee hyvin niin siitä hyötyy kaikki ja parhaimmassa tapauksessa ne työtään sydämellä tekevät ihmiset ovat avaintekijä lasten ja perheiden hyvinvoinnille ja auttavat heitä eteenpäin elämässä. Opettajan työ etenkin nykyään ei ole mikään helppo nakki, he ovat aika vahvasti kuitenkin näiden lasten elämässä.
Monelle työ on vain työtä ja voin kuvitella etenkin sellasissa ammateissa joissa ei suoraan olla ihmisten kanssa tekemisissä ja heidän elämän kysymyksissä se auttava käsi ettei välttämättä asiaa täysin ymmärrä, mutta näitä ihmisläheisiä töitä tehdään kuitenkin väistämättä palkasta viis ihmisten eteen ja heidän parasta ajatellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä usko, että suurin osa opettajista syrjii tuon takia. Hän itse tietää, että ihmisillä ei ole paljon rahaa, koska monella opettajalla itselläänkään ei sitä ole kauheasti. Eihän hän voi lisäksi syrjiä lastanne enää, jos tämä siirtyy toiseen kouluun. Hän saa siellä uudet opettajat.
Ja ei opettaja näihin lahjakeruisiin osallistu mitenkään eikä näe mitään listoja siitä kuka antanut ja minkä verran. Nää on vanhempien järjestämiä asioita. Joko tuo tyyppi on trolli joka kertoo että opettaja muka syrjisi jos ei osallistu (ei se opettaja sitä tiedä kuka osallistuu ja kuka ei) tai harvinaisen typerä yksilö kun ei ymmärrä miten tuo homma toimii.
Minä antaisin kyllä, jos olisi yhtään rahaa mistä ostaa jotain. Ovat kyllä sankareita, kun yrittävät auttaa näitä mun sanoisinko haastavia lapsiani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä, mutta saa antaa, jos haluaa.
Kiitokseksi.
Kiitokseksi mistä? Siitä että teki sitä mistä saa palkkansa?
Ihan samoin kuin moni muukin saa kiitosmuistamisia tekemästään työstä, vaikka saa paljon suurempaakin palkkaa kuin ope.
Mutta sehän on täysin vapaaehtoista, aina.
Vierailija kirjoitti:
Minä antaisin kyllä, jos olisi yhtään rahaa mistä ostaa jotain. Ovat kyllä sankareita, kun yrittävät auttaa näitä mun sanoisinko haastavia lapsiani.
Aito kiitos riittää kyllä
Muistathan kiittää myös koulunkäynninohjaajaa?
Opettaja ei itse odota mitään lahjoja, mutta ottaa tietysti ne vastaan, koska haluaa olla kohtelias.
Suurin kiitos on se, kun näkee, että oppilas kehittyy ja oppii.
Lopettakaan ihmeessä se lahjojen antaminen, jos se noin ottaa koville. Suurin osa opettajista ei odota mitään lahjoja, koska he ovat töissä. Ei ne kukat yms paranna heidän taloudellista tilannettaan, vaikka osalla on pieni palkka.